پی آر پی شانه: درمان درد شانه با پی آر پی (PRP)

4.5/5 - (2 امتیاز)

همه افراد حداقل یک بار درد شانه را تجربه کرده‌اند. حتما برایتان اتفاق افتاده است که پس از یک روز پر مشغله احساس خستگی و درد در شانه داشته باشید. حال تصور کنید این درد همیشگی باشد، بسیار آزاردهنده خواهد بود. شانه یکی از مفاصل متحرک بدن است. آرتروز شانه یکی از بیماری‌هایی است که منجر به درد آزاردهنده‌ای در شانه می‌شود. خوشبختانه به واسطه پیشرفت علم پزشکی درمان آرتروز شانه امکان پذیر است. در این مقاله قصد داریم شما را با درمان آرتروز شانه با پی آر پی (PRP) آشنا کنیم.

پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) یک روش درمانی جدید است که به نام پلاکت درمانی نیز از آن نام برده می‌شود. PRP مخفف عبارت Platelet-Rich Plasma به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است. خون از ذرات مختلفی تشکیل می‌شود، که پلاکت یکی از آنها است. پلاکت وظیفه جلوگیری از لخته شدن خون و خونریزی را دارد. با جداسازی پلاکت‌ها از خون و تزریق آنها به بدن بیمار از ویژگی‌های مفید و فاکتورهای رشد پلاکت در جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

پی آر پی شانه چگونه عمل می‌کند؟

آنچه که سبب می‌شود پی آر پی در درمان بیماری‌ها نقش به سزایی داشته باشد فاکتورهای رشد پلاکت است. فاکتور رشد همان پروتئین‌های موجود در پلاکت است. در واقع با ورود حجم زیادی از پلاکت به بدن یک بازسازی سلولی رخ می‌دهد. برای انجام پی آر پی یک نمونه خون از شخص دریافت شده و در دستگاه سانتریفیوژ بخش‌های مختلف خون جدا می‌شود. در نهایت یک محلول غنی از پلاکت به دست می‌آید که به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود.

دو کاربرد گسترده پی آر پی به شرح زیر است:

  • تزریق پی آر پی در ناحیه آسیب دیده به منظور بهبودی بیمار، که پس از چند هفته بیمار نتایج را مشاهده می‌کند.
  • تزریق پی آر پی برای تسریع روند بهبودی پس از عمل‌های جراحی
پی آر پی (PRP) چگونه عمل می‌کند؟
مراحل تهیه پلاسمای غنی شده از پلاکت جهت تزریق پی آر پی (PRP) برای درمان آرتروز شانه

درمان درد شانه با پی آر پی (PRP)

آرتروز شانه یکی از بیماری‌هایی است که افرادی که مداوم و طولانی مدت با دست‌هایشان کار می‌کنند به آن مبتلا می‌شوند. درد در شانه سبب درد در دست‌ها و خلل در زندگی روزمره می‌شود. پی آر پی (PRP) یک روش موثر در درمان آرتروز شانه است. امروزه از پی آر پی نیز در درمان آرتروز زانو استفاده می‌شود.

مزایای درمان آسیب های شانه با روش پی آر پی

  • عدم نیاز به جراحی
  • کاهش هزینه‌های مربوط به اتاق عمل،دستمزد جراح و…
  • کمترین میزان خطر و عوارض احتمالی
  • کاهش التهاب حاد و عوارض طولانی مدت بعد از عمل‌های جراحی
  • درمان ساده، آسان و سرپایی

آیا درمان آرتروز شانه با پی آر پی عوارض دارد؟

به طور کلی پی آر پی (PRP) یک روش درمانی بدون عارضه است. برای اثبات بدون عارضه بودن همین بس است که تمام آنچه که در این روش درمانی استفاده می‌شود از خون بیمار گرفته  شده است، لذا هیچ عارضه‌ای برای شخص ندارد. تنها عارضه‌‌ی بسیار نادر، امکان عفونت در نقاط ورود سوزن برای تزریق است.

نتایج پی آر پی (PRP) شانه از چه زمانی قابل مشاهده هستند؟

نتایج پی آر پی در همان روز انجام درمان قابل مشاهده نیستند و زمان مشخص شدن نتیجه به بدن شخص، میزان آسیب دیدگی و… بستگی دارد. به طور معمول پس از گذشت چهار الی شش هفته نتایج خود را نشان می‌دهند.

بجز آرتروز شانه، چه بیماری‌هایی با پی آر پی درمان می‌شوند؟

کاربرد پی آر پی گسترده است از درمان‌هایی مانند آرتروز تا زیبایی و جوانسازی پوست را شامل می‌شود. میتوانید با مطالعه مقاله درمان جای جوش و آکنه با پی آر پی درمورد تاثیرات این روش درمانی فوق العاده در زمینه زیبایی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در مقاله درمان انواع آرتروز و مشکلات ارتپدی با تزریق پی آر پی اطلاعات مفیدی در زمینه بیماری های ارتوپدی قابل درمان با این روش برای شما قرار داداه شده است اما در ادامه نیز برخی از بیماری‌هایی که امروزه از پی آر پی به عنوان یک روش درمانی برای درمان آنها استفاده می‌شود را بررسی خواهیم کرد:

آسیب‌های تاندونی مزمن

آسیب‌های تاندونی یکی از مشکلات شایع در بین افراد است. ورزشکاران در هنگام تمرینات و انجام حرکات ورزشی دچار آسیب‌های تاندونی می‌شوند. برخی از مشکلات تاندون مانند التهاب مزمن تاندون آشیل یا التهاب تاندون کشکک زانو در عارضه‌ی زانوی دوندگان، تنیس البو در آرنج تنیس بازان و… از جمله آسیب‌های تاندونی قابل درمان با PRP است.

آسیب‌های حاد رباط‌ ها و عضلات

آسیب‌های حاد رباط‌ها و عضلات نیز یکی از بیماری‌های شایع در بین ورزشکاران است. کشیدگی عضله‌ی همسترینگ در پشت ران پا و کشیدگی تاندون‌ها و رباط‌های زانو از جمله موارد قابل درمان با پی آر پی هستند که نتایج خوبی نیز از درمان آنها با این روش گزارش شده است.

شکستگی‌ ها

در برخی شکستگی‌ها که بیمار با مشکلاتی مانند دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن مواجه است، پی آر پی می‌تواند فرآیند بهبودی را تسریع بخشد.

سخن آخر

همانطور که خواندید روش پی آر پی یک روش اثرگذار، بدون درد و عوارض است اما سادگی انجام این روش درمانی از اهمیت توجه به نکات مهم درمان نمی‌کاهد. کیفیت دستگاه سانتریفیوژ و تخصص پزشک در روش پی آر پی از اهمیت زیادی برخوردار است. تزریق دقیق و درست سبب نتایج بهتر خواهد شد. همچنین درمان آرتروز زانو با تزریق پی آر پی نیز امکان پذیر است، البته توصیه می‌شود برای انجام پی آر پی حتما به پزشک متخصص و مراکز معتبر مراجعه کنید. مرکز طب سوزنی سوزنیران با داشتن پزشکان متخصص در این زمینه، آماده ارائه مشاوره و خدمات درمانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت جهت درمان آرتروز شانه با پی آر پی (PRP) با شماره های مطب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا