درمان روماتیسم با طب سوزنی: ماندگاری و تعداد جلسات طب سوزنی برای روماتیسم

4.9/5 - (23 امتیاز)

یکی از روش‌های درمان روماتیسم و درد‌های مفصلی انجام طب سوزنی است. اما اگر نمی‌دانید روماتیسم چیست؟ و چرا ایجاد می‌شود و روند بهبود روماتیسم با طب سوزنی چگونه است با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید.

احتمالاً یادتان است که در کودکی چه شوقی برای رفتن به خانه مادربزرگ داشتیم؛ خاطرات خوشی که ساعت­ها می­توان از آن­ها سخن گفت. اما در کنار تمام این خاطرات خوب، خیلی وقت­ها مادربزرگ را در حال درد کشیدن خصوصاً در دست و پا می­دیدیم. اصطلاحاتی هم از دلایل این دردها به گوشمان می­خورد: آرتروز، رماتیسم و مواردی این‌چنین؛ کنجکاو می­شدیم اما سر در نمی­‌آوردیم. رفته‌­رفته که بزرگ شدیم پدر و مادر خودمان هم دچار این دردها ­شدند. چرخ گردون کم­کم پای ما را هم به این بازی دردناک باز کرده و می­‌کند.

خب اگر اینجا هستید احتمالاً در حال دست­ و ­پنجه نرم کردن با این بلای مزمن­‌ و به دنبال راهی برای درمان روماتیسم هستید. پیشنهاد ما تجربه بهبود روماتیسم با طب سوزنی است. پس با ما همراه باشید تا بیشتر از رابطه طب سوزنی و روماتیسم بدانید.

روماتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی شایع است که در اثر حمله سیستم ایمنی خودمان به بافت­‌های بدن ایجاد می­شود و معمولاً مفاصل را درگیر می­کند. نتیجه‌­اش چیست؟ دردهای مزمن و التهاب­‌های گسترده در مفاصل. برای مثال شخص مبتلا به روماتیسم خیلی وقت­‌ها که از خواب بیدار می­شود، احساس می­کند تمام بدنش خشک شده است و برای لحظاتی توانایی حرکت کردن برایش ناممکن جلوه می­‌کند. التهاب در مفاصل نیز مشخصاً منجر به تورم و افزایش دمای مفاصل می­‌شود، به طوری که انگار زیر شعله و در حال سرخ شدن بوده‌­اند.

روماتیسم چیست

اما شاید نکته عجیب و دردناک در مورد روماتیسم این باشد که غالباً پس از استراحت درد آن بدتر می­شود. هم‌چنین شیوع آن در مچ­‌ها و انگشتان دست بیشتر است و جالب است بدانید کم­فروشی هم نمی­کند؛ یعنی چه؟ یعنی اگر مچ دست چپ بیمار درگیر شد، منتظر ظهور درد در مچ دست راستش نیز باید باشد. به همین علت می­گویند روماتیسم متقارن کار می­کند.

برخی از عوامل موثر در ظهور روماتیسم

  • عوامل ژنتیکی: اگر در خانواده­ای، از پدربزرگ و مادربزرگ گرفته تا خواهر و برادر، سابقه روماتیسم وجود داشته باشد، شوربختانه خطر ابتلای افراد خانواده به روماتیسم حدود 3 تا 5 برابر حالت نرمال خواهد بود.
  • عوامل محیطی: مهم­ترین و ملموس­ترین مثال­اش شاید سیگار کشیدن باشد که خطر ابتلا را تا 3 برابر افزایش می­دهد. خصوصاً در مردان سیگاری این مسئله نمود بیشتری دارد.
  • سن: آن ارجاع ابتدایی­ به مادربزرگ و خاطرات کودکی که یادتان نرفته است؟ بله، خطر ابتلا در سنین بالای 60 سال به بیشترین میزان خود می­رسد.
  • جنسیت: شیوع روماتیسم در زنان 2 تا 3 برابر مردان است.

علل روماتیسم

اکنون به یکی از روش‌های کاهش این درد یعنی بهبود روماتیسم با طب سوزنی می‌پردازیم.

طب سوزنی و روماتیسم

یکی از تازه­ترین تحقیقات انجام شده در زمینه بهبود روماتیسم با طب سوزنی در سال 2020 و در دانشگاه علوم پزشکی نانجینگ چین صورت گرفت. در این تحقیق روی 36 بیمار (با سن تقریبی 60 سال و با سابقه­ای چندین ساله در ابتلا به روماتیسم) درمان با طب سوزنی انجام گرفت که در تمامی بیماران کاهش دردی چشم­گیر مشاهده شد.

طی این سال­ها مقالات متعدد دیگری نیز در مورد بهبود روماتیسم با طب سوزنی منتشر شد که تقریباً نقطه اشتراک تمامی آن­ها بر کاهش درد چشمگیر پس از استفاده از طب سوزنی استوار بود. از سوی دیگر اما در درمان قطعی با طب سوزنی بین دانشمندان و پزشکان اشتراک نظر خاصی وجود ندارد. با این وجود و با در نظر گرفتن عوارض جانبی اندک، طب سوزنی می­تواند گزینه­ا‌ی معقول و موثر برای بیماران در کاهش درد باشد. طب سوزنی و رماتیسم؛ به امتحانش که می‌­ارزد، نه؟

طب سوزنی و روماتیسم

 کمی با طب سوزنی آشنا شویم

با کمی سفر در زمان موافق­اید؟ به 2500 سال پیش بازمی­گردیم. در شرق دور، چین بزرگ، طبیبانی روش درمانی منحصر­به­فردی را ابداع کردند که از یک سنت باستانی چینی ریشه می­گرفت؛ تئوری «چی» (qi). چی به معنی انرژی حیاتی انسان است، برای آنکه نیروی زندگانی را به پیش براند. چی کارکرد طبیعی بدن را کنترل می­کند و به 12 مسیر در بدن منتهی می­شود. اگر یکی از این مسیرها از تعادل خارج شود، بدن از حالت سلامت خود خارج شده و درد و رنج آغاز می­شود. طبیبان چینی با استفاده از این تئوری روش درمانی خود را به وسیله سوزن­هایی بکار بستند و آن طب سوزنی نام گرفت. جالب است بدانید به کمک طب سوزنی می‌توانید چندین بیماری دیگر را نیز درمان کنید. برای آشنایی با بیماری‌های قابل درمان با طب سوزنی توصیه می‌کنیم مقاله ما با همین نام را در سوزنیران مطالعه نمایید.

طب سوزنی چگونه کار می­کند؟

حال اگر از ریشه‌­های سنتی و باستانی جدا شویم، امروزه روال کار متخصص طب سوزنی این است که نقاطی را روی بدن مشخص می­کند و با قرار دادن سوزن در این نقاط و درگیر شدن عصب­های مجاور، مغز هورمون­هایی مثل اندورفین (هورمون ضد درد) را منتشر و به سراسر بدن ارسال می­کند. تحقیقات علمی اخیراً نشان داده­اند که این مسئله با تکرار منظم در جلسات مشخصی می­تواند دردهای مزمن چندین­ساله را نیز رفع کند.

پروفسور برایان برمن، رئیس دپارتمان طب تلفیقی دانشگاه علوم پزشکی مریلند، طی تحقیقات خود علاوه بر تایید مطلب فوق، بر این نکته نیز تاکید می­کند که در درازمدت تأثیر طب سوزنی همچنان پایدار خواهد بود. در همین راستا بهبود روماتیسم با طب سوزنی نیز به شیوه­‌ای متداول تبدیل شده است. در مقاله‌ای دیگر به اثر طب سوزنی به بیماری‌های روماتولوژیک دیگر مثل لوپوس و اسپوندیلیت آنکیلوزان پرداخته‌ایم.

روال جلسه طب سوزنی

شاید یکی از سوالات متداول بیماران در مورد نقاط طب سوزنی برای درمان روماتیسم باشد. انتخاب این نقاط بر عهده متخصص طب سوزنی است. برخلاف باور عمومی حتماً این نقاط نباید در مناطقی که درد حس می­شود انتخاب شوند، بلکه متخصص خود با شناخت مناطق تحت فشار این نقاط را بر­می­گزیند و سوزن را در عمقی حدود یک تا 2 سانتی­متر در آن­ها قرار می­‌دهد.

از منظر بهداشتی نیز تمامی نکات باید رعایت شود و علاوه بر استرلیزه کردن پوست و تجهیزات، سوزن­‌های یکبار مصرف نیز باید پس از استفاده دور انداخته شوند. پاسخ آنی هر بیمار به طب سوزنی نیز می­تواند متفاوت باشد؛ ولی معمولاً احساسی از آرامش که حتی می­تواند منجر به خواب شود در فرد پدیدار می­شود. پس پیش به سوی ریلکس کردن و فراتر از آن!

آیا طب سوزنی برای همه مناسب است؟

خیر. طب سوزنی برای افراد زیر می­تواند خطرناک باشد:

  • افراد با اختلال خونریزی: ممکن است محل وارد شدن سوزن منجر به خونریزی شود و به راحتی به شکل طبیعی خود بازنگردد.
  • زنان حامله: می­تواند منجر به زایمان زودرس شود.
  • افراد با مشکلات قلبی: کسانی که در قلبشان باتری کاشته شده است، طی طب سوزنی ممکن است دچار مشکل شوند.

سخن پایانی

با تمام این تفاسیر، انتخاب یک مرکز درمانی معتبر و گرفتن مشاوره از متخصصان خبره آن مسئله­ای مهم و حیاتی است. مرکز معتبر و تخصصی طب سوزنی «سوزنیران» می­تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. این مرکز به مدیریت جناب دکتر سید جعفر محقق است که از فعالیت ایشان در این حوزه حدود یک دهه می­گذرد. با مراجعه به این مرکز می­توانید یک درمان استاندارد و موثر را برای بهبود روماتیسم با طب سوزنی پیش بگیرید.­ در این مرکز علاوه بر خدمات درمانی و زیبایی، لیزر موهای زائد با جدیدترین دستگاه‌های روز نیز انجام می‌شود.

شما هم اگر دچار روماتیسم هستید یا اثری از بهبود روماتیسم با طب سوزنی را تجربه کرده‌­اید، می­‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

طب سوزنی چیست و چگونه می‌تواند در درمان روماتیسم مفید باشد؟

طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی سنتی چینی است که با استفاده از سوزن‌های نازک و تزریق آنها به نقاط خاص بدن، به هدف تنظیم جریان انرژی در بدن می‌پردازد. این روش ممکن است در کاهش التهاب‌ها و تسکین علائم روماتیسم مؤثر باشد.

آیا طب سوزنی می‌تواند در همه انواع روماتیسم مفید باشد؟

طب سوزنی ممکن است در برخی از انواع روماتیسم مفید باشد، اما باید توجه داشت که هر فرد و هر نوع روماتیسم ممکن است به طور متفاوت به درمان با طب سوزنی واکنش نشان دهد. در برخی موارد، طب سوزنی می‌تواند به عنوان روش تکمیلی در کنار درمان‌های دیگر استفاده شود. همچنین، موثریت طب سوزنی بستگی به شدت و نوع بیماری و وضعیت هر فرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا