طب سوزنی برای دیسک کمر + مزایا و هزینه

4.7/5 - (93 امتیاز)

درد کمر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به دیسکوپاتی‌ها، دیسک کمر، دیسک گردن، تنگی کانال نخاع، گرفتگی‌های کمر و غیره اشاره کرد. در ادامه علاوه بر بررسی شایع‌ترین علل کمردرد، درباره درمان کمردرد با طب سوزنی و تأثیر آن در بهبود دیسک کمر صحبت خواهیم کرد.

طب سوزنی کمر

طب سوزنی به عنوان یکی از روش‌های درمان درد کمر شناخته شده است. البته در نوع چهارم بیرون‌زدگی دیسک (هرنیِشن)، تنها به عنوان کاهنده درد عمل می‌کند و تأثیر درمانی ندارد. برای درمان درد کمر با توجه به مکانیزم طب سوزنی فرصتی برای ترمیم دیسک وجود خواهد داشت.

درمان کمردرد با طب سوزنی

دقیقاً مانند درمان سردرد و میگرن با طب سوزنی پزشک طب سوزنی می‌تواند بعد از معاینه و دیدن MRI بیمار، میزان اثرگذاری طب سوزنی برای درمان درد کمر را به بیمار بگوید؛ چراکه ممکن است در بعضی بیماران فقط جراحی راه حل درمان باشد. در این شرایط فرد بیمار باید حتماً با مراجعه به پزشک جراح مغز و اعصاب فرآیند درمان خود را پیگیری کند. اما در بیمارانی که به هر دلیلی چه تشخیص پزشک و چه تمایل نداشتن خود بیمار برای جراحی قادر به انجام عمل نیستند، می‌توانند از درمان کمردرد با طب سوزنی استفاده کنند چرا که این روش می‌تواند درد کمر آن ها را به بهترین و موثرترین نحو کاهش دهد یا حتی به‌طور کامل درمان کند.

درمان گردن درد با طب سوزنی

طب سوزنی چگونه باعث کاهش درد کمر خواهد شد؟

فرآیند کاهش درد در این روش درمانی (طب سوزنی) به شکل زیر است:

کاهش درد از طریق تحریک اعصابی که در عضلات و بافت‌ها وجود دارد صورت می‌گیرد. طب سوزنی با تحریک اعصاب مختلف می‌‌تواند باعث افزایش ترشح اندروفین- انکفالین و بتا اندروفین‌هایی شود که باعث تسکین درد خواهد شد.

تأثیر ضدالتهاب ترشح اندروفین-انکفالین و بتا اندروفین‌ها نیز باعث کاهش درد می‌شود و نیاز به استفاده از دارو را از بین می‌برد. طب سوزنی با تاثیر در کاهش انقباض عضلات و بهبود حرکت مفاصل باعث کاهش تورم و کبودی می‌شود. این اثردهی به دلیل افزایش جریان خون در بدن است.

مزایای طب سوزنی نسبت به عمل جراحی در درمان کمردرد

طب سوزنی خطرات کمتری نسبت به جراحی دارد. این روش بدون داشتن عوارض جانبی به درمان درد می‌پردازد. طب سوزنی نسبت به تزریق داخل نخاع کم هزینه‌تر است و طول مدت درمان درد کمر با طب سوزنی بین 10 تا 12 جلسه و به صورت هفته‌ای دو بار است.

طب سوزنی برای دیسک کمر

طبق تحقیقات انجام شده در بیمارستان نانتونگ چین، انجام طب سوزنی برای دیسک کمر یک روش درمانی بسیار موثر در کاهش درد دیسک کمر است. به علاوه انجام طب سوزنی می‌تواند برای کاهش دردهای بعد از عمل جراجی برای فتق کمر هم موثر باشد.

اگر هنوز نمی‌دانید که دیسک کمر دارید یا یک کمر درد معمولی، برای آشنایی با علامت‌های دیسک کمر این نوشته را ببنید: علائم دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر با طب سوزنی

یکی دیگر از آثار طب سوزنی برای دیسک کمر، حرکت دادن مهره دیسکی است که بیرون زده است. استفاده از سوزن درمانی در محل بیرون زدگی دیسک می‌تواند سرعت بازگشت آن به محل اصلی‌اش را افزایش دهد و تغییرات دژنراتیو را کند کند.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر با طب سوزنی
درمان بیرون زدگی دیسک کمر با طب سوزنی

فواید طب سوزنی برای دیسک کمر

طب سوزنی برای دیسک کمر علاوه بر درد این ناحیه می‌تواند دردهای مربوط به سیاتیک، شانه و جا‌به‌جایی مهره‌ها را هم کاهش دهد. این روش دو فایده عمده دارد:

  • دردهای شدید را در کوتاه مدت و به‌صورت فوری تسکین می‌دهد.
  • در بلند مدت نیز باعث می‌شود تا التهاب‌های اطراف دیسک کاهش پیدا کنند.
فواید طب سوزنی برای دیسک کمر
فواید طب سوزنی برای دیسک کمر

طب سوزنی گردن

بیش از سه هزار سال است که پزشکان چینی برای کاهش انواع دردها از طب سوزنی استفاده می‌کنند و گردن نیز یکی از نقاطی است که طب سوزنی می‌تواند دردهایش را کاهش دهد.

البته در طول جلسات طب سوزنی گردن، پزشک باید بر اساس علائم و شدت درد فرد، سابقه بیماری‌ها و میزان پیشرفت طب سوزنی روی فرد تصمیم بگیرد که کدام نقاط باید برای طب سوزنی گردن او تحریک شوند.

طب سوزنی برای دیسک گردن

روش‌های درمان دیسک گردن با دارو‌های ضد التهاب یا مسکن‌ها عوارض جانبی زیادی دارد و در طولانی مدت یک درمان گران قیمت به نظر می‌آیند. در حالی که با استفاده از طب سوزنی برای دیسک گردن شما عوارض خاصی را تجربه نمی‌کنید و درد دیسک گردن خود را به‌آسانی بهبود داده و از بین می‌برید.

طب سوزنی برای دیسک گردن
طب سوزنی برای دیسک گردن

علل کمردرد

 در ادامه به بررسی انواع علل درد کمر خواهیم پرداخت.

  • دیسکوپاتی‌ها

شایع ترین دلیل درد در ناحیه کمر دیسکوپاتی‌های طولانی مدت است که به معنای اختلال عصبی هستند. این اختلال به صورت موقت و در ناحیه ستون فقرات و نخاع اتفاق می‌افتد. طولانی شدن این دیسکوپاتی‌ها و درمان نشدن آن‌ها به مرور زمان می‌تواند باعث گرفتگی‌های عضلانی و تشدید درد باشد.

  • بیرون‌زدگی دیسک کمر

از دیگر عواملی که می‌تواند باعث احساس درد در ناحیه کمر باشد، می‌توان به بیرون‌زدگی دیسک اشاره کرد که با توجه به حاد یا مزمن بودن درد به ۴ نوع تقسیم می‌شود. در سه نوع اول فرد بیمار در ناحیه دست و پا دچار گزگز شده یا خواب رفتگی در این نواحی را تجربه می‌کند. در نوع چهارم که شدیدترین نوع دیسک بوده و هرنیِشن نام دارد، برای درمان راهی جز جراحی وجود ندارد.

درمان کمر درد

  • پوکی استخوان

این عارضه که به دلیل کمبود کلسیم اتفاق می‌افتد، معمولاً در زنان مسن بروز پیدا می‌کند. این اختلال استخوانی سبب نازک شدن و ضعف استخوان‌ها شده و با کوچک‌ترین حرکت اشتباه یا بلند کردن اجسام سنگین و غیره ممکن است به شکست دیسکی منجر شود.

  • حادثه و آسیب‌های ناگهانی

احتمالاً برای همه شما پیش آمده که جسم سنگینی را بدون اطلاع از وزن آن بلند کرده باشید یا مثلاً ناگهان زمین خورده باشید. در این مواقع ممکن است کمر درد نداشته باشید، اما فردای آن روز احتمالا باید با کمر درد شدیدی دست و پنجه نرم کنید. این نوع دردها معمولاً به صورت موقت و در اثر رگ به رگ شدگی عضلانی به وجود می‌آیند. به یاد داشته باشید که اگر به صورت مداوم به جابه‌جایی اجسام سنگین مشغول باشید عوارض بلند مدتی در پی خواهد داشت.

علل کمردرد و گردن درد

  • تنگی کانال نخاعی

عارضه تنگی کانال معمولا به دلیل از بین رفتن دیسک‌های بین مهره‌هاست. از جمله علائم تنگی کانال می‌توان به خستگی‌، گرفتگی‌های عضلانی و بی‌حسی و درد‌های شدید و مقطعی اشاره کرد. علت درد در این عارضه فشارهایی است که به طناب نخاعی و اعصاب نخاعی وارد می‌شود.

همچنین موارد دیگری مانند قرار گرفتن بدن در حالت ناصحیح، انواع سرطان، مشکلات کلیوی و مثانه و کیست‌های رحمی در بانوان و غیره نیز می‌تواند علتی برای کمردرد باشد. برای اطمینان از علتی که باعث ایجاد احساس درد در کمر شما شده است می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. درمان کمردرد با طب سوزنی نیز راهی است که در ادامه آن را برای بهبود این علائم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

روش‌های درمانی کمردرد درد

با بروز درد افراد سریعاً به فکر درمان و یا حداقل کاهش درد افتاده و راه‌های درمانی مختلف را امتحان می‌کنند. درد کمر نیز با توجه به منشاءهای مختلفی که دارد، روش‌های درمانی مختلفی را نیز می‌توان برای آن‌ها در نظر گرفت. در ادامه برخی روش‌های درمان کمر درد را برای شما توضیح خواهیم داد:

  • استراحت و استفاده از کیسه آب جوش

این دسته جزء درمان کمردرد خانگی دسته بندی می‌شوند که در آنها باید با استراحت مطلق در خانه به قسمت‌های آسیب دیده‌ی کمر فرصت دهید تا بهبود یابند.

اگر دیسک کمر دارید باید به‌صورت اصولی استراحت کنید. به همین خاطر بهتر است این نوشته را بخوانید: نحوه استراحت برای دیسک کمر

  • درمان گیاهی کمردرد

تغذیه مناسب برای کمردرد بسبار مهم است. بعنوان مثال استفاده از زنجبیل، برگ ریحان، نعنا، سنبل‌الطیب و چای بابونه به شکل دمنوش می‌تواند درمانی گیاهی برای کمر درد‌های شدید باشد.

  • تمرینات کششی و تحریکات عضلانی

ورزش برای درمان کمر‌درد یک روش موثر به حساب می‌آید. اما به یاد داشته باشید این حرکات باید به صورت مداوم و زیر نظر استادی انجام شوند تا باعث افزایش درد یا معضل نشوند.

میزان پیاده روی شما نیز در درمان دیسک کمر تاثیر دارد. اگر دوست دارید با اصول پیاده روی برای دیسک کمر آشنا شوید این نوشته را از دست ندهید: آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است؟

  • عمل جراحی

این روش نیز اگر زیر نظر پزشکان با تجربه باشد، برای درمان کمردرد موثر است، اما برخی از افراد به خاطر درد فراوان و هزینه‌ی بالای آن ممکن است به سراغ روش‌های دیگر بروند.

  • دارودرمانی

استفاده از دارو‎های مسکن و کاهنده درد مانند استامینوفن و پروفن یکی دیگر از روش‌های کاهش درد دیسک کمر است. به یاد داشته باشید مسکن‌ها تنها درد را به صورت موقت از بین می‌روند و منشاء مشکل را حل نخواهند کرد.

  • ماساژدرمانی

این روش با افزایش جریان خون در بدن و کمک به افزایش سطح اندروفین در بدن باعث ایجاد حس خوب در انسان شده و در نتیجه درد را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ماساژ با افزایش انعطاف پذیری بدن حتی در بهبود خواب افراد نیز می‌تواند موثر واقع شود.

بهتر است پیش از انجام هرگونه ماساژ درمانی یا حرکات اصلاحی برای دیسک کمر این نوشته را بخوانید: کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند.

  • فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان روشی قطعی برای درمان دیسک کمر شناخته شده است. فقط باید بعد از پایان فرآیند فیزیوتراپی، انجام حرکات ورزشی مناسب برای فرد بیمار شروع شود تا دیسک دوباره عارض نشود. در تنگی کانال نخاع و دیسک کمر نیز فیزیوتراپی با کاهش درد بیمار در بهبود راه رفتن و افزایش مسیرهای پیاده‌روی او موثر واقع می‌شود.

اگر دوست دارید ورزش را برای بهبود دیسک کمر خود امتحان کنید، بهتر است به سراغ این حرکات بروید: ۵ ورزش برای درمان دیسک کمر

جمع بندی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، روش های زیادی برای درمان دیسک کمر وجود دارد. هر روش با توجه به وضعیت و شرایط هر بیمار میتواند اثرگذاری خاص خود را داشته باشد. درمان دیسک کمر با طب سوزنی میتواند درمانی با پروسه طولانی و کم هزینه باشد. همچنین اگر از دیسک گردن رنج می‌برید نیز میتوانید از درمان دیسک گردن با طب سوزنی بهره ببرید اما نکته قابل توجه آن است که حتما قبل از انجام هرگونه اقدامی، با پزشک معالج خود صحبت کنید.

درصورتی که می‌خواهید با هزینه کمتر و در مدت زمان کمتر کمر درد خود را درمان نمایید، طب سوزنی روشی مطمئن برای درمان و یا حداقل کاهش درد شما است. در این مقاله سعی کردیم نحوه کاهش درد دیسک کمر با استفاده از طب سوزنی را به شما توضیح دهیم. طب سوزنی برای درمان بسیاری از عارضه های مرتبط با اسکلت بدن مانند افزایش قد و موارد این‌چنین مورد استفاده قرار میگیرد. در صورتی که سوالی دارید، در بخش نظرات آن را با ما درمیان بگذارید.

سوالت متداول:

  • آیا طب سوزنی در درمان دیسک کمر موثر است؟

بله. تحقیقات نشان می‌دهند دیسک کمر و دردهای مربوط به آن می‌توانند با طب سوزنی منظم کاهش یابند و برطرف شوند. به‌علاوه طب سوزنی برای دیسک بیرون زده نیز کارایی دارد و سرعت بازگشت دیسک به محل اصلی‌اش را بالا می‌برد.

  • چند جلسه برای درمان کمر درد با طب سوزنی لازم است؟

باتوجه به اینکه شرایط کمر درد در هر شخص متفاوت است، تعداد جلسات درمانی نیز در هر شخص تفاوت دارد. برای اطلاع از تعداد دقیق جلسات مورد نیاز خود بهتر است از مشاوره رایگان با متخصصین ما در مرکز طب سوزنی سوزنیران استفاده کنید.

7 دیدگاه

    1. با سلام طب سوزنی قطعا در این زمینه موثر هست فقط باید علت بیماری مشخص باشه.
      برای ویزیت شدن و تشخیص بیماری با شماره‌های کلینیک در تماس باشید.

  1. سلام، من برنامه نویس هستم و کارم همش با کامپیوتر هست ، دیروز یکی از دوستانم دستم رو گرفت ماساژ داد و قسمت هایی از رگ دستم سفت شده بود و همینطور قسمت هایی از گردنم، بهم گفت که این بخاطر این هست که با موس و کیبورد کامپیوتر کار میکنم ، جدیدن هم مقداری گردن درد دارم هنگام کار با کامپیوتر ؛ آیا طب سوزنی میتونه برای درمان کمر درد و گردن دردی که ناشی از کار زیاد با کامپیوتر هست موثر باشه ؟

    1. بله یکی از مواردی که مراجعین بسیاری برای اون به مطب تشریف میارن همین مورد هست

    1. بله یکی از مواردی که مراجعین بسایری داره همین درد ستون فقرات هست؛ برای درمان این درد با شماره های مطب تماس بگیرید

  2. مقاله ی خیلی خوبی بود
    ولی من فکر نمیکنم درد کمر با طب سوزنی درمان بشه؟ دیسک کمر من انگار قرار نیست با هیچی خوب بشه متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا