درمان اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) با طب سوزنی

4.2/5 - (4 امتیاز)

شاید عبارت «درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی» کمی فریبنده باشد، زیرا هیچ درمان قطعی برای این اختلال روانی وجود ندارد. درمان‌های موجود، صرفاً نقش کنترلی دارند و علائم را تسکین می‌دهند. طب سوزنی هم یکی از این درمان‌ها است. طب سوزنی برای اعصاب و روان یا حتی کاهش استرس با طب سوزنی نیز از دسته بیماری های کنترل شونده هستند.

در این مقاله سعی می‌کنیم با ماهیت اصلی اختلال اسکیزوفرنی آشنا شویم و عقاید نادرست درمورد این اختلال را کنار بگذاریم. نشانه‌ها و علائم، ریسک فاکتورها (موارد مستعدکننده افراد برای ابتلا به اسکیزوفرنی) و درمان‌های نسبی را بررسی می‌کنیم. در این میان، به درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی هم می‌پردازیم. این مطلب را از دست ندهید.

اسکیزوفرنی چیست؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که تفکر، احساسات و رفتار فرد را درگیر می‌کند. از کلمه «اختلال» به جای بیماری استفاده می‌کنیم زیرا هنوز مکانیسم دقیق ایجاد اسکیزوفرنی مشخص نیست. اسکیزوفرنی، ارتباطی با اختلالات شخصیتی ندارد.

در این اختلال، فرد ارتباطش با واقعیت را از دست می‌دهد. در این شرایط، فرد مبتلا نمی‌تواند فرق بین واقعیت و تخیلات خود را تشخیص دهد. در واقع شخصیت فرد تغییر نکرده است! فقط توهمات و تخیلات، برای او واقعی جلوه می‌کنند و فرد اسکیزوفرنیک، متوجه غیرواقعی بودن آن‌ها نمی‌شود.

علائم و نشانه‌های اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی، متنوع هستند و در هر فرد، به شکل خاصی جلوه می‌کنند. به طور کلی، سه دسته علامت در بیماران با اختلال اسکیزوفرنی دیده می‌شود:

علائم روانی

  • توهم: حس کردن چیزی که در حقیقت وجود ندارد؛ مثل صداها، بوها، اشیا، افراد و مواردی از این قبیل.
  • هذیان: داشتن باور قوی به چیزی که درست نیست و حقیقت ندارد؛ مثل اینکه افرادی او را تعقیب می‌کنند و مواردی از این قبیل.
  • اختلالات تفکر: انواع مختلف اختلالات در تفکر که هنگام صحبت کردن نمود می‌کنند؛ مثل پرش ذهن، تفکرات بدون منطق و مواردی از این قبیل.
  • اختلالات حرکتی: انجام حرکات غیرطبیعی و تکرار آن‌ها.

علائم منفی

  • فقدان انگیزه
  • فقدان لذت و علاقه
  • گوشه‌گیری و عقب‌نشینی از زندگی اجتماعی
  • مشکل در نشان دادن احساسات
  • کاهش انرژی

علائم شناختی

  • از دست رفتن توانایی تمرکز و توجه
  • مشکلات یادگیری
  • اختلال حافظه

ریسک فاکتورهای ابتلا به اسکیزوفرنی

ریسک فاکتور، یعنی چیزی که در اغلب مبتلایان دیده شده و دارای ارتباط منطقی با ابتلا به این اختلال است. درواقع، موارد زیر، چیزهایی هستند که زمینه را برای بروز اسکیزوفرنی مهیا می‌کنند:

  • ژنتیک

تحقیقات نشان می‌دهند که مجموعه‌ای عوامل ژنتیکی، می‌توانند منجر به ایجاد این اختلال شوند. البته لزوماً در خانواده افراد مبتلا، مبتلایان دیگری دیده نمی‌شود؛ به ارث رسیدن این مجموعه ژن و بروزشان، فقط یک احتمال است.

  • محیط

نظریه قوی‌تر در ابتلا به اسکیزوفرنی، ترکیب شدن عوامل ارثی با عوامل محیطی است. محیط هر فرد و تجربیاتش، تأثیر زیادی در مبتلا شدن به این اختلال دارند. شرایطی مثل فقر، استرس، خطر، ناامنی، درگیری با برخی عفونت‌های ویروسی در کودکی و مواردی از این قبیل، مؤثر خواهند بود.

  • ساختار و عملکرد مغز

هنوز نتایج دقیق و مشخصی در این زمینه حاصل نشده است ولی محققین معتقدند در مبتلایان به این اختلال، بخش‌های از مغز دچار تغییر شکل و عملکرد شده است. برخی از این تغییرات، قبل از تولد ایجاد شده و سپس در سنین بالاتر، به شکل اسکیزوفرنی بروز می‌کنند.

علائم شیزوفرنی

روش های درمان اسکیزوفرنی

همان‌طور که گفتیم، درمان قطعی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد چون مکانیسم دقیق این بیماری، هنوز شناخته نشده است. هرچند، راه‌های زیادی برای کنترل بیماری و کمک به فروکش کردن علائم وجود دارد. درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی یکی از این راه‌ها است که مقالات زیادی به تأثیر آن پرداخته‌اند.

درمان دارویی

هدف اصلی درمان‌های دارویی، کاهش شدت و دفعات بروز اختلالات روانی (توهم، هذیان و موارد این‌چنینی) در زمینه اسکیزوفرنی است. این درمان‌های دارویی، با وجود مؤثر بودن، عوارضی هم دارند؛ در صورتی که درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی دارای حداقل عوارض است. عوارض داروها شامل افزایش وزن، خشکی دهان، خواب‌آلودگی و مواردی از این دست می‌شود.

آموزش نزدیکان

نزدیکان افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شامل دوستان، خانواده و هر فرد در ارتباط با آن‌ها، باید به خوبی با شرایط بیمار آشنا شوند. آگاه کردن این افراد در رابطه با علائم بیماری و نحوه کمک به فرد مبتلا در مواقع ایجاد علائم، یک اصل مهم در روند درمان است. با کمک گرفتن از این افراد، می‌توان تا حد زیادی کیفیت زندگی افراد اسکیزوفرنیک را افزایش داد.

طب سوزنی و درمان شیزوفرنی

طب سوزنی چه بیماریهایی را درمان میکند؟؟ بدون شک میتوان گفت که طب سوزنی در بسیاری از بیماریها، با تأثیرات شگفت‌انگیزش، به کمک روند اصلی درمان می‌آید. در زمینه درمان مشکلات اعصاب و روان با طب سوزنی، تحقیقات زیادی انجام شده است. در مقاله «درمان بیماری های مغز و اعصاب» به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.

درمورد اسکیزوفرنی، طب سوزنی یک درمان مکمل محسوب می‌شود. مهم‌ترین نقش طب سوزنی در این زمینه که در افراد مختلفی بررسی و اثبات شده است، رفع مشکلات خواب است. درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی عمدتاً در زمینه بهبود خواب و استراحت بیمار (خواب آرام و عمیق با مدت مناسب) است.

ویژگی مهم درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی، بی‌خطر بودن این شیوه درمانی است. همه بررسی‌ها، از تأثیرات خوب طب سوزنی بر روی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خبر داده‌اند و هیچ موردی از عوارض یا آسیب به بیماران ذکر نشده است. عوارض طب سوزنی بسیار کم است درنتیجه این درمان، روشی ایمن با تأثیر متوسط به عنوان یک مکمل درمانی برای اسکیزوفرنی خواهد بود.

طب سوزنی برای درمان شیزوفرنی

جمع بندی: آیا درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی انجام پذیر است؟

اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که فرد را از واقعیت جدا می‌کند. این درگیری با تخیلات، باعث بروز مشکلات جدی از جمله توهم، هذیان، مشکلات حافظه، ناتوانی در مدیریت زندگی اجتماعی و موارد فراوانی از این قبیل می‌شود. البته، با درمان‌های حمایتی و دارویی، اسکیزوفرنی تا حد زیادی کنترل می‌شود درمان اسکیزوفرنی با طب سوزنی هم یک روش بسیار مؤثر محسوب می‌شود، خصوصاً در زمینه بهبود خواب افراد مبتلا.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. درصورتی که در زمینه طب سوزنی سوالی دارید میتوانید بصورت 24 ساعته و رایگان از طریق چت آنلاین با متخصصین ما در ارتباط باشید. همچنین میتوانید برای دریافت نوبت معاینه حضوری با شماره های مرکز تخصصی طب سوزنی سوزنیران در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا