درمان سردرد ناشی از کم آبی بدن

4.7/5 - (15 امتیاز)

یکی از شایع‌ترین احساساتی که افراد در دهه‌های اخیر تجربه می‌کنند انواع سردردهاست که می‌تواند از عوامل مختلفی ناشی شود. متخصصان این حوزه با بررسی آمار به این نتیجه رسیدند که بیش از 70 درصد از افراد بزرگسال در سال‌های اخیر تجربه سردرد را داشته اند. اغلب سردردها کوتاه مدت و خفیف هستند اما تجربه سردردهای طولانی مدت و دردناک می‌تواند زندگی روزمره افراد را با چالش‌های بزرگی روبرو کند.

تشنگی و کم‌آبی بدن می تواند یکی از مهمترین عوامل ایجاد سردرد در افراد باشد. در این مطلب ضمن بررسی تاثیر تشنگی در سردرد، روش‌های درمان و پیشگیری از آن را نیز برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کمبود آب و سردرد

مطابق آمار ارائه شده در یک مجله پزشکی انگلیسی زبان از هر ۱۰ نفر یک نفر سردرد ناشی از کم آبی را تجربه کرده است. تجربه این نوع سردرد می‌تواند در افراد مختلف با علائم متفاوتی بروز کند. برای مثال افراد می‌توانند همراه با درد، سرگیجه و خماری، درد در هنگام خم شدن و راه رفتن و یا حتی حرکت دادن سر را تجربه کنند. و جالب است بدانید اکثر پاسخ دهندگان به نظرسنجی انجام شده در مجله انگلیسی زبان تنها نیم ساعت پس از نوشیدن آب احساس آرامش کامل داشته‌اند.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن های مزمن معتقدند کم آبی بدن به عنوان یک محرک برای شروع سردرد در میگرن عمل می‌کند. اگر از میگرن و سردردهای مزمن آن در رنج هستید، با تجربه انجام طب سوزنی در مرکز طب سوزنی سوزنیران می‌توانید ضمن کاهش درد مقطعی، به بهبود قطعی میگرن نیز امیدوار باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله درمان میگرن با طب سوزنی مراجعه کنید.

چگونه کمبود آب باعث سردرد می‌شود؟

اگر انسان نتواند از طریق خوردن مایعات میزان کافی از آب و مواد مغذی را برای بدن تامین کند،با کم آبی روبرو می‌شود. همانطور که می‌دانید بدن انسان طی فعالیت‌های روزمره از طریق تعرق و ادرار آب خود را از دست می‌دهد. در این شرایط اگر تعادل کافی بین مقدار مایعات از دست رفته و مایعاتی که فرد می‌نوشد برقرار نشود، کم آبی و تشنگی رخ می‌دهد. با کاهش آب بدن مغز به طور موقت دچار انقباض می‌شود و در نتیجه از جمجمه دور می‌شود. علت اصلی سردرد در هنگام تشنگی و کمبود آب نیز همین مسئله است.

به شما توصیه می‌کنیم که هرگز کم آبی بدن را دست کم نگیرید. در ادامه همین مطلب توصیه‌های خوبی در این زمینه ارائه داده‌ایم.

علائم سردرد ناشی از کم آبی در بدن کدامند؟

همانطور که می‌دانید بخش عمده‌ای از بدن انسان را آب تشکیل داده است. در خون، اندام‌ها، بافت‌ها و حتی استخوان‌های همه ما آب وجود دارد. با کاهش آب از طریق تعریق و یا ادرار، بدن ضمن از دست دادن مایعات، مواد معدنی و مغذی ضروری را نیز از دست می‌دهد. از همین جهت است که کم آبی می‌تواند به شدت خطرناک باشد، چراکه از دست دادن الکترولیت‌ها (همان مواد مغذی و ضروری برای بدن مثل پتاسیم و سدیم) می‌تواند موجب ضعف و بی‌حالی و  رنگ پریدگی (به ویژه در کودکان) بشود.

مطالب مرتبط: درمان صرع در طب اسلامی و با طب سوزنی

از دیگر علائم کم آبی در بدن می‌توان به گیجی و سرگیجه شدید، خستگی، خشکی دهان و همچنین کاهش شدید تعرق اشاره کرد. علاوه بر این موارد زیر را نیز می‌توانیم به عنوان علائم کمبود آب و سردردهای ناشی از آن نام ببریم:

  • معمولا افرادی که کمبود آب دارند، خشکی و چروکیدگی پوست را تجربه می‌کنند. علاوه بر این ممکن است خاصیت ارتجاعی پوست نیز در نتیجه کم آبی کاهش یابد. 
  • تب شدید و عدم تعرق نیز از دیگر نشانه‌های این معضل می‌باشد.
  • افراد مختلف ممکن است کاهش میزان ادرار و همچنین تیره رنگ بودن آن را نیز تجربه کنند.

چگونه بفهمیم سردرد ما ناشی از کمبود آب است؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه متوجه شویم که علت سردرد کم آبی بدن می‌باشد؟ پاسخ این است که سردردهای ناشی از کمبود آب در بدن، معمولاً تنها در ناحیه سر احساس می‌شود و شما دردی در ناحیه گردن و شانه احساس نمی‌کنید. اگر بتوانیم سردردهای مختلف را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کنیم، سردرد ناشی از کم آبی در بدن  در گروه دوم بسته بندی می‌شود، چرا که علت درد مشخص است. اگر پس از نوشیدن آب و استراحت کافی درد شما رفع نشد توصیه می‌کنیم برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که از سردردهای ناشی از سینوزیت رنج می‌برید طب سوزنی را به شما پیشنهاد می‍‍‍‍‍‍‍کنیم. در این روش با وارد کردن سوزن به نقاط خاص طب سوزنی در بازه زمانی مشخص برای کاهش و رفع درد تلاش می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله رهایی از سینوزیت با طب سوزنی را مطالعه کنید.

درمان خانگی سردرد ناشی از تشنگی و کم آبی

خبر خوش این که اکثر سردردهای ناشی از کمبود آب با درمان‌های خانگی کاملاً بهبود می‌یابند. در ادامه چندین روش موثر برای کاهش و بهبود درد برای شما آورده‌ایم: 

تامین آب کافی بدن

در یک کلام ساده می‌توانیم به شما بگوییم آب بنوشید آن هم به میزان کافی!!! فراموش نکنید که نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند به اختلالات معده منجر شود.‌ علاوه بر این اگر خوردن نوشیدنی‌های دیگر را جایگزین آب کرده‌اید، حتماً حواستان به میزان قند موجود در آن‌ها باشد تا در دام دیابت اسیر نشوید. (اگر همین حالا نیز از این بیماری رنج می‌برید و با استفاده از طب سوزنی می‌توانید به صورت کامل آن را درمان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله درمان قطعی دیابت با طب سوزنی را مطالعه کنید.)

رفع سردرد ناشی از تشنگی
به میزان کافی آب بنوشید.

 استراحت کافی در طول روز 

اگر فعالیت بدنی سنگین در طول روز دارید و یا آنقدر مشغله دارید که خوردن آب را فراموش می‌کنید، حداقل استراحت کردن را فراموش نکنید. استراحت دادن به بدن حتی در بازه های زمانی کوتاه مدت می‌تواند سردرد شما را کاهش دهد.

استفاده از مسکن ها

همه ما تجربه استفاده از مسکن در هنگام درد بدون تجویز پزشک را داشته‌ایم. با این حال توصیه ما به شما این است که در هنگام استفاده از مسکن به مواردی مانند میزان کافئین در قرص دقت کنید چراکه این ماده می‌تواند باعث تشدید کم آبی در بدن شود.

استفاده از کیسه آب سرد

قرار دادن کمپرس سرد روی سر و ناحیه دارای درد می تواند به تسکین و کاهش درد کمک کند. اگر کیسه آب سرد ندارید نگران نباشید با استفاده از یک دستمال خیس و قرار دادن آن روی پیشانی نیز می توانید برای بهبود خود تلاش کنید.

پیشگیری از سردرد ناشی از کمبود آب 

اولین و ساده‌ترین راهی که برای جلوگیری از سردرد ناشی از کم آبی بدن به ذهن هر فردی می‌رسد نوشیدن آب به میزان کافی است. با این حال در زندگی پرمشغله امروز انسان، آب خوردن به میزان کافی امری غیرممکن یا حداقل بسیار سخت تلقی می‌شود که معمولا به فراموشی هم سپرده می‌شود. در ادامه متن روش‌های خوبی برای جلوگیری از کم آبی بدن ذکر کرده‌ایم

  • برای خوردن آب منتظر تشنه شدن نباشید. ممکن است افرادی را دیده باشید که با افزایش سن هرگز احساس تشنگی نمی‌کنند و آب نمی نوشند. این‌ افراد کسانی هستند که تنها در زمان تشنگی آب خوردن را به یاد آورده‌اند.
  • در هنگام خروج از خانه حتماً با خود آب داشته باشید و در طول روز آب بنوشید حتی اگر شده کم کم و جرعه جرعه!!!!
  • در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی نوشیدن مایعات را فراموش نکنید.
  • در ماه‌های گرم سال با افزایش تعرق بدن شما میزان بیشتری آب را از دست می‌دهد. آب خوردن را در دوره‌های زمانی گرم سال افزایش دهید.

فراموش نکنید که سردرد تنها یکی از معضلات کم آبی بدن است. پس لطفاً آن را جدی بگیرید.

در این مطلب به تاثیرات کمبود آب بدن در ایجاد سردردهای آزاردهنده پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و به‌کارگیری راهکارهای ارائه شده در آن کمبود آب بدن خود را جبران کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید از سردردهای مزمن به ویژه در فصول گرم سال جلوگیری کنید. همانطور که گفتیم سردرد تنها یکی از مشکلات کمبود آب بدن است. احساس خستگی مفرط و بی‌رمقی، خشک و چروک شدن پوست و همچنین خشک شدن دهان و چشم‌ها از دیگر عوارض کاهش آب در بدن است.

فلذا برای جلوگیری از بروز این معضلات و ده‌ها بیماری دیگر در بدن خود توصیه می‌کنیم به میزان کافی آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا