درمان یائسگی زودرس و تسکین علائم یائسگی با طب سوزنی

4.4/5 - (14 امتیاز)

بیشتر مردم در گذشته بدلیل آگاهی پایین، یائسگی را بیماری تلقی می‌کردند اما امروزه این باور اشتباه را کنار گذاشته و متوجه شده‌اند که یائسگی یک امر کاملا طبیعی در زنان است. سن یائسگی در هر فرد متفاوت است اما به طور کلی اگر یائسگی قبل از 40 سالگی اتفاق افتد، به آن یائسگی زودرس می‌گویند. پس از یائسه شدن علائمی در بانوان پدید می‌آید که باعث اختلال در زندگی آنان می‌شود. در این مقاله سعی بر توضیح علائم یائسگی و روش تسکین علائم یائسگی با طب سوزنی داریم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

یائسگی چیست؟

همه بانوان با میزان مشخصی از تخمک متولد می‌شوند که پس از گذشت زمان و افزایش سن، تولید تخمک متوقف شده و باروری در بانوان به پایان می‌رسد. با توقف تولید تخمک در بانوان، قاعدگی آن‌ها ابتدا نامنظم شده و سپس بطور کامل متوقف می‌شود. به این امر یائسگی (Menopause) گفته می‌شود. یائسگی یک امر کاملا طبیعی است که در میانسالی و در سنین 45 تا 50 سالگی اتفاق افتاده و جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست. یائسگی دارای علائمی است که ممکن است زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه درمورد علائم یائسگی صحبت خواهیم کرد.

علائم یائسگی

باتوجه به مسائل ژنتیکی و عوامل محیطی و شرایط زندگی، شدت علائم یائسگی در هر فرد متفاوت است. اما بطور کلی می‌توان از علائم یائسگی به موارد زیر اشاره کرد:

  • قاعدگی‌های نامنظم
  • خشکی واژن و کاهش میل جنسی
  • لرز، گرگرفتگی یا عرق شبانه
  • مشکلات خواب
  • تغییرات رفتاری و خلقی
  • کاهش متابولیسم بدن و افزایش وزن
  • ریزش مو و خشکی پوست
  • اختلال در کنترل ادرار

از دست ندهید: درمان زود انزالی با طب سوزنی و مزایای آن

دلایل بروز یائسگی

بطور کلی یائسگی یا بطور طبیعی یا بدلیل تاثیرات عوامل دیگر اتفاق خواهد افتاد که در ادامه هر دو مورد را به اختصار مورد بررسی قرار داده‌ایم.

یائسگی طبیعی

با افزایش سن در بانوان، تخمدان‌ها در تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون ناتوان شده که قاعدگی و تخمک گذاری متوقف می‌شود. زمانی که تخمدان‌ها دیگر هرماه قادر به آزاد سازی تخمک نباشند، یائسگی بطور طبیعی اتفاق خواهد افتاد. یائسگی طبیعی دارای 3 مرحله‌ی پیش از یائسگی، یائسگی و پس از یائسگی است.

از دست ندهید: درمان اختلالات قاعدگی با طب سوزنی

یائسگی تحت تاثیر عوامل خارجی

در صورتی که خانمی تحت درمان‌هایی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی یا درحال مصرف داروهای شیمیایی باشد، ممکن است دچار یائسگی موقتی یا دائمی شود. این امر بدلیل توقف موقتی تخمدان‌ها است. همچنین در مواردی که بانوان تحت جراحی درآوردن تخمدان قرار گیرند، ممکن است با علائمی از یائسگی روبرو شوند.

تاثیرات یائسگی در سلامت بانوان

هرچند یائسگی بطور مستقیم تاثیری بر سلامت زنان ندارد اما بطور کلی باعث تشدید یک سری ازمشکلات سلامتی در بانوان بدلیل تغییرات شدید هورمونی می‌شود. از جمله این اختلالات در سلامتی خانم‌ها می‌توان به پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان پستان اشاره کرد.

تسکین علائم یائسگی با طب سوزنی

همانطور که گفتیم، یائسگی دارای علائم مختلفی از جمله گر گرفتگی، تغییر در خلق و خو و.. می‌شود. طب سوزنی روشی باستانی با قدمت 2500 سال است که بصورت کاملا طبیعی برای درمان و تسکین علائم یائسگی به کمک شما می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این روش درمانی می‌توانید مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه کنید.

پژوهشگران طبق مطالعات انجام شده روی 104 مورد از خانم‌هایی که بطور طبیعی و در سنین 40 تا 60 سالگی دچار یائسگی شده بودند دریافتند که طب سوزنی در تسکین علائم یائسگی بسیار تاثیر گذار است. بطور کلی علائم یائسگی پس از 3 ماه انجام طب سوزنی، در این بانوان کاهش یافته بود.

تسکین علائم یائسگی با طب سوزنی
تسکین علائم یائسگی با انجام طب سوزنی در نقاط حساس نواحی کمر

بهترین درمان برای گر گرفتگی حاصل از یائسگی استفاده از هورمون درمانی و تزریق هورمون‌های استروژن و پروژسترون به فرد یائسه است اما این روش دارای عوارض زیادی است و باعث حمله قلبی می‌شود. اما در تسکین عوارض یائسگی با طب سوزنی، با شناسایی و تحریک نقاط طب سوزنی ثبات و تعادل در هورمون‌های جنسی بدن زنان یائسه بوجود آمده و باعث بهبود عوارض یائسگی از جلسه سوم طب سوزنی می‌شود. همچنین طب سوزنی باعث کاهش غلظت بتا اندورفین در بدن شده و گر گرفتگی نیز کاهش می یابد.

طب سوزنی برای کاهش دیگر علائم یائسگی مانند تغییرات در خلق و خو و افسردگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله درمان افسردگی با طب سوزنی، بطور کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

سخن آخر

اگر شما هم مانند دیگر بانوان دچار یائسگی شده‌اید و یکی از سخت‌ترین روزهای زندگی خود را بدلیل عوارض پس از یائسگی می‌گذرانید، می‌توانید با طب سوزنی به سادگی و کاملا طبیعی این وضعیت را کنترل کنید. نکته قابل توجه آن است که قبل از انجام طب سوزنی، بهترین پزشک طب سوزنی را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما، انجام طب سوزنی و تسکین علائم یائسگی با طب سوزنی در کلینیک تخصصی طب سوزنی دکتر سید جعفر محقق است. می‌توانید برای دریافت وقت معاینه حضوری با شماره‌های مطب در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا