نحوه صحیح نشستن روی صندلی در ۹ مرحله ساده!

چگونه نشستن بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید اهمیت دارد

4.5/5 - (6 امتیاز)

شاید شنیده باشید که نشستن در دنیای امروز به اندازه سیگار کشیدن خطرناک است‌. تحقیقات نیز نشان داده‌اند که نشستن طولانی مدت در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش دهد. خطری ‌که متاسفانه امروزه در کمین همه ما است. پیشرفت تکنولوژی و ظهور کامپیوتر‌ها و دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی سبب شده است که انسان‌ها ساعت‌های بیشتری را نسبت به گذشته در طول روز بنشینند و این موضوع سلامت ما را در خطر قرار می‌دهد. بیشتر افراد نمی‌توانند شغل خود را که نیاز به پشت میز نشینی دارد تغییر دهند. بنابراین تنها کاری که می‌توان کرد، بهتر نشستن است. اما واقعا بهترین حالت برای نشستن چیست؟ و باید چگونه روی صندلی بشینیم؟

برای این که از عوارض طولانی مدت عادت‌های بد نشستن دوری کنید، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با هم نحوه درست نشستن را یاد بگیریم. همچنین در این مطلب به ابزارک‌هایی خواهیم پرداخت که به حفظ الگوی درست نشستن شما کمک می‌کنند و در نتیجه ارزش خرید را دارند.

طرز صحیح نشستن روی صندلی

برای پیدا کردن نحوه درست نشستن تنها می‌بایست یک سری نکات را رعایت کنید. نکاتی که اگر هر زمانی که می‌نشینید آن‌ها را رعایت کنید، به بهترین وضعیت بدنی خواهید رسید.

چگونه روی صندلی بشینیم؟ نحوه صحیح نشستن روی صندلی

ابتدا با نشستن در انتهای صندلی خود شروع کنید. شانه‌ها و گردن خود را جلو بیاورید و دولا شوید. سپس به آرامی سر و شانه‌های خود را بالا بکشید و قسمت پایینی کمر خود را جلو بکشید تا حالت خمیده ستون فقرات را حفظ کنید. در ابتدا ممکن است این حالت ممکن است سخت بنظر برسد و با آن احساس راحتی نکنید، اما لازم است که این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید. سپس خود را رها کنید و عقب بروید. کمر خود را به صندلی بچسبانید، به گونه‌ای که پشتتان در قسمت قوس‌دار صندلی قرار بگیرد.

حالا که قسمت پشتی خود را در حالت خوبی قرار داده‌اید می‌بایست به فاکتور‌های تاثیرگذار دیگر نیز بپردازید. این فاکتور‌ها شامل مواردی مثل موقعیت پاها و محل قرارگیری مانیتور هستند.

۱. پشتیبانی از کمر

صندلی‌های اگرونومیک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از بدن شما پشتیبانی کنند و تنش و فشاری که به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها در هنگام نشستن وارد می‌شود را کاهش دهند. این صندلی‌ها کمی گران هستند اما، اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بپردازید، کارهای دیگری هست که می‌توانید آن‌ها را انجام دهید. اگر از کمردرد رنج می‌برید حتما به مطلب درمان کمردرد با طب سوزنی سر بزنید.

اگر صندلی شما دارای قسمت قوس‌دار پشتیبانی‌کننده از گودی کمر نیست، می‌توانید یک حوله را تا کنید یا از یک بالش استفاده کنید و آن را پس از نشستن در پایین کمر خود را قرار دهید. توجه کنید که اگر بالش یا حوله بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است بلافاصله احساس درد کنید. البته بالش‌های خاصی نیز وجود دارند که به خوبی در قسمت گرده‌گاه کمر شما قرار می‌گیرند و می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. علائم دیسک کمر را در سوزنیران بخوانید.

۲. تنظیم صندلی

برای این که یاد بگیریم چگونه روی صندلی بشینیم، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید رعایت کرد نحوه درست تنظیم صندلی است. صندلی را به اندازه‌ای بالا یا پایین ببرید که ران‌های شما هم راستا با زمین، زانو‌هایتان همسطح باسنتان و پاهایتان روی زمین باشند. اگر پاهایتان روی زمین قرار نمی‌گیرند و با آن فاصله دارند، از چیزی مثل چهارپایه استفاده کنید.

چگونه روی صندلی بشینیم؟ نحوه صحیح نشستن روی صندلی

اگر بازو‌ها و دست‌هایتان را در هنگام نشستن دراز کنید و آن‌ها را با فاصله از تنه خود نگه دارید، ممکن است به ماهیچه‌ بازو‌هایتان استرس و تنش وارد شود. بنابراین بازو‌هایتان را در حالت L شکل در کنار خود قرار دهید.

۳. پاهایتان را روی زمین قرار دهید

مطمئن شوید که وزنتان به صورت متوازن بر روی دو باسنتان تقسیم شده است. زانوهایتان را با زاویه درستی خم کنید و مطمئن شوید که با باسنتان هم راستا و یا کمی پایین‌تر باشند. پاهایتان را روی هم نیاندازید چرا که این کار خونرسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

پاها نیز باید کاملا روی زمین قرار بگیرند. بنابراین اگر کفش با پاشنه بلند پوشیده‌اید، بهتر است آن‌ها را دربیاورید.

۴. هم راستایی صفحه نمایش با چشم‌ها

برای این که یاد بگیریم چگونه روی صندلی بشینیم، بعد از آموزش نحوه قرارگیری درست بدن، مهم‌ترین نکته محل قرارگیری درست وسایل کار است. اولین و مهم‌ترین مورد از بین این وسایل نیز صفحه‌های نمایش یا مانیتورهای هستند.

موقعیت صفحه نمایش را باید تا جایی تغییر دهید که درست در مقابل شما قرار بگیرد. بازو خود را دراز کنید و صفحه را در جایی قرار دهید که به اندازه طول بازو از شما فاصله داشته باشد. سپس ارتفاع مانیتور خود را طوری تنظیم کنید که بالای صفحه فقط ۵ سانتی‌متر از چشمان شما بالاتر باشد. استفاده از چند تکه کتاب راه بسیار خوبی برای تنظیم ارتفاع است. البته انواع پایه مانیتور نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

۵. کیبورد خود را در جای درستی قرار دهید

کیبورد شما می‌بایست دقیقا در جلوی کامپیوتر شما قرار بگیرد. بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر بین کیبورد و لبه میز فاصله بیاندازید تا دست‌هیتان موقع تایپ کردن در این فاصله قرار بگیرند. مچ شما با کیبورد می‌بایست در یک ارتفاع باشند. اگر چنین نیست و مجبورید مچ خود را در هنگام کار کج کنید، می‌توانید از پد‌های مخصوص این کار استفاده کنید. هم تراز نبودن مچ و کیبورد می‌تواند سبب ایجاد درد در قسمت مچ بشود.

۶. استفاده از ماوس مناسب| چگونه روی صندلی بشینیم

کیبورد و ماوس باید روی یک سطح و به راحتی در دسترس باشند. دراز کردن دست برای دسترسی به هر یک می‌تواند سبب کوفتگی و خستگی بشود. اگر مبتلا به سندرم خستگی مزمن هستید حتما درمان آن را با طب سوزنی شروع کنید.

چگونه روی صندلی بشینیم؟ نحوه صحیح نشستن روی صندلی

زمانی که از ماوس استفاده می‌کنید، مچتان باید صاف، قسمت بالایی بازو در کنار تنه و دست‌هایتان باید کمی پایین‌تر از آرنج‌هایتان باشند. ماوس‌های ارگونومیک از کوفتگی دست‌ها جلوگیری می‌کنند و با شکل طبیعی دست‌ها سازگارترند.

۷. ابزارهای پرکاربرد را نزدیک نگه دارید

ابزار‌ها و وسایلی را که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید مثل تلفن، منگنه و دفترچه یادداشت را نزدیک‌تر به خود نگه دارید. اگر در هنگام نشستن برای برداشتن هر وسیله‌ای خود را کش بیاورید ممکن است دچار رگ‌به‌رگ شدن ماهیچه‌ها و حتی در طولانی مدت دچار درد مفاصل بشوید.

۸. از هندست‌ها استفاده کنید

خم ‌کردن گردن برای برداشتن تلفن می‌تواند ماهیچه‌ها را سفت کند، سبب درد شود و با گذر زمان ایجاد آسیب کند. اگر در طول روز مدت زمان زیادی را پشت تلفن سپری می‌کنید، بهتر است یک هندست بخرید. اگر امکان چنین کاری را ندارید از هنزفری استفاده کنید.

۹. به صورت منظم استراحت کنید

برای این که یاد بگیریم چگونه روی صندلی بشینیم، آخرین و یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن باید توجه کرد، اهمیت فعالیت منظم است. نشستن طولانی مدت، گردش خون را کاهش و سبب کوفتگی عضلات می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل به صورت منظم به خود استراحت بدهید، از سر میز بلند شوید و راه بروید. سعی کنید قسمت‌های مختلف بدن را حرکت دهید تا خون به جریان بیافتد. اگر اتاق را کاملا در اختیار دارید می‌توانید یک سری حرکات ورزشی انجام بدهید.

جمع بندی

استفاده از چندین استراحت کوتاه در طول روز بهتر از تعداد کمی استراحت طولانی مدت است. اگر می‌توانید هر ۳۰ دقیقه، یک تا دو دقیقه استراحت کنید. توجه کنید که داشتن مقداری تحرک به ازای هر ساعت بسیار ضروری خواهد بود.

محل کار در دنیای امروز امکان فعالیت فیزیکی زیادی را به انسان‌ها نمی‌دهد. با اینحال ما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه روی صندلی بشینیم و با اصلاح عادت‌های اشتباه در نشستن سلامت خود را حفظ کنیم. انجام فقط چند حرکت ساده و استفاده از یک سری وسایل می‌تواند شما را از کوفتگی و دردهای عضلانی معمول و مزمنی که بیشتر افراد را دچار می‌کنند، نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا