پی آر پی زانو: درمان آرتروز زانو با پی آر پی (PRP)

4.3/5 - (11 امتیاز)

بیماری‌ها و دردهای مربوط به زانو به دلیل اثرگذاری مستقیم در راه رفتن افراد بسیار آزاردهنده هستند و در بیشتر مواقع راه رفتن را به اندازه‌ای سخت می‌کنند که فرد از شدت درد توان راه رفتن ندارد. شاید شما هم از اطرافیان خود شنیده باشید که از بیماری آرتروز رنج می‌برند و این نام برایتان آشناست. یکی از بیماری‌های رایج که زانو را به شدت درگیر می‌کند آرتروز زانو است. آرتروز در افراد بالای ۴۰ سال و بیشتر در خانم‌ها شایع است، با مرور زمان پیشرفت می‌کند و در صورت عدم درمان مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آورد. در این مقاله قصد داریم شما را با پی آر پی زانو آشنا کنیم.

پی آر پی زانو چیست؟

همانطور که میدانید، یکی از روش های جدید درمان آرتروز و مشکلات ارتوپدی با پی آر پی است. PRP یا پلاکت درمانی زانو یکی از راه های بسیار موثر در کاهش درد و بهبود آرتروز زانو است. این روش درمانی در 90 درصد مواقع باعث به تعویق افتادن عمل جراحی خواهد شد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد آرتروز زانو و راه های درمان آن بیشتر بدانید.

آرتروز چیست؟

غضروف یک بافت لغزنده است که سر انتهایی استخوان‌ها را پوشانده و در بین دو استخوان قرار می‌گیرد. غضروف‌ها حرکت دو استخوان روی یکدیگر را امکان پذیر می‌کنند. بیماری آرتروز موجب تحلیل غضروف‌ها شده و به مرور زمان سبب تخریب و سایش مفصل‌ها نیز می‌شود. غضروف‌ها به دلیل اینکه عروق عصبی ندارند نمی‌توانند خود را ترمیم کنند. به همین دلیل آرتروز یک بیماری پیش ‌رونده محسوب می‌شود یعنی با مرور زمان در صورتی که درمان و کنترل نشود وضعیت بیمار وخیم‌تر می‌شود.

علائم آرتروز زانو

 علائم آرتروز به طور ناگهانی ظاهر نمی‌شوند بلکه مدت‌ها به صورت یک چراغ کم سو در بدن شما هستند و سعی دارند شما را از بیماری مطلع کنند و رفته رفته نور این چراغ بیشتر می‌شود. علائم با گذشت زمان به طور واضح تر خودشان را نشان می‌دهند، البته در برخی موارد زمانی که علائم به طور واضح مشخص می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. به طور کلی نشانه‌های زیر از علائم آرتروز است:

  • هنگام حرکت کردن یا فعالیت‌های بدنی طولانی در مفصل های خود احساس درد می‌کنید.
  • سفتی مفصل به‌خصوص بعد از استراحت یا اوایل صبح
  • صدای بین مفصل ها که در هنگام حرکت شنیده می‌شود می‌تواند یکی از علائم بیماری آرتروز باشد.
  • تغییر شکل مفصل (به طور مثال مفصل زانو تغییر شکل داده و به سمت بیرون می‌آید)
  • ضعف عضله و ورم در اطراف مفصل آسیب دیده مشاهده می‌شود.
علائم آرتروز زانو
علائم آرتروز زانو

بیماری آرتروز دارای چند مرحله است؟

بیماری آرتروز به پنج مرحله تقسیم می‌شود و بیمار بر اساس شدت بیماری در یکی از این مراحل قرار می‌گیرد. شدیدترین نوع آرتروز مرحله 4 است. خوشبختانه در همه افراد مبتلا به آرتروز پیشرفت تا مرحله ۴ مشاهده نمی‌شود. اما این بدان معنا نیست که درمان را کنار بگذارید. اگر در مراحل اولیه برای درمان اقدام کنید به نتایج رضایت بخشی خواهید رسید.

روش‌ های درمان آرتروز زانو

روش‌های درمان مختلفی برای ارتروز زانو وجود دارد و بر اساس اینکه بیماری شما در چه مرحله‌ای است یکی از  روش‌های  درمانی زیر توسط پزشک مشخص می‌شود.

درمان آرتروز زانو با پی آر پی

روش پی آر پی برای درمان آرتروز زانو از ویژگی‌ خودترمیمی بدن برای درمان استفاده می‌کند. در خون انسان‌ها پلاکت حاوی بیشترین فاکتور رشد است. از طرفی غضروف به دلیل عدم بافت خونی و عصبی توان ترمیم خود را ندارد. از ویژگی فاکتور رشد پلاکت برای ترمیم غضروف استفاده می‌شود. به این صورت که خون از بیمار گرفته شده و در دستگاه سانتریفیوژ پلاکت خون جدا و غنی سازی می‌شود و پس از ترکیب با داروی بی‌حسی موضعی به بدن خود فرد در قسمت‌های آسیب دیده تزریق می‌شود. بعد از تزریق به مدت یک الی دو هفته درد در ناحیه آسیب دیده بیشتر می‌شود که طبیعی است و پس از گذشت چند هفته نتایج درمان مشخص می‌شود.

اگر دوست دارید با روش پلاسما درمانی (PRP) و کاربرد‌های متنوع آن به‌صورت دقیق‌تر آشنا شوید این نوشته را ببینید: پی آر پی چیست؟

کاربرد پی آر پی زانو چیست؟

از تزریق پلاسمای غنی شده می‌توان برای درمان آرتروز زانو با پی آر پی و موارد زیر استفاده کرد:

  • درد مزمن در مفاصل زانو
  • پارگی و احساس فشار در روتاتورکاف
  • درمان دردهای ناشی از صدمه به رباط صلیبی قدامی
  • نبود ثبات در مفاصل زانو
  • پیچ خوردگی رباط زانو
درمان آرتروز زانو با پی آر پی
درمان آرتروز زانو با پی آر پی

چه کسانی می‌تواند درمان آرتروز زانو با پی آر پی را انجام دهند؟

اکثر افرادی که زانو درد مزمن داشته‌اند و درمان‌های ابتدایی مثل استراحت و فیزیوتراپی برایشان فایده‌‌ای نداشته در مرحله بعد به سراغ درمان آرتروز زانو با پی آر پی می‌روند. درمان آرتروز زانو با پی آر پی برای افراد با تمامی سنین و گروه‌های خونی هیچ محدودیتی ندارد. البته اگر افراد بیماری‌های مزمنی مثل دیابت، تیروئید، سرطان یا بیماری‌های این‌چنین دارند بهتر است به سراغ این روش درمانی نروند.

پی آر پی زانو

مراقبت‌های پیش از درمان آرتروز زانو با پی آر پی

پیش از هرچیز ابتدا پیش پزشک بروید تا به طور دقیق زانوی شما را معاینه کند و آمادگی‌های لازم را برای شما توضیح دهد. اما اگر تصمیم شما برای درمان آرتروز زانو با پی آر پی قطعی شد، پیش از انجام پلاسما درمانی این نکات را در نظر داشته باشید:

  • سه تا چهار روز پیش از انجام PRP زانو از دارو‌های ضد انعقاد خون و ضد التهاب مصرف نکنید.
  • دو هفته پیش از انجام پی آر پی زانو از دارو‌های گیاهی رقیق کننده خون، مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده نکنید.
  • بهتر است یک تا دو هفته پیش از پی آر پی زانو دارو‌های استروئیدی سیستماتیک را مصرف نکنید.
  • آب زیاد بنوشید و روز تزریق یک وعده غذایی مقوی و کامل میل کنید.

مطالب مرتبط: طب سوزنی زانو و مزایای آن

مراقبت‌های بعد از تزریق PRP زانو

خوشبختانه تزریق پی آر پی پیچیده نیست و به سادگی انجام می‌شود. پس از پی آرپی به احتمال زیاد یک تا دو هفته درد شدیدی دارید که توصیه می‌شود از انجام کارهای سنگین در این دو هفته خودداری کنید ولی پس از آن هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید به تمام فعالیت‌های خود ادامه دهید. تنها نکته مهم این است که از توجه به واکنش‌های بدن غافل نشوید و هر گونه علائمی را پیگیری کنید.

مراقبت‌های بعد از تزریق PRP زانو
مراقبت‌های بعد از تزریق PRP زانو

عوارض درمان آرتروز زانو با پی آر پی

به دلیل اینکه پلاکت‌ها از خون خود فرد دریافت می‌شود معمولا عوارض زیادی ندارد اما بازهم می‌توان موارد زیر را از عوارض درمان آرتروز زانو با پی ارپی به شمار آورد.

  • درد موقت در ناحیه زانو ممکن است تا چند روز پس از درمان طول بکشد.
  • التهاب خفیف در زانو که پس از درمان به وجود می‌آید.
  • عفونت
  • تشکیل بافت اسکار در زانوی آسیب دیده

اگر هنوز هم درباره درمان آرتروز زانو با پی آر پی سوالی دارید این صفحه را ببنیید: سوالات رایج درباره تزریق پی آر پی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک روش درمانی صد درصد و کامل نیست اما در کنار در‌مان‌های دارویی بسیار مفید است. در جلسات درمانی فیزیوتراپی پزشک حرکات ورزشی مخصوص را به شما آموزش می‌دهد و ممکن است جلسات درمان با امواج مغناطیسی را نیز تجویز کند.

درمان‌ های دارویی

قرص‌های کندرویتین،گلوکزآمین و تزریق اسید هیالورونیک از جمله درمان‌های دارویی هستند.

لیزر تراپی

یکی دیگر از روش‌های درمان زانو درد استفاده از لیزر درمانی است. روش لیزر درمانی سرد برای دردهای زانو موثر است و می‌تواند باعث ایجاد سلول‌های جدید در زانو، بهبود گردش خون سلولی و بازسازی سلول‌های قدیمی استفاده شده و زانو درد فرد را تسکین دهد.

اگر دوست دارید با نحوه درمان زانو درد با لیزر تراپی و فواید و مضرات آن بیشتر بدانید این نوشته را بخوانید: درمان زانو درد با لیزر تراپی

جراحی

در مراحل پیشرفته آرتروز زانو به احتمال زیاد انجام عمل جراحی توصیه می‌شود. اما عمل جراحی یک روش کاملا تهاجمی است. خوشبختانه  در سال‌های اخیر با پیشرفت علم پزشکی جراحی‌ها کمی با گذشته فرق دارد. در گذشته در جراحی زانو یک برش بزرگ روی سطح زانو ایجاد می‌شد، اما امروزه روش‌ جراحی  بسته به نام آرتروسکوپی استفاده می‌شود.

جمع بندی: درمان آرتروز زانو با پی آر پی یا روش های دیگر؟

باتوجه به مطالب گفته شده در این مطلب، پیشنهاد ما این است که اگر علائم آرتروز زانو را دارید و با درد زانو مدارا می‌کنید و هیچ روش درمانی را در پیش نگرفته‌اید، همین امروز برای درمان آرتروز زانو با تزریق PRP اقدام کنید. آرتروز زانو یک بیماری پیش‌رونده است و یک روز تاخیر در درمان مشکلات شما را بیشتر می‌کند.

درمان آرتروز زانو با پی آر پی یک روش درمانی موفق است که در مرکز سوزنیران با آخرین مدل دستگاه سانتیرفیوژ درحال انجام است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد این روش درمانی و دریافت مشاوره رایگان میتوانید با شماره های مرکز سوزنیران در تماس بوده یا به‌صورت آنلاین با متخصصین ما صحبت کنید.

سوالات متداول:

  • برای درمان آرتروز زانو با پی آر پی به چند جلسه نیاز است؟

تعداد جلسات درمان آرتروز زانو با پی آر پی بسته به شرایط جسمی بیمار و میزان آسیب او متفاوت است. معمولاً تعداد جلسات پی آر پی زانو از ۱ تا ۳ جلسه با فاصله ۲۰ تا ۳۰ روز است.

  • نحوه استراحت پس از پی آر پی زانو چه‌گونه است؟

بهتر است پس از تزریق پی آر پی به زانو از انجام حرکات سنگین خودداری کنید و یک روز تا یک هفته را به استراحت کامل بپردازید. پس از گذشت این زمان می‌توانید به سراغ ورزش پس از پی آر پی زانو بروید تا روند درمان خود را تسریع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا