7 مزیت طب سوزنی برای کاهش استرس و درد

4.5/5 - (4 امتیاز)

طب سوزنی یک نوع درمان باستانی مبتنی بر علم پزشکی است که از سوزن‌های کوچک در نقاط خاصی روی پوست برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کند. در واقع درمان مؤثر طب سوزنی برای استرس و درد یکی از دلایل اصلی استفاده از این روش درمانی است. در ادامه مهمترین مزایای طب سوزنی در کاهش استرس را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

طب سوزنی چگونه عمل می‌کند؟

بر اساس یک باور چینی، انرژی یا نیروی حیات در بدن (که چی نامیده می‌شود) در هر انسانی باید متعادل باشد تا شخص از سلامت کامل برخوردار باشد. در طب سوزنی، فرآیند وارد کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن انجام می‌گیرد که بر جریان چی در بدن تأثیر می‌گذارد و تعادل را در بدن برای درمان بیماری برقرار می‌کند.
هدف طب سوزنی فعال‌سازی مکانیسم‌های خود ترمیمی در بدن انسان است. بطورکلی طب سوزنی برای درمان بیماری های زیر مفید است:

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع بیماریهای قابل درمان با طب سوزنی میتوانید مقالات مرتبط وبسایت ما را مطالعه و جهت دریافت مشاوره رایگان از طریق چت آنلاین با متخصصین مرکز طب سوزنی سوزنیران در ارتباط باشید.

7 مزیت طب سوزنی برای استرس و اضطراب

طب سوزنی برای بسیاری از بیماری ها از جمله استرس به عنوان یک درمان موثر مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به 7 مزیت این روش برای کاهش استرس اشاره می کنیم.

ترشح اندورفین

این روش درمانی باعث ترشح هورمون‌هایی می شود که برای کنترل استرس و اضطراب کمک می‌کند. این هورمون‌ها شامل: اندورفین، سروتونین و سایر هورمون‌های بی‌خطر هستند که منجر به ایجاد سیگنالی می‌شود تا استرس را در بدن کنترل کند.

کاهش علائم افسردگی

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی حیوانات و انسان‌ها، طب سوزنی برای درمان افسردگی و کاهش استرس بسیار کارآمد است. تحقیقات جدیدتر، از جمله مطالعه موردی ۲۰۱۹، نشان می‌دهد که طب سوزنی به کاهش افکار خودکشی و سایر علائم مرتبط با افسردگی کمک کند. تا حدی، این واکنش می‌تواند یکی از پاسخ‌های طبیعی بدن به طب سوزنی و آزادسازی گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) که معمولاً به‌عنوان یک اسید آمینه آرامش‌‌بخش شناخته می‌شود، باشد.

کاهش بروز سردردهای میگرنی

کسانی که سردرد میگرنی داشته‌اند حداقل با شش جلسه طب سوزنی، سردرد آنها کاهش داشته است. به نظر می‌رسد که اثرات سوزن زمانی که با درمان‌های دارویی همراه می‌شود بسیار مفید است. از این جهت برای درمان سردرد های میگرنی با طب سوزنی، از دارو نیز بطور موازی استفاده میشود.

کاهش سردردهای میگرنی

افزایش احساس آرامش

درحالی‌که طب سوزنی برای استرس بسیار مفید است، اما نمی‌تواند تمام منابع استرس و اضطراب را برطرف کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سطح استرس عمومی اکثر افرادی که با این روش تحت درمان قرار می‌گیرند، در پایان هر جلسه بسیار کاهش یافته و کاملا راضی کلینیک طب سوزنی را ترک میکنند.

درمان بدون استفاده از دارو

در روش درمانی طب سوزنی برای استرس از هیچ دارو یا ماده‌ شمیایی استفاده نمی‌شود که اثرات منفی طولانی ‌مدت بر بدن داشته باشد. این روش برای کسانی که به سایر روشهای درمانی پاسخ خوبی نداده‌اند یا تحمل زیادی در مصرف داروهای ضد درد ندارند مفید است.

تقریباً بدون عوارض جانبی است

عوارض جانبی کاهش استرس با سوزن درمانی بسیار کم است و شامل مواردی مانند درد و خونریزی یا کبودی جزئی است. البته در صورت داشتن ضربان قلب نامنظم، اختلال خونریزی یا بارداری، ممکن است خطر عوارض جانبی افزایش یابد. ما در وبسایت تخصصی سوزنیران، عوارض طب سوزنی را در مقاله ای بطور مفصل بررسی کرده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

قبل از انجام طب سوزنی باید چه‌کارهایی را انجام دهیم؟

معمولاً قبل از جلسه طب سوزنی نیازی به انجام هیچ‌‌گونه آمادگی قبلی ندارید. شما فقط باید قبل از انجام این کار با پزشک طب سوزنی خود مشورت کنید. متخصص طب سوزنی نه ‌تنها فرآیند وارد کردن انواع سوزن طب سوزنی به بدن شما را انجام می‌دهد، بلکه ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

  • رنگ‌ پریدگی در صورت
  • نبض شما (برای بررسی قدرت، کیفیت و ریتم ضربان قلب شما)
  • شکل، پوشش و رنگ زبان شما
  • معاینه قسمت‌های از بدن شما که در آن درد را احساس می‌کنید.

نکاتی درخصوص انجام طب سوزنی و کاهش استرس

  • اولین جلسه درمان با طب سوزنی معمولاً بیشتر از نوبت‌های بعدی طول می‌کشد، اما بازه زمانی درمان متفاوت است. روند درمان به‌طورکلی از پیدا کردن و شناسایی نقاط طب سوزنی، وارد‌کردن سوزن به آنها، حرکت‌‌دادن سوزن و برداشتن سوزن تشکیل می‌شود.
  • سوزن‌های مورد‌استفاده در طب سوزنی برای استرس و سایر بیماری ها بسیار کوچک هستند. سوزن طب سوزنی ممکن است کمی ناراحتی ایجاد کند، اما به‌طورکلی دردناک نیست. بسته به نوع درمان سوزن‌ها را ممکن است در سطوح مختلفی از پوست شما وارد کنند. بطور کلی، بین پنج تا ۲۰ سوزن در اکثر جلسات استفاده می‌شود.
  • برخی بیماران در پروسه درمان نیاز به حرکت دادن سوزن دارند. و بعضی از آنها هم نیاز به استفاده از گرما یا شوک‌های الکتریکی خفیف دارند. سوزن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در جای خود باقی می‌مانند و پس از اتمام درمان، سوزن‌ها برداشته می‌شوند. لازم به ذکر است که اکثر مردم در حین برداشتن سوزن‌ها هیچ احساس ناراحتی نمی‌کنند.

سوزن طب سوزنی

جمع بندی نهایی: فواید طب سوزنی برای کاهش استرس چیست؟

همانطور که در این مطلب صحبت کردیم، طب سوزنی یکی از بهترین روش های کاهش استرس است. با فرو رفتن سوزن طب سوزنی در نقاط حساس و مسیرهای انرژی بدن، هورمون های آرامش بخش ترشح شده و سطح انرژی (چی) در سطح بدن متعادل میشود. در نتیجه این تغییرات، کاهش استرس و افزایش آرامش اتفاق خواهد افتاد.

اگر مایلید برای رهایی از استرس از طریق طب سوزنی اقدام کنید، میتوانید بطور رایگان با متخصصین ما در سوزنیران صحبت کنید. فقط کافیست روی آیکون چت آنلاین کلیک کرده یا سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا