کاهش درد دوره قاعدگی با طب سوزنی

5/5 - (3 امتیاز)

می‌توان گفت تقریباً همه‌ی بانوان چند روز از ماه را از درد قاعدگی ماهانه رنج می‌برند و این درد گاهی برای آن‌ها طاقت فرسا می‌شود. معمولاً به جز درمان‌های دارویی مانند استامینوفن (که خیلی هم موثر نیستند) خانم‌ها برای کاهش درد دوره پریود سعی می‌کنند از روش‌های طبیعی استفاده کنند. یکی از درمان‌های موثر در کاهش درد قاعدگی، طب سوزنی است. آیا شما هم می‌خواهید بدانید چگونه درد قاعدگی راه کاهش دهید؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا مزایای طب سوزنی در درمان درد پریود را شرح دهیم. اما بیاید قبل از هر چیز با علائم قاعدگی بیش‌تر آشنا شویم.

علائم دوره قاعدگی

بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود دچار تغییرات خلقی می‌شوند، اما درصد قابل توجهی از بانوان احساس افسردگی، اضطراب و تحریک پذیری را در طول دوره پریود خود تجربه می‌کنند. معمولا دردهای پریود در سنین جوانی بیش‌تر و هرچه سن زنان بالاتر می‌رود این دردها کاهش می‌یابند. به طور معمول اکثر زنان مشکلات زیر را در زمان پریود خود تجربه می‌کنند.

  • افسردگی یا احساس ناامیدی
  • عصبانیت مداوم
  • تمرکز پایین
  • خستگی و افزایش اشتها
  • اختلال در خواب
  • سردرد و بدن درد

تسکین دردهای قاعدگی با طب سوزنی و امبدینگ

از دیدگاه طب سنتی چینی، درد بیش از حد قاعدگی به خاطر شرایطی به وجود می‌آید که به آن رکود می‌گویند. رکود به معنی کمبود انرژی در بدن (در این مورد خون) است. همان‌طور که گفتیم برای رفع انقباض ماهیچه‌ها و درد پریود راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید و ببینید کدام روش به بهبود شما کمک خواهد کرد.

مطالب مرتبط: درمان زود انزالی با طب سوزنی

روش های کاهش و تسکین درد پروید و قاعدگی

چند نکته که می‌تواند در درمان درد پریود به شما کمک کند:

انرژی خود را تأمین کنید

مکمل‌های کلسیم و منیزیم را در طول ماه مصرف کنید. مصرف این مواد مغذی به شل شدن عضلات کمک می‌کنند و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از دلایل درد دوره، گرفتگی عضلات است. شما باید در کل حدود 1000 میلی گرم کلسیم روزانه و حداکثر 500 میلی گرم منیزیم در روز مصرف کنید. اگر اسهال دارید (گلاب به روتون) دوز دارو را کاهش دهید. البته بهترین کار برای مصرف این مواد مشورت گرفتن از پزشک است.

کاهش درد قاعدگی با خوردن چای

خوردن چای و دمنوش‌های آرامش دهنده مانند گل گاو زبان در کاهش درد پریود موثر است. انواع چای مانند چای نعنا یا چای بابونه برای کم شدن دردتان مفید است. البته باز هم بهتر است با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

کمتر قهوه بخورید

کافئین، به ویژه از قهوه، یک ماده منقبض کننده عروق شناخته شده است. قهوه باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود. در حقیقت، ممکن است رگ‌هایی که رحم را تغذیه می‌کنند با نوشیدن قهوه منقبض شوند و درد دوره قاعدگی بیش‌تر شود. سعی کنید چند روز قبل از قاعدگی از مصرف آن اجتناب کنید و ببینید آیا تغییری مشاهده کردید یا خیر!

از دست ندهید: نحوه درمان اختلال در پریودی با طب سوزنی

خود را گرم نگه دارید و استراحت کنید

در طب سوزنی چینی اعتقاد بر این است که سرما در دوران قاعدگی زن می‌تواند وارد رحم شود. سرما باعث “رکود” می‌شود و در نتیجه درد دوره پریود افزایش می‌یابد. سعی کنید بدن خود را گرم نگه دارید. پد گرم کننده یا بطری آب گرم می‌تواند یک روش خوب باشد. کمی استراحت کنید، حمام کنید و از نوشیدن و خوردن مواد غذایی سرد پرهیز کنید.

روش های درمان درد قاعدگی
استراحت و طب سوزنی به درمان درد پریود بسیار کمک می کند.

طب سوزنی برای کاهش درد قاعدگی

از طب سوزنی استفاده کنید. اگر پریودهای شما دردناک است یا قاعدگی شما نامنظم است، یک متخصص طب سوزنی می‌تواند به شما کمک کند. به طور کلی تصور می‌شود که برخی نقاط طب سوزنی جریان خون را از طریق حفره شکم تنظیم می‌کنند و باعث آرامش سیستم عصبی می‌شوند. طب سوزنی انقباض عضلات رحم را کاهش می‌دهد و درد پریود را کمتر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد طب سوزنی به اندازه داروهای ضد التهاب بدون نسخه برای کاهش درد موثر است.

متخصصین طب سوزنی فقط روی آرامش اعصاب شما تمرکز نمی‌کنند. هدف اصلی طب سوزنی کاهش دردهای جسمی و روحی شما است. علاوه بر تسکین درد، طب سوزنی منجر به هضم بهتر غذا، خواب بهتر و روحیه بالاتر نیز می‌شود. امروزه طب سوزنی و امبدینگ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه می‌توانید مقاله طب سوزنی چیست و امبدینگ چیست را مطالعه کنید.

تحقیق درباره تاثیر طب سوزنی در کاهش درد پریود

طی یک مطالعه جدید به سرپرستی محققان استرالیایی، اثربخشی طب سوزنی در تسکین درد دوره قاعدگی آزمایش شد.این تحقیق توسط دکتر متخصص طب مکمل، مایک آرمور و همکارانش صورت گرفت.

در این مطالعه 74 زن بالغ بین 18 تا 45 سال شرکت داشتند و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت درمان طب سوزنی قرار گرفتند و گروه دیگر از داروهای مکمل برای کاهش درد استفاده کردند. گروه اول یک هفته قبل از شروع قاعدگی تحت درمان طب سوزنی قرار گرفتند. در پایان مشخص شد زنانی که تحت تاثیر طب سوزنی قرار گرفتند، به طور مکرر بهبودهای چشمگیری در شدت درد پریود و علائم آن تجربه کردند.

دکتر آرمور می‌گوید: «آزمایشات عملی طب سوزنی کاهش شدت درد و بهبود کیفیت زندگی در زنان مبتلا به درد پریود را نشان داده است. اما درباره میزان استفاده از طب سوزنی برای کاهش درد دوره به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.»

جمع بندی

طب سوزنی امروزه در اکثر کشورها به عنوان روش درمانی یا روش درمانی مکمل شناخته می‌شود. امبدینگ و طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سردرد کمک می‌کنند. اگر شما هم مانند بسیاری از بانوان با مشکلات درد دوره قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنید یا دوره‌ی نامنظمی دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از  طب سوزنی سوزنیران است. کاهش درد پریود با طب سوزنی علاوه بر طبیعی بودن، به آرامش روحی شما نیز کمک خواهد کرد و دیگر نیازی نیست هر ماه دچار مشکل شوید. امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. اگر شما راه بهتری برای کاهش درد قاعدگی می‌شناسید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

2 دیدگاه

  1. ممنون بابت مقاله خوبتون، این جور موارد به نظرم بیشتر باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بشن. زمان ما درد قاعدگی دیوونه کننده بود ولی الان با روشایی مث طب سوزنی میشه درمانش کرد.

    1. الان طب سوزنی تاثیر خیلی خوبی توی کاهش درد پریود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا