درمان سرطان با یون درمانی

4.3/5 - (7 امتیاز)

در دهه‌های اخیر، دستگاه جدیدی معرفی شده که تزریق مستقیم داروهای سرطان به تومورها را امکان‌پذیر کرده و متکی به وارد کردن و رساندن مایعات از طریق جریان خون نیست. دستگاه یون درمانی سرطان، امید تازه‌ای به بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، سینه و سایر سرطان‌های سخت داده و فرصتی برای کسب نتایج بهتر و عمر طولانی‌تر بیماران را فراهم کرده است. از این رو، در این مقاله می‌خواهیم شما را با تعریف یون تراپی، فواید سم زدایی بدن و درمان سرطان با یون درمانی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آیا یون درمانی در درمان سرطان موثر است؟

هنگامی که دستگاه یون درمانی سرطان روشن می‌شود، میدان الکتریکی دارو را (علیرغم فشار از ناحیه اطراف – عاملی که دیگر استراتژی‌های دارورسانی محلی را پیچیده کرده است) به داخل کل تومور می‌رساند.

در موش‌های مبتلا به سرطان سینه التهابی انسان، ترکیب شیمی‌درمانی یون تراپی موضعی با شیمی‌درمانی داخل وریدی، عمر موش‌ها را در مقایسه با هر دو درمان به تنهایی افزایش داد. اثربخشی آن زمانی که با پرتودرمانی ترکیب می‌شود، بسیار چشمگیرتر می‌شود. علاوه بر این، شیمی درمانی با کمک این دستگاه تومورهای پانکراس انسانی را در موش کوچک کرد.

محققان دریافتند موش‌هایی که پیش از این شیمی‌درمانی داخل وریدی دریافت می‌کردند، افزودن شیمی‌درمانی موضعی با دستگاه، رساندن مقدار دارو به تومور را افزایش داده اما غلظت آن در پلاسمای خون چندان افزایش نداد که می‌تواند به معنای عوارض جانبی کمتر این روش درمانی باشد.

یون درمانی

دستگاه یون درمانی سرطان، داروهای شیمی‌درمانی را بسیار مؤثرتر از روش داخل وریدی فعلی (IV) به تومورها می‌رساند و همچنین در رساندن دوزهای بیشتری از دارو بدون اینکه سطوح سمی به بقیه بدن سرایت کند، موفق بوده است.

فواید سم زدایی بدن | یون درمانی سرطان

همانطور که اشاره کردیم درمان سرطان با یون درمانی، یک روش غیرتهاجمی و بدون درد برای رساندن داروهای ضدالتهابی به عمق اعضای دارای مشکل و آسیب دیده بدن است و از انتشار مواد سمی بدن به دیگر قسمت‌ها جلوگیری می‌کند. یون درمانی با استفاده از جریان الکتریکی سطح پایینی که به پوست اعمال می‌شود، با استفاده از الکترود، مولکول‌های دارو را از طریق پوست به بافت زیرین می‌رساند. متخصصان پزشکی از یون تراپی برای دارورسانی از طریق پوست در طی چندین دهه استفاده کرده‌اند و استفاده از آن به دلیل مزایای آن به طور چشمگیری در حال افزایش است. یون تراپی، یکی از روش‌های سم زدایی از بدن نیز هست. یون تراپی فواید زیادی دارد و به بهبود روند درمان شما کمک می‌کند. برخی از فواید یون تراپی عبارتند از:

  • در صورت استفاده صحیح عملا بدون درد است
  • جایگزینی برای تزریق وریدی
  • کاهش خطر عفونت به دلیل ماهیت غیر تهاجمی درمان
  • رساندن مستقیم داروها به محل درمان
  • به حداقل رساندن پتانسیل آسیب بافتی ناشی از تزریق
  • انجام فرایند درمان در چند دقیقه
  • کاهش عوارض شیمی درمانی
  • کاهش التهاب و ورم بدن
  • کاهش درد
  • کاهش اسپاسم عضلانی
  • کاهش
  • کاهش رسوب کلسیم در بدن

یکی از شیوه‌های کاهش عوارض شیمی درمانی استفاده از روش طب سوزنی است. اگر درباره این روش اطلاعات کافی را ندارید می‌توانید مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه نمایید.

یون درمانی

یون درمانی علاوه بر درمان سرطان، کاربردهای دیگری نیز دارد که به شما پیشنهاد می‌دهیم مقاله سم زدایی بدن از کف پا در خانه را مطالعه کنید.

یون درمانی چیست؟

یون درمانی چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟ در این روش جدید که آن “یون تراپی” گفته می‌شود از میدان الکتریکی منتقل شده از طریق الکترودها برای رساندن دارو به قسمت تومور بیمار استفاده می‌کند. میدان الکتریکی، داروهای شیمی درمانی را مستقیما به تومور می‌رساند و مانع از رشد آنها می‌شود و گاهی اوقات حتی آنها را با موفقیت کوچک می‌کند.

تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی (UNC) در چاپل هیل توضیح می‌دهند که الکترودها ممکن است در داخل تومور کاشته شوند که کاشت الکترود بیشتر در تومورهای پانکراس یا سایر تومورهای در دسترس‌تر روی پوست انجام می‌شود.

مدرن ترین روش درمان سرطان، یون درمانی

کلیه این نتایج نشان می‌دهد که شیمی‌درمانی موضعی با دستگاه یون درمانی سرطان می‌تواند به عنوان ابزار کمکی برای درمان‌ سرطان‌های دیگر به کار رود. به گفته محققان، درمان سرطان با یون درمانی ممکن است به پزشکان فرصت استفاده از داروهای ضد سرطان قوی‌تری را بدهد که ممکن است در غلظت‌های بالا، به خوبی قابل تحمل نباشند.

اما با استفاده از استراتژی رساندن دارو به صورت موضعی، مقادیر بیشتری از ترکیبات قوی دارویی را می‌توان تنها به تومورها رساند و تا حد زیادی بقیه بدن را از دوزهای بالا در امان نگه داشت. به گفته جیمز برن، محقق فوق دکترا و دانشجوی پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی، این روش مانند تاثیر شگفت انگیز طب سوزنی بر سرطان، در نهایت منجر به کاهش میزان عوارض و مرگ و میر شود که معمولا در انواع مختلف سرطان دیده می‌شود.

در نهایت محققان معتقدند که این روش جدید کاربردهای بالینی بالقوه‌ای دارد و استفاده از دستگاه‌های جدید دارورسانی مانند این باعث بهبود تجربه درمان سرطان برای بخش مهمی از جمعیت بیماران سرطانی می‌شود.

درمان قطعی سرطان با یون درمانی

درمان سرطان با یون درمانی در کنار شیمی درمانی می‌تواند روند درمان بیماران سرطانی را بهبود بخشیده و به افزایش طول عمر آن‌ها کمک کند. این روش اثربخشی بهتری نسبت به شیمی درمانی از طریق تزریق داخل وریدی داشته و به کاهش عوارض شیمی درمانی منجر شده و فواید بیشتری دارد که در این مقاله به آن اشاره شد. ممنون که تا آخر مقاله با ما همراه بودید. بهتون پیشنهاد میکنم در جهت انتخاب بهترین پزشک طب سوزنی در تهران مقاله لینک شده از وبسایت سوزنیران را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا