درمان آسیب های ورزشی با طب سوزنی

5/5 - (1 امتیاز)

اگر ورزشکار هستید یا یک ورزشکار در خانواده دارید حتما با عبارت آسیب‌های ورزشی آشنایی دارید. گاهی ورزشکاران در زمان انجام تمرینات یا در حین مسابقات دچار آسیب‌هایی می‌شوند که باید پیگیری و درمان شوند. البته لزوما ورزشکاران حرفه‌ای دچار آسیب نمی‌شوند یک آسیب ورزشی ممکن است در زمان پیاده‌روی نیز برایتان اتفاق بیفتد اما در ورزشکاران معمولا به دلیل برگزاری مسابقات بهبودی سریع اهمبیت بیشتری می‌یابد. طب سوزنی یکی از روش‌های درمانی است که علاوه بر تسریع زمان بهبودی به دلیل اثرگذاری در کانال‌های انرژی، استرس و اضطراب را از بین می‌برد و نتیجه شگرفی در درمان دارد. برای آشنایی بیشتر با درمان آسیب‌ های ورزشی با طب سوزنی با ما همراه باشید.

آسیب ورزشی چیست؟

آسیب‌هایی که در هنگام ورزش یا بازی به قسمت‌های مختلف بدن وارد می‌شود، آسیب ورزشی نام دارد. برخی آسیب‌ها در پی حادثه و برخی نیز به دلیل آموزش‌های نادرست اعم از گرم نکردن، استفاده نادرست از تجهیزات ورزشی، عدم کشش به اندازه کافی و… در بدن افراد ظاهر می‌شوند. آسیب‌ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. در نوع حاد صدمات به صورت ناگهانی در حین انجام حرکات ورزشی رخ می‌دهد مانند کشیدگی، رگ به رگ شدن، درد مچ پا و… اما در حالت مزمن پس از بازی یا ورزش درد یا ورم در برخی قسمت‌های بدن مشاهده می‌شود که به مدت طولانی‌تری ادامه دارند. هر دو نوع آسیب ورزشی را باید جدی گرفت و مداوا نمود زیرا در صورت عدم درمان در دراز مدت آسیب‌های خطرناکی را به همراه دارند. در بیشتر موارد درمان‌های غیردارویی مانند طب سوزنی بهترین راه‌حل برای آسیب‌ های ورزشی و دیگر بیماری ها و عارضه ها است. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با بیماری های قابل درمان با طب سوزنی، مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

شایع‌ترین آسیب‌ های ورزشی

احتمال وقوع آسیب ورزشی برای همه افراد وجود دارد و برخی آسیب‌ها شایع‌تر هستند که به شرح ذیل است:

کشیدگی ماهیچه خم کننده مفصل ران (فلکسور هیپ)

به طور معمول ماهیچه‌های ران در افرادی که مدت زمان زیادی را در طول روز می‌نشینند و کسانی که هنگام نشستن دارای پوزیشن نامناسبی هستند ضعیف است و احتمال دارد هنگام انجام حرکات ورزشی مانند دویدن با سرعت بالا، دویدن در شیب، تمرینات نادرست مربوط به عضله پا و… دچار آسیب دیدگی مفصل ران شوند. علائم این آسیب دیدگی عبارتد از درد در هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها، بالا بردن پا و.. .

پارگی یا کشیدگی رباط صلیبی قدامی

کشیدگی رباط یکی دیگر از آسیب‌های ورزشی شایع است که معمولا به دلیل کاهش سرعت و تلاش برای توقف، چرخش و یا تغییر جهت ناگهانی اتفاق می‌افتد. پارگی رباط احتمالا نیاز به اعمال جراحی خواهد داشت اما کشیدگی رباط با استراحت و پیگیری مراحل درمانی بهبود خواهد یافت.

وارد شدن ضربه شدید (ضربه‌مغزی)

در اثر ضربه‌های شدید به سر، پرت شدن یا برخورد با موانع ممکن است ضربه مغزی رخ دهد که بیمار پس از به هوش آمدن و ترخیص از بیمارستان باید عوارض ناشی از ضربه مغزی را درمان نماید. طب سوزنی در درمان عوارض سکته مغری و ضربه مغزی بسیار موثر است.

کشیدگی عضلات کشاله ران

معمولا در اثر حرکات سریع به سمت طرفین و یا عدم انعطاف‌پذیری بدن این آسیب رخ می‌دهد که باعث ناراحتی و گرفتگی در ران و دیگر قسمت‌های پا می‌شود. جالب توجه است که اثرات آرام بخش طب سوزنی برای تسکین درد و درمان آن موثر است.

درد ساق پا (شین اسپیلینت)

معمولا ورزشکارانی که با پای خود فعالیت بیشتری دارند مانند دوندگان، فوتبالیست‌ها از درد ساق پا شکایت دارند. برای درمان از استراحت، کمپرس، فعال سازی کانال‌های انرژی با طب سوزنی و… می‌توان کمک گرفت.

سیاتیک

سیاتیک دردی است که بسیاری از افراد از آن شکایت دارند حتی افرادی که ورزشکار نیستند. درد آن از کمر تا پشت پا و گاهی کف پا را نیز فرا می‌گیرد و با بی حسی، سوزش و مورمور شدن همراه است. احتمالا افراد مبتلا به این عارضه راه‌های زیادی را برای درمان امتحان کرده‌اند اما توصیه ما به شما این است که درمان سیاتیک با طب سوزنی را نیز امتحان کنید. پس از انجام فقط یک جلسه طب سوزنی برای رفع این عارضه، قطعا روش درمان دیگری را انجام نمی دهید.

سیاتیک
انجام طب سوزنی روی نقاط مربوط به عصب سیاتیک در کمر برای درمان این عارضه.

آسیب شانه

از جمله آسیب‌ های شایع دیگر درد در شانه، دررفتگی، جا‌به‌جایی استخوان‌ها، کشیدگی عضلات و پیچ‌خوردگی رباط‌ها است.

درمان آسیب‌ های ورزشی با طب سوزنی

آسیب‌ های ورزشی عموما با درد همراه هستند و ممکن است این دردها مدت زمان طولانی فرد را آزار دهد مانند درد در شانه، آسیب لگن، آسیب ران، آسیب قفسه سینه و… که باید در اسرع وقت درمان شوند. در این نوع آسیب‌ها کاهش درد و تسکین آن از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا درد بیمار را بسیار آزرده خاطر خواهد کرد. خوشبختانه طب سوزنی در کاهش و تسکین درد بسیار موثر است. اما طب سوزنی چگونه آسیب‌های ورزشی را درمان می‌کند؟

در درمان آسیب‌ های ورزشی با طب سوزنی، نقاطی برای ورود سوزن‌های طب سوزنی انتخاب می‌شود که باعث کاهش درد و همچنین انتقال انرژی به قسمت‌های آسیب دیده می‌شود. بخش زیادی از آسیب‌های ورزشی با رگ‌های عصبی درگیر هستند و طب سوزنی اثرگذاری مستقیمی بر رگ‌های عصبی دارد که در درمان بسیار موثر است.

یکی از نکات مهمی که در هنگام انجام فعالیت‌های بدنی باید به آن توجه کنید آب رسانی کامل و کافی به بدن است. در غیر این صورت با کاهش سطح مایعات در بدن مشکلات جدی از جمله سردرد برای شما ایجاد خواهد شد. پس از مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب بهبود و درمان سردردهای ناشی از کمبود آب را نیز مطالعه کنید. در این مطلب ضمن پرداختن به دلایل سردرد کم آبی، روش‌هایی برای پیشگیری از آن نیز مطرح کرده‌ایم.

اگر یک ورزشکار آسیب دیده هستید یا درحین انجام حرکات ورزشی دردهای خفیفی دارید به آنها بی اعتنایی نکنید. مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از طب سوزنی کانال‌های انرژی قسمت‌هایی از بدن را که آسیب دیده یا درد خفیف دارند تحریک و فعال کنید. برای انجام خدمات طب سوزنی حتما از متخصص کمک بگیرید. مرکز سوزنیران با کادری مجرب و متخصص طب سوزنی آماده ارائه مشاوره و ویزیت حضوری ورزشکاران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا