درمان سردرد تنشی با طب سوزنی

4.7/5 - (3 امتیاز)

یکی از شایع‌ترین دردها که تقریباً اکثر انسان‌ها تجربه کردند، سردرد تنشی است. بر اساس آمار انجمن سردرد، ۷۸ درصد مردم جهان سردرد تنشی را حداقل یک‌بار تجربه کرده‌اند. این سردرد ناحیه سر، گردن و پشت چشم‌ها را درگیر می‌کند. ازآنجایی‌که علت دقیق این سردرد ناشناخته است، تنها راه خلاص شدن از درد مصرف مسکن تحت‌نظر پزشک است. طب سوزنی در درمان سردرد تنشی روشی با قدمت چندهزارساله است که علاوه بر تسکین درد بدون استفاده از دارو می‌تواند باعث بهبود همیشگی این بیماری شود.

در این مقاله از سایت سوزنیران، بعد از بررسی اجمالی این بیماری و مشخصات آن، طب سوزنی را به‌عنوان راهی بدون عارضه جهت پیشگیری و درمان سردرد تنشی معرفی می‌کنیم.

آشنایی با سردرد تنشی

دردی خفیف یا متوسط که نواحی سر، گردن و پشت چشم‌ها را درگیر می‌کند، سردرد تنشی نام دارد. خیلی از افرادی که سردرد را تجربه کرده‌اند، آن را دردی مبهم مانند نواری محکم به‌دور پیشانی توصیف کرده‌اند. گاهی به جهت یک علامت مشترک، افراد مبتلا به سردرد تنشی تصور می‌کنند که سردرد میگرنی دارند، اما علائم سردرد تنشی و میگرنی با یکدیگر متفاوت است.
در سردرد تنشی بر خلاف میگرن، با فعالیت روزانه، درد تشدید نمی‌شود، حالت تهوع و استفراغ وجود ندارد و درد به شکل ضربانی نیست. در مواردی هنگام حمله عصبی در سردرد تنشی، حساسیت به نور یا صدا به وجود می‌آید که در میگرن هر دو عامل، محرک تشدید درد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میگرن روی لینک کلیک کنید.

سردرد تنشی به ۲ نوع اپیزودیک و مزمن تقسیم می‌شود. در سردردهای اپیزودیک، فرد ماهیانه یک‌بار یا بیشتر دچار درد می‌شود اما در سردردهای مزمن، بیشتر از ۱۵ حمله در یک ماه اتفاق می‌افتد. در ادامه به مهم‌ترین عوامل و ویژگی‌های سردرد تنشی اشاره می‌کنیم.

علل بروز سردرد تنشی

به دلیل پیچیدگی مغز هنوز علت دقیق بسیاری از سردردها ناشناخته است. به همین جهت است که یافتن درمان قطعی و همیشگی برای انواع سردرد کار مشکلی است. علت اصلی سردرد تنشی نیز نامعلوم است اما چندین عامل در بروز این سردرد تأثیرگذارند. مهم‌ترین محرک‌ها عبارت‌اند از:

  • فعالیت‌های استرس‌زا
  • استرس عاطفی و شغلی
  • گرسنگی و تغذیه نامناسب
  • خستگی زیاد (برای مطالعه تکمیلی درباره نحوه رفع خستگی مزمن با طب سوزنی روی لینک کلیک کنید. )
  • خیره شدن به مانیتور
  • مصرف سیگار و الکل
سیگار و الکل باعث ایجاد سردرد تنشی می‌شود
سیگار و الکل باعث ایجاد سردرد تنشی می‌شود

در موارد بسیاری، قرارگرفتن در یک وضعیت بدنی نامناسب برای مدت طولانی باعث تنش عضلانی و درد در ناحیه سر و گردن می‌شود.

علائم سردرد تنشی

گاهی افراد بدون اطلاع از نوع دقیق بیماری شروع به درمان می‌کنند و بعد از مدتی متوجه تشخیص اشتباهشان در مسیر درمانی می‌شوند. با شناخت ویژگی‌های سردرد تنشی، می‌توانید این بیماری را از انواع دیگر سردرد تشخیص دهید. این نشانه‌ها و علائم عبارتند از:

  • سردردهای خفیف یا متوسط
  • احساس فشار در اطراف پیشانی و دور سر
  • درد مبهم در ۲ طرف سر و نواحی گردن
  • حساسیت به تماس در پوست سر، گردن و شانه‌ها
  • سردرد از حدود ۳۰ دقیقه تا ۷ روز ممکن است طول بکشد.

طب سوزنی و درمان سردرد تنشی

بدن هر فرد دارای ۴۰۰۰ نقطه مملو از اعصاب است. در طب سوزنی باتوجه‌ به علائم و نواحی درد، بدن را به یک سری مناطق و نقاط فشار تقسیم می‌کند. این نقاط که توسط پزشک مشخص می‌شود، معمولاً نزدیک‌ترین عصب‌های منطقه درد هستند. سوزن‌ها با تحریک این اعصاب باعث آزادسازی هورمون اندورفین می‌شوند که در نهایت درد را تسکین می‌دهد. در ادامه، با افزایش گردش خون محیطی، توسط سوزن‌هایی ظریف و یکبار مصرف در نواحی پیشانی باعث بهبود و درمان سردرد تنشی می‌شود.

مطالب مرتبط: طب سوزنی، یک درمان کمکی برای صرع!

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که نیرویی حیات‌بخش به نام «چی» عامل تعادل و سلامتی بدن انسان است. هنگامی که در بدن هر فردی، مانعی بر سر راه این انرژی قرار گیرد، تعادل و سلامتی جایش را به درد و بیماری می‌دهد. این جاست که طب سوزنی با واردکردن سوزن‌هایی ظریف در نقاط غنی از اعصاب، عامل درد و بیماری را از بین می‌برد و جریان «چی» بدون هیچ سدی در بدن جاری می‌شود. در این روش سوزن‌ها با تحریک اعصاب علاوه بر تسکین درد باعث افزایش گردش خون می‌شوند و در نتیجه بیمار بهبود می‌یابد.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

طبیعتاً درمان با سوزن کمی دردناک است اما درد آن قابل مقایسه با سوزنهای تزریق نیست و بسیار نازک و ظریفتر است؛ بنابراین درد حاصل از طب سوزنی برای هر فردی قابل تحمل است و جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. برخی افراد، ممکن است بعد از طب سوزنی در نواحی ورودی سوزن، کمی کبودی را تجربه کنند که این کبودی موقتی بوده و بعد از چند روز رفع میشود. شاید بتوان گفت تنها عارضه این روش درمانی، مقدار اندکی درد و کبودی احتمالی است و این عوارض در مقایسه با روشهای رایج دیگر، غیرقابل مقایسه است.

انواع سردرد می‌تواند با دلایل مختلفی در انسان ایجاد شود. در لیستی که در ادامه آورده‌ایم به روش‌ درمانی انواع مختلفی از سردرد پرداخته‌ایم:

توصیه می‌کنیم مطالعه این مطالب را از دست ندهید.

سخن آخر

در این مطلب سردرد تنشی را به‌عنوان شایع‌ترین سردرد در جهان بررسی کردیم. دانستیم که مهم‌ترین ویژگی‌های آن، دردی مبهم مانند یک نوار به‌دور سر و همراه با گرفتگی گردن و عضلات شانه است. عوامل ایجادکننده آن فعالیت‌های استرس‌زا، تنش و خستگی است. در ادامه به درمان سردرد تنشی به روش طب سوزنی پرداختیم. در طب سوزنی می‌توان علاوه بر رها شدن از درد، هنگام حمله عصبی سردرد تنشی را به‌صورت قطعی درمان کرد. با مراجعه به سایت سوزنیران می‌توانید اطلاعات بیشتری را درباره طب سوزنی و درمان سردرد تنشی کسب کنید.

سوالات متداول

سردرد تنشی چیست؟

دردی خفیف یا متوسط که نواحی سر، گردن و پشت چشم‌ها را درگیر می‌کند، سردرد تنشی نام دارد. خیلی از افرادی که سردرد را تجربه کرده‌اند، آن را دردی مبهم مانند نواری محکم به‌دور پیشانی توصیف کرده‌اند. گاهی به جهت یک علامت مشترک، افراد مبتلا به سردرد تنشی تصور می‌کنند که سردرد میگرنی دارند، اما علائم سردرد تنشی و میگرنی با یکدیگر متفاوت است.

آیا درمان قطعی سردرد تنشی طب سوزنی است؟

یکی از شایع‌ترین دردها که تقریباً اکثر انسان‌ها تجربه کردند، سردرد تنشی است. ازآنجایی‌که علت دقیق این سردرد ناشناخته است، تنها راه خلاص شدن از درد مصرف مسکن تحت‌نظر پزشک است. اما خوشبختانه کنترل و درمان سردرد تنشی با طب سوزنی امکان پذیر است و یکی از بهترین راه های جایگزین داروهای شیمیایی برای درمان این عارضه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا