عمومی

بهترین ورزش برای کسانی که دیسک کمر دارند

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیسک کمر عارضه‌ای است که در آن بخش هسته دیسک‌های میان مهره‌ای، از جای خود خارج می‌شوند و درد‌های شدیدی برای فرد ایجاد می‌کند. یکی از روش‌های درمان دیسک کمر ورزش کردن است. البته نه ورزش‌های سنگینی مثل بدن سازی! در این نوشته بهترین ورزش برای دیسک کمر را به شما معرفی می‌کنیم.

پسعی کرده‌ایم در انتخاب و معرفی ورزش‌ها تنوع بالایی داشته باشیم تا شما بسته به شرایط خود بهترین ورزش برای دیسک کمرتان را انتخاب کنید. همچنین اگر نمیدانید علائم دیسک کمر چیست، میتوانید ار مقالات وبسایت ما استفاده کنید.

چند نکته پیش از ورزش برای دیسک کمر

درست است که ورزش برای دیسک کمر، بیشتر شامل فعالیت‌هایی ساده و کم فشار است. اما در هر صورت بهتر است پیش از شروع بدن خود را گرم کنید. برای این کار می‌توانید کمی پیاده روی کنید و حرکات کششی ساده انجام دهید.

به علاوه در ذهن داشته باشید این ورزش‌ها نباید باعث شوند درد دیسک کمر شما تشدید شود. پس اگر هنگام انجام هر کدام از این فعالیت‌ها احساس درد یا تنش در کمر، پاها یا گردن خود احساس کنید، آن ورزش را متوقف کرده و به سراغ فعالیت‌های دیگر بروید. همچنین درصورتی که از دیسک کمر رنج میبرید حتما مقاله ما درمورد اینکه ایا پیاده روی برای دیسک کمر ضرر دارد را بررسی کنید.

معرفی ۵ نمونه از ورزش‌های مناسب دیسک کمر

برای ورزش کردن آماده‌ هستید؟ به جای خود! و برویم برای معرفی بهترین ورزش ها برای دیسک کمر:

تمرین۱: حالت کمر ایستاده

این تمرین به شما کمک می‌کند تا فشار اضافی را از روی دیسک‌های خود بردارید و درد را کاهش دهید.

مراحل:

  • صاف بایستید.
  • دست‌های خود را بالای باسن خود بگذارید.
  • به آرامی باسن خود را به سمت جلو فشار دهید تا قسمت پایین کمر شما کشیده شود.
  • برای دو تا سه ثانیه صبر کنید.
  • ده بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین دو: استفاده از یک کش

یک کش محکم انتخاب کنید و به کمک آن به سراغ انجام این بروید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا درد ناحیه کمر خود را به‌خوبی کاهش دهید.

مراحل:

  • کش را به چیزی ثابت مانند دستگیره در یا پایه راه‌پله‌ها وصل کنید.
  • صاف بایستید و پاهای خود را به اندازه عرض باسن باز کرده و زانو‌های خود را کمی خم کنید.
  • کش را به سمت خود بکشید. سعی کنید ساعد‌های خود را موازی با زمین نگه‌دارید و به جای آن آرنج‌های خود را خم کنید.
  • این حرکت را ده‌بار تکرار کرده، کمی استراحت کنید و سپس به سراغ ست دوم ده بار تکرار این حرکت بروید.

تمرین۳: بالا کشیدن بدن به کمک دست‌ها

این تمرین به حرکت آرام دیسک‌ها به سمت جای اصلی خود کمک می‌کند.

مراحل:

  • روی شکم خود دراز بکشید.
  • دست‌های خود را روی زمین نزدیک‌ شانه‌های خود قرار دهید.
  • دست‌ها را به زمین فشار داده و به کمک این فشار کمر و شانه‌های خود را بالا بیاورید. سعی کنید ساعد را روی زمین نگه دارید.
  • در این وضعیت برای ۳۰ ثانیه بمانید.
  • این حرکت را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین۴: حالت کبرا

این حرکت یکی از مشهورترین تمرین‌های یوگا و در واقع حالت پیشرفته حرکت قبل است. اگر هنگام انجام آن دچار مشکل شدید می‌توانید در حد همان حرکت پیشین باقی بمانید.

مراحل:

  • روی شکم خود دراز بکشید و دست‌هایتان را روی زمین نزدیک سینه قرار دهید.
  • به آرامی دست‌های خود را صاف کنید طوری که سر، سینه و شانه‌های شما از زمین بلند شوند.
  • ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  • به آرامی سر، سینه و شانه‌های خود را پایین بیاورید.
  • این حرکت را برای ۵ تا ده بار تکرار کنید.

ورزش کبری

تمرین ۵: صاف کردن پاها

این تمرین به بهبود درد‌های دیسک کمر روی عصب سیاتیک کمک می‌کند.

مراحل:

  • روی یک صندلی بنشینید. بازو‌های خود را کنار هم گذاشته و با خم کردن زانو‌هایتان، پاها را روی زمین بگذارید.
  • چانه را روی سینه خود بگذارید. گردن و قسمت بالاتنه خود را کمی خم کنید.
  • همان‌طور که بالاتنه شما خم است، به آرامی یک پایتان را تا جایی که ممکن است صاف کنید.
  • پای صاف شده را دوباره به آرامی خم کنید و به وضعیت اولیه باز گردید.
  • این تمرین را در دو ست ده‌تایی انجام دهید.

چه ورزشی مناسب دیسک کمر نیست؟

هما‌نطور که دیدیم بهترین ورزش‌ برای دیسک کمر آن‌هایی بودند که بسیار ایمن و آرام به شما کمک می‌کردند تا درد کمر خود را کاهش دهید. پس شما هم در ذهن داشته باشید که با وجود دیسک کمر، ورزش‌های سنگینی مثل بدنسازی برای شما ممنوع است!

به طور کلی اگر دیسک کمر دارید سعی کنید تا اجسام سنگین را بلند نکنید و هیچ فشار ناگهانی به مهره‌های کمر خود وارد نکنید. دویدن‌های شدید و سنگین نیز می‌تواند باعث بدتر شدن درد دیسک کمر شما شود. آرام و مقاوم باشید تا دیسک کمر شما بدتر نشود.

روش‌های دیگر درمان دیسک کمر

در بخش پیشین درباره بهترین ورزش برای دیسک کمر با شما صحبت کردیم. ورزش کردن یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش درد‌های دیسک کمر است. اما شما می‌توانید از ورزش در کنار روش‌های دیگر استفاده کنید تا نتیجه بسیار بهتری بگیرید.

دارو درمانی

در این روش باید پزشک متخصص برای شما دارو‌هایی تجویز کند. این دارو‌ها معمولاً غیر استروئیدی بوده و گاهی از دسته مسکن‌ها هستند.

فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی برای دیسک کمر، پزشک همین دسته از فعالیت‌های ورزشی را با شما تمرین می‌کند و ممکن است از جریان الکتریستیه برای کاهش درد دیسک کمر شما نیز بهره ببرد.

طب سوزنی و دیسک کمر

یکی دیگر از روش‌هایی که این روزها از محبوبیت بالایی برخوردار است، طب سوزنی برای دیسک کمر است. در این روش دکتر متخصص با استفاده از دانش چی، نقاطی را روی بدن شما مشخص کرده و با ورود سوزن به آن‌ها اعصاب این نقاط را تحریک می‌کند.

این تحریک اتفاق خوبی است! چراکه باعث آزاد شدن هورمون‌های ضد دردی مثل اندروفین می‌شود و بر کاهش درد شما اثری بی‌سابقه خواهد گذاشت. از مزیت‌های دیگر طب سوزنی برای دیسک کمر می‌توان به بدون عوارض بودن و هزینه نهایی کمتر اشاره کرد.

اگر دوست دارید با این روش درمانی بیشتر آشنا شوید می‌توانید مقاله دیگر ما را نیز مطالعه کنید: طب سوزنی در درمان دیسک کمر

هم‌چنین می‌توانید با شماره تلفن 26414399 تماس گرفته و با دکتر محقق به عنوان یکی از بهترین پزشکان طب سوزنی در ایران نوبتی برای مشاوره دریافت کنید.

طب سوزنی برای دیسک کمر

5 حرکت تمرینی و ورزش مناسب دیسک کمر

در این مقاله سعی کردیم بهترین ورزش برای دیسک کمر را به شما معرفی کنیم و توضیح دهیم چگونه باید هر ورزش را انجام دهید تا اثر مثبتی ببینید. به علاوه کوشیدیم تا بگوییم اگر دیسک کمر دارید کدام ورزش‌ها مناسب شما نیست.

همچنین به این نکته اشاره کردیم طب سوزنی یکی از روش‌های درمان دیسک کمر می‌باشد، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین دکتر طب سوزنی در تهران را مطالعه کنید.

اگر شما نیز فعالیت دیگری را می‌شناسید، آن را با ما در میان بگذارید. شاد و سرزنده باشید.

از بین بردن سیاهی زیر چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا