عوارض طب سوزنی + نحوه کاهش آن

4.9/5 - (54 امتیاز)

طب سوزنی نیز مانند سایر روش‌های درمانی عوارض جانبی دارد. این روش درمانی که اخیراً هم در دنیا و هم در کشور خودمان ایران به‌شدت مورد توجه مراجعان قرار گرفته است، با کمترین عوارض ممکن می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان بیماری‌های شما باشد. برای دانستن محدوده تأثیر طب سوزنی می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید: طب سوزنی در درمان چه بیماری‌هایی موثر است؟ در این مقاله نیز با ما همراه باشید تا عوارض طب سوزنی را با هم بررسی کنیم.

طب سوزنی چیست؟

این روش درمانی که ریشه آن از کشور چین است و به نوعی از مشرق زمین جاری می شود، به‌عنوان یکی از کم عوارض‌ترین روش‌ها شناخته می‌شود. در این روش نقاط خاصی از بدن برای ورود سوزن‌ها در نظر گرفته می‌شود که به آن‌ها نقاط طب سوزنی می‌گویند. متخصصان طب سوزنی بر این باورند که این نقاط، بخش‌هایی هستند که جریان انرژی بدن در آن‌ها جاری است. این انرژی با نام «چی» شناخته شده است. در ادامه عوارض طب سوزنی را با هم بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

عوارض طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی مانند سایر روش‌های درمانی عوارضی دارد؛ اما این عوارض قابل کنترل و بدون تهدید جانی هستند. مهم‌ترین عاملی که می تواند از عوارض جلوگیری کند، مراجعه به متخصص ماهر طب سوزنی است. پس توصیه می‌کنیم از انجام طب سوزنی در خانه و تحت نظر فرد غیرمتخصص خودداری کنید. دکتر سید جعفر محقق به عنوان یکی از مدرسان رسمی انجمن طب سوزنی در زمینه امبدینگ، برترین انتخاب برای شما خواهد بود. ایشان با سابقه ۹ ساله در زمینه درمان بیماری‌ها با طب سوزنی آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. پس توصیه می‌کنیم مرکز سوزنیران و دکتر محقق را به‌عنوان بهترین پزشک طب سوزنی در خاطر داشته باشید. از جمله عوارض طب سوزنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان انتقال بیماری‌های عفونی

در صورتی که از تعداد مشخصی سوزن برای تمام بیماران استفاده شود، امکان ورود عفونت به خون و ابتلای فرد به بیماری های عفونی بسیار بالا است. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که دست متخصص هرگز نباید با سوزن در تماس باشد و آن را لمس کند. ورود آلودگی و میکروب به بدن از این طریق بسیار آسان خواهد بود.
انتقال بیماری های خونی مانند ایدز و هپاتیت تنها خطرات هستند که می‌توانید بابت آن‌ها کمی نگران باشید‌‌. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها به شما توصیه می‌کنیم حتماً از نظافت و پاکیزگی مرکز طب سوزنی که به آن مراجعه می کنید، مطمئن باشید‌‌. یک‌بار مصرف  و همچنین استریل بودن سوزن‌ها مسئله بسیار مهمی است که باید حتماً به آن توجه کنید.

التهاب و کبودی در محل سوزن‌ها

این عارضه در افرادی که پوست بسیار حساسی دارند، اتفاق می‌افتد؛ اما با گذشت زمان قابل رفع است و جای نگرانی ندارد. این التهاب و کبودی‌ها را نیز می‌توان با مراجعه به فرد متخصص به حداقل رساند.

احساس خستگی شدید

معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن پس از طب سوزنی اتفاق می‌افتد، ممکن است فرد احساس خستگی شدید داشته باشد. این مسئله با دوش گرفتن و استراحت تا فردای روز معالجه، قابل حل خواهد بود. پس نگرانی از این جهت نداشته باشید.

خستگی شدید از عوارض طب سوزنی
خستگی شدید یکی از عوارض طب سوزنی است.

طب سوزنی علاوه بر خستگی شدید ممکن است در برخی افراد باعث طغیان عاطفی شود. به این معنی که ممکن است فردی با انجام طب سوزنی، دچار تغییر در احوالات روحی شود. این مسئله نیز مانند سایر عوارض طب سوزنی قابل درمان است و حتی خودبه‌خود رفع می‌شود.

درد بعد از طب سوزنی

سوزن‌های طب سوزنی از آمپول‌هاو سرنگ‌ها نازک‌تر بوده و از این جهت می‌توانیم به شما اطمینان بدهیم که درد کمی را احساس خواهید کرد. شاید بتوان این درد ناچیز را به عنوان یکی از عوارض نه چندان مهم طب سوزنی در نظر گرفت و این درد موقتی و سطحی بوده و با گذر زمان به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

درد بعد از طب سوزنی
درد بعد از طب سوزنی

عوارض طب سوزنی صورت

باتوجه به اینکه طب سوزنی در حوزه زیبایی یک روش درمانی کاملا طبیعی و غیرتهاجمی است، عوارض آن نیز بسیار کمتر از عمل‌های زیبایی است.

کاربرد‌های طب سوزنی صورت بسیار متنوع هستند. برای مثال شما می‌توانید برای جوانسازی پوست صورت خود از طب سوزنی استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر این نوشته را ببینید: طب سوزنی برای جوانسازی پوست صورت

درواقع معایب طب سوزنی صورت محدود به یک سری عوارض کاملا طبیعی پس از برخورد سوزن به پوست صورت می‌شود. برای مثال از عوارض طب سوزنی صورت می‌توان به احساس خارش یا سوزش اطراف محل انجام طب سوزنی، قرمزی یا کبودی پوست صورت تا چند روز پس از انجام درمان اشاره کرد. اما درصورتی که طب سوزنی را تحت نظر پزشک حاذق انجام دهید؛ پس از گذشت چند روز، تمامی این عوارض رو به بهبودی و از بین خواهند رفت.

عوارض طب سوزنی صورت
عوارض طب سوزنی صورت

عوارض طب سوزنی گردن

مهم‌ترین موارد عوارض طب سوزنی گردن عبارت‌اند از:

  • کبودی کوتاه مدت
  • حساسیت در محل ورود سوزن‌ها
  • خون‌ریزی‌های جزئی
  • سرگیجه
  • سردرد

عوارض طب سوزنی گردن بسیار موقتی هستند و به‌سرعت از بین می‌روند.

اگر می‌خواهید با نحوه طب سوزنی برای دردهای گردن و کمر آشنا شوید این نوشته را بخوانید: طب سوزنی برای گردن و کمردرد

عوارض طب سوزنی برای کمر

طب سوزنی می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به درد کمر را کاهش دهد. با این حال برخی از بیماران گزارش کرده‌اند که بعد از انجام طب سوزنی دچار دردهایی در ناحیه شانه یا پاهایشان شده‌اند؛ اما این درد به‌صورت موقت بوده و در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جلسه درمان از بین می‌روند.

عوارض طب سوزنی پا

جالب است بدانید طب سوزنی پا می‌تواند در درمان مشکلات مهم این ارگان، موثر باشد. برای مثال شما می‌توانید دردها کف پا، خار پاشنه، میخچه کف پا، پیچ خوردگی و مشکلات عضلات پا را با طب سوزنی از بین ببرید یا درد آن‌ها را کاهش دهید. عوارض طب سوزنی پا هم بسیار موقتی و زودگذر هستند.

عوارض طب سوزنی پا
عوارض طب سوزنی پا

عوارض طب سوزنی برای لاغری

روش‌های مختلفی برای لاغری وجود دارد؛ از استفاده از انواع رژیم‌ها گرفته تا جراحی و دارو‌های کنترل وزن. اما عوارض طب سوزنی برای لاغری، در مقایسه با عوارض و خطرات دیگر روش‌ها بسیار کم بوده و حتی موقتی است. از جمله این عوارض میتوان به سرخی و کبودی محل سوزن ها اشاره کرد. این التهابات معمولا تا ۳ روز پس از انجام طب سوزنی از بین خواهند رفت و جای هیچ نگرانی نیست.

کاهش عوارض طب سوزنی

  • در نظر داشته باشید که این روش در مقایسه با انواع جراحی ها و روش‌های تهاجمی از کمترین میزان عارضه برخوردار است.
  • با توجه به اینکه بعد از طب سوزنی نیاز به مصرف هیچ‌گونه دارویی وجود ندارد، می‌توان طب سوزنی را به عنوان روشی که به کاهش وابستگی به داروهای گران‌قیمت منجر می‌شود، معرفی کرد.
  • به یاد داشته باشید که تمام عوارض این روش معمولاً زودگذر و قابل درمان هستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌عنوان معایب طب سوزنی به شمار آورد. به بیان دیگر هیچ گونه تهدید جانی برای بیماران مراجعه‌کننده وجود ندارد. در صورتی‌ که در روش‌های درمانی تهاجمی مثل جراحی، ممکن است خطراتی مثل مرگ شما را تهدید کند!
  • اگر از جمله افرادی هستید که در موارد منع استفاده از طب سوزنی قرار می گیرید، حتماً از انجام آن خودداری کنید.

در این مقاله در زمینه عوارض طب سوزنی صحبت کردیم. همانطور که گفته شد این روش یکی از کم عارضه‌ترین روش‌های درمانی شناخته‌شده در جهان به شمار می‌رود. درنتیجه انجام آن می‌تواند به نفع بیماران باشد. عدم نیاز به مصرف دارو نیز از آثار مخرب داروهای شیمیایی بر بدن جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت طب سوزنی را برای درمان بیماری های خود انتخاب کنید.

مرکز طب سوزنی سوزنیران با ارائه بهترین خدمات، یکی از بهترین مراکز طب سوزنی است که می‌توانید برای مراجعه انتخاب کنید. کافی است از بخش تماس با ما در سایت آدرس و شماره تماس مرکز سوزنیران را یادداشت کنید و برای مراجعه اقدام نمایید. سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید. در کنار خدمات طب سوزنی و امبدینگ در این مرکز خدمات لیزر موهای زائد با بهترین امکانات نیز انجام می‌شود.

سوالات متداول:

  • آیا طب سوزنی عوارض دارد؟

طب سوزنی ممکن است عوارضی کوتاه مدت مثل خستگی، التهاب و درد داشته باشد. اما این عوارض خطرناک نیستند و به‌مرور زمان کاهش می‌یابند؛ البته عوارض خطرناکی مثل انتقال عفونت هم با مراجعه به مرکز درمانی باکیفیت و تمیز از بین می‌روند.

  • آیا طب سوزنی ضرر دارد؟

طب سوزنی یکی از درمان‌های غیرتهاجمی و سنتی است که می‌تواند جریان انرژی را در بدن شما متعادل کند و با آزاد سازی مسکن‌های طبیعی بدن، به بهود انواع دردها کمک کند. این طب ضرر خاصی ندارد.

38 دیدگاه

    1. طب سوزنی برای بیماران دیابتی ضرری ندارد در صورتیکه توسط پزشک متخصص انجام شود. پزشک ابتدا باید نبض بیمار را گرفته و زبانشان را چک کنند و سپس طب سوزنی را انجام دهند.

  1. سلام وقت بخیر
    به سوال داشتم درباره عوارض طب سوزنی اونم اینکه آیا طب سوزنی فصل خاصی برای انجامش هست یا نه هر زمان می تونیم انجامش بدیم؟

    1. درود. طب سوزنی مثل حجامت نیست که در زمانهای خاصی انجام بشه و شما هر زمان انجامش بدید تاثیر خودش رو داره و هیچگونه عوارضی برای شما به دنبال نخواهد داشت.

  2. سلام روز بخیر ،ببخشید من به تازگی هر روز احصاص ضعف و خستگی می کنم وتمام ازمایشات رو کردم و مشکلی نداره ، آیا با طب سوزنی می توانم مشکل رو حل کنم؟

    1. درود. شما باید بطور حضوری مورد معاینه پزشک قرار بگیرید و بعد از اینکه پزشک ازتون شرح حال گرفتن و مشخص شد که مشکل به چه دلیل هست، میتونید در مورد روش های رفع اون بحث و اقدام کنید. برای گرفتن وقت مشاوره و معاینه حضوری میتونید با شماره های مطب درتماس باشید.

    2. سلام ، واقعا تشکر می کنم از مقاله خوبتون درباره عوارض طب سوزنی که همه رو آگاه می کنید
      من از طب سوزنی استفاده کردم و برام مفید بود.

      1. درود. خوشحالیم که از مقاله عوارض طب سوزنی سایت ما راضی بودید و پس از انجام طب سوزنی به نتیجه مطلوبی رسیدید.

  3. سلام
    من یه سوال داشتم ، میخوام طب سوزنی رو روی صورتم انجام بدم میخواستم بپرسم عوارض طب سوزنی تا چند روز روی صورت میمونه؟

    1. درود. طب سوزنی یک روش کاملا طبیعی هست و عوارضش فقط تا 24 ساعت یا نهایتا 48 ساعت باقی میمونه.

  4. سلام وقت وش ، من چند روز پیش طب سوزنی انجام دادم و یک کبودی ریزی ایجاد شده ، باید برم دکتر یا خود به خود رفع میشه؟

    1. درود. از جمله عوارض طبیعی طب سوزنی میشه به کبودی های کم اشاره کرد که معمولا تا 48 ساعت از بین میرن. اگه کبودی به قوه خودش باقی موند از بین نرفت با پزشکتون مشورت کنید.

  5. سلام خسته نباشید ، من تا به الان اصلا هیچ طب سوزنی انجام ندادم ، میخواستم بپرسم که برای اینکه طب سوزنی رو انجام بدم باید اول به یک دکتر مراجعه کنم یا نه ؟

    1. درود. برای انجام طب سوزنی لازم نیست هیچگونه چکاپ خاصی انجام بدید و همینکه طب سوزنی رو تحت نظارت یک پزشک حاذق انجام بدید کافی هست. میتونید برای گرفتن مشاوره حضوری از دکتر محقق که یکی از مطرح ترین پزشکان در حوزه طب سوزنی و امبدینگ هستن از طریق شماره های موجود در قسمت تماس با ما اقدام کنید.

  6. مقاله خیلی جامع و مفیدی بود ، من خودم این کار رو انجام دادم ولی اصلا عوارض طب سوزنی برام نداشت و خیلی هم مفید بود

    1. درود مهدی عزیز. بله در بیشتر موارد اگه طب سوزنی رو در کلینیک مطرح و تحت نظر پزشک متخصص طب سوزنی انجام بدید هیچگونه عوارضی رو برای شما نخواهد داشت.

  7. میخواستم بگم که من طب سوزنی رو انجام دادم ولی اصلا عوارض طب سوزنی تو بدنم اتفاق نیفتاد
    میتونید براحتی استفاده کنید

    1. درود اسماعیل عزیز. بله عوارض طب سوزنی برای همه ایجاد نمیشن و ممکنه بدن بعضی افراد هیچ ریسپانس خاصی نسبت به سوزن ها نداشته باشند. ممنون از شما بابت به اشتراک گذاشتن تجربه تون.

    2. سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم برای دیسک کمر طب سوزنی عوارض داره یا نه ، اگه پاسخ بدین ممنون میشم

      1. درود. طب سوزنی یکی از طبیعی ترین راه های درمان و کنترل دیسک کمر هست و بطور کلی اگه بصورت درست و تحت نظر یک پزشک متخصص انجام بشه هیچ عوارضی رو برای شما به دنبال نخواهد داشت. میتونید برای دریافت اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت مشاوره یا معاینه حضوری با شماره های مطب در تماس باشید.

    1. درود. بستگی داره که برای درمان چه بیماری یا عارضه ای از طب سوزنی بخواید استفاده کنید. اما بطور کلی درمان با طب سوزنی یک پروسه ای هست که حداقل 2 ماه باید تداوم داشته باشه.

  8. من برای یائسگی زودرس باید طب سوزنی انجام بدم بیماری خاصی ندارم ولی چطور میشه به کاسب قاتل به اسم پزشک اعتماد کرد و سواد پزشکان و تعهدشون جدا زیرسوال و عین اب خوردن ادم از روی نفهمی می کشند به چشم دیدم صاحب هم که نداره ؟

    1. سلام.
      وقتتون به خیر ‌.
      شما می‌توانید با انتخاب اشخاص کارآمد که تخصص کافی را دارند، سلامت و درمان خود را تضمین کنید.
      با آرزوی سلامتی برای شما

  9. سلام خسته نباشید.من پنج روز پیش ناحیه سمت راست گردن و پشت نزدیک گردن روی نقاط تریگر را نزد فردی که تخصص دارد و فیزیوتراپیست است سوزن زدم برای مشکل سرگیجه و حالت تهوع
    الان علاوه بر درد جای سوزن علائم سرگیجه وحالت تهوعم تشدید شده و سردرد بسیار شدید دارم و احساس سنگینی سر شدید دارم
    آیا به سوزن درمانی ادامه دهم؟

  10. سلام و عرض ادب وقت بخیر
    سوال من در مورد اینه که من که مدرک پزشکی ندارم هم میتونم طب سوزنی آموزش ببینم؟شرایط و در واقع پیش نیاز های یادگیری طب سوزنی چیه؟

    1. سلام. روزتون به خیر.
      طب سوزنی در فرمدهی به قسمت‌های مختلف بدن کارایی دارد چراکه باعث کلاژن‌سازی و تسریع حرکت انرژی در بدن می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
      با آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما.

      1. سلام وقتتون بخیر من مشکل معده و سوءهاضمه و التهاب معده دارم و دو جلسه طب سوزنی زیر نظر متخصص انجام دادم و دو روز بعد از جلسه دوم درد شدیدی در معده داشتم که به سمت چپ بدنم تا زیر بغل و دستانم میزد و بعد از اون کمی بهتر شدم ولی همچنان درد معده دارم به طوری که دست معده هم میزنم درد دارم قبل از اون این طور نبودم و به تازگی درد نداشتم و ترش کردن و سوزش و رفلاکس با خیلی پرهیز غذایی داشتم ،
        الان این درد به خاطر عوارضه ؟ چون تا به حال این طور نبود ، بعد به جای درمان ، بدتر شدم باید چکار کنم ؟

        1. با سلام.
          شرایط شما باید توسط پزشک بررسی گردد. لطفا از طریق واتس اپ یا شماره تماس با مطب در تماس باشید تا مورد توسط کارشناسان برررسی شود.

  11. سلام برای سر درد و تنگی نفس طب سوزنی انجام دادم ولی سردردم هنوز زیاده و از لحاظ روحی یکم بهم ریختم ایا طبیعیه و جلسه دوم رو برم یا نه؟

    1. بله میتونه تاثیر داشته باشه. لطفا برای اطلاعات بیشتر با مطب تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا