درمان دیابت با طب سوزنی | میزان جوابدهی و ماندگاری

4.6/5 - (12 امتیاز)

امروزه اکثر مردم جامعه دچار بیماری به نام دیابت یا قندخون هستند. متاسفانه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. بهترین راه مقابله با آن، سعی در جلوگیری از پیشرفت این بیماری است. یکی از روش‌هایی که استفاده از آن در این زمینه بالای 80 درصد تاثیر دارد، کنترل و درمان قند خون با طب سوزنی است. در ادامه این مقاله، به طور کامل این روش را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیابت چیست؟

دیابت یا قندخون نوعی بیماری مزمن است که با  وجود آن، بدن نمی‌تواند به طور صحیح گلوکز را ذخیره یا استفاده کند. این بیماری بیشتر مربوط به غدد و ترشح هورمون‌های انسولین در بدن است. انسولین هورمونی است که بدن با کمک آن از گلوکز برای سوخت و ساز استفاده می‌کند. بیماری قندخون دارای 2 نوع است:

دیابت نوع 1

بدن تولید انسولین را کاملا متوقف می‌کند. این نوع دیابت بیشتر بین کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 هستند، باید روزانه انسولین را تزریق کنند.

دیابت نوع 2

بدن انسولین را تولید می‌کند اما یا توانایی استفاده از آن را ندارد یا میزان انسولین تولید شده کافی نیست. دیابت نوع 2 بیشتر برای افرادی با سابقه قندخون ارثی یا افرادی که اضافه وزن دارند اتفاق می‌افتد. اما امروزه ابتلا به این نوع دیابت برای افراد بالای 40 سال یا حتی جوانان نیز رایج شده‌است.

علائم

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولا علائم خاصی ندارند. به همین دلیل ممکن است سالیان سال طول بکشد تا بیمار متوجه بیماری خود شود. اما در حالت کلی، بیماری قندخون دارای علائمی مانند موارد زیر است:

  • تشنگی شدید
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن
  • افزایش گرسنگی
  • تاری دید
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها
  • تاول زدن مکرر پوست
  • عفونت لثه‌ها
  • خستگی شدید و بی دلیل

همانطور که گفتیم درمان قطعی برای دیابت وجود ندارد و پس از تشخیص ابتلا به این بیماری، باید سعی کنید از پیشرفت آن جلوگیری کنید. یکی از بهترین روش‌های کنترل بیماری قندخون، استفاده از طب سوزنی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد طب شرقی، مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه کنید.

چگونگی درمان دیابت با طب سوزنی

انجام طب سوزنی، بطور طبیعی بر تولید هورمون‌های بدن تاثیر می‌گذارد. در درمان دیابت با طب سوزنی نیز از همین قضیه استفاده می‌شود. بیماری قندخون مربوط به غدد و درون ریزی بدن شماست. با فروکردن سوزن‌های استریل و نازک در نقاط حساس، این غدد تحریک می‌شوند. در نتیجه این تحریکات، هورمون اندروفین که باعث ایجاد احساسات مثبت در بدن می‌شود تولید شده و درد شما از بین می‌رود.

طب سوزنی همچنین می‌تواند هورمون کورتیزول، که مربوط به ایجاد احساس استرس است، را کنترل کند. علاوه بر آن، ایجاد این واکنش‌های هورمونی باعث کنترل و تنظیم سطح قند در بدن شما می‌شود. همه‌ی این اتفاقات بدون مصرف داروی شیمیایی رخ می‌دهد. به همین دلیل می‌توان گفت طب سوزنی کاملا طبیعی و بدون عوارض است.

تکنیک های کلی درمان دیابت طب سوزنی

با توجه به اینکه قندخون شما از نوع 1 است یا 2، روش استفاده از طب سوزنی برای درمان دیابت شما متفاوت خواهد شد. بطور کلی درمان دیابت با طب سوزنی به 3 روش زیر انجام می‌شود:

طب سوزنی الکترو

برای مبارزه و مقاومت در برابر حساسیت به انسولین، بیشتر از این روش استفاده می‌شود. پس از ورود سوزن‌ها به نقاط طب سوزنی مورد نظر، در طب سوزنی الکترو جریان الکتریکال با فرکانس‌های کم را از سوزن‌ها عبور می‌دهند.

طب سوزنی الکترو
طب سوزنی الکترو برای درمان دیابت.

درمان مچ تا قوزک پا

این روش تمرکز خود را روی تحریک عمیق نقاط حساس تنظیم هورمون‌های بدن در نزدیکی قوزک پا قرار می‌دهد. با این کار سطح قندخون پایین آمده و کیفیت زندگی بیمار بالاتر می‌رود.

درمان مچ تا قوزک پا
طب سوزنی مچ تا قوزک پا برای درمان دیابت

طب سوزنی گیاهی

در درمان دیابت با طب سوزنی گیاهی، از گیاهان خاصی در نقاط مورد نظر استفاده می‌شود. این روش حتی بصورت درمان مکمل درکنار دارو نیز بسیار کارآمد است. درنتیجه درمان دیابت با این روش، تولید هورمون ها تنظیم شده و سطح هورمونی در بخش‌های مختلف ثابت نگه داشته می‌شود. به همین دلیل سطح قند خون در بدن نیز تثبیت می‌گردد.

طب سوزنی گیاهی
طب سوزنی گیاهی برای درمان دیابت

مزایای درمان دیابت با طب سوزنی

برای درمان دیابت یا جلوگیری از پیشرفت آن، باید فاکتورهای زیادی را کنترل کنیم. موارد زیر از مهم‌ترین این فاکتورها هستند که با استفاده از طب سوزنی کنترل می‌شوند:

  • کنترل و تنظیم وزن
  • بهبود سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت
  • مراقبت از پانکراس و متوقف کردن افزایش تولید سطح انسولین
  • بهبود مقاومت در برابر انسولین
  • مدیریت و تولید بهتر هورمون‌های مهم در بدن مثل انسولین

عوارض درمان دیابت با طب سوزنی

همانطور که قبلا اشاره کردیم، طب سوزنی یک درمان طبیعی و بدون عوارض است. اما درصورت تخصص نداشتن پزشک طب سوزنی مورد نظر، ممکن است عوارضی مانند کبودی، خون ریزی و عفونت در نقاط طب سوزنی پدید آید. درنتیجه قبل از انجام طب سوزنی، حتما به مجوز و تجربه کافی داشتن پزشک خود دقت کنید. همچنین از استریل و یکبار مصرف بودن سوزن‌ها اطمینان حاصل فرمایید.

در راستای انتخاب بهترین و مجرب‌ترین پزشک طب سوزنی در تهران، مفتخریم دکتر سید جعفر محقق با بیش از 9 سال سابقه مرتبط در رشته طب سوزنی و طب شرقی را به شما معرفی کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های کلینیک تخصصی طب سوزنی سوزنیران در ارتباط باشید.

سوالات متداول:

آیا درمان دیابت با طب سوزنی یک درمان قطعی است؟

بطور کلی درمان بیماریها با طب سوزنی یک درمان قطعی در نظر گرفته نمیشود. این روش درمانی یک جایگزین بسیار عالی برای داروهای شیمیایی و عمل های جراحی است و همچنین در خصوص دیابت، میتوان طب سوزنی را یک کنترل کننده بسیار عالی دانست.

چند جلسه برای درمان قند خون با طب سوزنی لازم است؟

بطور کلی تعداد جلسات طب سوزنی مورد نیاز شما برای درمان قند خون بستگی به عوامل زیادی از جمله میزان وخامت اوضاع بیماریتان دارد. برای مشاوره رایگان با متخصصین ما میتوانید هم اکنون بصورت آنلاین و چت در واتسپ اقدام کنید.

5 دیدگاه

  1. سلام من خانم ۵۴ ساله ای هستم که به دیابت نوع ۲ مبتلا شدم. طب سوزنی چند درصد در این قضیه به من کمک خواهد کرد؟

    1. درود. طب سوزنی باعث درمان شما نمیشه اما بطور کلی میتونید در کنار درمان اصلی و دارویی که مصرف میکنید از طب سوزنی هم بعنوان یک درمان مکمل برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت دیابت استفاده کنید.

  2. سلام در دیابت بی مزه مغز به کلیه و روده دستور نگه داری آب بدن را به درستی نمی رساند بنده از طفولیت همین طور بودم دفع با تخلیه روزانه روده را دارم روزانه بیشتر از ۱۰ بار تخلیه ادرار دارم لطفا بفرمایید با طب سوزنی درمانی انجام می شود ؟

  3. سلام مادر من پاهاش تیکه تیکه لکهای سیاه شده ایا تب سوزنی میتونه کاری براش انجام بده

    1. با سلام.
      شرایط شما باید توسط پزشک بررسی گردد. لطفا از طریق واتس اپ یا شماره تماس با مطب در تماس باشید تا مورد توسط کارشناسان برررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا