پیرچشمی چیست؟ درمان پیرچشمی با طب سوزنی

4.5/5 - (6 امتیاز)

پیرچشمی (presbyopia) یا از دست‌دادن دید واضح در نهایت برای همه ما اتفاق می‌افتد. بهتر است بدانید که پیرچشمی یک بیماری نیست و مانند چین و چروک‌های پوست، امری طبیعی به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی پیرچشمی به‌عنوان بخشی از روند افزایش سن فرد تلقی می‌شود که در آن توانایی و قدرت بینایی دستخوش تغییر و تحولات بسیاری می‌شود.

در پیرچشمی توانایی تطابقِ عدسیِ چشم کم می‌شود به‌طوری‌که دامنه تطابق چشم در نزدیک‌ترین نقطه کاهش می‌یابد. در این حالت دید به‌صورت واضح و راحت رخ نخواهد داد. به همین علت افراد برای دیدِ بهتر به‌ناچار باید اشیا، افراد، اجسام و هر چیزی که قابل دیدن است را دورتر از فاصله واقعی آن مشاهده نمایند.

علائم پیرچشمی

  • فرد در هنگام انجام بسیاری از امور مانند مطالعه، خیاطی و کار با رایانه به نور مستقیم و روشن نیاز پیدا می‌کند.
  • فرد احساس سرگیجه می‌کند.
  • در حین مطالعه طولانی‌مدت، چشم خیلی زود خسته و خواب‌آلوده می‌شود.
  • دید بیمار در نقطه نزدیک تار و غیر واضح می‌شود.

علل بروز بیماری پیرچشمی

  • افزایش سن
  • فشارخون
  • دیابت
  • سوءتغذیه
  • سخت شدن پوست عدسی چشم
  • کاهش قدرت عضلانی جسم مژگانی
  • خستگی و بی‌خوابی
  • عیوب انکساری مانند دوربینی (موجب پیرچشمی زودرس یعنی پایین‌تر از چهل‌سالگی می‌شوند)

تفاوت میان پیرچشمی و دوربینی چیست؟

پیش‌ازاین نیز گفتیم که پیرچشمی زمانی اتفاق می‌افتد که عدسی چشم سفت‌وسخت شده و دیگر نمی‌تواند به‌راحتی تغییر شکل دهد. در این وضعیت عدسی چشم برای تمرکز و دیدن اجسام از خود انعطاف نشان نمی‌دهد.

 به همین علت نیز خواندن و مشاهده در محدوده نزدیک برای فرد سخت‌تر می‌شود. این در حالی است که در اصطلاح (دوربینی) اندازه عدسی چشم کوتاه‌تر از حالت نرمالش می‌شود. این بیماری یا همان هایپروپیا یک مشکل انکساری تلقی می‌شود که فرد در دیدن اجسام نزدیک با مشکل مواجه می‌شود. از جمله علائم دوربینی عبارت‌اند از:

  • تاری دید
  • اشکال در دیدن اجسام نزدیک
  • در بسیاری موارد تنبلی چشم

درصورتی که هنوز مطمئن نیستید عارضه شما دوربینی است یا پیرچشمی؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد بیماری دوربینی میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید:

دوربینی چیست؟ درمان دور بینی با طب سوزنی

تفاوت میان پیرچشمی و دوربینی چیست؟

چگونه از پیرچشمی جلوگیری کنیم؟

  • به ساعت خواب خود در طول شبانه‌روز توجه کنید. (۸ ساعت خواب در شبانه‌روز برای شما لازم است)
  • انواع میوه، سبزی و مرکبات را مصرف کنید تا از ابتلا به پیرچشمی جلوگیری کند.
  • از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.

اگر به بیماری های بینایی دیگر مانند آب مروارید مبتلا هستید بهتر است این مطلب را از دست ندهید: آب مروارید چیست؟ درمان آب مروارید چشم با طب سوزنی

پیرچشمی از چند سالگی شروع می‌شود؟

پیرچشمی همان‌طور که از نام آن می‌توان برداشت کرد، پدیده‌ای است که با افزایش سن به افراد عارض می‌شود. این بیماری در حدود ۴۰ سالگی شروع شده و از جمله نشانه‌های آن این است که فرد مبتلا برای مطالعه روزنامه، کتاب و مجله و یا هر مطلب نوشتاری دیگر مجبور است آنها را در فاصله‌ای نزدیک به چشم نگه دارد.

این تلاش برای مطالعه از فاصله نزدیک پیامد‌هایی مانند سردرد و خستگی چشم را به همراه دارد. پیرچشمی به دنبال کاهش تطابق برای انجام فعالیت‌های بینایی در فاصله نزدیک اتفاق می‌افتد. یعنی اگر به هر علتی قدرت تطابق طبیعی عدسی چشم کاهش یابد، چشم به‌صورت خودکار قادر به افزایش وضوح تصاویری که در میدان دید بینایی قرار می‌گیرد، نخواهد بود.

پیرچشمی از چند سالگی شروع می‌شود؟

تست پیرچشمی

چشم‌پزشک طی معاینه کامل چشم‌پزشکی، پیرچشمی را تشخیص می‌دهد. علاوه بر کنترل سایر بیماری‌های چشمی، چشم‌پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.

مطالب مرتبط: درمان فشار چشم با طب سوزنی

درمان پیرچشمی

به‌طورکلی درمانی قطعی برای پیرچشمی نیست. اما چندین روش مرسوم درمانی مانند عینک، لنزهای تماسی و جراحی انکساری وجود دارد که دید فرد را بهبود می‌بخشد.

می‌توان گفت هیچ‌کدام از روش‌های درمانی پیرچشمی ایده‌آل نیستند، یعنی هرکدام از این روش‌ها مزایا و مشکلاتی دارد. اما اگر روش‌های اصلاحی لیزری به‌صورت اصولی و دقیق روی قرنیه چشم، قبل از عمل و با انتخاب درست بیمار انجام شده باشد، مؤثر تلقی می‌شود.

درمان پیرچشمی

فمتو لیزیک کمرا

در دهه گذشته روش کمرا که یک درون کاشت مطمئن و تأثیرگذار در درمان پیرچشمی است ابداع گردید. ساختار کمرا به شکل حلقه‌هایی با ضخامت بسیار کوچک (۵ میکرون) است و از مواد پلیمری سازگار با بدن انسان ساخته می‌شود. اصولاً کمرا برای کاهش وابستگی فرد به عینک و یا حذف کلی عینک برای دید نزدیک استفاده می‌شود.

از دست ندهید: مزایای درمان گلوکوم با طب سنتی و سوزنی

سوراخ کمرا همچون دوربین عمل کرده و باعث واضح‌تر شدن دید نزدیک و ثابت ماندن وضوح دید دور بیمار می‌شود. در اکثر جراحی‌های فمتو لیزیک کمرا، چشم غالب نیز از دید نزدیک مطلوبی برخوردار خواهد شد. در جراحی کمرا بخیه و بیهوشی در کار نیست و مدت‌زمان جراحی کمتر از ۱۵ دقیقه است و افراد به طور معمول ۴۸ ساعت پس از جراحی فعالیت رزانه خود را از سر می‌گیرند.

پیرچشمی و طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می‌گردد. در این روش سوزن‌های جامد و باریکی در نقاط طب سوزنی که نقاط خاصی از بدن هستند، وارد می‌شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. این روش به‌تنهایی و یا همراه با سایر روش‌های درمانی معمول تقریباً برای درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. جهت اطلاع از تمامی بیماریهای قابل درمان با طب سوزنی میتوانید از وبسایت ما کمک بگیرید.

همانطور که درمان آستیگماتیسم با طب سوزنی امکان پذیر است، استفاده از طب سوزنی به پیشگیری از پیرچشمی نیز کمک می‌کند و علائم ناشی از آن را بهبود می‌بخشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره طب سوزنی و چگونگی تأثیرات آن به بخش بلاگ سایت ما مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید درباره شب‌کوری و طب سوزنی و هایپر متروپی و طب سوزنی نیز بخوانید.

پیرچشمی و طب سوزنی

سخن پایانی

پیرچشمی یک بیماری به‌حساب نمی‌آید بلکه یک روند طبیعی است که دیدِ نزدیک افراد را دچار ضعف می‌کند. خستگی و بی‌خوابی، افزایش سن، فشارخون، دیابت و سوءتغذیه همگی از عواملی هستند که موجب پیرچشمی می‌شوند. استفاده از طب سوزنی در کاهش فشارخون و علائم ناشی از دیابت مؤثر است بنابراین به شکل غیرمستقیم در پیشگیری و بهبود علائم ناشی از پیرچشمی تأثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا