درمان سرفه های مزمن با طب سوزنی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

حتماً تا به حال در جامعه افرادی را دیده‌اید که پشت سر هم و به صورت مداوم سرفه کنند. اگر چه سرفه به خودی خود برای بدن مفید هم هست، اما اگر دوره آن بیش از هشت هفته به طول بی‌انجامد و یا به بیان دیگر فردی به صورت مداوم و بیش از ۸ هفته سرفه کند، می‌توانیم بگوییم از سرفه‌های مزمن رنج می‌برد. یکی از روش‌های درمانی برای سرفه‌های مزمن، طب سوزنی است.
در این مقاله با ما باشید تا تاثیر طب سوزنی در درمان سرفه‌های مزمن را با همدیگر بررسی کنیم. پیش از آن توضیح مختصری درباره علل سرفه‌های مزمن برای شما ارائه داده‌ایم. معمولا بیماری‌های ریوی علت اصلی بروز این مشکل هستند.

علل سرفه های مزمن چیست؟

طبق آمار بیش از ۴ درصد جمعیت افراد بالغ از سرفه‌های مزمن رنج می‌برند. درباره علل این سرفه‌ها دلایل مختلف پزشکی و  ذکر شده است که در ادامه به برخی از آن‌ها را برای شما آورده‌ایم:

رفلاکس معده

در علم پزشکی بازگشت محتویات معده به مری را تحت عنوان رفلاکس معده معرفی می‌کنند. این بیماری خود علت‌های مختلفی از جمله استرس زیاد، حساسیت و آلرژی، رژیم غذایی نامناسب و مصرف الکل و مواد مخدر و غیره دارد.
علاوه بر سرفه های مزمن و زیاد موارد زیر را می‌توانیم از علائم و نشانه‌های بروز این بیماری به شمار آوریم:

  • مشکل در بلع غذا
  • پوسیدگی دندان
  • افزایش بزاق دهان
  • احساس درد در سینه و گلو

برونشیت مزمن

برونشیت مزمن معمولاً به عنوان التهاب در راه‌های تنفسی شناخته می‌شود. اینکه این بیماری را با ذات‌الریه اشتباه بگیریم ممکن است. اما در واقع ذات‌الریه عفونت ریه‌هاست.
در برخی افراد این بیماری بدون مراجعه به پزشک و دارو رفع می‌شود. اما در برخی افراد حتماً مراجعه به پزشک لازم است. به بیان دیگر واکنش بدن افراد به این بیماری متفاوت می‌باشد.

آبریزش بینی از پشت حلق

این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بارداری، مصرف برخی غذاهای پر ادویه، گیر کردن جسم خارجی در بینی و غیره اتفاق بیفتد. این نوع آبریزش بینی علاوه بر ایجاد سرفه های مداوم، گرفتگی صدا و خارش گلو را نیز به همراه دارد.

دخانیات

مصرف بیش از حد سیگار به دلیل آثار سوئی که بر ریه و همچنین سایر اندام بدن دارد، معمولاً منع می‌شود. پزشکان مصرف سیگار را یکی از علل بروز سرفه‌های مزمن دانسته‌اند.

درمان سرفه‌های مزمن

همانطور که احتمالا متوجه شدید این عارضه می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. هم می‌تواند یک بیماری باشد و هم نشانه‌ای از یک بیماری دیگر. در نتیجه باید سرفه‌های مزمن را جدی بگیریم. معمولاً روش درمانی با توجه به تشخیص پزشک از علل بیماری اتفاق می‌افتد. برای مثال اگر به دلیل برونشیت مزمن دچار سرفه شده باشید تجویز پزشک نسبت به زمانی که به دلیل رفلاکس معده این اتفاق برای شما افتاده باشد، متفاوت خواهد بود. معمولاً برای جلوگیری از سرفه‌های مزمن روش‌هایی مانند خوردن آب فراوان، بخور دادن و استفاده از قرص‌های مکیدنی مخصوص توصیه می‌شود. اگر شما نیز اخیراً احساس می‌کنید سرفه‌های بیش از حد دارید، می‌توانید با انجام روش‌های بالا از افزایش آن جلوگیری کنید.

بخور دادن برای درمان سرفه های مزمن
بخور دادن، برای درمان سرفه های مزمن

طب سوزنی و درمان سرفه‌های مزمن

طب سوزنی با افزایش قدرت و تقویت سیستم ایمنی بدن در درمان انواع بیماری‌ها و به ویژه بیماری‌های تنفسی و ریوی کاربرد دارد. درمان بیماری‌های مختلفی با طب سوزنی ممکن شده است‌. به ویژه در چند سال اخیر که شاهد مراجعه بیشتر مردم برای استفاده از این روش بوده‌ایم.
از آنجا که سرفه‌های مزمن به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شده باشند، نقاط مختلفی نیز برای درمان با طب سوزنی در نظر گرفته می‌شود. برای مثال اگر سرفه‌ها خود یک بیماری باشند، نقاط ورود سوزن در مقایسه با زمانی که فقط نشانه یک بیماری خاص باشند متفاوت است.
تاثیرات مثبت طب سوزنی در درمان بیماری‌های پایه، نشان می‌دهد که اگر سرفه‌های مزمن نشان‌دهنده یک بیماری باشند، از طریق طب سوزنی قابل درمان خواهند بود. برای مثال اگر علت سرفه‌های مزمن در یک بیمار، استرس و فشار عصبی تشخیص داده شود، با اطمینان می‌توانیم از طب سوزنی برای درمان آن استفاده کنیم. همچنین اگر فردی به دلیل استفاده از دخانیات، دچار سرفه های مزمن باشد به راحتی می‌توان با طب سوزنی آن را درمان کرد. به گونه‌ای که فرد مصرف دخانیات را متوقف کند.

طب سوزنی برای درمان سرفه های مزمن
سرفه های مزمن در طول زمان آزاردهنده هستند.

اگر شما نیز از افرادی هستید که از سرفه‌های مزمن رنج می‌برید، می‌توانید از طب سوزنی برای درمان آن استفاده کنید. دکتر سید جعفر محقق با سابقه ده ساله در درمان انواع بیماری‌ها با طب سوزنی، در خدمت شماست.

تعداد جلسات لازم برای درمان

جلسات طب سوزنی برای درمان سرفه‌های مزمن، بین ۱۰ تا ۱۵ جلسه انجام می‌شود. البته تعداد جلسات لازم زیر نظر پزشک و با توجه به شدت بیماری فرد متفاوت است. یعنی ممکن است فردی با دو جلسه به فردی با ده جلسه درمان شود.

در این مقاله روش های جلوگیری از سرفه های مزمن و همچنین یکی از موثر ترین روش در درمان این بیماری را بررسی کردیم. طب سوزنی در درمان سرفه‌های مزمن به شکل موثری مفید است. اگر برای انجام فرآیند طب سوزنی به دنبال یک کلینیک مطمئن می‌گردید، ما به شما کلینیک سوزنیران را معرفی می‌کنیم. دکتر محقق به عنوان یکی از مدرسان رسمی انجمن طب سوزنی انتخابی مطمئن برای شماست. سوالات خود را برای ما کامنت کنید و در صورت نیاز می توانید شماره تماس کلینیک را از بخش تماس با ما در سایت بردارید. در این صورت از مشاوره رایگان بهره‌مند خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا