آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است؟

4.2/5 - (25 امتیاز)

آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است؟ در این نوشته به این سوال پاسخ خواهیم داد. از آن‌جایی که احتمالاً شما نیز مثل بیشتر اطرافیان‌تان تاکنون تجربه کمردرد را داشته‌اید. ممکن است کمردردتان ناشی از فشار زیاد به عضلات کمر، آسیب دیدگی، بالا رفتن سن یا بدون دلیل خاصی که شما از آن مطلع باشید، رخ داده باشد؛ اما احساس درد در کمر می‌تواند مربوط به دلایل پزشکی گوناگونی باشد. یکی از رایج‌ترین این دلایل ناشی از بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر می‌باشد.

بسیاری از افراد احساس می‌کنند که اگر کسی به دیسک کمر دچار است بهتر است که بیشتر استراحت کند و فعالیت‌های جسمی کمتری داشته باشد؛ اما برخلاف این باوری که در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد، شواهد علمی حاکی از آن است که فعالیت‌ها و تحرکات مناسبی مثل پیاده‌روی می‌تواند به بهبود دیسک کمر و در نتیجه کاهش احساس کمردرد کمک برساند. علائم دیسک کمر را می‌توانید در مقاله مربوطه مطالعه کنید.

پس اگر مایل هستید درباره تاثیر فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی بر دیسک کمر و پاسخ این سوال که آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است یا خیر بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

آیا فعالیت برای دیسک کمر مضر است؟

اگرچه ممکن است احساس کنید که برای کاهش کمردرد یا بهبود دیسک کمر بهتر است که دراز بکشید و استراحت کنید اما حقیقت این است که استراحت کردن و ماندن در تخت‌خواب می‌تواند منجر به خشکی مفاصل و ضعف عضلات شود. حتی نشستن‌های طولانی‌مدت می‌تواند به مرور زمان به شما آسیب‌ بزند. چراکه نشستن‌ زیاد به دیسک‌های کمر فشار می‌آورد و سبب انقباض‌های عضلانی و دردهای مفصلی در ناحیه لگن و کمر می‌شود.

بیشتر بخوانید: نحوه استراحت برای دیسک کمر چگونه است؟

پیاده روی برای دیسک کمر

فعالیت‌ها و تمرینات مناسب با افزایش جریان خون به ناحیه کمر می‌تواند کمک ‌کند تا عضلات شما دچار سستی یا گرفتگی نشده و شرایط بهتری را به دست بیاورد. فعالیت‌هایی مثل شنا کردن، حرکات تجویز شده توسط متخصص فیزیوتراپی و از همه آسان‌تر و ارزان‌تر، پیاده‌روی، بهترین گزینه‌های فعالیت و حرکت به شمار می‌آیند.

پیاده‌روی روزانه می‌تواند به بهبود دیسک کمر شما کمک کند. یکی از مزایای پیاده‌روی این است که می‌تواند در شرایط مختلفی صورت بگیرد. شما می‌توانید در پارک قدم بزنید. از دستگاه تردمیل استفاده کنید یا با خرید یک بلیط استخر از قدم زدن در آب کم‌عمق لذت ببرید و سلامتی‌تان را به تدریج به دست بیاورید.

اما ممکن است بپرسید که پیاده‌روی چگونه می‌تواند تا این اندازه ضروری و تاثیرگذار باشد؟ در ادامه بیشتر با مزایای پیاده‌روی آشنا خواهید شد.

پیاده روی برای دیسک کمر
پیاده روی برای دیسک کمر

دیسک کمر و پیاده روی

پیاده‌روی از جهات گوناگونی می‌تواند به سلامت شما کمک کند. مثلا پیاده‌روی می‌تواند جریان اکسیژن را در کل بدن تقویت کرده، دستگاه تنفسی را پایدار نگه ‌دارد و وزن شما را کنترل کند. همچنین سیستم‌هایی مثل سیستم‌های گوارشی و ادراری بعد از جراحی‌های مختلف معمولا نیاز به تقویت دارند. پیاده‌روی یکی از گزینه‌‌های تقویت این سیستم‌هاست.

فواید پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر

پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر چه فوایدی دارد؟ تا اینجای مقاله درمورد اینکه آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضراتی دارد یا خیر صحبت کردیم و در ادامه به بررسی فواید اصلی پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر خواهیم پرداخت:

  • سوای از تاثیرات مختلف پیاده‌روی بر سلامتی، این فعالیت بدنی ساده و روزانه فواید مستقیمی بر مشکلات دیسک کمر دارد.
  • پیاده‌روی باعث افزایش جریان خون در کمر شده و از خشک شدن مفاصل و مهره‌ها و همچنین سستی عضلات جلوگیری می‌کند. درست چیزی که افراد درگیر با آسیب‌های کمر به آن نیاز دارند.
  • درباره اهمیت پیاده‌روی برای افراد مبتلا به مشکلات دیسک کمر همین کافی است که بدانید پزشکان زیادی هستند که بیماران‌ را پس از عمل دیسک کمر، بعد از یک دوره‌ی خیلی کوتاه استراحت، به پیاده‌روی توصیه می‌کنند.
  • ورزش‌های دیگری به غیر از پیاده‌روی برای درمان دیسک کمر وجود دارد که در مقاله بهترین ورزش برای کسانی که دیسک کمر دارند طرز صحیح انجام آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

حالا که از نقش پیاده‌روی در سلامت جسمی‌تان و تاثیر آن بر دیسک کمر مطلع شده‌اید، مهم است که بدانید چه نکاتی را باید در پیاده‌روی لحاظ کنید.

فواید پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر
فواید پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر

پیاده روی مناسب برای دیسک کمر

افرادی که مبتلا به بیرون‌زدگی دیسک کمر هستند شرایط متفاوتی از یکدیگر دارند و با توجه به این تفاوت‌ها بهتر است که با ملاحظات پزشک متخصص برنامه‌ی پیاده‌روی مناسبی برای هر فرد تهیه شود و پاسخ به سوال آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است برای هر فرد متفاوت می‌شود؛ اما به طور کل پیاده‌روی به منظور بهبود دیسک کمر نباید فشاری به کمر شما وارد کند و در نتیجه در طول پیاده‌روی نباید احساس درد داشته باشید.

آیا دویدن برای کسی که دیسک کمر دارد مضر است؟

توجه داشته باشید که هدف از پیاده‌روی دویدن نیست. دویدن به دلیل فشار بیشتری که بر عضلات و مفاصل وارد می‌کند می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی‌های تازه یا فتق بیشتر دیسک کمرتان شود. پس بخاطر داشته باشید که جز با مشورت پزشک، پیاده‌روی‌تان را به دویدن تبدیل نکنید.

اگر نمی‌دانید دیگر چه کارهایی ممکن است باعث تشدید درد دیسک کمر شما شوند این نوشته را از دست ندهید: کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارند کدامند؟

میزان و مدت زمان پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر

نکته‌ی دیگری که باید در برنامه‌ی پیاده‌روی‌تان لحاظ کنید این است که با زمان کوتاهی از پیاده‌روی آغاز به فعالیت روزانه کنید و با گذشت روزها مدت زمان پیاده‌روی‌تان را افزایش دهید. همچنین سرعت پیاده‌روی شما نیز همانند مدت زمان آن باید تحت کنترل باشد. چرا که سرعت پیاده‌روی روزانه و مدت زمان آن به میزان آسیب و میزان تحمل شما بستگی دارد.

حالت بدنی در پیاده روی برای دیسک کمر

باید دقت کنید که در طول پیاده‌روی روزانه ، سر و گردن، پاها و به ویژه ستون فقرات‌تان باید در حالتی قرار داشته باشد که به آسیب دیدگی و درد‌های مفصلی جدیدی دچار نشوید. پس دقت کنید که سرتان به جلو خم نشود و قامت عمودی‌تان را حفظ کنید و گام‌هایتان را به اندازه‌ی مناسبی بردارید. در غیر این صورت ، ممکن است که به گردن، پاها یا کمرتان آسیب‌ بزنید. اکنون که حالت صحیح پیاده‎‌روی را یاد گرفتید، خوب است تا شیوه صحیح نشستن روی صندلی را نیز مطالعه نمایید.

حالت بدنی در پیاده روی برای دیسک کمر
حالت بدنی در پیاده روی برای دیسک کمر

چه زمانی نباید برای دیسک کمر پیاده روی کنید؟

اگر میخواهید بدانید آیا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟ باید توجه داشته باشید که پیاده‌روی می‌تواند تا حدودی تسکین‌‌بخش باشد اما در صورتی که درد شدیدی احساس می‌کنید از پیاده‌روی اجتناب کرده و با پزشک متخصص در این‌باره صحبت کنید؛ چراکه در حالتی که این فعالیت برای شما دردآور می‌شود، پاسخ سوال آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است، یک آری محکم است.

پیاده روی برای دیسک کمر: مفید یا مضر؟

در این نوشته به پاسخ این سوال پرداختیم که آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است یا خیر. به خاطر داشته باشید که روش‌های درمانی گوناگونی برای درمان کمردردهای مختلف وجود دارد. امروزه دارو‌ها و عمل‌های جراحی می‌توانند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک بسیار زیادی برسانند اما کماکان روش‌ها و درمان‌های ساده‌تری هستند که توصیه می‌شوند. رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی صحیح از این دست موارد هستند. در کنار این‌ها طب سوزنی از موارد مهمی‌ است که برای طیف بسیار بزرگی از بیماری‌ها از جمله کمردردهای گوناگون تاثیرگذار می‌باشد.

درمان کمردرد با طب سوزنی

دقیقاً مانند درمان سردرد و میگرن با طب سوزنی پزشک طب سوزنی می‌تواند بعد از معاینه و دیدن MRI بیمار، میزان اثرگذاری طب سوزنی برای درمان درد کمر و را به بیمار بگوید؛ چراکه ممکن است در بعضی بیماران فقط جراحی راه حل درمان باشد. در این شرایط فرد بیمار باید حتماً با مراجعه به پزشک جراح مغز و اعصاب فرآیند درمان خود را پیگیری کند. اما در بیمارانی که به هر دلیلی چه تشخیص پزشک و چه تمایل نداشتن خود بیمار برای جراحی قادر به انجام عمل نیستند، می‌توانند از درمان کمردرد با طب سوزنی استفاده کنند چرا که این روش می‌تواند درد کمر و گردن آن ها را به بهترین و موثرترین نحو کاهش دهد یا حتی به‌طور کامل درمان کند.

سوالات متداول:

  • آیا پیاده روی برای دیسک کمر خوب است؟

پیاده روی ورزشی ساده و نسبتاً سبک است که می‌تواند در‌د‌های ناشی از دیسک کمر را کاهش دهد؛ اما شما نحوه درست پیاده روی برای دیسک کمر را بدانید تا بیشتر به مهره‌های کمر خود آسیب نزنید.

  • مدت زمان پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر چه‌قدر است؟

مدت زمان پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر به میزان مقاومت و وضعیت بدن شما بستگی دارد. به یاد داشته باشید پیاده روی میزان پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر نباید آن‌قدر زیاد باشد که احساس درد کنید.

2 دیدگاه

  1. دکتر جسارتا یک سوال داشتم از حضورتون:
    ایا پیاده روی برای پارگی دیسک کمر ضرر دارد؟
    ممنون از مقاله خوبتون

    1. درود. افرادی که پارگی دیسک یا بطور کلی مشکل دیسک کمر دارند نباید پیاده روی طولانی مدت داشته باشند اما میتوانند در آب راه بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا