فواید طب سوزنی چیست؟ بررسی مزایای طب سوزنی در درمان بیماریها

3.9/5 - (20 امتیاز)

طب سوزنی یکی از روش‌های پرسابقه درمان در چین باستان است که در آن نقاط عصبی بدن که گذرگاه‌های انرژی نامیده می‌شوند را به‌وسیله سوزن تحریک می‌کنند. این سوزن‌ها بسیار نازک هستند و بسته به تعدادشان و اینکه در کدام نواحی بدن استفاده شوند، تأثیر درمانی متفاوتی دارند. فواید طب سوزنی و کارکردهای آن بسیار متنوع هستند، از تسکین دردها گرفته تا تقویت سلامت عمومی بدن و حتی بیماری‌های تنفسی.

این روزها طب سوزنی در ایران هم طرف‌داران زیادی پیدا کرده، در این مقاله از «سوزنیران»  با ما همراه باشید تا درباره فواید طب سوزنی توضیح دهیم و بررسی کنیم که این درمان چندهزارساله چه تأثیراتی بر بخش‌های مختلف بدن دارد.

طب سوزنی چه مزایایی دارد؟

در اینجا چند مورد از فواید طب سوزنی را به‌اختصار اعلام می‌کنیم و سپس فواید طب سوزنی را به‌صورت جداگانه برای قسمت‌های مختلف بدن توضیح می‌دهیم.

  • طب سوزنی یک روش طبیعی است و اگر زیر نظر متخصصان معتبر انجام شود خطرناک نیست و عوارض مشابه داروهای شیمیایی را بر بدن ندارد. برای آشنایی بیشتر با طب سوزنی به پادکست طب سوزنی چیست گوش دهید.
  • طب سوزنی مدت درمان کوتاهی دارد و وقت‌گیر نیست.
  • تحقیقات نشان داده که طب سوزنی در درمان بیماری‌های مزمن مثل میگرن و کمردرد مؤثر است.
  • هزینه طب سوزنی در مقابل هزینه عمل‌ها و داروهای شیمیایی بسیار ناچیز است.

فواید طب سوزنی برای صورت

طب سوزنی یک روش طبیعی و کم‌خطر برای جراحی یا بوتاکس است. طب سوزنی باعث کندتر شدن روند پیری پوست می‌شود و پوست را به‌مرورزمان شفاف می‌کند. به‌علاوه طب سوزنی به دلیل کاهش استرس و اضطراب تأثیر غیرمستقیم مثبتی بر روی پوست دارد.

این درمان برای مشکلات مختلف پوست مناسب است؛ از جوش و آکنه گرفته تا سیاهی زیر چشم‌ها یا شل شدن پوست. از فواید مهم طب سوزنی برای صورت این است که تمامی درمان‌ها با این روش به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد و خطرات روش‌های نوینی مثل بوتاکس که فلج شدن صورت و افتادگی پوست است را ندارد. توجه داشته باشید که نیازی نیست نگران درد یا جای سوزن‌ها بر صورت خود باشید، برای پوست ناحیه صورت سوزن‌های دسته پلاستیکی به کار می‌روند که درد کمتری دارند و جایشان کبود نمی‌شود. درمان جوش و درمان سیاهی زیر چشم با طب سوزنی را می‌توانید در دیگر مقالات مشاهده کنید.

فواید طب سوزنی

فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان

بدیهی است که تمامی داروهای مرتبط با اعصاب و روان عوارض جانبی آزاردهنده‌ای دارند و حتی ممکن است داروهای شیمیایی روی برخی از افراد تأثیر مطلوبی نداشته باشند، اینجاست که فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان به کمک بیمار می‌آید.

افسردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قرن جدید است اما خوشبختانه درمان افسردگی با طب سنتی امکان پذیر است. به اعتقاد چین باستان بیماری‌های روانی به‌خصوص افسردگی هنگامی به وجود می‌آیند که منابع انرژی بدن تعادل نداشته باشند. سوزن‌ها با تحریک عصب‌های مختلف بدن باعث می‌شوند هورمون اندورفین ترشح شود و بدن به آرامش برسد.

در یک مطالعه معتبر مشخص شده است که  میان درمان با طب سوزنی و افسردگی رابطة معناداری وجود دارد و این درمان کهن افسردگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر افسردگی که ذکر شد، طب سوزنی برای بیماری‌های دیگری مثل وسواس و اضطراب نیز مفید است.

فواید طب سوزنی برای پا

از دیگر کاربردهای طب سوزنی، کاهش درد کشیدگی و آسیب به تاندون پا است. بسیار رایج است که پا در اثر واردکردن فشار زیاد، فعالیت‌های سنگین و اصولی گرم و سرد نکردن قبل و بعد از ورزش، یا حوادثی مانند تصادف و سقوط آسیب ببیند.

علاوه بر اقدامات پزشکی، طب سوزنی با افزایش گردش خون روند بهبودی را تسریع می‌کند. بسیار مناسب است که از طب سوزنی به‌عنوان مکمل داروها و دیگر درمان‌ها در این زمینه استفاده کرد، به‌خصوص برای کاهش درد و کمتر مصرف کردن مسکن‌های شیمیایی. علاوه بر موارد بالا، طب سوزنی برای کاهش گرفتگی هم درمان مناسبی است.

فواید طب سوزنی گوش

بر اساس نتایجی که در مجله تحقیقاتی International Journal of Clinical and Experimental Medicine منتشر شده‌اند، طب سوزنی به درمان اختلالات شنوایی کمک می‌کند و اگر با دیگر روش‌های پزشکی همراه شود نتایج فوق‌العاده خواهند بود. طب سوزنی به دلیل اینکه گردش خون را در ناحیه گوش بالا می‌برد، برای بیماری ناشنوایی حسی مفید است. ناشنوایی حسی یعنی بیمار به‌خاطر یک حادثه تا چند روز شنوایی خود را از دست بدهد و حالت‌هایی مثل سردرد و وز وز گوش داشته باشد که بسیار آزاردهنده‌اند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به درمان وز وز گوش با طب سوزنی مراجعه کنید.

معمولا برای طب سوزنی گوش، پزشکان از سوزن درون جلدی استفاده می‌کنند. برای اطلاع از انواع سوزن‌ها به مقاله آشنایی با کاربرد انواع سوزن طب سوزنی مراجعه نمایید.

فواید طب سوزنی

عوارض طب سوزنی

گرچه اشاره کردیم که طب سوزنی در مقایسه با روش‌های نوین پزشکی عوارض کمتری دارد اما این درمان هم کاملاً بی عارضه نیست. به چند مورد از عوارض طب سوزنی اشاره می‌کنیم:

  • دقت داشته باشید که اگر طب سوزنی زیر نظر متخصص و در محیط بهداشتی انجام نشود، می‌تواند بیماری‌های عفونی خطرناکی را منتقل کند.
  • گاهی ممکن است که بعد از جلسه طب سوزنی احساس بی‌حالی و خستگی داشته باشید، در این مواقع بهتر است تا جای ممکن استراحت کنید و غذای مناسبی بخورید.
  • ممکن است اطراف جای سوزن کبود شود اما نگران نباشید، این عارضه فوراً برطرف می‌شود.
  • بیمارانی که هیجانات و احساسات زندگی خود را سرکوب یا قایم می‌کنند ممکن است از لحاظ احساسی تخلیه شوند و حتی گریه کنند. این حالت بسیار برای سلامت روان جسم مفید است و تنش‌ها را کم می‌کند.

هزینه طب سوزنی

عوامل متنوعی بر هزینه طب سوزنی  تأثیرگذارند، از زمان جلسات گرفته تا تعداد سوزن‌ها. برای اکثر بیماری‌ها 8 تا 10 جلسه درمان کافی است، و تأثیرات مثبت معمولاً بعد از 4 جلسه حس می‌شوند. هزینه هر جلسه به‌صورت میانگین 150 هزار تومان است  که در حال حاضر برخی بیمه‌ها آن را پوشش می‌دهند. مدنظر داشته باشید که هزینه درمان با طب سوزنی به نوع بیماری هم‌بستگی دارد. برای اطلاع دقیق‌تر از قیمت‌ها بهتر است بسته به نیازتان با متخصص مشورت کنید.

دکتر محقق؛ بهترین پزشک طب سوزنی در کشور

فراوانی مقالات و تبلیغات فضای مجازی ممکن است انتخاب را برای شما سخت کند و به‌خاطر سردرگمی از انجام طب سوزنی منصرف شوید. دکتر محقق سال‌هاست که به‌عنوان پزشک طب سوزنی در ایران فعالیت می‌کنند و تحقیقات بی‌شماری در این زمینه انجام و به چاپ رسانده‌اند. ایشان همچنین از سال 90 به‌عنوان مدرس رسمی امبدینگ اعلام شدند.

دکتر محقق

شما می‌توانید از طریق ‌سایت «سوزنیران» نوبت گرفته و زیر نظر باتجربه‌ترین متخصص کشور با خیالی راحت جلسات درمانی خود را شروع کنید. تجربیات خود از فواید طب سوزنی را با ما به اشتراک بگذارید و اگر سؤالی دارید حتماً بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا