درمان ضایعه و آسیب نخاعی با طب سوزنی

4.7/5 - (10 امتیاز)

آسیب و ضایعات نخاعی (SCI) سالانه ده‌ها هزار نفر از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اثرات فیزیکی و عاطفی آن می‌تواند ویرانگر باشد. کسانی که از ضایعات و آسیب نخاعی رنج می‌برند ممکن است عوارضی چون فلج شدن، از دست دادن حس، درد مزمن، و بی‌اختیاری مثانه یا روده را تجربه کنند. بر اساس یک گزارش از سوی شبکه اطلاعات آسیب نخاعی در سال ۲۰۰۸ ، از ۱ درصد از افرادی که از ضایعه و آسیب نخاعی حاد رنج می برند، پس از ترخیص از بیمارستان، از نظر عصبی کاملا بهبود می‌یابند. همین امر باعث شده تا محققان و دانشمندان به دنبال راه‌هایی برای درمان ضایعه و آسیب نخاعی باشند.

طب سوزنی هم از این قضیه مستثنی نیست و محققان مطالعات و تحقیقاتی نیز درباره اثربخشی استفاده از طب سوزنی روی درمان ضایعه و آسیب‌های نخاعی انجام داده‌اند. اما تحقیقات در این باره چه می‌گوید؟ آیا ضایعه نخاعی درمان میشود؟ آیا درمان ضایعه نخاعی با طب سوزنی امکان پذیر است؟ طب سوزنی چه تاثیری بر درمان آسیب‌های نخاعی دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

تاثیر طب سوزنی در درمان ضایعه و آسیب نخاعی

با وجود اینکه برای این ضایعه درمان قطعی پیدا نشده است اما همچنان پرتوهای امیدی برای بیماران دچار ضایعه و آسیب نخاعی وجود دارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی در درمان ضایعه و آسیب نخاعی موثر است.

طب سوزنی و انواع روش‌های درمان زیر مجموعه آن عمدتاً شامل طب سوزنی، موکسی‌بشن، درمان آسیب و ضایعه نخاعی با کاشت نخ یا کاشت سوزن و حتی ماساژ مریدین است. حتی در دسته طب سوزنی، تفاوت‌هایی مانند انتخاب نقاط طب سوزنی، عمق، زمان تحریک، تعداد دفعات درمان و غیره وجود دارد. در این بیش از همه طب سوزنی الکتریکی در درمان ضایعه و آسیب نخاعی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

مجموعه‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی به ویژه طب سوزنی الکتریکی، یک روش موثر برای درمان ضایعه و آسیب‌های نخاعی حاد و مزمن است. به طور خاص، طب سوزنی الکتریکی می‌تواند به بهبود وضعیت حرکتی، حسی و روده یا مثانه در بیمارانی که به ضایعه و آسیب‌های نخاعی حاد دچار هستند کمک کند و علاوه بر این، درد مزمن ناشی از این آسیب را کاهش دهد. بهترین بخش ماجرا این است که درمان طب سوزنی معمولا خطری به دنبال ندارد.

تاثیر طب سوزنی در درمان ضایعه و آسیب نخاعی

 طب سوزنی در بهبود وضعیت حرکتی و حسی موثر است

در یک مطالعه‌ در سال ۲۰۰۳ که توسط یانگ و همکارانش انجام شد بیماران مبتلا به ضایعه و آسیب نخاعی مورد بررسی قرار گرفتند.

در طی یک دوره یک ساله، نیمی از بیماران ۷۵ هرتز تحریک با طب سوزنی الکتریکی را پنج بار در هفته و به مدت ۳۰ دقیقه دریافت کردند. نقاط طب سوزنی برای فعال کردن نقطه مریدینGovernor Vessel  بیماران هدف قرار گرفتند. در مقابل، نیمی دیگر از بیماران فقط مراقبت‌های پزشکی توانبخشی معمولی را دریافت کردند. هیچ گونه طب سوزنی الکتریکی برای آن‌ها به کار گرفته نشد.

پس از یک سال، امتیازهای مهارت‌های حرکتی و حسی بیماران سنجیده شد. نتایج نشان داد آن دسته از بیمارانی که طب سوزنی الکتریکی دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که فقط مراقبت‌های توانبخشی استاندارد داشتند، به بهبودی عصبی آماری و بالینی چشمگیری دست یافتند.

طب سوزنی اختلال عملکرد مثانه را کاهش می‌دهد

بی اختیاری ادراری ممکن است یک مسئله حاد و ناراحت‌کننده برای بیماران مبتلا به ضایعه و آسیب و نخاعی باشد. درمان بی‌اختیاری مثانه شامل مداخلات رفتاری و مصرف انواع داروها در بیمار می‌شود. با این حال، چندین مطالعه نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به کاهش بی‌اختیاری ادرار در بیماران دچار آسیب نخاعی نیز کمک کند. همحنین درمان بیماری‌های مغز و اعصاب با طب سوزنی نیز ممکن است.

یک مطالعه دیگر توسط وانگ نشان می‌دهد که طب سوزنی الکتریکی هنگام ترکیب با نقاط طب سوزنی گوش، به بهبود عملکرد مثانه بیماران دچار SCI کمک می‌کند. پس از یک دوره یک ساله، آن دسته از بیمارانی که طب سوزنی دریافت کردند در مقایسه با بیمارانی که طب سوزنی به آنها داده نشده بود، از نظر آماری بهبود چشمگیری در امتیازات سنجش استقلال عملکردی مثانه (FIM) را نشان دادند.

درمان ضایعه و آسیب نخاعی با طب سوزنی: کاهش درد با طب سوزنی

درمان ضایعه و آسیب نخاعی با طب سوزنی: کاهش درد با طب سوزنی

یکی از شدیدترین و بدترین پیامدهای ضایعه و آسیب نخاعی، درد مزمن است. تحقیقات جنسن و کاردنز در سال ۲۰۰۲ نشان داد که بیش از ۸۰ درصد  افراد مبتلا به ضایعه و آسیب نخاعی دردی طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

به گفته یکی از محققان به نام ورشگان، این درد بر زندگی روزمره این دسته از افراد تأثیر منفی می‌گذارد و حتی درد به زیر ناحیه آسیب دیده در ستون فقرات نفوذ می‌کند. علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به ضایعه و آسیب نخاعی ممکن است درد اسکلتی عضلانی را در اثر استفاده مداوم از اندام فوقانی برای جابجایی و حرکت با صندلی چرخدار تجربه کنند. اینجا است که باز هم طب سوزنی نقش اثربخشی خود را در التیام و درمان ضایعه و آسیب نخاعی نشان می‌دهد.

بر اساس مطالعه نایاک و همکارانش در سال ۲۰۰۱ شدت درد برخی از بیماران دچار ضایعه نخاعی که بیش از شش ماه از درد شانه متوسط ​​تا شدید رنج می‌بردند، با ۱۵ بار قرار گرفتن در طول درمان با طب سوزنی که طی یک دوره هفت و نیم هفته‌ای انجام شد کاهش یافت.

علاوه بر این، راپسون و همکاران او در سال ۲۰۰۳ دریافتند که طب سوزنی الکتریکی باعث بهبود درد ۶۶ درصد بیماران با علائم درد مرکزی می‌شود. افرادی که درد دو طرفه و سوزش زیر ضایعه نخاعی را داشتند، بهبودی و احساس بهتری را نشان دادند. توصیه می‌کنیم علائم دیسک کمر را در مقالات ما بخوانید.

علاوه بر این، تحقیقاتی که به بررسی اثرات طب سوزنی در درمان ضایعه و آسیب نخاعی و بیمارانی که روی ویلچر نشسته و مبتلا به درد مزمن عضلانی-اسکلتی شانه هستند، ده درمان طب سوزنی یا حداقل سوزن زدن نقاط غیر طب سوزنی به طور قابل توجهی درد شانه بیماران را کاهش می‌دهد. به طور کلی، این مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است یک درمان مفید برای کمک به تسکین دردهای عصبی و یا اسکلتی- عضلانی افرادی باشد که به ضایعه و آسیب نخاعی دچار شده‌اند. نحوه نشستن روی صندلی از عوامل ایجاد ضایعه نخاعی است.

طب سوزنی چگونه به درمان ضایعه و آسیب سیب نخاعی کمک می‌کند؟

طب سوزنی چگونه به درمان ضایعه و آسیب سیب نخاعی کمک می‌کند؟

تحقیقات درباره این سوال که چگونه و چرا طب سوزنی به کاهش اثرات منفی و درمان ضایعه و آسیب نخاعی کمک می کند نشان می‌دهد که این نوع درمان، تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد می‌کند.

بر اساس تحقیقات مک لنتوش و دورشر در سال ۲۰۱۱، تحریک مناسب سطوح سگمنتال نخاع یا عسب‌های محیطی باعث انتشار مواد افیونی درون‌زا در سطح نخاع می‌شود. انتشار این مواد اثر مثبتی بر کاهش میزان درد و آسیب دارد.

به خصوص در طب سوزنی الکتریکی، تحریک الکتریکی منجر به کاهش سطح پروتئین اسیدی فیبریل گلیال در بند ناف آسیب دیده می‌شود که میزان تشکیل زخم را کاهش و جریان خون را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، طب سوزنی الکتریکی می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را به حال تعادل بازگرداند، تشکیل رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد، ورم‌های ناشی از آسیب ثانویه نخاع را به حداقل برساند و میزان فشار و درد بدن را کاهش دهد.

علاوه بر این، طب سوزنی نورون‌ها را بازسازی کرده و فرآیندهای بیولوژیکی که مسئولیت تقویت عملکرد حرکتی پس از آسیب‌های نخاعی را برعهده دارند بهبود می‌بخشد. اغلب مواقع، عملکرد قسمت حرکتی پس از آسیب‌های نخاعی بدتر می‌شود و به فلج شدن فرد منجر می‌شود. محققان، طی تحقیقات خود دریافتند که طب سوزنی ممکن است با تحریک نقطه ترمیم از فلج شدن این افراد جلوگیری کند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی الکتریکی که پس از آسیب نخاعی برای محافظت از نورو‌های حرکتی ضروری است، واکنش‌های بیولوژیکی مهمی نشان می‌دهد.

این تحقیق نشان می‌دهد که طب سوزنی الکتریکی باعث ترمیم سلول‌هاییی می‌شود که در عملکرد قسمت حرکتی نقش مهمی دارند. در نتیجه، طب سوزنی الکتریکی ممکن است با تحریک الکتریکی  به منظور ترمیم عصب به جلوگیری از فلج پس از آسیب نخاعی کمک کند. درمان انواع فلج با طب سوزنی را در دیگر مفالات ما بخوانید.

درمان ضایعه و آسیب نخاعی

به طور کلی می‌توان گفت که تعداد زیادی از این مطالعات، شواهد قوی مبنی بر اینکه طب سوزنی می‌تواند در درمان ضایعه و آسیب نخاعی و افزایش کیفیت زندگی مفید و موثر باشد را نشان می‌دهند. اما به طور خاص، طب سوزنی الکتریکی بیش از بقیه انواع طب‌های سوزنی توانسته به طرز چشمگیری به بهبود وضعیت عصبی طولانی‌مدت از جمله عملکرد حرکتی، حسی و روده یا مثانه کمک کرده و درد مزمن عصبی و اسکلتی عضلانی را بهبود بخشد. اثرات و طول درمان آسیب نخاعی با طب سوزنی متفاوت بوده و ممکن است چندین هفته تا چندین ماه طول بکشد تا این روش اثربخشی خود را در بهبود عوارض و پیامدهای این عارضه نشان دهد. در حال حاضر محققان به دنبال بررسی بیشتر درمان SCI با طب سوزنی الکتریکی، درمان ضایعه و آسیب نخاعی با کاشت نخ و دیگر انواع روش‌های طب سوزنی هستند تا اثرات آن را روی این دسته از افراد کشف کنند. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از ضایعه و آسیب نخاعی رنج می‌برید، برای دریافت مشاوره درباره بهترین گزینه‌های درمان آسیب نخاعی با طب سوزنی، طب سوزنی الکترونیکیَ و اطلاع از طول درمان آسیب نخاعی با طب سوزنی، امکان درمان ضایعه و آسیب نخاعی با کاشت نخ و بهبود عوارض ناشی از این عارضه با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا