علائم دیسک کمر کدامند؟ بررسی علائم دیسک کمر خفیف و شدید

4.6/5 - (12 امتیاز)

شاید شما هم بعد از بلند کردن جسمی سنگین یا زمین خوردن اتفاقی به کمردردی شدید دچار شده باشید و ندانید آیا این کمردرد خبر از بروز بیماری دیسک کمر دارد یا نه؟ به همین خاطر در این نوشته علائم دیسک کمر را با شما بررسی می‌کنیم.

با دانستن علائم دیسک کمر می‌توانید پیش‌بینی کنید که آیا این عارضه به سراغ شما آمده است و چه زمانی لازم است برای دیسک کمر به سراغ پزشک متخصص بروید. به علاوه پزشکان متخصص معتقدند هرچه زودتر تشخیص دیسک کمر در فرد انجام شود، مراحل درمان و بهبودی آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد. پس اگر شک دارید که به دیسک کمر دچار شده‌اید یا نه، با ما همراه باشید تا علائم دیسک کمر را به طور کامل بررسی کنیم.

دیسک کمر چگونه اتفاق می‌افتد؟

برای اینکه بدانیم دیسک کمر چیست، ابتدا باید به سراغ بررسی ساختار ستون فقرات برویم. در میان هر مهره از ستون فقرات ما، صفحاتی به نام دیسک وجود دارند. این صفحات از دو بخش کلی به وجود آمده‌اند:

  • بخش درونی که لایه‌ای ژله مانند است.
  • بخش بیرونی که پوششی ضخیم است و بخش درونی را در بر می‌گیرد.

علائم دیسک کمر

دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که بنابر دلایلی این لایه بیرونی پاره شده و لایه درونی از جای خود بیرون بیاید. این دلایل ممکن است ساییدگی لایه بیرونی یا فشار ناگهانی به آن باشد.

از جمله کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد و میتواند منجر به تشدید دیسک کمر شود، غلط نشستن روی صندلی و استراحت نادرست است. به همین جهت مقالات زیر را از دست ندهید:

علائم دیسک کمر چیست؟

در این مرحله اولین چیزی که فرد تجربه می‌کند دردی خفیف در کمر است. اما اگر به این درد و علائم دیسک کمر خود بی‌توجهی کند، شدت می‌یابند و فرد دیسک کمر شدید را تجربه می‌کند. پس بهتر است با علائم دیسک کمر از ابتدا آشنا باشید که در صورت تجربه آن‌ها بتوانید به سراغ درمان دیسک کمر بروید.

کمردرد

درد ناشی از دیسک کمر ممکن است در ناحیه باسن و پاها نیز احساس شود، اما بیشترین درد در کمر احساس می‌شود و فرد ممکن است در هنگام سرفه، عطسه و حرکات ناگهانی بدن درد بیشتری را در ناحیه کمر خود تجربه کند.

سوزش و گزگز

زمانی که بیرون زدگی دیسک زیاد است، به ریشه‌های عصبی در نخاع فرد فشار می‌آید و او احساس سوزن سوزن شدن و گز گز در ناحیه کمر خود احساس می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم به مقاله درمان ام اس با طب سوزنی نیز سر بزنید.

ناتوانی در خم شدن یا انجام فعالیت‌های روزانه

در طول شبانه روز ما مجبور می‌شویم در موقعیت‌های بسیاری خم شویم یا کمر خود را بچرخانیم یا به راحتی راه برویم. افرادی که به دیسک کمر دچار می‌شوند نمی‌توانند به راحتی این چند موقعیت را تجربه کرده و خم شوند یا بچرخند.

ضعف عضلانی

یکی از مهم‌ترین علائم دیسک کمر ضعف در عضله‌ها است. اگر به یاد داشته باشید دیسک کمر می‌تواند بر نخاع و عملکرد آن تأثیر منفی داشته باشد و از این رو، فرد در عضله‌هایی که توسط نخاع هدایت می‌شوند، احساس ضعف می‌کند. خوب است درمان بیماری‌های مغز و اعصاب با طب سوزنی را بخوانید.

از بین رفتن کنترل روی روده یا مثانه

زمانی که دیسک کمر در مراحل حاد قرار می‌گیرد، فرد در کنترل ادرار و مدفوع خود دچار مشکل می‌شود یا در اطراف مقعد خود دچار بی‌حسی می‌شود. اگر شما هم این علائم را دارید باید به طور اورژانسی به پزشک مراجعه کنید تا معاینه دیسک کمر برای شما انجام شود.

تشخیص دیسک کمر

دیسک کمر یک اختلال پیچیده است و ممکن است با دیگر اختلال‌های ستون فقرات اشتباه شود. برای مثال ممکن است فرد با خود فکر کند که دچار خستگی یا کوفتگی شده است، در صورتی که در حال تجربه علائم دیسک کمر است.

مطالب مرتبط: همه چیز درمورد طب سوزنی گردن و درمان گردن درد مزمن

پس به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر یکی از علائم دیسک کمر را که برای شما توضیح دادیم تجربه می‌کنید، به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و با انجام آزمایش‌ها از این بابت مطمئن شوید که دیسک دارید یا نه. باید توجه داشته باشید که روند پیشرفت دیسک کمر یک باره نیست و به مرور زمان پارگی و خروج قسمت داخلی دیسک بیشتر می‌شود. پس تشخیص و درمان دیسک کمر را جدی بگیرید و تا قبل از اطمینان کامل، کارهای مضر برای دیسک کمر را انجام ندهید. مثلا برخی از افراد نمیدانند که آیا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟ و به پیاده روی بیش از حد میپردازند.

روش‌های درمان دیسک کمر شدید و خفیف

در ادامه درباره چند روش درمان دیسک کمر برای شما توضیح می‌دهیم:

درمان دیسک کمر به روش خانگی

اگر دوست دارید در خانه و با رژیم‌های غذایی دیسک خود را درمان کنید می‌توانید به سراغ مصرف این موارد بروید:

  • سبزیجات با برگ‌های تیره مثل تره، کاهو و مواردی این چنین
  • محصولات دریایی مانند ماهی،‌ میگو و صدف
  • لبنیات کم‌چرب
  • مصرف آب زیاد

همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله برای کمردرد و دیسک کمر چه بخوریم را در وبسایت ما مطالعه کنید.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی

یکی از روش‌های درمانی سنتی که محبوبیت زیادی دارد طب سوزنی است. این طب با ورود سوزن‌ها به نقاط خاص از بدن، درد را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان یک روش مکمل به شما در درمان علائم دیسک کمر کمک کند. علائم دیسک کمر

اگر دوست دارید درباره درمان دیسک کمر با استفاده از طب سوزنی بیشتر بدانید و با مزایای آن آشنا شوید به مقاله دیگر ما در سایت سوزنیران مراجعه کنید.

استفاده از دارو

برای کاهش علائم دیسک کمر و بهبود آن معمولاً از دارو‌های غیر استروئیدی و ضد التهابی (NSAID) تجویز می‌شود. البته به تشخیص پزشک ممکن است دارو‌های مسکن یا استروئید اپیدورال تجویز شود.

فیزیوتراپی و ورزش

برای درمان دیسک کمر می‌توانید از انواع تکنیک‌های فیزیوتراپی و ورزش‌هایی که پزشک این حوزه برایتان تجویز می‌کند نیز استفاده کنید. تمرینات دیسک کمر در فیزیوتراپی تلاش می‌کنند تا علائم دیسک کمر را کاهش دهند، عضلات فرد را تقویت کنند و تحرک فرد را بهبود ببخشند.

همچنین ما ورزش‌های ساده که در خانه می‌توانید انجام بدهید را در مقاله بهترین ورزش برای کسانی که دیسک کمر دارند برایتان جمع آوری کردیم.

علائم دیسک کمر

جمع بندی: خطرناک ترین علائم دیسک کمر کدامند؟

در این نوشته به بررسی علائم دیسک کمر پرداختیم و سعی کردیم به شما توضیح دهیم چرا لازم است این علائم را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن‌ها به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که علائم دیسک کمر شدید با استراحت‌ و مسکن خوردن درمان نمی‌شوند و حتی ممکن است باعث فلج شدن شما شوند. به همین خاطر به سلامت خود اهمیت دهید و به پزشک مراجعه کنید.

همان‌طور که گفتیم می‌توانید از روش طب سوزنی برای درمان دیسک کمر خود نیز استفاده کنید که روشی غیر تهاجمی است و هزینه آن در مقابل روش‌های دیگر کمتر است. برای گرفتن مشاوره در این باره می‌توانید با دکتر محقق به عنوان یکی از بهترین پزشکان طب سوزنی در ایران نوبت بگیرید. برای این کار کافی است با شماره  ۲۲۹۰۴۷۹۹ تماس بگیرید. امیدواریم سلامت و تندرست باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا