کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد: ۶ کار مضر برای دیسک کمر

4.4/5 - (16 امتیاز)

آمار جهانی نشان می‌دهند حدود ۲۰ درصد از میان‌سالان علائمی از دیسک کمر را تجربه می‌کنند. این مقدار تا ۸۵ سالگی به حدود ۳۵ درصد می‌رسد. به همین خاطر احتمال اینکه هر کدام از ما در معرض آسیب یا مبتلا به دیسک کمر باشیم بسیار بالا است. پس بهتر است با آگاهی بدانیم که چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارند و با دوری از آن‌ها وضعیت درد دیسک کمر خود را کاهش دهیم یا از اتفاق افتادن آن جلوگیری کنیم.

در این نوشته چندین کار که برای دیسک کمر مضر است را برایتان توضیح می‌دهیم؛ از ورزش‌های مضر برای دیسک کمر تا تغذیه و غذاهایی که برای دیسک کمر مضر هستند. پس همراه ما باشید تا بدانید چه طور درد دیسک کمر را بدتر نکنید.

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات یک انسان بالغ از ۲۴ مهره استخوانی مجزا تشکیل شده است. این مهره‌ها در طول حرکت ما روی یکدیگر سایش دارند و اگر هیچ چیزی بین آن‌ها نباشد بر اثر اصطکاک و فشار بالا خرد می‌شوند. به همین علت بین هر مهره تا مهره بعد بالشتکی به نام دیسک کمر وجود دارد تا امکان تحرک ما را بالاتر برده و به عنوان ضربه‌گیر ستون مهره‌هایمان عمل کند.

ساختار هر دیسک از دو بخش تشکیل شده است: بخش درونی که لایه‌ای ژله‌ای و نرم است و بخش بیرونی که ساختاری محکم و محافظت‌کننده دارد. زمانی مشکل دیسک کمر پدید می‌آید که هر کدام از این دو بخش به خاطر فشار زیاد یا ضربه‌ای ناگهانی به هم بریزد و برای مثال هسته از میان بخش محکم خارج شود.

علائم دیسک کمر در هر فرد متفاوت است و درد دیسک کمر می‌تواند از یک درد خفیف در ناحیه کمر شروع شود و حتی تا بی‌حسی پاها و اندام‌های تحتانی نیز ادامه یابد. به همین خاطر است که شما باید با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند آشنا باشید و از آن‌ها اجتناب کنید.

گفتنی ست که علاوه بر دیسک کمر، یکی دیگر از بزرگترین نگرانی های مردم آن است که آیا ضایعه نخاعی درمان میشود؟ اگر شما هم دچار این عارضه هستید مقاله وبسایت ما در این زمینه را از دست ندهید.

دیسک کمر چیست

کسانی که دیسک کمر دارند چه کارهایی نباید انجام دهند؟

موارد زیادی مانند مصرف میوه هایی که برای کمر درد مفید هستند در بهبود شما تاثیر دارد اما نه به اندازه رعایت باید ها و نباید های فیزیکی. به همین جهت در ادامه به صورت موردی برخی از کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند را توضیح می‌دهیم:

1. بلند کردن اشیاء سنگین بدون استفاده از تکنیک‌های صحیح
2. نشستن به مدت طولانی بدون تغییر وضعیت جسمانی
3. خم شدن به شکل نادرست در حین انجام فعالیت‌های روزمره
4. استفاده از صندلی‌های نامناسب و خشک
5. استفاده از تخت و بالشت نامناسب
6.  انجام ندادن تمرینات ورزشی مناسب برای قوی کردن عضلات پشتی و کمری
7. استفاده از روش‌های درمانی نامناسب برای درد دیسک کمر

در ادامه تعداد بیشتری از کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند را برای شما توضیح می‌دهیم و به سوالات شما پاسخ خواهیم داد:

۱- آیا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

نشستن غیر اصولی و به مدت طولانی می‌تواند در طول مدت به ساختار ستون مهره‌های شما آسیب زده و باعث بدتر شدن دیسک کمرتان شود. نحوه صحیح نشستن روی صندلی بسیار مهم است؛ برای مثال اگر با حالتی خمیده یا به اصطلاح قوز کرده می‌نشینید باید با سلامت ستون فقرات خود خداحافظی کنید. طرز صحیح نشستن برای دیسک کمر دقیقاً مطابق تصویر زیر است:

نحوه صحیح نشستن

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید روی حالت نشستن خود دقت بیشتری به خرج دهید. زمانی که روی صندلی می‌نشینید، پشت خود را کاملاً صاف نگه‌دارید و شانه‌هایتان را به پشتی صندلی تکیه دهید. اگر این طرز نشستن برایتان سخت است می‌توانید از یک بالشت کوچک استفاده کنید.

۲- طرز صحیح خوابیدن برای دیسک کمر

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند خوابیدن نادرست است. مطابق تحقیقات در ۷۵ سال زندگی، ما تقریبا ۹۱۲۵ شبانه روز در خواب هستیم! حال فکر کنید اگر طرز درست خوابیدن برای دیسک کمر را ندانید، چه آسیب‌های وحشتناکی ممکن است به سلامت مهره‌ها و دیسک کمر خود بزنید. برای اینکه طرز صحیح خوابیدن برای دیسک کمر را بدانید این نکات را رعایت کنید:

  1. از بالشتی با انعطاف مناسب استفاده کنید که سر و گردن شما را بالاتر از سطح کمرتان قرار دهد.
  2. بهتر است افرادی که دیسک کمر دارند به پشت (طاق‌باز) نخوابند و در یکی از طرفین دراز بکشند و بخوابند.
  3. پیشنهاد می‌شود افرادی که دیسک کمر دارند از تشک‌های طبی استفاده کنند که فشار را از کمرشان برداشته و از ستون فقرات محافظت می‌کند.
  4. اگر عادت دارید به پهلو بخوابید بالش‌های کوچکی بین زانوهایتان بگذارید و اگر به کمر می‌خوابید یک تکیه‌گاه کوچک یا بالش‌های نرم را زیر زانو‌های خود قرار دهید تا فشار روی کمر شما کمتر شود.

بسیاری از کسانی که دیسک کمر دارند می‌گویند که درد دیسک کمر در صبح‌ها بدتر از هر وقت دیگری است و این موضوع نشان میدهد که نحوه استراحت برای دیسک کمر بسیار مهم است. اگر شما هم این طور هستید باید سعی کنید نحوه خوابیدن خود را اصلاح کنید.

نحوه صحیح خوابیدن

۳- تغذیه و دیسک کمر

اگر در معرض دیسک کمر هستید، تغذیه مناسب برای کمردرد را باید رعایت کنید. به طور کلی برخی غذاها باعث می‌شوند تا التهاب‌ها در بدن شما زیاد شوند و از این رو می‌توانند باعث شوند التهاب لایه بیرونی یا درونی دیسک کمر شما نیز بیشتر شود. از سویی مصرف بعضی غذاها باعث چاق شدن شما می‌شود و این یعنی ستون فقرات و دیسک‌هایتان مجبورند فشار بیشتری را تحمل کنند. برای جلوگیری از این دو اتفاق، باید سعی کنید این مواد غذایی را در رژیم خود کم کنید:

  • قندهایی که مصرف آن‌ها باعث اضافه وزن می‌‌شود؛
  • غذاهایی که با روغن نباتی تهیه می‌شوند؛
  • غلات و غذاهای فرآوری شده‌ای که سرشار از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده هستند؛
  • گوشت‌هایی که در ساختارشان هورمون وجود دارد.

به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهند مصرف الکل و دخانیات برای دیسک کمر مضر هستند. زیرا مصرف این موارد میتواند ویتامین های مهم برای بهبود کمردرد را در بدن شما مورد حمله قرار دهد.

۴- برداشتن اشیاء سنگین دیسک کمر را بدتر می‌کند

جابه‌جایی و حمل‌ و نقل وزنه‌های سنگین می‌تواند فشار زیادی را بر روی ناحیه کمر و دیسک‌ها ایجاد کند و علائم دیسک کمر را تشدید کند. از جمله فعالیت‌هایی که باید به دقت انجام شوند می‌توان به حمل اشیاء سنگین، جابه‌جایی مبلمان سنگین و حمل کیف‌های سنگین اشاره کرد.

۵- شست‌شوی دستی لباس ممنوع!

دیسک کمر یک اختلال بسیار حساس است و از این رو تا زمانی که به آن دچار هستید نباید فشار بیش از حد به کمر خود بیاورید. فعالیت سختی مانند لباس شستن می‌تواند مصداقی از این فشار زیاد باشد.

زمانی که می‌خواهید به صورت دستی لباس بشویید باید تا حد زیادی خم شوید، لباس‌های سنگین را بلند کرده و آن‌ها را جا‌به‌جا کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم لباس‌های خود را به خشکشویی بسپارید تا مجبور نشوید به صورت دستی آن‌ها را بشویید زیرا این کار ممکن است حتی باعث گردن درد نیز بشود. بهرحال اگر به دلایل دیگر، دچار این عارضه گردن درد هستید پیشنهاد میکنیم مقاله درمان گردن درد با طب سوزنی وبسایت ما را از دست ندهید.

۶- جارو برقی و باغبانی: از کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند

بله. متأسفیم. از آن‌جایی که حرکت تکراری رو به جلو و عقب کشیدن جارو می‌تواند بیرون زدگی دیسک شما را بیشتر کند، باید مدتی با جارو کشیدن خدافظی کنید. می‌توانید این کار را به دیگران بسپارید یا از جارو‌های اتوماتیک استفاده کنید.

به‌طور کلی متخصصان توصیه می‌کنند که کسانی که دیسک کمر دارند نباید به‌مدت طولانی در یک حالت بمانند. فعالیت‌های باغبانی نیز دارای حرکات سخت و پیچیده است و از سویی ممکن است شما را برای مدتی در یک حالت بدنی ثابت نگه دارد، پس سعی کنید تا جای ممکن باغبانی نکنید. همچنین راه رفتن زیاد برای دیسک کمر میتواند مشکل آفرین باشد.

ورزش‌های نامناسب برای دیسک کمر

ورزش‌های سخت و سنگین از جمله کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند، هستند. در ادامه برخی از این ورزش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • دویدن: دوی تند و استقامتی هردو می‌توانند فشار بی‌موردی به ساختار ستون فقرات شما بیاورند؛
  • پریدن: اگر تمرین ورزشی شما دارای حالتی است که در آن مجبور به پریدن با شدت بالا هستید، آن را انجام ندهید؛
  • طناب زدن: این کار برای کسانی که دیسک کمر دارند، تقریباً معادل با یک فاجعه است! برای اطلاعات بیشتر این نوشته را بخوانید: آیا طناب زدن برای دیسک کمر ضرر دارد؟
  • حرکات ناگهانی: تغییر حالت بدن به صورت ناگهانی مثل پرش از ارتفاع می‌تواند فشار زیادی را به مهره‌های کمر بزند و باعث تشدید دیسک کمر شود. به علاوه ورزش‌هایی که نیاز به خم شدن و تغییر جهت شدید دارند، مانند ورزش‌های رزمی و حرکات ژیمناستیک برای افرادی که دیسک کمر دارند توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این موارد شما باید در پیاده روی نیز احتیاط کنید. اگر نمیدانید پیاده روی برای دیسک کمر ضرر دارد یا نه؟ میتوانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

طب سوزنی و دیسک کمر

یکی از راه‌های درمان دیسک کمر و بهبود دردهای آن استفاده از طب سوزنی است. در این روش پزشک متخصص با وارد کردن سوزن‌هایی مخصوص در نقاط خاصی از بدن شما، دو کار مهم را انجام می‌دهد:

  • باعث باز کردن کانال‌های انرژی ( چی) در بدن شما می‌شود.
  • باعث آزاد شدن هورمون مسکن طبیعی اندورفین در بدن شما خواهد شد.

هر دوی این موارد باعث می‌شوند تا درد دیسک کمر شما به مرور بهتر شود. پس بهتر است سریعتر برای درمان دیسک کمر با طب سوزنی اقدام کنید. توصیه ما استفاده از خدمات سایت سوزنیران است که تحت نظر دکتر سید جعفر محقق فعالیت می‌کند که مجوز‌ها و دانش کافی برای انجام این کار را از موسسه‌های بین‌المللی چین و آمریکا دارند.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی

جمع‌بندی: با دیسک کمر خداحافظی کنید!

در این نوشته سعی کردیم کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد را به شما معرفی کنیم. به طور کلی به یاد داشته باشید با وجود دیسک پاره شده یا تکان خورده در کمر شما، نباید فشار زیادی به این بخش از بدنتان وارد شود. برای مثال گفتیم نباید حتی در یک حالت ثابت برای مدت طولانی بدون حرکت بمانید.

سعی کنید درست غذا بخورید و فعالیت‌های ورزشی که برای دیسک کمر مفید هستند را فراموش نکنید. درست است که دیسک در کمر شما به وجود آمده است اما می‌تواند تا مدتی روی سبک زندگی شما تاثیر بگذارد. اگر شما نیز فعالیت دیگری را می‌شناسید که برای دیسک کمر مضر است، آن را با ما در میان بگذارید. خوشحال می‌شویم از تجربیات شما نیز استفاده کنیم.

سوالات متداول:

آیا موتور سواری برای دیسک کمر ضرر دارد؟

موتور سواری برای دیسک کمر ضرر دارد، زیرا در طول رانندگی، فشار وزن بدن بر روی دیسک‌های کمر افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث آسیب و تحلیل رفتن بیشتر دیسک‌های کمر شود.

چه کارهایی درد دیسک کمر را بیشتر می‌کند؟

سرفه و عطسه کردن، نشستن طولانی مدت، تغییر ناگهانی حالت بدن و خم شدن‌ به سمت جلو درد دیسک کمر را بدتر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا