درمان ریزش مو با تزریق پی آر پی

4.2/5 - (5 امتیاز)

آیا دچار ریزش مو هستید؟ آیا به دنبال رفع این عارضه هستید؟ موارد زیادی از جمله کمبود ویتامین‌ها، اختلالات هورمونی، استرس و… در ریزش مو تاثیر دارند. علاوه بر آن، ریزش مو می‌تواند ارثی نیز باشد. روش‌های متعددی برای رفع ریزش مو وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها، درمان ریزش مو با تزریق پی آر پی (PRP) می‌باشد. در ادامه این مقاله به بررسی کامل این روش و معرفی بهترین کلینیک برای انجام پی آر پی به شما می‌پردازیم.

پی آر پی چیست؟

پلاسمای غنی شده از پلاکت خون را پی آر پی می‌نامند. اما این پلاسما چگونه تهیه می‌شود؟ قبل از انجام پی آر پی، مقداری خون از مراجعه کننده گرفته می‌شود. خون گرفته شده را سانتریفوژ کرده تا اجزای مختلف آن جدا شود. پس از جدا شدن اجزای مختلف خون مانند، پلاکت، گلبول‌های سفید و قرمز و..، پلاکت‌ها را با سرنگ کشیده و جهت تزریق پی آر پی آماده می‌کنند.

پی آر پی چگونه باعث جلوگیری از ریزش مو می شود؟

پس از آماده سازی مایع تزریق، پوست سر را با ماده بی‌حسی طبق تجویز پزشک؛ بی‌حس می‌کنند. سپس مایع پی آر پی را توسط سوزن و با دقت بالا به نقاط مختلف پوست سر و در لایه‌ درم (لایه میانی) تزریق می‌کنند.

تزریق پی آر پی به رشد و تحریک فولیکول‌های مو که در لایه درم پوست سر قرار دارند کمک می‌کند. ترکیب محلول دارویی پی آر پی آماده شده، عوامل رشد و سلول‌های بنیادی وجود دارد. این عوامل باعث تقویت فولیکول‌های مو و جوان‌سازی و رشد آن‌ها می‌شوند.

مطالب مرتبط: طب سوزنی برای اعصاب و روان

مزایای تزریق پی آر پی چیست؟

انجام پی آر پی جهت درمان ریزش مو دارای مزایای فراوانی از جمله موارد زیر است:

  • درمانی ساده بدون نیاز به عمل جراحی است.
  • درمانی ایمن و بی‌خطر است.
  • درمانی با دوران نقاهت کوتاه است.
  • نتایج بدست آمده از این درمان کاملا طبیعی است.
  • باعث افزایش خون‌رسانی به فولیکول‌های مو در لایه درم پوست سر می‌شود.
  • باعث افزایش ضخامت ساقه مو می‌شود.
  • باعث تحریک فولیکول‌ها جهت رشد و حفظ موها می‌شود.
  • باعث کنترل سیکل رویش مو و کاهش ریزش مو می‌شود.

عوارض تزریق پی آر پی چیست؟

همانطور که در قسمت مزایا گفتیم، این روش کاملا ایمن و بی‌خطر است. علاوه بر آن، این روش طبیعی بوده و تهاجمی نمی‌باشد. به همین جهت، درمان ریزش مو با پی آر پی عوارض جانبی زیادی ندارد. تنها عوارض جانبی آن، ورم و قرمزی مختصر در پوست سر است که پس از مدت کوتاهی بهبودی کامل حاصل می‌شود. در بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند، ممکن است خون‌ریزی از پوست سر تا مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند و بهبودی آن کمی بیشتر طول بکشد.

جداسازی پلاسمای خون جهت تزریق پی آر پی
یکی از روش های درمان ریزش مو، تزریق پی آر پی می باشد.

چه کسانی نباید از پی آر پی استفاده کنند؟

قبل از انجام پی آر پی، تمامی بیماری‌های خود را برای پزشک مورد نظر شرح دهید. به طور کلی افرادی که دارای شرایط زیر هستند، بهتر است از انجام پی آر پی اجتناب کنند:

  • افرادی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند.
  • کسانی که به طور سنگین دخانیات مصرف می‌کنند.
  • کسانی که سابقه‌ی اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.

همچنین اگر دچار بیماری‌های زیر هستید، ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد:

  • سرطان
  • بیماری‌های مزمن کبدی
  • بیماری‌های مزمن پوستی
  • پایین بودن پلاکت خون
  • بیماری‌های تیروئیدی

درمان ریزش مو با پی آر پی برای چه افرادی مناسب است؟

از روش پی آر پی برای درمان عارضه آلوپسی آندروژنتیک یا همان طاسی ارثی که در زنان و مردان با الگوهای مختلفی مشاهده می‌شود، می‌توان استفاده کرد. اما این روش درمان فقط برای افرادی سودمند خواهد بود که به تازگی دچار ریزش مو شده باشند. زیرا در این صورت، پیاز موی افراد سالم است. با تقویت پیازهای موی فعال و نیمه فعال، عمل ریزش مو کاهش می‌یابد. در واقع این روش برای افرادی که به طور کامل طاس شده‌اند، کارآیی ندارد و باعث رشد مجدد موها در افرادی که تمام موهایشان ریخته است، نمی‌شود.

نتایج تزریق پی آر پی چه مدت زمانی دوام دارد؟

نتایج درمان ریزش مو با پی آر پی دائمی و همیشگی نیست. این تزریقات فقط باعث جلوگیری از ریزش موهای موجود می‌شوند. بنابراین اگر جلسات درمانی تکمیلی برای حفظ نتایج آن انجام نشود، تراکم موها به حالت اولیه خود در قبل از درمان باز خواهد گشت. اما با انجام جلسات تکمیلی به فاصله هر 3 تا 6 ماه یک بار، می‌توان نتایج را به خوبی حفظ کرد.

از موارد دیگری که بر دوام نتایج پی آر پی تاثیر دارد، انجام آن زیر نظر پزشک متخصص و با مهارت است. کلینیک سوزنیران تحت نظارت دکتر محقق، از بهترین و تخصصی‌ترین کلینیک‌های انجام پی آر پی جهت درمان ریزش مو می‌باشد. همچنین رفع ریزش مو با استفاده از طب سوزنی نیز ممکن است و در مرکز طب سوزنی سوزنیران انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر درباره ریزش مو می‌توانید مقاله جلوگیری از ریزش مو با طب سوزنی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا