انواع روش های آبرسانی پوست که باید بشناسید!

5/5 - (1 امتیاز)

آیا پوست شما بیش از حد معمول پوسته‌پوسته و حساس شده است؟ آیا شفافیت و درخشندگی قبل را ندارد‌؟ اگر چنین علائمی دارید احتمالا پوست شما دچار کم آبی شده است. اگرچه کم ‌آبی پوست، آزاردهنده است اما با تغییرات مناسب در سبک زندگی و استفاده از انواع روش ‌های آب رسانی به پوست به‌راحتی می‌توانید آن را درمان کنید. در همین راستا در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم اصلی کم آبی پوست، عوامل موثر در کم آبی پوست، تفاوت پوست خشک و کم‌ آب و انواع روش‌ های آبرسانی به پوست آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع روش های آب رسانی به پوست: خانگی و پزشکی

آبرسانی پوست به معنی جذب رطوبت از هوا و سپس ورود آب به سلول‌ها به منظور افزایش قابلیت پوست برای جذب رطوبت و مواد مغذی است. آبرسانی از طریق موادی مانند هومکتانت‌ها انجام می‌گیرد. هومکتانت‌ها موادی هستند که با جذب آب از محیط به پوست، رطوبت پوست را افزایش می‌دهند و آب را از لایه‌های عمیق‌تر پوست به نام درم می‌گیرند و آن را به بیرونی‌ترین لایه پوست به نام اپیدرم می‌رسانند. نمونه‌هایی از ترکیبات آبرسانی موثر عبارتند از:

  • عسل
  • ژلاتین
  • اوره
  • سوربیتول
  • پانتنول
  • گلیسرین
  • اسید هیالورونیک
  • آلفا هیدروکسی اسیدها

هنگام کم آبی، علائمی رو پوست شما ظاهر می‌شود و در صورت مشاهده آن‌ها باید با استفاده از انواع روش های آب رسانی به پوست، آن را درمان کنید. در ادامه این مقاله، با علائم کم آبی پوست آشنا می‌شوید.

انواع روش های آب رسانی به پوست

علائم کم آبی پوست

بسیاری افراد نمی‌دانند که خشک شدن پوست یا کم آبی پوست تفاوت دارد و هر دو را مترادف و یک مفهوم می‌دانند. اما علائم کم آبی پوست با علائم خشکی پوست متفاوت است. در زیر، چهار علامتی که نشان می‌دهد پوست شما کم آبی دارد آورده شده است.

خارش پوست

آیا تا به حال از اسکی کردن یا تعطیلات خود در کنار ساحل برگشته‌اید و به خارش پوست دچار شده‌اید؟ عناصر خارجی مانند باد و تغییرات شدید دما می‌توانند رطوبت را از لایه بیرونی پوست شما خارج کنند و به سفتی و خارش پوست منجر شوند. صرف نظر از میزان چربی روی سطح پوست، این وضعیت اغلب به پوسته پوسته شدن و خارش پوست منجر می‌شود.

افزایش حساسیت

یکی از بزرگترین عوارض کم‌آبی پوست، افزایش حساسیت است. هنگامی که سد دفاعی مرطوب‌کننده پوست شما آسیب ببیند یا از بین برود به‌درستی نمی‌تواند از خود در برابر عوامل استرس‌زای محیطی خارجی محافظت کند. در نتیجه، محرک‌هایی مانند باکتری‌ها و آلودگی به بیرونی‌ترین لایه آن نفوذ می‌کنند و علائمی مانند قرمزی، خارش و تحریک را بدتر می‌کنند.

پوست کدر

آیا پوست شما ظاهری کدر و خسته دارد؟ کم آبی بر توانایی پوست شما برای انجام عملکردهای اساسی مانند چرخش سلولی تأثیر می‌گذارد. بدون آبرسانی کافی، لایه‌برداری پوست به اندازه کافی انجام نمی‌گیرد و سلول‌های مرده روی سطح آن جمع می‌شوند. این مسئله باعث بسته شدن منافذ، احتقان و کدر شدن پوست می‌شود که باید با انواع روش های آب رسانی به پوست آن را برطرف کنید.

خطوط ریز و چین و چروک

جوانا وارگاس، متخصص مراقبت از پوست توصیه می‌کند که به آرامی پوست خود را نیشگون بگیرید. اگر پس از نیشگون گرفتن، خطوط ظریفی روی پوست ظاهر شد، دچار کم‌ آبی شده‌اید. پوست دهیدراته اغلب با علائم اولیه پیری همراه است. با این حال، برخلاف خطوط لبخند یا پنجه کلاغی، این چین و چروک‌ها به صورت شبکه‌ای از خطوط ریز و مثلثی شکل ظاهر می‌شوند. اگر از پیری پوست خود رنح میبرید می‌توانید به مقاله رفع چین و چروک صورت با طب سوزنی وبسایت ما سر بزنید.

جدیدترین و بهترین راه از بین بردن چین و چروک پوست را از دست ندهید: لیفت صورت با نخ

عوامل موثر در کم آبی پوست

پوست کم آب، عارضه‌ای است که به دلیل کمبود آب در بدن رخ می‌دهد و خشکی پوست را به دنبال دارد. کم آبی بدن معمولا به دلیل کمبود مایعات در بدن برای انجام عملکردهای معمولی بدن ایجاد می‌شود.

پوست کم آب

کم آبی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که میزان خروج آب و مایعات از بدن نسبت به ورود آن بیشتر است. وقتی که مایعات کمتری وارد بدن می‌شود بدن برای پشتیبانی از عملکردهای ضروری، تامین آب بدن را در اولویت قرار می‌دهد و آب کمتری به سمت پوست هدایت ‌می‌کند که حاصل آن، پوستی کم آب خواهد بود.

علاوه بر کم نوشیدن آب، کم آبی پوست و بدن ممکن است ناشی از موارد زیر نیز باشد:

  • تعریق بیش از حد به دلیل ورزش، یا بیماری به نام هایپرهیدروزیس
  • از دست دادن مایعات به دلیل اسهال
  • تب
  • آفتاب‌ سوختگی یا گرمازدگی
  • بیماری‌هایی مانند دیابت
  • داروهایی مانند آنتی‌ هیستامین‌ها یا ملین‌ها که به عدم تعادل در جذب مایعات منجر می‌شوند.

تفاوت پوست خشک و پوست کم آب

پوست خشک و پوست کم آب، دو چیز کاملا متفاوت هستند اما در رفع مشکل خشکی پوست از انواع روش های آب رسانی به پوست استفاده می‌شود. در ادامه، به تفاوت اصلی این دو مفهوم اشاره می‌کنیم:

پوست خشک

پوست خشک، نوعی پوست است که از طریق ژنتیک به ارث می‌رسد. پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که مقدار روغن‌ و چربی‌های طبیعی کمی دارد. علاوه بر این، خشکی پوست می‌تواند به عدم تعادل هورمونی یا کم‌کاری تیروئید ربط داشته باشد. اگرچه تغییر نوع پوست خشک به دلیل ژنتیک ممکن نیست اما با افزودن محصولات حاوی روغن به روتین مراقبت از پوست، می‌توان ظاهر آن را بهبود بخشید.

پوست کم آب

از طرف دیگر، کم آبی پوست یک بیماری پوستی است و به دلیل عوامل خارجی (تغییرات آب و هوا و فصلی)، رژیم غذایی ناسالم (کمبود محصولات تازه) و نوع سبک زندگی (مصرف الکل یا کافئین) ایجاد می‌شود. همه این عوامل به کم شدن محتوای آب پوست و کاهش نرمی و لطافت پوست شما منجر می‌شوند. نکته شایان ذکر این است که کم آبی پوست با کمبود آب (نه چربی و روغن) مشخص می‌شود. حتی انواع پوست‌های چرب نیز ممکن است دچار کم آبی شوند. خوشبختانه، کم آبی پوست موقتی است و می‌توان با ترکیبی از درمان‌های موضعی و تغییر سبک زندگی آن را برطرف کرد.

انواع روش های آب رسانی به پوست

برای رفع کم آبی پوست می‌توانید از انواع روش های آبرسانی به پوست استفاده کنید. پوست هیدراته، ظاهر بسیار سالم‌تر و بهتری خواهد داشت. آبرسانی به پوست، بسیاری از مشکلات رایج پوست و خشکی آن را برطرف می‌کند. به همین منظور، در ادامه به انواع روش ‌های آب رسانی به پوست اشاره می‌کنیم:

آووکادو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

با مصرف منظم آووکادو، چربی‌های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چربی‌های سالم به شادابی و آبرسانی پوست شما کمک می‌کنند.

از غذاهای گیاهی و مواد غذایی که آب زیادی دارند استفاده کنید

میوه‌ها و سبزیجات اغلب حاوی مقدار زیادی آب هستند که می‌توانند میزان رطوبت پوست شما را افزایش دهد. هندوانه، به ویژه، مقدار زیادی آب دارد و می‌تواند یک مکمل عالی در رژیم غذایی شما باشد.

از هیدرودرمی و مزوتراپی برای آبرسانی پوست استفاده کنید

در روش هیدرودرمی ترکیبی از اکسیژن و آب برای شفاف کردن، لایه‌برداری و پاکسازی پوست به کار می‌رود. این فناوری متشکل از مایعات آبرسان پوست و مواد مغذی فوق‌العاده سرم‌ها است که به اعماق پوست نفوذ می‌کنند و مواد مغذی مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی سلول‌ها را به آن‌ها می‌رسانند. از مزوتراپی نیز به منظور آبرسانی و جوانسازی پوست استفاده می‌شود.

از بهترین ترکیبات برای آبرسانی پوست، میتوان به ژل هیدرودرمی و مزایای فراوان آن اشاره کرد. توصیه میکنیم مقاله لینک شده را جهت کسب اطلاعات بیشتر از دست ندهید.

برای شستشوی پوست و بدن خود از آب ولرم استفاده کنید

آب داغ، پوست بدن و صورت را خشک می‌کند؛ بنابراین بهتر است با آب ولرم صورت و بدن خود را ( به خصوص زمانی که پوست خشکی دارید) بشویید.

از محصولات آبرسان متناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

از سرم‌ها، آبرسان و مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که با نوع پوست شما سازگار بوده و برای پوست شما طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، اگر پوست حساسی دارید از محصولات آبرسان و مراقبت از پوست برای پوست‌های حساس استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، باید از مرطوب‌کننده‌های قوی استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های حاوی آب نیز برای پوست‌های خشک عالی هستند؛ زیرا ترکیبات آنها می‌توانند به آبرسانی و تغذیه پوست کمک کنند. پیشنهاد می‌کنیم راهنمای قدم به قدم مراقبت از پوست را در وبسایت سوزنیران بخوانید.

انواع روش های آب رسانی به پوست

به طور منظم لایه‌برداری پوست را انجام دهید

یکی دیگر از انواع روش های آب رسانی به پوست، لایه‌برداری منظم است. به طور کلی توصیه می‌شود که یک یا دو بار در هفته پوست خود را لایه‌برداری کنید. این کار، سلول‌های مرده پوست را بدون تحریک پوست از بین می‌برد.

از محصولات حاوی آلوئه‌ورا استفاده کنید

استفاده از محصولات حاوی آلوئه‌ورا نیز می‌تواند به افزایش رطوبت و آبرسانی پوست کم آب و خشک شما کمک کند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

در طول شبانه روز و هنگام ورزش آب بنوشید (بنیاد نمورز توصیه می‌کند حداقل هر ۲۰ دقیقه چند جرعه آب بنوشید).

روش های جلوگیری از کم آب شدن پوست

گاهی اوقات عادات غلط در سبک زندگی، استفاده از محصولات نامناسب و رژیم غذایی نامناسب موجب کم آب شدن پوست می‌شود. برای جلوگیری از کم آبی پوست خود بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از محصولات مراقبت از پوست زبر خودداری کنید. از اسکراب‌های لایه‌بردار زبر یا محصولات پوستی که رطوبت پوست را از بین می‌برند، استفاده نکنید.
  • استفاده از برس یا ابزارهای لایه‌بردار را کنار بگذارید. اگرچه این ابزارها برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مفید هستند اما قرمزی، زبری و خشکی پوست را نیز تشدید می‌‍کنند.
  • روتین مراقبت از پوست خود را بررسی کنید. اگر به تازگی انواع مختلفی از محصولات قوی مانند رتینول، اسیدها و ویتامین ث را به روتین خود اضافه کرده‌اید ممکن است به همین دلیل به کم آبی پوست دچار شده باشید. سعی کنید تعداد دفعات استفاده از محصولات را کاهش داده یا آن‌ها را عوض کنید تا ببینید آیا پوست به حالت عادی بازمی‌گردد یا خیر.
  • پوست خود را با آب داغ نشویید. آب داغ می‌تواند پوست را بیش از پیش کم آب کند. هنگام شستن صورت، به جای آن از آب ولرم استفاده کنید.
  • مصرف الکل را به حداقل برسانید
  • میزان مصرف قهوه و سایر منابع حاوی کافئین را کاهش دهید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله با علل کم آبی پوست، علائم و عوامل و انواع روش های آب رسانی به پوست آشنا شدید. با رعایت این نکات و استفاده از روش‌های آبرسانی ذکر شده می‌توانید پوستی شفاف، لطیف و شاداب داشته باشید. درصورتی که تمایل دارید میتوانید از هیدرودرمی پوست در منزل یا دستگاه گالوانیک استفاده کنید زیرا همانطور که درمقاله مزایا و فواید دستگاه هیدرودرمی گالوانیک ذکر کردیم، این دستگاه نسبت به سایر روش ها بهتر است. اگر تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال میشویم نظرات خود را در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا