اثر طب سوزنی در درمان و کنترل استرس

4.9/5 - (12 امتیاز)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در دوره‌هایی از زندگی خود خواب راحتی نداشته باشید یا مدام احساس بی‌قراری کنید و ضربان قلب شما بالا باشد. این‌ موارد تنها چند نمونه از علائم استرس بالا هستند که می‌توانند به راحتی زندگی افراد را مختل کند. به همین خاطر است که در این مقاله به سراغ کاهش استرس با طب سوزنی می‌رویم و این روش درمانی را به‌طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

چرا استرس برای بدن مضر است؟

زمانی که افراد به علت شرایط زندگی یا مشکلاتی خاص استرس بالایی را تجربه می‌کنند، فشار خون آن‌ها بالا می‌رود و هورمون‌های استرسی تحت عنوان کورتیزول در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.(اگر دچار این مشکلات شده‌اید، به مقاله درمان فشار خون بالا با طب سوزنی سر بزنید.) این هورمون‌ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و در نتیجه فرد را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های خطرناک قرار می‌دهند.  هم‌چنین فرد دارای استرس می‌تواند دچار مشکلات گوارشی مثل هضم نادرست مواد غذایی شود یا احساس خستگی و افسردگی را تجربه کند. مشکلات خواب نیز یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که توسط استرس بالا ایجاد می‌شوند.

هم‌چنین اگر روند استرس بالا در بیمار ادامه یابد می‌تواند احتمال سکته را در او بالاتر ببرد. می‌توانید با درمان سکته مغری با طب سوزنی آشنا شوید. پس می‌بینیم که استرس و فشار روانی بالا می‌توانند تا حد زیادی سلامت جسمانی و روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهند. برای درمان استرس می‌توان به سراغ دارو‌های شیمیایی نیز رفت. اما این دارو‌ها نیز در جایگاه خود عوارض بالایی دارند. یکی از بهترین روش‌ها کاهش استرس با طب سوزنی است که در ادامه آن را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم.

طب سوزنی چیست و چه طور کار می‌کند؟

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین طب‌های سنتی‌ است که ریشه در کشور چین دارد. متخصصان طب سوزنی معتقدند انرژی یا چی به طور مداوم در بدن ما در جریان است و فرد زمانی دچار مشکلات جسمی یا روانی می‌شود که تعادل انرژی در بدن او به هم بخورد.

پس یک متخصص طب سوزنی تلاش می‌کند تا با وارد کردن سوزن در نقاطی خاص، عصب‌ها را تحریک کرده و باعث متعادل‌سازی انرژی در بدن بیمار و رهایی او از مشکلات فیزیکی و روانی شود. این روش درمانی روی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها تاثیرگذار است. برای آشنایی بیشتر با این بیماری‌ها می‌توانید مقاله ما با عنوان «طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند» را نیز مطالعه کنید.

اما در ادامه به بررسی روند کاهش استرس با طب سوزنی می‌پردازیم.

کاهش استرس با طب سوزنی

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های طب سوزنی، کاهش استرس است. دکتر هنری متیو متخصص طب سوزنی در أمریکا گفته است: «طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف باعث آزاد‌سازی هورمون‌های ضد استرس مثل کورتیزول می‌شود و یکی از درمان‌های موثر برای اضطراب است که عوارضی بسیار کمتر از روش‌های دارویی یا شوک درمانی دارد.»

همه چیز درباره کاهش استرس با طب سوزنی

هورمون‌هایی که با انجام طب سوزنی در بدن شما آزاد می‌شوند و خاصیت ضد استرسی دارند عبارت‌اند از:

  • اندورفین: این هورمون خاصیت مسکنی دارند و می‌تواند درد‌های عضلانی‌ای که بر اثر استرس بالا در بدن افراد درست می‌شوند را آرام کند.
  • سروتونین: که به هورمون شادی بخش نیز معروف است به کمک طب سوزنی از هیپوفیز ترشح می‌شود و احساس شادی و آرامش را در بیمار بالاتر می‌برد.
  • دوپامین: این هورمون با تحریک نورون‌های دوپامینرژیک توسط سوزن‌های طب سوزنی آزاد می‌شوند و انرژی و انگیزه را در افراد بالاتر می‌برند.
  • اپی نفرین و نور اپی نفرین: این دو هورمون نیز خاصیت ضد استرسی دارند و با ترشح‌شان باعث از بین رفتن استرس و علائم آن در بدن بیمار می‌شوند.

همان‌طور که می‌بینیم کاهش استرس با طب سوزنی فرایندی کاملاً علمی و موثق دارد. پس اگر می‌خواهید علائم استرس و اضطراب را در بدن خود کاهش دهید می‌توانید با خیالی آسوده به سراغ روش درمانی طب سوزنی بروید.

تاثیرات طب سوزنی در کاهش استرس

به طور کلی پس از هر جلسه طب سوزنی شما احساس دردی نخواهید داشت و بالعکس احساس عمیقی از سبکی و آرامش را تجربه خواهید کرد. به علاوه بسیاری از بیماران که به علت استرس از این روش استفاده کرده‌اند، می‌گویند که روز‌های بعد از انجام طب سوزنی، خوابی بهتر را تجربه کرده‌ و احساس آرامش و شادی بیشتری داشته‌اند. همچنین بهبود خلق یکی دیگر از نتایج کاهش استرس با طب سوزنی به شمار می‌آید. اکثر کسانی که استرس را تجربه می‌کنند، از سردرد و میگرن رنج می‌برند. اگر جزو این دسته هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله درمان سردرد تنشی با طب سوزنی و درمان میگرن با طب سوزنی سری بزنید.

نقاط طب سوزنی برای استرس

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین وظایف پزشک متخصص طب سوزنی پیدا کردن نقاط درست برای فرو کردن سوزن در آن‌ها است. این نقاط در بخش‌های مختلف بدن وجود دارند و هرکدام برای از بین بردن یکی از اختلال‌ها یا کاهش علائم بیماری‌های خاص پاسخگو هستند. برای کاهش استرس با طب سوزنی پزشک معمولاً به سراغ این نقاط  می‌رود:

  • دو نقطه در بین انگشت شست و اشاره
  • دو نقطه در بین انگشت شست پا و انگشت دوم

نقاط کاهش استرس با طب سوزنی

چند جلسه برای کاهش استرس با طب سوزنی لازم است؟

درست است که طب سوزنی یک روش غیر تهاجمی است و به همین علت عوارض دارو‌های شیمیایی را ندارد. اما برای دیدن نتیجه موثر برای کاهش استرس با طب سوزنی نیاز است در اوایل درمان هفته‌ای یک یا دو جلسه طب سوزنی شوید. اما مطمئن باشید پس از دو جلسه اول نتایج طب سوزنی در کاهش استرس را در بدن خود احساس خواهید کرد.

جمع‌بندی

برای اینکه بهترین نتیجه را در کاهش استرس با طب سوزنی مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم به سراغ مرکز و پزشکی بروید که تخصص کافی را در این زمینه داشته باشد و با انجام طب سوزنی اصولی، استرس را به طور کامل از بدن شما دور کند. مرکز طب سوزنی سوزنیران یکی از بهترین مراکز این طب در ایران است که تحت نظر دکتر محقق طب سوزنی را به روشی اصولی در بدن شما انجام می‌دهد.

اگر شما هم سطح استرس بالایی را تجربه می‌کنید و نگران سلامت خود هستید، از روش کاهش استرس با طب سوزنی غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا