طب سوزنی برای سکته مغزی: درمان عوارض سکته مغزی با طب سوزنی

4.6/5 - (18 امتیاز)

شنیدن اسم سکته مغزی بسیاری از انسان‌ها را مضطرب و پریشان می‌کند چرا که تصور می‌کنند هیچ درمانی برای سکته مغزی وجود ندارد. خوشبختانه علم پزشکی هر روز در حال پیشرفت است و درمان‌های متعددی برای سکته مغزی و عوارض بعد از آن وجود دارد. افراد بسیاری هستند که پس از سکته مغزی با پیگیری درمان‌ها توانسته‌اند به میزان قابل توجهی به زندگی عادی بازگردند. درمان سکته مغزی با طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی است که به علت بی عارضه بودن و سادگی آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است در این مقاله قصد داریم شما را با درمان سکته مغزی با طب سوزنی آشنا کنیم.

سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که اکسیژن رسانی به مغز کند شود. در واقع خونی که حاوی اکسیژن است به مغز نمی‌رسد، در اصطلاح عامه گفته می‌شود که عامل سکته مغزی، نرسیدن خون به مغز است. در نتیجه این اختلال گردش خون در قسمتی از مغز، علائمی مانند فلج نیمه بدن، اختلال تکلم و اختلال در راه رفتن در فرد ظاهر می‌گردد.

انواع سکته مغزی

سکته مغزی به سه دسته تقسیم می‌شود که هریک عوارض مختلفی را در فرد ایجاد می‌کند. طب سوزنی یک روش درمان عوارض سکته مغزی است. انواع سکته مغزی به شرح زیر است.

سکته مغزی ایسکمیک

متداولترین نوع سکته مغزی است و از هر 10 مورد سکته مغزی تقریبا 9 مورد آن ایسکمیک است. این نوع سکته در اثر ایجاد لخته خون در رگ‌های مغزی در افراد رخ می‌دهد.

سکته مغزی هموراژیک

 در صورتی که عروق خونی مغز ضعیف شده و پاره شوند سکته مغزی هموراژیک رخ می‌دهد. درصد مرگ و میر در این سکته مغزی نسبت به دیگر انواع آن بیشتر است.

سکته مغزی ایسکمیک گذرا

این نوع سکته مغزی که اصطلاحا به آن سکته مغزی ناقص نیز گفته می‌شود، علائم سکته را در فرد ایجاد می‌کند و پس از چند دقیقه یا چند ساعت علائم از بین می‌روند. علت این نوع سکته مغزی نیز گرفتگی عروق خونی است. این نوع سکته مغزی را باید جدی گرفت زیرا هشداری برای بروز سکته کامل است.

علل بروز سکته مغزی

علل بروز سکته مغزی نیز متفاوت است. از اولین عوامل سکته مغزی فشارهای روحی، روانی و استرس است. زمانی که دیواره‌های عروق خونی با چربی، کلسیم و کلسترول تنگ شوند؛ منجر به ایجاد گرفتگی می‌شوند که از عوامل شایع بروز سکته مغزی است. عدم درمان فشارخون بالا نیز یکی از عوامل ایجاد سکته مغزی است زیرا فشارخون بالا به عروق مغزی فشار زیادی وارد می‌کند و باعث پاره شدن عروق می‌شود. توصیه می‌شود فشارخون بالا، کلسترول و چربی بالا را جدی گرفته و درمان کنید. اگر بخواهیم لیستی از علل بروز سکته مغزی را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • دیابت
  • چاقی
  • استعمال دخانیات
  • عدم انجام فعالیت بدنی مناسب و چاقی و اضافه وزن
  • مصرف الکل
  • عدم رعایت رژیم غذایی مناسب حاوی سبزیجات، میوه، غلات و ماهی

علائم سکته مغزی

سکته مغزی در مدت زمان کوتاهی پس از علائم رخ می‌دهد و زمان‌های اولیه فرصت‌های طلایی برای نجات جان بیماران است. اگر هر یک از علائم زیر در شما ظاهر شد آن را جدی بگیرید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

  • ضعف یا بی‌حسی ناگهانی صورت، دست یا پا
  • خلل در تکلم و یا سرگیجه ناگهانی
  • مشکل ناگهانی یک یا هر دو چشم
  • مشکل ناگهانی در راه رفتن، سرگیجه، عدم تعادل یا اختلال در هماهنگی بدن
  • سر درد شدید ناگهانی و بدون سابقه قبلی

عوارض سکته مغزی

سکته مغزی عموما عوارضی مانند بی‌حسی قسمتی از بدن، دست، صورت، پا و در برخی موارد نیمی از بدن را به دنبال خواهد داشت. شدت عوارض بسته به نوع سکته مغزی و وسعت آسیب دیدگی مغز متفاوت است اما عموما عوارض زیر را به دنبال خواهد داشت.

  • بی حسی
  • از کار افتادن دست و پا
  • از بین رفتن توانایی راه رفتن
  • ناتوانی در بلع غذا
  • ناتوانی در سخن گفتن

درمان عوارض سکته مغزی با طب سوزنی

پس از وقوع سکته مغزی پزشکان با انجام آزمایش‌هایی که در آن‌ها امکان دیده شدن مغز وجود دارد سکته مغزی را تشخیص می‌دهند. مهم‌ترین بخش درمان سکته مغزی پس از ترخیص بیمار از بیمارستان صورت می‌گیرد. بیمار سکته مغزی پس از ترخیص در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، جلسات فیزیوتراپی را آغاز می‌کند. اما به تازگی طب سوزنی به عنوان یک روش درمان عوارض سکته مغزی به کار برده می‌شود. طب سوزنی در کنار مصرف داروها با فعال کردن کانال‌های انرژی بدن، نقش بسزایی در تحریک اندام هایی که از کار افتاده‌اند خواهد داشت. اما آیا طب سوزنی یک درمان قطعی است؟ پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

درمان سکته مغزی با طب سوزنی
انجام طب سوزنی برای درمان سکته مغزی و عوارض سکته مغزی روی محل گذر عروق در سر

همانطور که خواندید سکته مغزی در اثر عواملی ساده به وجود می‌آید که قابل پیشگیری هستند. به طور مثال فشارخون بالا یکی از عوامل ایجاد سکته مغزی است که به سادگی با طب سوزنی قابل درمان است و برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله درمان فشار خون بالا با طب سوزنی را مطالعه کنید. اگر مورد حمله سکته مغزی قرار گرفتید طب سوزنی به عنوان یک روش بدون عارضه برای درمان عوارض سکته مغزی مفید است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مرکز طب سوزنی سوزنیران مراجعه یا با شماره تلفن های مطب در تماس باشید.

سوالات متداول

  • آیا درمان فلج بعد از سکته مغزی با طب سوزنی امکان دارد؟

طب سوزنی در درمان فلج بعد از سکته مغزی بسیار موثر شناخته شده و میتواند عوارض آن را کاهش داده و به بیمار با توانبخشی بیشتر کمک کند.

  • آیا طب سوزنی درمان قطعی سکته مغزی است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طب سوزنی در کاهش و بهبود عوارض پس از سکته مغزی و کنترل روند بیماری کمک میکند و یک درمان قطعی برای سکته مغزی قلمداد نمیشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا