تاثیر طب سوزنی در درمان فشارخون بالا

4.4/5 - (7 امتیاز)

اگر کمی در بین اطرافیان خود دقت کنیم قطعا افراد زیادی را خواهیم یافت که به فشار خون بالا مبتلا هستند. این روزها فشارخون بالا دیگر جوان و پیر نمی‌شناسد و افراد زیادی در گروه‌های سنی مختلف به این بیماری مبتلا هستند. فشارخون یکی از بیماری‌هایی است که باید کنترل و درمان شود زیرا خطرات جدی به همراه دارد. دنیای پر استرس امروز، غذاهای فست فودی، مشکلات و نگرانی‌های گوناگون و عوامل ارثی همگی از علت‌های بروز این بیماری هستند. افراد زیادی نیز هستند که درمان‌های دارویی را شروع کرده‌اند اما پس از مدتی درمان‌های دارویی دیگر اثرگذار نیست. طب سوزنی در درمان فشار خون بسیار موفق بوده است. آمارهای زیادی نشان می‌دهد که افرادی که به فشارخون مبتلا شده‌اند با چند جلسه طب سوزنی نتایج خوبی کسب کردند. دراین مقاله قصد داریم جزئیات درمان فشارخون بالا با طب سوزنی را برایتان شرح دهیم.

فشارخون بالا چیست؟

با هر انقباض قلب یا به اصطلاح عامه با هر تپش قلب، فشاری در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ ایجاد می‌شود که فشارخون نام دارد. در طی آمارهایی که گرفته شده است حدود 66 درصد از مردم از ابتلای خود به فشارخون خبر ندارند و بیماری آن‌ها بدون علامت است. فشارخون بالا موجب بیماری‌های قلب و عروق، مغز، چشم و سایر اندام‌ها می‌شود. خوشبختانه این بیماری قابل کنترل است و درصورتی که کنترل و درمان شود افراد سال‌های سال می‌توانند به راحتی زندگی کنند.

علل بروز فشار خون بالا

بروز فشارخون در افراد مختلف علت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. برخی افراد به طور مقطعی در اثر برخی عوامل به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند و با از بین رفتن عامل به وجود آورنده و پیگیری درمان، کاملا درمان می‌شوند، اما در برخی افراد بیماری فقط کنترل می‌شود و تا پایان عمر همراه آن‌ها است. هرچند که کنترل این بیماری نیز کار بسیار بزرگی است. برخی علل بروز فشارخون به شرح زیر است.

  • سن: با افزایش سن خطر احتمال ابتلا به فشارخون بالا می‌رود. مردان عموما در سنین میانسالی و خانم‌ها معمولا بعد از یائسگی به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند.
  • چاقی یا وزن بالا: یکی از عوامل مهم ابتلا به فشارخون چاقی است. تغییر سبک زندگی باعث شده است افراد بیشتر از غذاهای چرب و فست فودی استفاده کنند که منجر به چاقی و فشارخون بالا می‌شود. هرچقدر وزن افزایش داشته باشد برای اکسیژن رسانی به اندام‌ها، خون بیشتری باید پمپ شود و هرچه حجم خون بیشتر باشد فشار بیشتری به دیواره سرخرگ وارد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع چاقی و روش های درمان آن مقاله لاغری با نخ را مطالعه کنید.
  • سیگار: زمانی که شما سیگار مصرف می‌کنید در همان لحظه فشارخون به طور موقت بالا می‌رود. سیگار به بخش‌های داخلی رگ‌های قلب نیز آسیب می‌رساند. پس سیگار علاوه بر نابودی ریه ها، یکی از عوامل مهم در فشارخون بالاست. ترک سیگار با طب سوزنی یکی از راه های آسان و بدون عارضه برای رهایی از این ماده خطرناک است.
  • استرس: استرس، فشارهای روحی، بی‌خوابی، خود‌خوری و … از عوامل جدی در بروز فشارخون بالا هستند. هرچند گاهی فشارخون در اثر استرس موقتی است اما تاثیرات مخرب آن همیشه همراه فرد خواهد بود. اگر بدلیل استرس هایتان دچار فشار خون بالا شده اید، میتوانید با آرامش اعصاب با طب سوزنی به زندگی روزمره و بدون فشارخون خود بازگردید.
  • نمک: نمک یکی دیگر از عوامل مهم در ابتلا به فشارخون بالاست اما متاسفانه در کشور ما غذاهای پرنمک و شور طرفداران زیادی دارد.
  • بی‌تحرکی: زندگی ماشینی باعث شده است که افراد برای انجام کارهای روزانه خود تحرک کمی داشته باشند.کم تحرکی باعث چاقی و در نهایت ابتلا به فشارخون بالا می‌شود.
  • عوامل ژنتیکی و ارثی: افرادی که پدر یا مادر آن‌ها مبتلا به فشارخون بالا هستند بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری و مصرف الکل نیز می‌توانند باعث ابتلا به فشارخون شوند.

علائم فشارخون بالا

فشارخون بالا در هر فرد علائم متفاوتی نشان می‌دهد، در برخی افراد نیز کاملا بدون علامت است. برخی افراد هنگامی که فشار خون آن‌ها بالا می‌رود علائمی مانند سردرد، گرگرفتگی، تنگی نفس، خواب آلودگی، گیجی  و خونریزی بینی را دارند. اما تنها راه تشخیص این بیماری این است که در یک بازه زمانی مشخص مثلا یک هفته یا دو هفته در ساعات مشخصی فشارخون را اندازه گیری و در یک دفترچه یادداشت کنید، پزشک با دیدن نتایج موجود در دفترچه می‌تواند تشخیص درستی داشته باشد.

عوارض فشار خون بالا

هرچند فشارخون بالا در ظاهر یک بیماری ساده به نظر می‌رسد اما عوارض متعدد و گاهی جبران ناپذیر دارد.  فشارخون بالا باعث رسوب چربی در سرخرگ‌ها، تنگ شدن عروق، فشار به عضله قلب و در نهایت منجر به بروز سکته قلبی می‌شود. در برخی افراد نیز باعث پاره شدن رگ‌های مغز و سکته مغزی می‌شود. خونریزی چشم، تاری چشم، کوری و نارسایی کلیه از عوارض فشار خون بالاست.

درمان فشارخون بالا با طب سوزنی

برای درمان فشارخون درمان دارویی وجود دارد اما درمان دارویی به این صورت نیست که در یک بازه زمانی دارو را مصرف کنید و پس از مدتی قطع کنید. در درمان دارویی فرد بیمار باید همیشه دارو را مصرف کند. یک راه درمان و کنترل فشار خون نیز طب سوزنی است. در درمان فشار خون بالا با طب سوزنی فرد باید جلسات متعددی را برای درمان به متخصص طب سوزنی مراجعه کند اما بعد از گذشت جند جلسه متوجه تغییرات در بدن خود خواهد شد و به مرور زمان تعداد جلسات کم می‌شود. برخلاف درمان دارویی که فرد بیمار باید روزانه چندبار دارو مصرف کند طب سوزنی برنامه متغیری دارد و در هر هفته دو یا سه جلسه تحریک نقاط طب سوزنی برای درمان فشارخون بالا کافی است.

درمان فشارخون بالا با طب سوزنی
انجام طب سوزنی روی نقاط حساس سرخ رگ ها برای درمان و کنترل فشار خون

در پایان باید گفت که فشار خون را جدی بگیرید و به دنبال درمان آن باشید. درمان فشار خون بالا با طب سوزنی درصورنی که تحت نظارت پزشک مجرب و متخصص طب سوزنی انجام شود، یک روش بدون عارضه است. جهت بهره مندی از خدمات بهترین پزشک طب سوزنی تهران برای انجام جلسات طب سوزنی می‌توانید به مرکز تخصصی طب سوزنی سوزنیران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا