درمان زانو درد با لیزر تراپی

5/5 - (2 امتیاز)

برای کاهش و تسکین درد افرادی که از زانو درد رنج می‌برند، روش‌های مختلفی ارائه شده است. یکی از این روش‌ها، لیزردرمانی است. لیزردرمانی برای افرادی که از درد غیرقابل تحمل رنج می‌برند، ارائه می‌شود. این روش درمانی این روزها در سراسر جهان بسیار محبوب است.

علی‌رغم محبوبیت این روش درمانی هنوز از آنچه که واقعاً اتفاق می‌افتد، اطلاع کمی وجود دارد. این مقاله کمک می‌کند تا دانش شما در مورد لیزردرمانی بیشتر شود. همچنین نقاط قوت مورد انتظار در این روش درمانی را روشن می‌کند.

نگاه کلی به درد زانو و عوامل ایجاد کننده آن

زانو درد شکایتی رایج است که افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زانو درد ممکن است نتیجه یک آسیب، مانند پارگی رباط یا پارگی غضروف باشد. شرایط پزشکی – از جمله آرتریت، نقرس و عفونت – نیز می‌تواند باعث زانو درد شود. بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو با رفتارهای خود مراقبتی قابل تسکین و درمان هستند. فیزیوتراپی و زانوبندها نیز می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. با این حال، در برخی موارد، زانوی شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

علائم کلی زانو درد

محل و شدت زانو درد بسته به علت مشکل ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه‌هایی که گاهی اوقات با زانو درد همراه است عبارت‌اند از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و احساس داغی هنگام لمس زانو
  • بی‌ثباتی و ناپایداری زانو هنگام راه رفتن
  • صداهای تق‌تق در زانو
  • ناتوانی در صاف کردن کامل زانو

نگاه کلی به درد زانو و عوامل ایجاد کننده آن

لیزر تراپی چگونه باعث بهبود درد زانو می‌شود؟

درمان درد زانو با تحریک ناحیه ملتهب و آسیب دیده توسط لیزر انجام می‌شود. چنانچه درد زانو شما ناشی از آسیب یا بیماری مزمن باشد، محققان لیزر تراپی را به‌عنوان یک راه حل قابل اعتماد معرفی می‌کنند. در درمان درد زانو اصطلاحاً از لیزردرمانی سرد (cold-laser therapy) استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مطلب درمان بیماری‌های مزمن با طب سوزنی را مطالعه نمایید.

این دستگاه، پالس نور را به ناحیه آسیب دیده می‌تاباند. به این ترتیب با بهبود گردش خون و بازسازی سلولی، درد زانو تسکین پیدا می‌کند. این روش همچنین رشد بافت جدید را افزایش می‌دهد و مسکن‌های طبیعی به نام اندورفین را آزاد می‌کند.

چه داروهای مسکن یا داروهای دیگر مصرف کنیم، آنها همیشه عوارض جانبی دارند. درحالی‌که لیزر درمانی با کمترین عوارض جانبی گزارش شده، درد ما را تسکین می‌دهد.

لیزردرمانی برای درمان چه نوع آسیب‌هایی در زانو کمک می‌کند؟

اگرچه گاهی اوقات، لیزردرمانی مؤثرترین درمان برای هر نوع درد نیست، اما محققان دریافته‌اند که برای تسکین درد زانو بسیار عالی عمل می‌کند. لیزردرمانی می‌تواند درد زانو را به خوبی کاهش دهد. بنابراین چه به دلیل آسیب‌دیدگی یا اضافه وزن خود از درد رنج می‌برید، لیزردرمانی می‌تواند به شما کمک کند. لیزر تراپی باعث رشد بافت جدید، بهبود گردش خون و بازسازی سلولی می‌شود و بدین ترتیب در تسکین آسیب‌های زانو مؤثر است.

در صورتی که زانو درد شما، جزء گزینه‌های زیر است شما می‌توانید برای انجام لیزر تراپی با پزشک خود مشورت کنید:

  • آرتریت
  • تاندونیت
  • درد عضلانی

نکته مهم: لیزر نباید برای چشم‌ها و غده تیروئید استفاده شود. برای بیماری که هنوز تشخیص داده نشده نیز از لیزر تراپی استفاده نمی‌شود. این درمان برای زنان باردار نباید استفاده شود.

لیزردرمانی

نحوه درمان زانو درد با لیزر تراپی

  • لیزردرمانی با یک دستگاه کوچک دستی انجام می‌شود و یک روش درمانی غیر تهاجمی به حساب می‌آید. این عملیات می‌تواند توسط پزشک، فیزیوتراپ یا یک متخصص بالینی انجام شود.
  • عینک محافظ در طول عمل لیزر برای درد زانو داده می‌شود، زیرا نگاه مستقیم به نور لیزر ممکن است به چشم آسیب برساند.
  • در طول عمل لیزر، دستگاه نزدیک به منطقه درمان نگه داشته می‌شود. مدت زمان با توجه به اندازه ناحیه تحت درمان و شدت بیماری تعیین می‌شود. انرژی نور توسط بافت‌ها جذب می‌شود. در نتیجه التهاب کاهش پیدا می‌کند و به عمل بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند.

برای رسیدن به نتیجه، چندین جلسه درمانی لازم است. ممکن است بیمار نیاز داشته باشد که ابتدا درمان را به صورت هفتگی و سپس به صورت ماهیانه ادامه دهد.

در زمان انجام درمان، احساس سوزن سوزن شدن خفیفی احساس می‌شود. شما می‌توانید مستقیماً پس از انجام عمل لیزر تراپی برای زانو درد به خانه بروید. لازم به ذکر است که علاوه بر لیزرتراپی، میتوانید از درمان زانو درد با طب سوزنی نیز بهره ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما در ارتباط باشید.

پس از عمل لیزر تراپی

پس از انجام عمل لیزردرمانی نیاز به اقدامات درمانی گران قیمت نیست. اما برخی رفتارهای خود مراقبتی به صورت منظم بسیار عالی خواهد بود. در اینجا به چند نمونه از این رفتارها اشاره می‌شود:

  • تمیزکردن: بعد از لیزر درمانی، ناحیه تحت درمان را تمیز کنید. برای انتخاب روش تمیز کردن می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. اما آب، آب نمک یا محلول تمیز کننده رقیق شده به خوبی جواب می‌دهد.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب: برای اینکه پوست شما سریع‌تر التیام یابد، باید از کرم ضد آفتاب مناسب در ناحیه درمان استفاده کنید. اشعه ماورای بنفش می‌تواند مشکلاتی را در ناحیه آسیب دیده ایجاد کند، بنابراین کرم ضد آفتاب می‌تواند برای جلوگیری از این مشکلات به‌راحتی کمک‌رسان باشد.
  • مقابله با تورم و قرمزی: ممکن است با دیدن قرمزی و تورم در ناحیه تحت درمان بترسید. این مسئله طبیعی است. برای مقابله با آن، از کمپرس یخ و کمپرس سرد استفاده کنید.
  • به پوست خود در ناحیه تحت درمان دست نزنید. در نتیجه رشد پوست جدید، ناحیه تحت درمان به‌مرور پوسته‌پوسته می‌شود. فرصت دهید تا ناحیه تحت درمان به‌مرورزمان التیام پیدا کند.

فواید و عوارض لیزردرمانی

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ انجام شد، نشان داد که لیزردرمانی می‌تواند به کاهش درد کمک کند. یک مطالعه دیگر نشان داد که لیزردرمانی برخی از مزایای ضد التهابی و تسکین درد را برای کسانی که از درد در تاندون آشیل رنج می‌برند، دارد.

فواید لیزردرمانی

لیزر درمانی فواید و عوارض جانبی کمی دارد که به شرح زیر است:

فواید لیزردرمانی

  • یک روش درمانی بدون درد و غیر تهاجمی است.
  • نیازی به زمان آماده‌سازی ندارد.
  • می‌توان همراه با سایر درمان‌های زانو درد از آن استفاده کرد.
  • زمان بهبودی نسبت با سایر روش‌های تهاجمی سریع‌تر است.

عوارض جانبی لیزردرمانی

  • قرمزی و تورم پوست
  • عفونت: چنانچه در مرکز درمانی اقدامات بهداشتی لازم انجام نشود، ممکن است شما درگیر برخی از عفونت‌ها و قارچ‌های پوستی شوید. در حال حاضر مراکز درمانی این تضمین را می‌دهند که اقدامات بهداشتی به درستی انجام می‌شود.
  • تیره شدن رنگ پوست
  • آکنه: پوست شما ممکن است به برخی از کرم‌های مورد استفاده، به صورت آکنه حساسیت نشان دهد.
  • برای گرفتن نتیجه و تسکین کامل درد، نیاز به جلسات درمانی متعدد دارد.
  • لیزر تراپی ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد چرا که یک درمان تکمیلی به حساب می‌آید.

برای اینکه تا حد ممکن از عوارض لیزر تراپی دور باشید می‌توانید به مرکز متخصص سوزنیران مراجعه کنید و از انواع لیزر تراپی در این مرکز استفاده نمایید.

لیزردرمانی یکی از جدیدترین روش‌های درمانی زانو درد است. این درمان می‌تواند به تسکین التهاب مفاصل، درمان آسیب غضروف و کاهش تورم در مدت زمان کوتاهی بدون از کار افتادگی کمک کند. هدف لیزردرمانی کمک به بدن شما برای بهبود خود است. اگرچه ممکن است مانند داروهای مسکن یا تزریق، تسکین فوری نداشته باشد، می‌توانید انتظار کاهش تدریجی ناراحتی و بهبود تحرک را در طول زمان با درمان داشته باشید. مرکز سوزنیران یک مرکز طب سوزنی در تهران و زیر نظر جناب آقای دکتر محقق است. این مرکز در کنار خدمات درمانی و بهبود برخی بیماری‌ها، خدمات مختلفی از جمله میکرونیدلینگ، استفاده از دستگاه فارادیک، استفاده از دستگاه کویتیشن، استفاده از درمارولر، استفاده از بادکش درمانی، درمان به وسیلة پی آر پی و مزوتراپی و همچنین امبدینگ که خود بخشی از طب سوزنی می‌باشد، به بیماران ارائه می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نیاز درمانی خود به این مرکز درمانی مراجعه کرده و از نتایج اثر بخش طب سوزنی و سایر خدمات درمانی بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا