سوجوک تراپی چیست؟ + مزایا و نحوه انجام طب سوجوک

4.6/5 - (14 امتیاز)

در این شرایط لازم است که بیمار به پزشک مراجعه کرده و مشکلی که برایش رخ داده را درمان کند. سوجوک تراپی یا طب سوجوک، یکی از روش‌های درمانی خاص برای از بین بردن دردهای نواحی پاها و دست‌ها است. اگر  بادکش درمانی و… را انجام داده‌اید و نتیجه دلخواهتان را نگرفته‌اید، لازم است که سوجوک درمانی را نیز بشناسید و آن را تجربه کنید. در این مطلب سوزنیران درباره تاریخچه این روش درمانی و کاربر آن نکاتی که لازم است بدانید را ارائه کرده‌ایم.

طب سوجوک چیست؟

تاریخچه طب سوجوک یا سوجوک درمانی به سال‌های دور برمی‌گردد. یک پزشک فرانسوی به نام پل نوژیه برای اولین بار این طب را معرفی کرد. در شروع ارائه این طبق پل ابتدا سیستم انطباق گوش را مورد بررسی قرار داد و سپس مراحل مختلف تکامل بدن را در گوش را تحت نظر گرفت. طبق این تحقیقات او متوجه شد که با قرارگیری سر به سمت پایین، لاله گوش تحریک می‌شود و این تحریک شدن به  گردش خون در سلول‌های مغزی کمک می‌کند. جالب است که بدانید سیستم انطباق در چشم نیز وجود دارد و به واسطه چشم تشخیص انجام می‌شود.

در واقع، بر اساس سیستم انطباق در طب سوجوک، تمام قسمت‌های بدن در نقاطی منعکس می‌شوند که به آن سیستم انطباق می‌گویند. در این سیستم هر عضوی از بدن ما در قسمت از دست یا پا مشخص می‌شود. به طور کلی، طب سوجوک مشابه به طب سوزنی است. اما در طب سوزنی در تمامی نقاط بدن سوزن قرار داده می‌شود. اما در طب سوجوک هدف دست‌ها و پاهای فرد است و از طریق آن‌ها دردهای موجود در بدن را درمان می‌کنند.

 طبق این گفته‌ها تا به حال باید حدس زده باشید که تعریف درست طب سوجوک چیست؟، به طور کلی، طب سوجوک نوعی رفع و درمان دردهای بدن است که از طریق اعمال فشار‌های کنترل شده بر روی نقاط خاصی از دست‌وپا انجام می‌شود.

جالب است بدانید که با شناخت موکسا تراپی چیست؟ و ترکیب آن با این روش می‌توانید تا حد قابل توجهی فشار درد را روی بدنتان کاهش دهید.

نحوه انجام‌دادن سوجوک تراپی

طب سوجوک نوعی طب فشاری است که با اعمال فشار به برخی از نقاط بدن بیماری‌ها و اختلال‌های بدن درمان می‌شود. در ادامه ارتباط نقاط طب سوجوک و هر قسمت از بدن را مطرح می‌کنیم:

نحوه انجام‌دادن سوجوک تراپی

  • انگشت شست

انگشت شست مربوط به سروگردن است. قسمت بالای انگشت مربوط به بالای سر و پایین آن مربوط به گردن است.

  • انگشت اشاره و کوچک

این دو انگشت به ترتیب برای دست‌های چپ و راست هستند. از پایین انگشت سه بخش آن مربوط به بازو، پایین بازو و کف دست است.

  • انگشت وسط و حلقه

این دو انگشت به ترتیب برای پاهای راست و چپ هستند. از قسمت پایین این انگشتان شروع می‌شود و مربوط به سه قسمت ران، ساق پا و پا هستند. در طب سوزنی هم با استفاده از شناخت نقاط طب سوزنی و وارد کردن سوزن در آن‌ها می‌توان بیماری‌ها را درمان کرد.

مزایای طب سوجوک چیست؟

طب سوجوک مانند تمام روش‌های دیگر مزایای خاص خودش را دارد. در ادامه این مزایا را جهت شناخت بهتر این روش درمانی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • لاغری و زیبایی

نمی‌توان گفت که این روش باعث می‌شود تا شما یک‌شبه لاغر شوید یا این‌که در مدت‌زمان کوتاهی مثلاً ۱۰ کیلو وزن کم کنید. اما وقتی طب سوجوک برای کاهش وزن را انجام می‌دهید گردش خون در بدن شما افزایش می‌یابد. بنابراین برای کم‌کردن وزن شما کنترل بیش‌تری بر روی خود خواهید داشت.

  • درمان اختلالات ذهنی

سوجوک تراپی به فرد در روند درمان یک‌سری از اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، فوبیا، اعتیاد و…  کمک می‌کند. درمان این اختلال‌ها با افزایش سلامت جسمی و بازگردانی تعادل در بدن اتفاق می‌افتد.

  • آرامش ذهن

این روزها تمامی ما، فرقی ندارد که در چه سنی هستیم، با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. گاهی برای کنترل این استرس از قرص‌ها کمک می٬گیریم. اما به واسط طب سوجوک می‌توانید استرس خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید. تنها کافی است یک‌بار طب سوجوک را امتحان کنید تا متوجه تأثیر آن بشوید. برای اثربخشی بهتر در دوره‌های مختلف باید از جلسات طب سوجوک استفاده کنید.

آرامش ذهن و اعصاب با انجام سوجوک تراپی

  • درمان جراحات

یکی از مزایای دیگر طب سوجوک التیام بخشیدن به جراحات است. این طب برای درمان جراحات گردن، مفاصل، دست و بخش‌های دیگر بدن مفید است و می‌توانید جراحات را التیام ببخشد. علاوه بر این موضوع مشکلاتی مانند التهاب‌های پوستی و مشکلات تولیدمثلی را می‌توان به کمک طب سوجوک درمان کرد.

  • درمان بیماری‌های مختلف

طب سوجوک برای درمان بیماری‌هایی مربوط به زنان، جوان‌سازی پوست رفع چین‌وچروک، درمان دردهای استخوانی و مفاصل، کمک به درمان بیماری دیابت و ام‌اس، کمک به درمان انواع میگرن و سردردها و درمان سایر بیماری‌های بدن نیز موثر است. بنابراین در صورتی که می‌خواهید با کمترین عوارض دردهای خودتان را درمان کنید می‌توانید از این روش درمانی کمک بگیرید.

 سخن پایانی

طب سوجوک برای افزایش قد یا علم سوجوک برای لاغری شاید تاثیر زیادی نداشته باشد، اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که استفاده از این روش درمانی مانند طب سوزنی می‌تواند تسکین دهنده درها و التیام بدن باشد.

بنابراین در صورتی که در قسمت‌های مختلف بدنتان احساس درد می‌کنید و می‌خواهید از روش‌های درمانی ویژه برای بهبود دردهایتان کمک بگیرید، طب سوجوک یکی از بهترین گزینه‌های پیش رویتان محسوب می‌شود.

سوالات متداول:

  • آیا انجام طب سوجوک عوارض دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای طب سوجوک، بدون عوارض بودن آن است. این روش در حالت طبیعی هیچ عوارض جانبی ندارد و تنها به‌ تنظیم تعادل بدن کمک می‌کند.

  • نقطه طب سوجوک برای درمان فشار خون کجاست؟

جایی در دست که انگشت اشاره و شست به‌یکدیگر می‌رسند، نقطه مربوط به بهبود فشار خون در طب سوزنی است. اعمال فشار روی این نقطه به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند.

16 دیدگاه

    1. سلام وقت بخیر در مرکز سوزنیران از طب سوزنی برای زیبایی استفاده میشه و امبدینگ.

    1. سلام و عرض ادب. ما در مجموعه سوزنیران از طب سوجوک برای لاغری استفاده نمیکنیم چون تاثیر خیلی کمی داره و توصیه میکنیم از امبدینگ یا طب سوزنی استفاده کنید.

  1. سلام ایا حقیقت داره که طب سوجوک برای کوچک شدن بینی موثره؟ من خیلی بینیم گوشتی و بزرگه و دلم میخواد بصورت طبیعی کوچیکش کنم بهم اینو پیشنهاد دادن.

    1. سلام وقت بخیر. این مورد با طب سوزنی و امبدینگ در مرکز سوزنیران انجام پذیر است.

  2. سلام مرسی از مقاله جامعتون. سوجوک درمانی برای چشم هم انجام میدید؟ چطوریه؟

    1. سلام وقت بخیر. خواهش میکنم. خیر. در مرکز طب سوزنی سوزنیران بیشتر درمان ها بر اساس طب سوزنی و امبدینگ هستند.

    1. سلام. سوجوک برای افزایش قد انجام نمیشه و همون طب سوزنی هست که انجام میشه ولی به اشتباه بین مردم سوجوک جا افتاده.

  3. طب سوجوک برای دیسک کمر مفیده واقعا؟ من دیسک کمر خفیف دارم و دکتر بهم گفته باید باهاش بسازی و نمیشه فعلا عمل کرد ولی درد خیلی اذیتم میکنه بطوریکه نمیتونم کارای روزمره رو حتی انجام بدم. دارو و اینا هم مصرف کردم ولی فایده نداره تا یکم فعالیت میکنم اثرش از بین میره و درد آزارم میده. لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    1. سلام و عرض ادب. سوجوک تراپی برای دیسک کمر و کمردرد خیلی جوابدهیش کم هست و انجام نمیشه. در مقابل، طب سوزنی برای این عارضه بسیار مناسب هست. بهتره با عکس یا ام ار ای خودتون تشریف بیارید دکتر معاینتون کنند و میزان درصد جوابدهی روش درمانی طب سوزنی درخصوص عارضه ای که درگیرش هستید رو خدمتتون اعلام کنن.

  4. سلام میشه تعداد جلسات و هزینه سوجوک تراپی برای لاغری بازو رو بفرمایید؟ اصلا همچین چیزی وجود داره یا فقط تبلیغات الکی هست؟؟؟

    1. سلام و عرض ادب. در مرکز سوزنیران لاغری با طب سوزنی و امبدینگ انجام میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مطب در تماس باشید.

  5. سلام. ایا سوجوک تراپی را در منزل میتوانم انجام دهم؟ برای درمان میگرن و سر درد. راهنمایی میکنید لطفا

    1. عرض ادب. طب سوجوک یک نوع درمان از طریق کف دست هست. طبق تجربه ای که ما داریم سوجوک تراپی زیاد به میگرن کمک نمیکنه. بهتره که از طب سوزنی بدن به همراه طب سوزنی گوش استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا