موکسا تراپی و اهداف آن در طب سنتی

3.8/5 - (10 امتیاز)

در طب سنتی چینی از گیاه خاصی به نام موکسا با هدف حرارت درمانی در نقاط طب سوزنی استفاده می‌کنند. این روش که قدمت بیش از سه هزار ساله دارد، با هدف ایجاد تعادل در جریان چی و بهبود گردش خون، انجام می‌شود‌. در این مقاله درباره مزایای موکسا تراپی (موکساباسیون) و کاربردهای آن صحبت می‌کنیم.

موکسا تراپی چیست؟

این روش یکی از روش‌های حرارت درمانی در طب سوزنی است. طب سوزنی طب گسترده ای است که شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع، مزایا و معایب آن مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه فرمایید. موکسا تراپی با ایجاد گرمای ملایمی برای درمان انواع بیماری‌ها موثر عمل می‌کند. موکسا در واقع از برگ‌های خشک شده گیاهی به نام برنجاسف گرفته می‌شود. این روش را که حدودا سه هزار سال قدمت دارد می‌توان یکی از روش‌های موثر در طب مکمل به شمار آورد.

نقاطی که موکسا درمانی روی آن‌ها صورت می‌گیرد، همان نقاط طب سوزنی هستند. در این روش گیاه را روی سوزن‌ها سوار می‌کنند و بعد می‌سوزانند و یا خود گیاه را پس از قرار دادن در معرض حرارت، روی بدن قرار می‌دهند. برخی متخصصان بر این باورند که سوزاندن موکسا باید تا جایی ادامه پیدا کند که پوست بیمار تاول بزند. آن‌ها معتقدند این فرایند جریان را در کانال‌های انرژی بدن بهبود می‌بخشند.

در بسیاری از منابع قدیمی پزشکی_درمانی درمان انواع بیماری با استفاده از گیاه موکسا اشاره شده است؛ به ویژه زمان‌هایی که بدن بیمار به دارو و طب سوزنی عکس‌العملی نشان نمی‌دهد. البته استفاده از این روش در تمام نقاط طب سوزنی ممکن نسیت چرا که برخی از این نقاط بسیار حساسند. به عبارتی ممکن است استفاده از این روش به دیگر اندام‌ها اسیب بزند.

شما می‌توانید موکساباسیون را با بهترین قیمت و کیفیت در مطب طب سوزنی سوزنیران، انجام دهید. برای آگاهی از قیمت‌ها و شرایط درمان، با شماره‌های مطب در تماس باشید.

کاربردهای موسکا تراپی

تمامی بیماری‌های که به دلیل سرد مزاجی و تب سرد در بدن به وجود می‌آیند با موکسا تراپی قابل درمان است. برای درمان بیماری‌هایی که در ادامه آورده ایم، می‌توانید از موکسا تراپی استفاده کنید:

  • رفع سردمزاجی و درمان رطوبت در بدن
  • کم کاری ترویید
  • مشکلات گوارشی و هضم سریع
  • افسردگی و احساس خستگی
  • هیپوگلیسمی

احتمالا همه شما تصویر “یین-یانگ” را دیده اید. اگر می‌‎پرسید ربط آن با درمان بیماری‌ها توسط موکساتراپی چیست، در ادامه متن همراه ما باشید.

در چین این نماد نشان دهنده دو چیز متضاد با هم هستند. برای مثال آب و آتش یا تابستان و زمستان. این لزوما به معنای بد بودن یک بعد و خوب بودن بعد دیگر نیست. طب چینی بر این باور است که حرارت درمانی با گیاه موکسا و گرمای ناشی از آن (یین)، می‌تواند تمامی سردی‌ها و بیماری‌هایی که به دلیل مزاج سرد (یانگ) در بدن به وجود می‌آید را از بین ببرد و به نحوی تعادل را به بدن بازگرداند.

 فرایند موکسا تراپی چگونه است؟

موکسا به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند برای درمان مورد استفاده قرار گیرد. در روش مستقیم موکسا را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند. سپس دو سر آن را در معرض حرارت (آتش) قرار می‌دهند. در مرحله بعد گیاه آماده است روی بدن بیمار قرار گیرد. حرارت حاصل شده تاثیرگذاری خود را شروع خواهد کرد. در روش غیر مستقیم نیز متخصص موکسای سوخته را بر روی سوزن‌های طب سوزنی قرار می‌دهد و درمان از این طریق انجام می‌گیرد.

تمام این فرایندها با بهترین کیفیت و با رعایت تمام اقدامات بهداشتی در مرکز سوزنیران توسط بهترین پزشک طب سوزنی در تهران، دکتر محقق، انجام می‌شود. اگر قصد دارید برای درمان طبع سرد خود از این روش بهره بگیرید، کافیست برای دریافت مشاوره رایگان با مرکز تماس بگیرید. شماره‌ها را می‌توانید از بخش تماس با ما در سایت بردارید.

موکسا تراپی (موکساباسیون) بر روی کمر بیمار در طب سوزنی.
موکسا تراپی یا موکساباسیون به روش غیر مستقیم.

مزایای موکسا تراپی

این فرایند روند جریان خون را سریع‌تر می‌کند. موکسا تراپی با تحریک نقاط طب سوزنی و گرم کردن بدن به بیمار کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار نیز یکی از تاثیرات مثبت این روش درمانی است. با موکسا تراپی می‌توانید بدون درد و با بهترین هزینه ممکن از سردمزاجی و رطوبت‌های بدن خود بکاهید. استفاده از گیاه موکسا برای آرامش جنین موثر است. همچنین تاثیرات مثبت این روش در کاهش خونریزی و درد در قاعدگی اثبات شده است.

همانطور که احتمالا می‌دانید طب سوزنی معتقد است سلامتی بدن و عدم بیماری‌، وابسته به تعادل در جریانی به نام چی “qi” است که در سراسر بدن جریان دارد. موکسا تراپی به تعادل این جریان در بدن کمک می‌کند. با تعادل این جریان در بدن، بهبود بیماری‌ها سریع تر می‌شود و سیستم ایمنی بدن نیز در برابر بیماری‌ها تقویت خواهد شد. مطالعات نشان داده است که حرارت درمانی انجام شده در برخی نقاط طب سوزنی، به افزایش تعداد گلبول های سفید خون تقریباً بلافاصله پس از درمان کمک می کند.

موارد منع استفاده از موکسا تراپی

با توجه به منابع قدیمی و نظر متخصصان بهتر است که افراد زیر، از این روش برای درمان استفاده نکنند:

  • افرادی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند.
  • هنگامی که فردی تب دارد
  • فردی که بیماری‌های عفونی شدید دارد.
  • همچنین بانوان بهتر است در دوران قاعدگی، از موکسا تراپی استفاده نکنند.
  • بیمارانی که ضعف بدنی و نبض تند دارند نیز بهتر است این درمان را فراموش کنند چراکه با وجود گرمای ضعیف، موکسا می‌تواند تاثیرات نیرومندی در داخل بدن داشته باشد.

در این مقاله یکی از روش‌های حرارت درمانی در طب چینی را برسی کردیم. موکسا تراپی به عنوان یک روش کم هزینه و با کم ترین عوارض ممکن، برای درمان طبع سرد به شما کمک می‌کند. دکتر سید جعفر محقق با سابقه 9 ساله در درمان بیماری‌ها با طب مکمل در خدمت شماست. حرارت درمانی با گیاه موکسا را با بهترین کیفیت در سوزنیران تجربه کنید.

3 دیدگاه

    1. سلام خدمت شما. برای درمان بیماری ویتیلگو، شما باید بصورت حضوری مورد ویزیت پزشک متخصص طب سوزنی قرار بگیرید. پس از بررسی های پزشک و بسته به اینکه چه مدت درگیر بیماری شدید یا چه میزان درگیر شده اید، پزشک تشخیص میدهد که ایا بیماری شما قابل درمان هست یا خیر. برای دریافت ویزیت حضوری با شماره های مطب در تماس باشید.

  1. سلام و وقت بخیر
    مادر من به گفته دکتر جریان خونشون در بدن ضعیفه. علائمی هم که دارن بدن درد خستگی سر شدن سر . دست و پا درد . دست و پاشون سرده، چربی ندارن توی آزمایش ولی غذای چربی میخورن به شدت اذیت میشن بیقراری در شب ، خواب ندارن ، غلظت خون ندارن ولی بعضی ها میگن خونش غلیظه که سرش سنگینه و اذیته هر شب . آیا این روش براش خوبه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا