طب سوزنی برای پای بیقرار: مزایا + نحوه درمان

4.7/5 - (12 امتیاز)

یکی از انواع اختلالات خواب سندروم پای بی قرار است. در این بیماری که به آن ویلیس اکبوم نیز گفته می‌شود فرد بیمار به شدت تمایل به حرکت دادن پای خود دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شوید و ببینید که چگونه طب سوزنی باعث درمان سندروم پای بی قرار می‌شود؟

سندروم پای بی قرار چیست؟

سندروم پای بی قرار نوعی تیک حرکتی است. در تیک‌های حرکتی بر خلاف تصور عموم، فرد به صورت ارادی ولی برنامه ریزی نشده حرکت خاصی را انجام می‌دهد. یعنی دستور این عمل از کورتکس مغز صادر میشود و شخص دوست ندارد این عمل را انجام دهد، اما به خاطر التیام درد در پاها یا دیگر نقاط بدن، نیاز دارد این کار را انجام دهد.

این سندروم با ایجاد احساس ناخوشایند باعث احساس درد، گزگز، مور مور شدن و کشش عضلانی در پای فرد بیمار می‌شود. این بیماری معمولا پس از نشستن‌های طولانی مدت و هنگامی که فرد دراز می‌کشد رخ می‌دهد. در نتیجه می‌تواند به عنوان یکی از دلایل بی‌خوابی شناخته شود. در مقاله ای جداگانه درمان اختلالات خواب با طب سوزنی را بصورت کامل توضیح دادیم.

سندروم پای بی قرار در حدود 3 درصد از افراد جامعه مشاهده می‌شود. سوزش و درد ناشی از این بیماری موجب بی‎خوابی در شب و در نتیجه کلافگی افراد بیمار خواهد بود. بروز این سندروم در افراد بزرگسال و به ویژه در زنان باردار بیشتر است. البته گاهی این بیماری در کودکان نیز مشاهده می‌شود. در موارد خیلی شدید، این سندروم می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد و زندگی فرد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجه برای درمان آن باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

علائم سندروم پای بی قرار در بیماران معمولا با نشستن های طولانی مدت روی صندلی ماشین، هواپیما یا سینما رخ داده و با ایستادن یا تکان دادن پاها بهتر می‌شود. توضیح نوع درد، ناحیه درد و مواقع بروز این مشکل در بیماران سخت بوده و به همین خاطر معمولا به پزشک مراجعه نمی‎کنند. اگر فکر می‌کنید که دچار این بیماری هستید برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید. مطمئنا با کوچک‌ترین توضیح شما، پزشک متوجه نوع بیماری خواهد شد. با درمان به موقع این سندروم از مشکلات ناشی از آن جلوگیری خواهید کرد.

علل بروز سندروم پای بی قرار

از جمله عواملی که باعث ایجاد این سندروم می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مساله در زنان باردار به ویژه در ماه‎های آخر بارداری دیده می‌شود.
  • گاهی به دلیل وراثت ممکن است این سندروم بروز کند.
  • کمبود آهن خون و همچنین کم خونی می‌تواند یکی از دلایل این مساله باشد.
  • افراد مسن و پیر بیشتر در معرض ابتلا به سندروم پای بی قرار هستند.
  • از آنجا که مشکلات کلیوی باعث کاهش سطح آهن موجود در خون هستند، در صورت بروز این سندروم به این مساله نیز شک کنید.
  • آسیب‌های نخاعی نیز به عنوان یکی از دلایل ایجاد این بیماری شناخته شده‌اند.

برای درمان این بیماری چند راه وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سندروم پای بی قرار استفاده از طب سوزنی است. در ادامه روش‌ های درمان سندروم پای بی قرار را توضیح می‌د‌هیم.

درمان سندروم پای بی قرار

تجربه نشان داده است که استفاده از انواع داروهای شیمیایی برای رفع این بیماری پاسخ مطلوب و قابل توجهی ندارد. همچنین به دلیل عوارض جانبی این داروها معمولا افراد از خوردن آن‌ها اجتناب می‌کنند. برای درمان این بیماری می‌توان از طب سوزنی کمک گرفت، چرا که تاثیر این روش در بهبود و درمان این بیماری از سالیان دور اثبات شده است.

تاثیر طب سوزنی در درمان سندروم پای بی قرار

طب سوزنی با بهبود وضعیت خواب و ترشح هورمون دوپامین در کاهش درد موثر است و احساسات بد را از بین می‌برد. علاوه بر این انجام طب سوزنی باعث آزاد شدن و شل شدن عضلات شده و خاصیت ضد درد نیز دارد.

درمان سندروم پای بی قرار با طب سوزنی
از بین بردن درد ناشی از این سندروم پای بی قرار در طب سوزنی

مانند درمان چاقی با طب سوزنی برای از بین بردن درد ناشی از این سندروم و در نتیجه کاهش و از بین بردن سندروم پای بی قرار و بقیه تیک‌ها بسیار کمک‌کننده است. مگر درشرایطی که این تیک‌ها ریشه‌های عصبی یا روانی بسیار عمیق و طولانی مدت در بیمار داشته باشند که در این صورت نیاز به بررسی و اقدامات بیشتری وجود داشته و تنها طب سوزنی درمان کننده نخواهد بود .

سایر روش‌های درمانی سندروم پای بی قرار

علاوه بر دارو درمانی و استفاده از طب سوزنی می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، برای بهبود سندروم پای بی قرار بهره بگیرید:

  • ماساژ درمانی

بهبودی که در گردش خون در اثر ماساژ به وجود می‌آید، یکی از دلایل پیشنهاد این روش درمانی است. آرامش روانی به دست آمده پس از ماساژ در بهبود وضعیت خواب به فرد بیمار کمک می‌کند و در نتیجه فرد می‌تواند راحت‌تر بخوابد.

ماساژ درمانی در سندروم پای بی قرار

یکی دیگر از دلایل معرفی ماساژ درمانی به عنوان یکی از روش‌های بهبود این سندروم، افزایش میزان دوپامین آزادشده در بدن است.

  • ورزش کردن (یوگا و حرکات کششی)

انجام فعالیت‌های بدنی تا جایی در درمان و کاهش درد ناشی از سندروم پای بی قرار موثر است که باعث تیر کشیدن و درد در عضلات نشود. پس اگر از این روش در بهبود دردتان استفاده می‌کنید، تعادل لازم را رعایت کنید.

  • مصرف انواع ویتامین و آهن

همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی ایجاد سندروم پای بی قرار، فقر آهن در بدن است. می‌توانید با انجام یک آزمایش خون ساده و مشورت با پزشک مصرف آهن و انواع ویتامین‌های لازم را شروع کنید.

به دلیل اهمیت خیلی زیاد خواب در سلامت جسمی و روحی انسان، پیشنهاد ما به شما این است که اگر با سندروم پای بی قرار درگیر هستید، هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام نمایید. ابتدا دلایل بروز سندروم را در خودتان پیدا کنید و سپس سعی کنید بهترین روش را برای درمان به کار بگیرید. با توجه به تاثیر زیاد طب سوزنی در کاهش درد ناشی از این بیماری، توصیه ما به شما استفاده از این روش درمانی (طب سوزنی) تحت نظر بهترین پزشک طب سوزنی ایران، دکتر سید جعفر محقق است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا