طب سوزنی برای سیاتیک + علائم و نحوه تشخیص

4.9/5 - (9 امتیاز)

گرفتگی عصب سیاتیک یکی از بیماری‌هایی است که افراد از محدوده سنی 20 تا 50 سال را درگیر می‌کند. گاها درگیری عصب سیاتیک به قدری دردآور است که بیمار توانایی حرکت خود را از دست می‌دهد. هرچه دیرتر به سراغ درمان عصب سیاتیک بروید، احتمال نیاز شما به عمل جراحی بیشتر می‌شود! اما آیا درمانی طبیعی و موثر برای گرفتگی عصب سیاتیک وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال، تا انتهای مطلب با ما باشید.

عصب سیاتیک چیست؟

از جمله بزرگترین و طولانی‌ترین عصب‌ها در بدن می‌توان به عصب سیاتیک اشاره کرد. این عصب از ناحیه تحتانی ستون مهره‌ها و از مجاورت دیسک‌های پایینی کمر شروع شده و به سمت استخوان لگن و باسن ادامه داشته و سپس از پشت ران وارد ساق پا می‌شود. بدلیل اینکه این عصب در پشت ساق پا به 2 قسمت تقسیم می‌شود، ممکن است شما فقط در ساق پا احساس درد کنید اما باز هم مشکل از عصب سیاتیک‌تان باشد. بطور کلی، عصب سیاتیک  وقتی درگیر می‌شود ممکن است هر نقطه‌ای از عصب درد را بصورت مستقل نشان دهد.

دلایل ایجاد گرفتگی عصب سیاتیک

درگیری عصب سیاتیک به دلایل زیادی ممکن است ایجاد شود. شایع‌ترین علت بروز سیاتیک، افزایش سن است. پس از آن می‌توان به چاقی و افزایش وزن که باعث ایجاد تغییرات در ستون فقرات می‌شود نیز اشاره کرد. همچنین افرادی که شغل‌های سنگین دارند، شیوه زندگی آن‌ها بیشتر بصورت نشسته است یا برای طولانی مدت با وسایل نقلیه رانندگی می‌کنند در خطر ابتلا به سیاتیک هستند. دیابت نیز بر قند خون بدن تأثیر می‌گذارد و خطر آسیب دیدگی عصبی را افزایش می‌دهد.

علائم گرفتگی عصب سیاتیک

همانظور که گفتیم، عصب سیاتیک از طولانی‌ترین اعصاب موجود در بدن است. به همین دلیل علائم آن در جاهای مختلفی از بدن قابل مشاهده است. اما معمولا درد سیاتیک یک طرفه بوده و تنها در یک سمت باسن احساس شود. از جمله علائم درگیری عصب سیاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزن سوزن شدن همراه با درد مبهم در ناحیه باسن
  • ضعف زانو و عدم توانایی برای حرکت و راه رفتن
  • احساس درد شدید در ناحیه ای از پا یا لگن
  • بی حسی در ناحیه‌ای از پا
  • احساس درد در ناحیه ساق پا و یا کف پا

گرفتگی عصب سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

ساده‌ترین روش تشخیص بیماری گرفتگی عصب سیاتیک، تشخیص شخص از روی علائم ذکر شده می‌باشد. پس از آن با مراجعه به پزشک و پس از انجام معاینات، درگیری عصب سیاتیک شما قابل تشخیص خواهد بود. پزشک متخصص، تمرینات  کششی و حرکتی را برای شما انجام می‌دهد تا مشخص کند کدام فعالیت‌ها باعث درد بیشتر می‌شود.

اگر تشخیص گرفتگی عصب سیاتیک برای پزشک توسط معاینه مقدور نباشد، از آزمایشات عصبی استفاده می‌شود. تصویربرداری اشعهX   ستون فقرات، اسکن‌های MRI و CT به متخصص اجازه می‌دهد تا با دیدن ستون فقرات شما علت درگیری عصب سیاتیک را متوجه شود.

پس از تشخیص نوع و علت بیماری، باید برای درمان و رفع آن اقدام کنیم. اما بهترین روش درمان عصب سیاتیک چیست؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین و طبیعی‌ترین روش درمان گرفتگی عصب سیاتیک آشنا شوید.

درمان سیاتیک با طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان کاملا طبیعی و بدون عوارض است که از طب شرق سرچشمه می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین باره می‌توانید مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه کنید. اما به طور کلی طب سوزنی منشا همه بیماری‌ها را تداخل در حرکت انرژی (چی) در گذرگاه‌های بدن می‌داند. در درمان گرفتگی عصب سیاتیک با طب سوزنی، گردش انرژی و خون در اندام‌های حساس و مرتبط با عصب سیاتیک بهبود می‌یابد. درنتیجه این عمل، التهابات مربوط به گرفتگی عصب سیاتیک از بین رفته و وضعیت بیمار رو به بهبودی خواهد رفت.

درمان سیاتیک با طب سوزنی
انجام طب سوزنی روی نقاط حساس کمر برای درمان گرفتگی عصب سیاتیک.

نکاتی در جهت تسریع دوره درمانی گرفتگی عصب سیاتیک

دوره درمانی عصب سیاتیک با طب سوزنی، یک دوره تقریبا طولانی است اما برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی می‌توانید نکاتی را مد نظر قرار دهید. اولین نکته در این خصوص این است که استراحت مطلق دردهای مربوط به این بیماری را بدتر می‌کند. این دردها اغلب بعد از شروع درمان به صورت صحیح کاهش می‌یابند. برای تسکین علائم و تقویت عضلات و همچنین تسریع روند بهبودی، ورزش‌های ساده‌ای مانند پیاده روی، نرمش‌های کششی و ملایم و.. موثرند.
برای تسریع روند بهبودی بهتر است از مصرف مواد غذایی با طبع سرد و مرطوب، ماست و دوغ، گوشت گوساله و گاو، انواع چاشنی‌های ترش و حبوبات پرهیز کرده یا مصرف آن‌ها را در طول هفته به حداقل برسانید. همچنین توصیه شده است که در وعده‌های غذایی خود به ویژه صبحانه و میان وعده‌های صبح و عصر، از شیره انگور، مغز گردو و مواد غذایی با طبع گرم استفاده کنید.

آیا طب سوزنی برای سیاتیک خوب است؟

طب سوزنی در درمان و کاهش درد سیاتیک موثر است اما برای رسیدن به پاسخ کلی این سوال، موارد زیادی را باید در نظر گرفت. از جمله این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انتخاب متخصص ماهر: برای استفاده از طب سوزنی در درمان سیاتیک یا هر بیماری دیگر، بهتر است به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. انتخاب یک فرد ماهر و با تجربه می‌تواند اثربخشی درمان را افزایش دهد و خطرات ناشی از اشتباهات را کاهش دهد.
  2. ترکیب با سایر روش‌ها: درمان سیاتیک ممکن است نیاز به یک رویکرد چندگانه داشته باشد. طب سوزنی ممکن است به عنوان یکی از مکمل‌ها به دیگر روش‌ها مانند فیزیوتراپی، تغییرات در رفتارهای روزمره و در موارد شدید‌تر، داروها مورد استفاده قرار گیرد.
  3. وضعیت پزشکی فرد: در مواردی که شما مشکلات بهداشتی خاصی دارید، مانند تاریخچه حساسیت به سوزن‌ها، مشکلات خونریزی، یا وضعیت‌هایی که اثرات جانبی ممکن است تشدید شوند، نباید طب سوزنی را انجام دهید یا حداقل با پزشک خود در مورد آن مشورت کنید.
  4. اثربخشی متفاوت در افراد: اثربخشی طب سوزنی در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در برخی افراد، این روش ممکن است بهبود قابل توجهی داشته باشد، در حالی که در دیگران تاثیر چندانی نداشته باشد.

به طور کلی، طب سوزنی می‌تواند یک گزینه درمانی مکمل برای سیاتیک باشد، اما قبل از هر تصمیمی، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید و تشخیص و درمان مناسب را بر اساس وضعیت خود انجام دهید.

جمع بندی:

درمان سیاتیک بدون جراحی و با کمک طب سوزنی از چندین هزار سال پیش انجام می‌گرفته و می‌تواند برای کاهش درد ناحیه کمر که بر اثرسیاتیک ایجاد شده است موثر باشد.. درمان سیاتیک با طب سوزنی یک روش کاملا طبیعی و بدون عارضه است. این روش در مقایسه با بقیه روش‌ها مقرون به صرفه‌تر و مطمئن‌تر است زیرا توسط اف دی ای کشور آمریکا و سازمان بین‌المللی سلامت تایید شده است.

در کلنیک تخصصی طب سوزنی سوزنیران، درمان سیاتیک با طب سوزنی توسط دکتر سید جعفر محقق بهترین پزشک طب سوزنی تهران، با بیش از یک دهه تجربه کار در زمینه طب سوزنی و امبدینگ با استفاده از جدیدترین و بهترین تجهیزات انجام می‌شود. برای دریافت نوبت معاینه حضوری با شماره‌های مطب در تماس باشید.

2 دیدگاه

  1. 2 ساله همه اميدم خوب شدن كمرمه، از اين مطب به اون مطب، از اين كلينيک به اون يكی، همينطور مشغولم، همش می گفتم ینی میشه این مشکل سیاتیک منم حل شه؟؟ تا اینکه با درمان سیاتیک توسط طب سوزنی آشنا شدم و 10 جلسه طب سوزنی پیش آقای محقق رفتم و الان راحت شدم. از پله ها تند بالا ميام، رو تخت راحت می خوابم، سر بالايی ولنجك بالا می رم، نماز كامل می خونم، هر چی را می رم ديگه درد نمی كنه. واقن ممنونم اقای دکتر. خیر ببینی

    1. درود فریبرز عزیز. درمان سیاتیک با طب سوزنی یکی از پر بازده ترین روش های درمانی سیاتیک هست و واقعا خوشحالیم که شما از نتیجه راضی هستید. با ارزوی سلامتی برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا