درمان سردرد ناشی از گرسنگی + علائم

3.1/5 - (10 امتیاز)

همه ما برای یکبار هم که شده در هنگام گرسنگی احساس ضعف و سردرد داشته‌ایم. شاید از خود بپرسید: «چرا وقتی گرسنه میشم سردرد میگیرم؟» این علائم نشان‌دهنده کمبود مواد غذایی بوده و لازم است به آن‌ها رسیدگی شود. سردردهای ناشی از گرسنگی ممکن است مقطعی و کوتاه مدت باشند اما در هر صورت آزاردهنده‌اند. در این مطلب با بررسی علل و علائم سردرد ناشی از گرسنگی، همراه شما خواهیم بود.

سردرد گرسنگی چیست؟

سردرد ناشی از گرسنگی را ممکن است با نام سردردهای صبحگاهی نیز بشناسید. این درد معمولاً به دلیل کاهش سطح قند خون در بدن و با نخوردن غذا ایجاد می‌شود. ممکن است آهسته و یا ناگهانی بروز کند. ممکن است در دو طرف سر و یا در نقطه ای ثابت احساس شود. به صورت کلی می توان گفت علائم آن ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

مطالب مرتبط: روش درمان صرع در طب سنتی و بوسیله طب سوزنی

سردردهای ناشی از گرسنگی می‌توانند در هنگامی که بین وعده‌های غذایی فاصله زمانی زیادی وجود دارد ایجاد شوند. در نتیجه تنها در گرسنگی مطلق نیست که شما باید انتظار این نوع از سردرد را داشته باشید. خبر خوبی که وجود دارد این است که سردردهای ناشی از گرسنگی معمولاً تا ۷۲ ساعت پس از غذا خوردن از بین می‌روند و با درمان‌های خانگی و به کارگیری روش‌های پیشگیری بهبود پذیرند. در همین مطلب ما به بررسی انواع روش‌های پیشگیری از سردرد گرسنگی پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

سردرد گرسنگی چیست؟
سردرد گرسنگی چیست؟

سردرد ناشی از کم آبی

جالب است بدانید علاوه بر گرسنگی، تشنگی و کمبود آب بدن نیز می‌تواند باعث بروز سردرد ناشی از کم آبی موضعی و حتی طولانی مدت در بدن شود. علت اصلی بروز سردرد ناشی از کم آبی فاصله گرفتن مغز از جمجمه است. جالب است بدانید فضای بین مغز و جمجمه متشکل از مایعات است و در صورتی که بدن آب کافی و مورد نیاز خود را دریافت نکند، این فضا به تدریج خشک می‌شود. علت بروز سردرد در هنگام تشنگی نیز همین مسأله است.

برای آشنایی بیشتر با این نوع سردرد توصیه می‌کنیم این نوشته را از دست ندهید: درمان قطعی سردردهای ناشی از کمبود آب در بدن

علت سردرد هنگام گرسنگی

علت اصلی بروز سردرد در هنگام گرسنگی افت قند خون است. اگر بتوانید سلولهای سازنده مغز انسان را همانند یک ماشین تصور کنید بنزین این ماشین برای حرکت گلوکز است. جالب است بدانید که مغز انسان توانایی ذخیره گلوکز را ندارد و اگر این ماده به صورت مداوم از طریق مواد غذایی دریافت نشود، سلول های مغز انسان همانند یک ماشین بدون بنزین از حرکت می‌ایستند. در این شرایط سردرد گرفتن سرگیجه ضعف و حتی احساس سرما نیز بسیار طبیعی است.

علائم دیگری مانند تاری دید، اشکال در صحبت کردن، افزایش ضربان قلب، از حال رفتن و اختلال تفکر نیز در صورتی که قند خون به زیر ۵۰ افت کند ممکن است در افراد مختلف بروز کند. در صورتی که دیابت دارید و تجربه هیپوگلایسمی (افت ناگهانی قند خون)  داشته باشید، به احتمال زیاد این علائم را نیز تجربه کرده‌اید. برای درمان قطعی دیابت می‌توانید طب سوزنی را امتحان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما توصیه می‌کنیم مطالعه مقاله درمان دیابت با طب سوزنی را در بلاگ سوزنیران از دست ندهید.

علت سردرد هنگام گرسنگی
علت سردرد هنگام گرسنگی

نشانه های سردرد ناشی از گرسنگی کدامند؟

سردرد ناشی از گرسنگی معمولاً با یک درد ثابت و خفیف شروع می‌شود و با احساس فشار در ناحیه پشت و دو طرف سر همراه است. عموم افرادی که این درد را تجربه کرده اند احساس خود را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که گویی یک گیره دور سر آن‌ها او را پوشانده است. سردرد ناشی از گرسنگی ممکن است در ناحیه گردن نیز احساس شود.

یکی از علائم بروز سردرد در هنگام گرسنگی، استرس است. با افت قند خون بدن هورمون‌های استرس ترشح می‌کند و فرد گرسنه ناخودآگاه مضطرب خواهد بود. علاوه بر سردرد در هنگام گرسنگی ممکن است تنش عضلانی را به دلیل ترشح هیستامین در بدن تجربه کنید. این ماده عضلات فرد را منقبض می‌کند. بروز خستگی و بی‌حالی نیز همراه با گرسنگی ممکن است اتفاق بیفتد چرا که با افت قند خون مغز شما انرژی مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کند.

با این علائم شما می توانید تشخیص دهید که سردرد شما ناشی از گرسنگی است یا خیر. البته همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم این نوع از سردرد در افراد مختلف می‌تواند با علائم متفاوتی بروز کند و درصورتی که سردرد شما بیشتر ناشی از استرس بود، میتوانید جهت کم کردن استرس با طب سوزنی اقدام کنید.

درمان سردرد گرسنگی

به صورت کلی سردرد گرسنگی را می‌توان با خوردن و نوشیدن تسکین داد. البته نباید انتظار داشته باشید به محض جبران کمبود غذایی و آبی بدن سردرد شما نیز رفع شود. معمولاً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا بدن بتواند ذخایر قند خون باید تنظیم و دوباره سازی کند. علاوه بر قند خون پی گیری میزان پروتئین و کالری دریافتی از مواد غذایی نیز بسیار مهم است

اگرچه درمان‌های خانگی می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود اما توصیه می‌کنیم اگر در هفته چندین بار این نوع سردرد را تجربه می‌کنید حتماً با پزشک تماس بگیرید موارد مورد نیاز به صورت دقیق بررسی شود. برای مثال ممکن است لازم باشد قندخون شما به صورت مرتب در یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری شود.

درمان سردرد گرسنگی
درمان سردرد گرسنگی

درمان سردرد گرسنگی طب سنتی

در طب سنتی، برای درمان سردرد گرسنگی راه‌های زیر پیشنهاد شده‌اند:

  1. مصرف غذاهای حاوی پروتئین: مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات.
  2.  مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات: مثل نان، برنج، سیب زمینی و ماکارونی.
  3.  مصرف غذاهای حاوی چربی: مثل روغن زیتون، آووکادو و ماهی چرب.
  4.  مصرف عسل: عسل به عنوان یک منبع غذایی با انرژی بالا و خواص ضد التهابی و ضد باکتری استفاده می‌شود.
  5.  استفاده از گیاهان دارویی: گل گاوزبان، زعفران و نعناع به عنوان گیاهان دارویی مفید برای درمان سردرد گرسنگی هستند.

در کنار مصرف این موارد استراحت کافی و راحت به درمان سردرد ناشی از گرسنگی کمک می‌کنند.

 پیشگیری از بروز سردرد ناشی از گرسنگی

تجربه سردرد گرسنگی می‌تواند ضمن تاثیرگذاری بر کیفیت زندگی، عملکرد روزانه شما را نیز مختل کند. خوشبختانه در اکثر مواقع با پیش بینی محرک‌ها می‌توان از این سردردها جلوگیری کرد. اگرچه ممکن است این فرایند کمی طول بکشد، اما با گنجاندن یک برنامه ریزی صحیح، تغذیه سالم و نوشیدن آب کافی در سبک زندگی خود، می‌توانید تا حد بسیار زیادی کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید.

راهکارهای پیشگیری از سردرد گرسنگی عبارت‌اند از:

  • از حذف کردن وعده‌های غذایی خود خودداری کنید. اگر زمان کافی برای خوردن وعده غذایی کامل را ندارید سعی کنید چندین وعده غذایی کوچک‌تر میل کنید.
  • به تدریج مصرف کافئین را کاهش دهید. کنار گذاشتن یکباره این ماده ممکن است شما را با چالش های جدی روبرو کند.
  • اگر تایم زیادی از روز را در بیرون از خانه هستید همراه داشتن تنقلات مغزی را فراموش نکنید.
  • اهمیت خوردن آب به میزان کافی را دست کم نگیرید. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید رنگ ادرار خود را بررسی کنید. ادرارهای تیره رنگ نشان دهنده کمبود آب و ادرار زرد رنگ نشان دهنده آب کافی در بدن است.

سایر خطرات ناشی از گرسنه بودن بدن

سردردهای ناشی از گرسنگی را می‌توان یکی از ابتدایی‌ترین علائم مربوط به این معضل دانست. در ادامه به برخی از سایر مشکلاتی که با گرسنگی و تغذیه نامناسب ممکن است برای بدن به وجود بیاید، اشاره کرده‌ایم: 

  • کم خونی تغذیه یکی از مشکلات بسیار جدی برای سلامتی است که معمولاً در بانوان بسیار شایع است و به دلیل کمبود آهن در رژیم غذایی بروز می‌کند.
  • کاهش وزن و تحلیل رفتن عضلات در اثر نرسیدن مواد غذایی به بدن یکی دیگر از علائم و معضلاتی است که در صورت گرسنگی می‌تواند بروز کند.
  • در صورت نداشتن تغذیه مناسب بی‌حسی  و بی‌رمقی و همچنین احساس رخوت در دست و پا را نیز ممکن است تجربه کنید.
  • از طرفی هرگز نباید تاثیرات روانی تغذیه نامناسب را دست کم بگیرید بروز اختلالات خلقی و حتی افسردگی می‌تواند از دیگر نشانه‌های تغذیه نامناسب و ناکافی باشد.

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب متوجه شدید که در صورت بروز سردرد ناشی از گرسنگی باید چه راهکارهایی را به کار ببندید تا از درد خلاص شوید. همانطور که می‌دانید غذا خوردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای بدن انسان است که هرگز نباید به شوخی گرفته شود. فراموش نکنید که بروز سردرد تنها یکی از علائم نرسیدن مواد غذایی و مغذی به بدن است. این مساله می‌تواند به تدریج به بروز بیماری‌های جدی‌تر و خطرناک‌تری منجر شود. بنابراین به شما توصیه می کنیم که یک برنامه غذایی منظم و دقیق داشته باشید و نیازهای غذایی بدن خود را نادیده نگیرید.

اگر پرسشی در این زمینه ذهن شما را مشغول کرده است لطفاً با متخصصان ما در مرکز طب سوزنی سوزنیران در میان بگذارید و پاسخ خود را در سریعترین زمان ممکن دریافت کنید.

سوالات متداول:

آیا گرسنگی باعث سردرد میشود؟

بله. دریافت نکردن کالری مناسب در طول شبانه‌روز باعث به‌وجود آمدن سردرد ناشی از گرسنگی می‌شود و حتی ممکن است علائم میگرنی را در افراد به‌وجود بیاورد.

علت سردرد هنگام گرسنگی چیست؟

گرسنگی باعث می‌شود قند خون شما پایین بیاید و در بدن هیستامین آزاد شود که باعث ایجاد تنش عضلانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا