درمان کبد چرب با طب سوزنی: طب سوزنی برای کبد چرب مناسب است؟

4.5/5 - (8 امتیاز)

تقریبا دو سوم بدن ما از خون تشکیل شده است. یکی از اصلی‌ترین اجزای داخلی بدن انسان پس از قلب، کبد است. کبد عمل تصفیه خون را بر عهده دارد. اختلال در عملکرد کبد باعث گردش خون کثیف در اندام‌های بدن و ایجاد مسمومیت برای اندام‌ها می‌شود. این اتفاق ممکن است حتی به مرگ فرد نیز منجر شود.

از این رو، سلامت کبد بسیار با اهمیت است. اما اگر دارای بیماری کبدی هستیم چاره چیست؟ ما در این مقاله انواع مرحله‌های بیماری‌های کبدی را از ساده به پیشرفته برای شما توضیح خواهیم داد. در انتها نیز درمان کبد چرب با طب سوزنی که روشی طبیعی جهت درمان بیماری‌های کبدی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

کبد چرب چیست؟

کبد سالم باید بدون چربی باشد یا مقدار کمی چربی اطراف آن باشد. هنگامی که توده‌ای از چربی دور کبد جمع شود، اصطلاحا آن را کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) می‌نامند. کبد چرب می‌تواند با چاقی و اضافه وزن رابطه مستقیم داشته باشد. اما گاها ممکن است افراد لاغر نیز کبد چرب داشته باشند. فرد می‌تواند کبد چرب بدون علامت داشته باشد و بدون انجام آزمایش عملکرد کبد، متوجه این بیماری نشود. کبد چرب ساده در انگلستان بسیار رایج است که نشان دهنده بالا بودن تعداد افراد چاق در این کشور است. تخمین زده می‌شود از هر پنج نفر، یک نفر در انگلیس کبد چرب ساده داشته باشد.

 بیماری کبد چرب دارای 4 مرحله است. این مراحل به مرور زمان از سطح ابتدایی به پیشرفته تغییر می‌کنند. در ادامه مراحل بیماری کبد چرب را بررسی خواهیم کرد.

مقایسه کبد چرب و کبد سالم
مقایسه کبد چرب و کبد سالم

مراحل بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی دارای 4 مرحله اصلی است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

کبد چرب ساده (استئاتوز)

استئاتوز کبدی مرحله 1 این بیماری است. این مرحله زمانی است که چربی اضافی در سلول‌های کبدی جمع شده اما بی ضرر محسوب می‌شوند. استئاتوز کبدی معمولاً بدون علائم است. به همین جهت ممکن است تا زمانی که آزمایش عملکرد کبد را انجام ندهید از وجود این بیماری مطلع نشوید.

استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH)

فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به کبد چرب ساده، به مرحله 2 بیماری مبتلا می‌شوند. مرحله 2 استئو هپاتیت غیر الکلی (NASH) نامیده می‌شود. این بیماری نوعی حالت تهاجمی‌تر است. در استئو هپاتیت غیر الکلی، کبد ملتهب می‌شود. این التهاب، پاسخ ترمیم کننده بدن در برابر آسیب رسیدن به سلول‌های کبد است. از علائم این بیماری می‌توان به احساس کسلی یا درد بالای شکم (سمت راست و پایین دنده‌ها) اشاره کرد.

فیبروز

برخی از افراد مبتلا به NASH دچار فیبروز می‌شوند. بر اثر این بیماری، التهاب مداوم در کبد منجر به تولید بافت فیبری در اطراف سلول‌های کبدی و رگ‌های خونی می‌شود. این بافت فیبری جایگزین برخی از بافت‌های سالم کبدی خواهد شد. اما با این وجود، همچنان به اندازه کافی بافت سالم در کبد وجود دارد تا به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد.

سیروز

این مرحله شدیدترین و آخرین مرحله بیماری کبد چرب است. در این مرحله کبد جمع شده و حالت کلوخه‌ای پیدا می‌کند. سیروز یا نارسایی کبدی، بدلیل التهاب طولانی مدت کبد در طی مراحل اولیه بیماری کبد چرب بوجود خواهد آمد. افراد مبتلا به سیروز کبدی ناشی از NAFLD اغلب به دیابت نوع 2 نیز مبتلا هستند. آسیب ناشی از سیروز دائمی بوده و قابل جبران نیست. سیروز طی سال‌های متمادی به آرامی پیشرفت کرده و به تدریج باعث از کار افتادن کبد خواهد شد.

چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند؟

معمولا افراد زیر بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به NAFLD هستند:

  • افراد چاق یا دارای اضافه وزن
  • افراد دارای دیابت نوع 2 (باعث افزایش جذب چربی به سلول‌های کبدی می‌شود.)
  • افراد بالای 50 سال
  • افراد دارای فشار خون بالا
  • افراد دارای کلسترول بالا
  • افرادی که کاهش وزن سریع داشته‌اند (جراحی کاهش وزن یا سو تغذیه)

همانطور که پیش از این گفتیم، بسیاری از افراد علائمی در خصوص ابتلا به بیماری کبد چرب ندارند. اگرچه برخی از بیماران احساس خستگی یا درد مداوم در قسمت بالا و سمت راست شکم خود (جایی که کبد قرار دارد) دارند. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری تا مرحله جدی‌تر و کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از روش درمان مناسب بسیار تاثیرگذار است. اما کدام روش درمان بهتر است؟ پیشنهاد ما به شما درمان کبد چرب با طب سوزنی است که در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

درمان کبد چرب با طب سوزنی

طبق تحقیقات انجام شده درخصوص طب شرقی، طب سوزنی یکی از موثرترین روش‌های درمان کبد چرب است. درمان کبد چرب با طب سوزنی روشی طبیعی و تقریبا بدون عارضه است. از این رو با اطمینان خاطر می‌توانید از این روش استفاده کنید. این روش علاوه بر تاثیرگذاری بالا، نسبت به سایر روش‌ها نیز مقرون به صرفه‌تر است. در خصوص هزینه‌های انجام طب سوزنی، می‌توانید مقاله “هزینه‌ هر جلسه طب سوزنی چقدر است؟” را مطالعه فرمایید.

نکته قابل توجه درخصوص درمان کبد چرب با طب سوزنی، انتخاب پزشک متخصص و حرفه‌ای است. دکتر سید جعفر محقق با بیش از 9 سال سابقه کاری در زمینه انجام طب سوزنی و امبدینگ، از جمله بهترین پزشکان این حوزه قلمداد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حضوری از صفحه درباره ما دیدن فرمایید.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد درمان کبد چرب با طب سوزنی یکی از بهترین روش های جایگزین داروهای شیمیایی است چرا که این روش درمانی عوارض جانبی کمتر و قیمت بسیار مناسب تری دارد. تنها نکته ای که هنگام درمان کبد چرب با طب سوزنی باید در نظر بگیرید آن است که پزشک متخصص خود را از بین پزشکان حازق در این حوزه انتخاب کنید تا ریسک درمان را به حداقل برسانید. دکتر سید جعفر محقق با بیش از 10 سال سابقه در زمینه درمان انواع بیماریها با طب سوزنی بهترین پیشنهاد ما به شما است. میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان و نوبت ویزیت حضوری با متخصصین ما بطور آنلاین در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • آیا طب سوزنی به عنوان روش درمانی برای کبد چرب مؤثر است؟

بله، طب سوزنی به عنوان یکی از روش‌های جایگزین درمان کبد چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان کبد چرب با طب سوزنی می‌تواند به کاهش چربی در کبد و بهبود عملکرد آن کمک کند. همچنین، این روش درمانی می‌تواند به کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و بهبود علائم بیماری کمک کند.

  • آیا درمان کبد چرب با طب سوزنی دارای عوارض جانبی است؟

همانطور که اشاره شد درمان کبد چرب با طب سوزنی عوارض کمی دارد. برخی از عوارض جانبی احتمالی شامل تورم و قرمزی در محل سوزن‌گذاری، افت فشار خون، و بی‌خوابی هستند. با این حال، عوارض جانبی این روش درمانی بسیار کمتر از روش‌های درمانی دیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا