درمان فیبرومیالژیا با طب سوزنی | علت بروز فیبرومیالژِی

3.5/5 - (2 امتیاز)

اگر از علاقه مندان به خبرهای جهان باشید و اخبار را پیگیری کنید، همه روزه شاهد پیشرفت‌های علم پزشکی در همه عرصه‌ها هستید. با پیشرفت علم پزشکی بیماری‌هایی نیز شناخته می‌شوند که تاکنون کسی آن‌ها را نمی‌شناخت و این یک موهبت بزرگ است. شناخت هر بیماری باعث می‌شود دانشمندان و پزشکان راه درمان آن را نیز بیابند. بسیاری از بیماری‌های این دوره از زمانه به موارد استرس، نگرانی و اختلالات عصبی مربوط می‌شود، زیرا بشر در دنیای امروز بسیار تحت فشار روحی و روانی است. فیبرومیالژی یکی از بیماری‌هایی است که خوشبختانه درمان آن با طب سوزنی که یک علم کهن و بی عارضه است انجام می‌شود. هرچند که علت اصلی این بیماری هنوز به طور واضح مشخص نیست اما استرس و فشارهای روحی سرچشمه تمام بیماری‌ها است. در این مقاله قصد داریم بیماری فیبرومیالژیا را معرفی کنیم و به بررسی جزئیات درمان بیماری های فیبرومیالژی با طب سوزنی بپردازیم.

فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی بیماری است که افراد مبتلا به آن از دردهای مزمن در تمام بدن شکایت دارند. اکثرا افراد بزرگسال مبتلا به این بیماری می‌شوند. در واقع نوعی اختلال عضلانی، اسکلتی است. البته هر دردی را نمی‌توان به این بیماری نسبت داد. درد باید در بیشتر زمان‌های 24 ساعت شبانه روز و حداقل به مدت سه ماه همراه با فرد باشد. به گفته‌ی پزشکان فیبرومیالژی نوعی اختلال عصبی مغزی به حساب می‌آید، به عبارت بهتر می‌توان گفت فیبرومیالژی یک بیماری مغزی با اختلالات ساختاری و عملکردی مغزی است. مبتلایان به این بیماری دچار اختلالات خلقی نیز هستند و با کوچکترین استرس و تنش دچار دردهای مزمن در نواحی مختلف بدن می‌شوند.

فیبرومیالژی به چه میزان شایع است؟

این بیماری حدود 10 تا 12 درصد مردم جهان را مبتلا کرده است. سن بروز آن معمولا بین 20 تا 50 سالگی است. به دلیل ناشناخته و گسترده بودن این بیماری آمار دقیقی از شیوع آن وجود ندارد اما طبق بررسی‌ها شیوع بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

علل بروز فیبرومیالژی

همانطور که گفته شد هنوز علت دقیق بروز این بیماری در افراد مشخص نیست، اما طبق مطالعات انجام شده اختلال در عوامل زیر موجب بروز این بیماری می‌شود.

  • دستگاه عصبی مرکزی: دستگاه عصبی مرکزی باعث می‌شود ما درد و میزان درد را درک نماییم. اختلال در این دستگاه یکی از عوامل بروز فیبرومیالژیا است.
  • انتقال دهنده‌های عصبی: مولکول‌هایی هستند که بین سلول‌های عصبی کار می‌کنند، کار آنها بسیار پیچیده است و توضیح آن در این مطلب نمی‌گنجد، اما اختلال در آن از عوامل بروز فیبرومیالژیا است.
  • هورمون‌ها: هورمون‌ها در خون جریان دارند و پیام‌ها را منتقل می‌کنند، در بررسی‌ها نشان داده شده که اختلالات هورمونی در بیماران مبتلا به فیبرومیالژی رایج است.
  • اختلالات خواب: کاهش زمان خواب، خواب نامنظم و کم در اختلالات مغزی موثر هستند. افراد بزرگسال حداقل باید روزانه 7 ساعت خواب کافی و با کیفیت را داشته باشند. جهت درمان بیخوابی با طب سوزنی میتوانید مقاله لینک شده را مطالعه کنید.
  • عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی نیز بی اثر نخواهند بود.
  • جنبه‌های روانی: مطالعات نشان داده است که اختلالات روانی در بین افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بیشتر از سایرین است.

تشخیص فیبرومیالژی

به طور کلی هیچ آزمایشی مانند رادیولوژی یا آزمایش خون برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. تشخیص این بیماری بسیار دشوار است و در بیشتر مواقع تشخیص داده نمی‌شود. به طور معمول در صورتی که بیماری‌های دیگر که علائم مشابه فیبرومیالژی دارند رد شوند به احتمال زیاد فرد مبتلا به فیبرومیالژی خواهد بود. اما درد در فیبرومیالژی متفاوت با دردهای دیگر است. اکثر بیماران از دردهای پراکنده، چندنقطه‌ای، عمیق، سوزان، گزگزکننده یا دردهای شبیه بریدن چاقو شکایت دارند. این دردها بیشتر در نقاط ماهیچه‌ای مانند پشت سر، ناحیه پایین گردن، آرنج­‌ها، لگن، زانوان و پایین کمر ظاهر می‌شوند. بیماران معمولا اظهار کردند که درد زیاد و کم می‌شود و از نقطه ای به نقطه‌ی دیگر بدن منتقل می‌شود.

عوارض فیبرومیالژی

افراد مبتلا به این بیماری با رنج بسیاری روبرو هستند. تصور کنید که یک درد در ناحیه خاصی در طول شبانه روز با شما باشد. معمولا این افراد با کوچک‌ترین استرس‌، نگرانی یا اتفاقات ناخوشایند دچار درد در نواحی مختلف بدن می‌شوند. خستگی، خواب آلودگی، کوفتگی بدن و نداشتن توان برای انجام کارهای روزمره از عوارض این بیماری است. اما خوشبختانه پزشکان فعال در طب سوزنی با انجام مطالعات در مورد این بیماری توانسته‌اند به میزان قابل توجهی با استفاده از روش درمان فیبرومیالژی با طب سوزنی این بیماری را کنترل و درمان کنند و در طول درمان همچنین شما میتوانید استرس خود را با طب سوزنی کاهش دهید!

درمان بیماری فیبرومیالژیا با طب سوزنی

همانطور که گفته شد بیش‌ترین مشکل بیمار در این روش درد است که مدت زیادی ادامه دارد و از بین نمی‌رود. روش درمانی دارویی قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما محققان طب سوزنی با مطالعات بسیار به این موضوع دست یافتند که طب سوزنی می‌تواند یک عامل موثر در درمان فیبرومیالژی باشد اما چگونه؟ طب سوزنی یک روش بدون عارضه است که کانال‌های انرژی را در بدن فعال می‌کند. اینکه چگونه کانال‌های انرژی فعال می‌شوند را در مقاله طب سوزنی چیست مطالعه بفرمایید. فعال شدن کانال‌های انرژی به میزان زیادی در کاهش درد و از بین رفتن استرس موثر است. در واقع در روش درمان فیبرومیالژی با طب سوزنی عوامل به وجود آورنده این بیماری از بین می‌روند.

درمان بیماری های فیبرومیالژی با طب سوزنی
شناسایی و تحریک نقاط طب سوزنی برای درمان بیماری های فیبرومیالژیا

جمع بندی

سخن آخر این است که در مرحله اول سعی کنید استرس و نگرانی را به میزان قابل توجهی از زندگی خود حذف کنید تا سلامت باشید. اگر شما نیز در بدن خود احساس درد دارید یا مبتلا به فیبرومیالژی هستید می‌توانید با استفاده از جلسات طب سوزنی آرامش را به وجود خود هدیه دهید، تا از بروز فیبرومیالژیا جلوگیری کنید یا آن را درمان و کنترل کنید. مشاوران ما در مرکز طب سوزنی سوزنیران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

طب سوزنی چگونه به درمان فیبرومیالژیا کمک می‌کند؟

درمان فیبرومیالژی با طب سوزنی به منظور کاهش علائم و دردهای مرتبط با این بیماری استفاده می‌شود. طب سوزنی می‌تواند عوارض عضلانی و التهابی را کاهش دهد، اختلالات خواب را بهبود بخشد و روحیه و احساسات را تقویت کند.

آیا طب سوزنی می‌تواند فیبرومیالژیا را درمان کند؟

در حال حاضر، معالجه فیبرومیالژی به طرق مختلفی صورت می‌گیرد و هیچ درمان مطلقی برای این بیماری وجود ندارد. درمان با طب سوزنی ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا علائم فیبرومیالژی را کاهش دهند، اما نتایج ممکن است در هر فرد متفاوت باشد.

آیا طب سوزنی تنها روش درمانی برای فیبرومیالژی است؟

خیر، طب سوزنی تنها یکی از روش‌های درمانی است که برای فیبرومیالژیا استفاده می‌شود. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که شامل تغییرات در سبک زندگی، فیزیوتراپی، داروها و در صورت لزوم جراحی می‌شوند. همچنین، ترکیبی از روش‌های مختلف ممکن است برای درمان فیبرومیالژیا استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا