درمان لکنت زبان در طب سنتی: درمان لکنت زبان با طب سوزنی

4.6/5 - (25 امتیاز)

حدود یک درصد افراد در سنین 3 تا 7 سالگی به لکنت زبان مبتلا می‌شوند که این مشکل در سن 5 سالگی به اوج خود می‌رسد. نسبت درگیری پسران به دختران در زمینه بیماری لکنت زبان، تقریبا 4 به 1 می‌باشد اما در اکثر موارد این عارضه پس از مدتی خود به خود بهبود می‌یابد. اما در صورتی که بهبودی با گذر زمان حاصل نشد، چه دستورالعملی را دنبال کنیم؟ چگونه عارضه لکنت زبان را رفع کنیم؟ با ما همراه باشید تا لکنت زبان را بهتر شناخته و با روش درمان لکنت زبان با طب سنتی و سوزنی بیشتر آشنا شوید.

درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی کدام است؟

سالهاست که مردم برای درمان اکثر بیماری های خود از روش های غیرتهاجمی و سنتی استفاده میکنند. مزیت این گونه روش های درمانی در مقایسه با درمان های شیمیایی بسیار زیاد است. از جمله این مزایا میتوان به هزینه کم و بدون عارضه بودن آنها اشاره کرد. اما آیا درمان لکنت زبان با طب سنتی امکان پذیر است؟ برخی از درمانگران مدعی هستند که درمان قطعی لکنت زبان در طب سنتی وجود دارد اما آیا این ادعا صحت دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از صحت این روش درمانی درخصوص درمان گرفتگی و لکنت زبان اطلاع پیدا کنید.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یکی از اختلالات گفتاری است که بدلیل رشد ناقص سیستم‌های عصبی مغز بوجود می‌آید و همانطور که گفتیم؛ در اکثر موارد با شکل گیری این سیستم‌های عصبی در مغز با گذشت زمان، این اختلال گفتاری نیز درمان می‌شود. فرد مبتلا به لکنت زبان، صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا طولانی‌تر از حد معمول بیان می‌کند. این عارضه دارای سطح‌های مختلفی در افراد مختلف است و با بیشتر شدن فشار عصبی و استرس، ممکن است تشدید شود. لکنت (گرفتگی زبان) می‌تواند یک عارضه گذرا باشد یعنی ممکن است شخصی در برهه‌ای از زندگی دارای لکنت زبان باشد اما پس از آن این مشکل بطور کلی برای او رفع شده باشد.

دلایل بروز لکنت زبان

علت اصلی گرفتگی زبان تاکنون بطور قطعی شناخته نشده است اما موارد مختلفی می‌تواند در بروز آن دخیل باشد. از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز لکنت زبان می‌توان موارد زیر را نام برد.

آسیب احساسی

این نوع لکنت‌ها را روانی می‌نامند و دلیل عمده‌ی ایجاد آن‌ها، اشکال در رشد سیستم عصبی نیست بلکه بدلیل آسیب‌های احساسی و اضطرابی بوجود می‌آیند. درواقع افراد پس از تجربه ضربه‌های عاطفی ممکن است دچار اختلال در صحبت شوند که این اختلالات ممکن است گذرا باشد.

آسیب مغزی

اختلالات مغزی مانند سکته مغزی می‌تواند بطور مستقیم روی گفتار افراد تاثیر بگذارد که این نوع لکنت نیز می‌تواند گذرا باشد و با روش‌های مختلف درمانی مانند طب سوزنی یا گفتار درمانی، درمان شود.

ژنتیک

برخی از محققان بر این باورند که ژنیتک نیز در بروز لکنت زبان تاثیر دارد و 60 درصد ممکن است که یکی از افراد خانواده‌ی مبتلایان به گرفتگی زبان، در گذشته درگیر این عارضه بوده باشند.

علائم لکنت زبان

لکنت زبان در افراد مختلف دارای شدت و علائم مختلفی است که در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین علائم آن اشاره خواهیم کرد:

  • سختی در شروع یک کلمه، عبارت یا جمله
  • کشیدن یک حرف یا صدا در یک کلمه
  • تکرار یک صدا، بخش یا کلمه
  • سکوت مختصر برای هجا یا کلمات خاص، یا مکث در یک کلمه
  • به کار بردن کلماتی مانند “uuummmm” زمانی که گفتن کلمه‌ی بعد دشوار است
  • اضطراب در حین صحبت کردن
  • ناتوانی در برقراری ارتباطی موثر

لکنت زبان ممکن است باعث ایجاد تنش بیش از حد و حرکات زیر برای فهماندن کلمات به مخاطبین شود:

  • چشمک زدن سریع
  • لرزش لب‌ها و فک
  • تیک صورت
  • تکان خوردن سر
  • قفل کردن مشت‌ها

عوارض لکنت زبان

گرفتگی زبان یا لکنت در کودکان و بزرگسالان می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. از مهمترین این عوارض می‌توان به اعتماد به نفس پایین و اضطراب شخص و دوری از اجتماع و صحبت کردن در جمع اشاره کرد. اجتناب از موقعیت‌هایی که نیاز به صحبت کردن دارد باعث جلوگیری از رشد و پیشرفت این افراد در محل کار یا تحصیل شده و فقدان موفقیت‌های شغلی، اجتماعی و تحصیلی را به دنبال خواهد داشت.

عوارض لکنت زبان
پایین آمدن اعتماد به نفس در کودکان از عوارض لکنت زبان است.

برای درمان لکنت زبان و جلوگیری از عوارض ذکر شده، روش‌های فراوانی وجود دارد که استفاده از طب سوزنی برای درمان این عارضه یکی از بهترین روش‌های موجود می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی درمان لکنت زبان با طب سوزنی خواهیم پرداخت.

درمان لکنت زبان با طب سوزنی

در طب سنتی چینی علت اصلی هر بیماری عدم تعادل انرژی در حال گردش در بدن درنظر گرفته می‌شود. درمورد لکنت و گرفتگی زبان نیز، طب سنتی چینی اظهار نظر کرده و علت اصلی این عارضه را عدم تعادل در جریان انرژی بین قلب و زبان و همچنین استرس دانسته است. جهت درمان لکنت زبان با طب سوزنی، بهتر است از گفتار درمانی نیز استفاده شود چون همانطور که در مقاله طب سوزنی چه بیماریهایی را درمان میکند توضیح دادیم، این روش یک روش درمانی مکمل است نه یک درمان کامل.

مهم‌ترین مزیت درمان لکنت زبان با طب سوزنی نسبت به دیگر روش‌ها آن است که امکان بازگشت گرفتگی زبان پس از بهبود بسیار کاهش می‌یابد و فقط کافی است پس از شناسایی نقاط طب سوزنی و انجام آن، تاثیر معجزه آسای این روش را پس از چند جلسه مشاهده کنید.

سخن آخر

همانطور که گفتیم گرفتگی و لکنت زبان در بین کودکان و حتی بزرگسالان رایج است و ممکن است بصورت دوره‌ای باشد. نکته قابل توجه در مواجهه با این عارضه آن است که باید سعی کنید کودک خود را در معرض استرس و اضطراب قرار ندهید و اعتماد به نفس او را کم نکنید. اگر لکنت زبان کودک بیش از 6 ماه طول کشید بهتر است برای درمان آن اقدام کنید.

پیشنهاد ما به شما درمان لکنت زبان با طب سوزنی در مرکز تخصصی سوزنیران تحت نظارت بهترین پزشک طب سوزنی تهران جناب دکتر سید جعفر محقق است. برای کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت وقت معاینه یا مشاوره حضوری با شماره‌های کلینیک در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا