درمان قطعی شب کوری: ۵ روش درمانی موثر

5/5 - (1 امتیاز)

شب کوری نوعی اختلال در بینایی به شمار می‌رود که در زمان تاریکی و با به پایان رسیدن روز شروع می‌شود. با اینکه این بیماری قابلیت دیدن را به طور کامل از بین نمی‌برد اما سبب بروز مشکلاتی در افراد بیمار شده که به مرور زمان برای آن‌ها به بیماری غیر قابل تحمل یا حتی خطرناک تبدیل می‌شود.

آیا شما با شب کوری آشنایی دارید؟ از علائم و علل به وجود آمدن آن آگاه و با روش‌های درمان شب کوری آشنا هستید؟ ما اینجا هستیم تا در سایت سوزنیران پاسخ این سؤالات را برای شما شفاف و روشن کنیم. با ما همراه شوید.

شب کوری چیست؟

همان‌طور که گفته شد، شب کوری یا نیکتوفوبیا (Nyctophobia) یکی از اختلال‌های چشم است که در آن، دید برای فرد بیمار در شب هنگام و کمبود نور بسیار مشکل می‌شود. همچنین زمان‌هایی که سطح نور محیط به طور ناگهانی تغییر می‌کند، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا چشم افراد مبتلا به شب کوری با محیط تطابق پیدا کند.

در واقع تبادل و تباین (کنتراست) دید در این افراد بسیار پایین آمده و نسبت به افراد عادی، زمان بیشتری طول می‌کشد تا چشم آن‌ها محیط را به طور کامل درک کند. اما همیشه قبل از راه درمان باید به سراغ علت به وجود آمدن مشکل رفت. در ادامه مطلب با علل به وجود آمدن شب کوری با شما همراه خواهیم بود.

چرا به شب کوری مبتلا می‌شویم؟

به وجود آمدن شب کوری به علت کم شدن رنگ‌دانه‌های ارغوانی یا رودوپسین (rhobopsin) به وجود می‌آید. کاهش این رنگ‌دانه‌ها می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که خود این دلایل به دو دسته ژنتیکی و غیر ژنتیکی تقسیم می‌شوند.

شب کوری مادر زادی

اولین علت در مبتلایان به شب کوری، ژنتیک است. تعداد زیادی از بیماران این زمینه، شب کوری را از مادر یا پدر خود به ارث برده‌اند و درصد بیشتر آن‌ها مرد هستند. شب کوری در بزرگسالان به‌راحتی قابل تشخیص است اما اگر این مشکل به صورت ژنتیکی در کودکان و نوزادان باشد باید به کمک پزشک متخصص و با همکاری پدر و مادر درمان شود. در ادامه مفصل‌تر به شرح این موضوع پرداخته‌ایم.

شب کوری در کودکان در اثر مشکلات ژنتیکی

شب کوری در نوزادان و کودکان بیشتر به شکل مادر زادی اتفاق می‌افتد. علائم شب کوری در بیماران کودک نیز کاملاً مشابه بزرگسالان است اما چون کودکان توانایی توصیف مشکل را ندارند و قادر به ارائه و بروز عدم تشخیص محیط اطراف خود در تاریکی نیستند بیشتر والدین در شناسایی شب کوری در کودک خود به مشکل بر می‌خورند‌.

اگر شما هم جزء این دسته والدین هستید می‌توانید با بررسی رفتار‌های فرزند خود در تاریکی و مراجعه به دکتر به راه‌حل این مشکل برسید. البته هر چه تشخیص بیماری سریع‌تر باشد، درمان و از بین ‌بردن آن آسان‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام خواهد گرفت.

دلایل دیگر، از رژیم غذایی تا بیماری‌های زمینه‌ای

به جر ژنتیک، عوامل دیگری نیز در شکل‌گیری و پیشرفت شب‌ کوری مؤثر هستند. در ادامه بحث به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

شایع‌ترین علت ابتلا به شب کوری، کمبود ویتامین A

 یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد شب‌کوری کمبود ویتامین A است. ویتامین A، ماده‌ای ضروری در ارگان‌های بدن است. مهم‌ترین وظیفه این ماده معدنی کمک به سلول‌های بینایی خصوصاً سلول‌های شبکیه و استوانه‌ای است.

کمبود ویتامین A، به جز شب کوری تأثیرات مخرب دیگری نظیر اختلال در بینایی و کم شدن محیط دید چشم را در پی دارد و به‌راحتی و با اصلاح رژیم غذایی قابل جبران است.

بیماری‌های زمینه‌ای

شب کوری می‌تواند به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگر نمایان شود. التهاب شبکیه و آب سیاه (گلوکوم) نمونه‌ای از این بیماری‌ها هستند. همچنین شب‌کوری می‌تواند نشانه‌ای برای بیماری دیگری باشد، مثلاً اختلال پیکمنتوزا (pigmentosa) نوعی از این گونه‌ بیماری‌ها است و با گذر زمان قدرت بینایی چشم را کاهش داده و سر انجام فرد را نابینا می‌کند‌.

از این رو تشخیص دادن دلایل ایجاد شب کوری بسیار مهم و حیاتی است. به یاد داشته باشید که سلامت بدن در توقف و جلوگیری از این بیماری بسیار مؤثر است و عواملی همچون کمبودی چربی، بیماری‌های کبدی، اعتیاد به الکل یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب خطر ابتلا و رشد این بیماری را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهند.

چگونه شب کوری را تشخیص دهیم؟

حالا که با این بیماری آشنا شدیم، ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا من شب کوری دارم؟ اگر مشکوک به علائم شب کوری هستید، بهتر است ابتدا به دکتر مراجعه کنید تا بهترین تشخیص‌ و نتیجه را دریافت کنید.

چگونه شب کوری را تشخیص دهیم؟

امروزه پزشکان به‌راحتی و با انجام آزمایش‌های ژنتیکی بیماری‌هایی نظیر شب کوری را تشخیص‌ می‌دهند. ما هم در ادامه چند پرسش ابتدایی که پزشک معمولاً معاینه خود را با آن شروع کرده و نتیجه گیری می‌کند را برای شما آورده‌ایم. اگر پاسخ شما به اکثر این سؤالات بله است احتمالاً به این بیماری دچار شده‌اید و باید به فکر چاره باشید.

  • آیا جا به جایی و حرکت در نور کم برای شما مشکل است؟
  • آیا در تاریکی شب نمی‌توانید به درستی چهره‌ها را تشخیص دهید؟
  • آیا وقتی که نور ناگهانی تغییر می‌کند مدت زمان نسبتاً زیادی طول می‌کشد تا چشمان شما بر محیط منطبق شود؟
  • آیا رانندگی و کارهای دیگر در نور کم برای شما بسیار مشکل شده است؟
  • آیا در شب قدر به دیدن ستاره‌هایی که دیگران به‌راحتی می‌توانند ببینند نیستید؟

با بررسی سؤالات بالا شما، به‌راحتی برای شما روشن می‌شود که آیا در معرض خطر احتمالی شب کوری هستید یا خیر‌. از دیگر علائم شب کوری می‌توان به سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تار شدن دید و حساس شدن به نور نیز اشاره کرد.

چگونه شب کوری را درمان کنیم؟

بسته به علت و شرایط به وجود آمدن شب کوری، درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد، از درمان‌های خانگی تا درمان‌های پزشکی و سنتی. اما ویژگی همه آن‌ها این است که باید به طور منظم و ممتد ادامه پیدا کنند و اگر دوباره فرد اصول روند درمان را رعایت نکند ممکن است بیماری بهبود نیابد یا بیمار در وضعیت وخیم‌تری قرار گیرد. از این رو در ادامه چند نکته مهم درباره درمان شب کوری را برای شما قرار داده‌ایم.

عینک را جدی بگیرید

عینک‌های طبی مخصوص که طبق نظر پزشک و چشم پزشک تجویز می‌شوند، به دلیل طراحی و ساخت خاص از بازتاب نور جلوگیری کرده و در زمان‌های تاریک، روشنایی بیشتری را به چشم می‌رساند و شرایط بهتری را برای دیدن فرد محیا می‌سازد‌ و دید شبانه‌ آن‌ها را گسترش می‌دهد.

استفاده از عینک برای درمان شب کوری

همه چیز وابسته به رژیم غذایی

اگر رژیم غذایی شما درست و به اندازه باشد، مواد معدنی و ویتامین‌های کافی را دارا و عاری از خوراکی‌های مضر بدن باشد، همیشه بدنی سالم و پر انرژی خواهید داشت. اکثر متخصصان این زمینه برای درمان شب کوری استفاده از غذاها و میان وعده‌های مملو از ویتامین A، E، روی و بتاکاروتن را پیشنهاد می‌کنند.

غذاهای دریایی، لیمو، جگر، اسفناج، روغن ماهی، کباب دل گوسفند، عسل و مکمل‌های روزانه و هفتگی از مواردی هستند که  کمک بزرگی در درمان و جلوگیری از شب کوری به شمار می‌روند و شما از امتحانشان پشیمان نخواهید شد.

چراغ زندگی را روشن بگذارید

میزان نور و کیفیت آن برای بیماران مبتلا به شب کوری بسیار کمک کننده است. شما می‌توانید با روشن کردن یک چراغ اضافی در پشت سر خود، به‌راحتی مشکل شب کوری خود را از بین ببرید. البته طبق تجربه اشخاص مختلف، در افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند استفاده از نور چراغ زرد به جای فلورسنت بسیار مفیدتر واقع خواهد شد.

رانندگی، به قیمت جان شما و عزیزانتان!

با اینکه شب کوری خودش به تنهایی بیماری خطرناکی به شمار نمی‌رود، اما اگر فرد مبتلا به شب کوری تصمیم به رانندگی در شب بگیرد جان خودش و عزیزانش را در معرض خطر قرار داده. توصیه ما به شما این است که تا حد امکان از رانندگی در غروب آفتاب و شب بپرهیزید و اگر در روز رانندگی می‌کنید حتماً قبل از ورود به تونل‌ها از عینک آفتابی کمک بگیرید تا چشم‌هایتان راحت‌تر با تغییر نور منطبق شود.

تاری دید هنگام رانندگی بدلیل شب کوری

از فواید طب سوزنی و شب کوری غافل نشوید

ممکن است استفاده از کلمات طب سوزنی و شب کوری برای شما عجیب و باور نکردنی باشد اما باید بگوییم که طب سوزنی که سر رشته‌ی آغازین آن در چین بوده و بعد با گذر زمان در غرب و با نام «سوزن خشک» مشهور شده، تقریباً برای درمان و بهبود تمام بیماری‌ها کار آمد است.

در این روش به کمک انواع سوزن‌های باریک طب سوزنی، نقاط حساس بدن را پیدا کرده و به کمک شیوه‌های منحصر به فرد به درمان آن می‌پردازند. ممکن است شما هم مثل عده کثیری از افراد نگران درد ناشی از درمان شب کوری با طب سوزنی باشید در صورتی که بیشتر افرادی که تجربه استفاده از این نوع درمان را داشته‌اند معمولاً حتی فرو رفتن سوزن را حس نمی‌کنند یا درد آن را مثل یک شوک بسیار ضعیف و کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) تعریف می‌کنند.

درمان شب کوری با طب سوزنی درمانی دائمی است و می‌تواند برای همیشه خیال شما را راحت کند. همچنین هزینه طب سوزنی و درمان شب کوری نسبت به روش‌های دیگر بسیار به صرفه و مقرون به صرفه است. طبق نظر کارشناسان این حوزه، مزایای این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار چشمگیر است، پس اگر دچار شب کوری هستید، حتما استفاده از طب سوزنی را در برنامه خود قرار دهید.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم تا اختلال شب کوری را به شما معرفی کنیم. به دلایل ایجاد آن و راه‌های درمان آن نیز پرداختیم. به یاد داشته باشید شناسایی هر چه سریع‌تر این بیماری به بهبود سریع‌تر آن کمک‌ خواهد کرد پس اگر علائمی از آن را در خود یا اطرافیان‌تان مشاهده می‌کنید، به دنبال راه درمانی برای آن باشید.

همان‌طور هم که اشاره شد به‌جرئت می‌توان گفت یکی از راه‌های مؤثر در درمان و بهبود شب کوری استفاده از طب سوزنی است. تجربه نشان داده که تقریباً همه افرادی که از طب سوزنی برای بهبود شب کوری استفاده کرده‌اند بسیار راضی هستند. اگر شما هم از این بیماری رنج می‌برید یا کسانی را می‌شناسید که شب کوری دارند و به دنبال راه‌حل هستند، می‌توانید با خیال راحت سوزنیران را به آن‌ها معرفی کنید. این مجموعه که تحت نظر آقای دکتر محقق اداره می‌شود و دارای پزشکان مجرب و کادر آزموده است که با استفاده از روشی مؤثرتر و کم‌خطرتر و با طب سوزنی و روش‌های سنتی به درمان سریع‌تر بیماری‌ها بپردازد.

2 دیدگاه

  1. سلام خدمت آقای دکتر
    من دخترم۵سال داره و ناشنوای مادر زادی بود که کاشت حلزون انجام دادیم.من و خانمم پسرخاله دختر خاله هستیم
    اخیرا برای فرزند آوری جدید از طرف بهزیستی به انجام آزمایش ژنتیک فرستاده شدیم و ژنmyo7aپیداشد که از هردوی ما به کودک منتقل شده بود.الان دخترم۵سال عینک میزنه و حدود نمره۴است.میخواستم بدونم آیا دخترم۵سال به RPهم مبتلا خواهد شد؟ممنونم اگه پاسخ بدید
    ۰۹۱۲۱۵۶۲۱۹۶

    1. سلام و عرض ادب. سوالی که مطرح کردید در حیطه کاری ما نیست و باید از متخصص ژنتیک مشاوره بگیرید. موفق و موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا