پلاسما درمانی چیست؟ بررسی مهمترین کاربردهای پلاسما درمانی

4.5/5 - (12 امتیاز)

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که پی آر پی چیست و چگونه باعث زیبایی پوست و بهبود ظاهر آن می‌شود. در این نوشته از سوزنیران به بررسی روش پلاسما درمانی یا پی آر پی می‌پردازیم و در کنار شما بررسی می‌کنیم که کاربرد‌ها، مزایا و معایب پی آر پی چیست؟ اگر به دنبال روشی برای زیبا سازی پوست خود می‌گردید یا اسمی از پلاسما درمانی شنیده‌اید اما دقیقاً نمی‌دانید کاربردهای پلاسما درمانی چیست، همراه ما باشید.

پلاسما درمانی یا پی آر پی چیست؟

پی آر پی ماده‌ای است که به پوست شما تزریق می‌شود و می‌تواند باعث درمان یا بهبود عملکرد پوست و بدن شما شود. اما این ماده چیست؟ آیا یک نوع دارو یا ماده شیمیایی است؟ خیر. پی آر پی در واقع بخشی از خون شما است که توسط پزشک متخصص از بدن شما استخراج می‌شود و با جدا کردن پلاسمای آن و تزریقش به بدن می‌تواند تاثیر خود را بگذارد. در واقع در جواب سوال پی آر پی چیست می‌توانیم این طور بگوییم که پلاسما درمانی روشی است که در آن بدن شما به کمک خود می‌آید و در یک روش غیر تهاجمی باعث بهبود بافت‌های آسیب دیده خود می‌شود.

اکنون که پاسخ سوال پی آر پی چیست را به طور کلی گرفته‌اید، وقت آن است که کمی دقیق‌تر بدانیم که پلاسما چیست؟

پلاسما درمانی چیست؟

پلاسما چیست؟

خون تشکیل شده است از گلبول‌های سفید، قرمز و ماده زرد رنگی به اسم پلاسما. بخش اعظمی پلاسما را آب تشکیل داده است و در کلر آب این ماده حاوی نمک، پلاکت‌ها و آنتی‌بادی‌ها است و در واقع پلاکت‌ها هستند که وظیفه انعقاد خون را بر عهده دارند.

مطالب مرتبط: پلاسما جت چیست؟ (+کاربردها و مزایای پلاسما جت)

هم‌چنین پلاسما حاوی مقدار زیادی پادتن یا آنتی بادی ضد ویروس است که از بدن در برابر ویروس‌های مختلف دفاع می‌کند. جالب است بدانید که حتی در صورتی که فرد مبتلا به یک ویروس، باز هم به همان ویروس مبتلا شود، پادتن‌ها قابلیت شناسایی آن را دارند و می‌توانند آن را مورد هدف قرار دهند.

به خاطر همین پادتن‌ها و مواد موثر است که در روش پی آر پی از ماده پلاسما برای جوانسازی پوست استفاده می‌شود.

نحوه انجام پی آر پی چگونه است؟

شاید این روش در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد. اما در ادامه روند پی آر پی را به شما توضیح خواهیم داد تا بدانید نحوه انجام پی آر پی چیست؟

برای استفاده از این روش ابتدا پزشک مقداری خون (۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر) خون از بازوی شما می‌گیرد و آن را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ می‌گذارد تا بخش‌های مختلف خون از یکدیگر جدا شوند. در نهایت محلولی به دست می‌آید که غنی از پلاسما و پلاکت‌های خونی است. پس از آماده شدن این محلول، پزشک آن را به بافت مد نظر شما (مثلا صورت یا پوست سر) تزریق می‌کند.

پس به‌طور خلاصه در این روش با استفاده از دستگاه خاصی که تصویر آن را در پایین مشاهده می‌کنید، ترکیبات مختلف خون جداسازی می‌شود. پلاکت‌های موجود در پلاسما که در فرایند خاصی، فاکتورهای رشد در آن‌ها فعال شده است، به بدن فرد تزریق می‌شود. فرایند انجام این روش درمانی ممکن است تا۴۰ دقیقه طول بکشد. مدت زمان پی آر پی پوست به وسعت محل درمان نیز بستگی دارد.

مطالب مرتبط: لیفت بینی با پلاسما جت

کارکرد پی آر پی چیست؟

محلولی که از خون شما گرفته و باز به بدن شما تزریق می‌شود، این فعالیت‌ها را در بدن شما به گردش می‌اندازد:

۱- کلاژن سازی را افزایش می‌دهد: کلاژن‌ها نوعی پروتئین پوستی هستند که باعث می‌شود پوست شما بافتی محکم و شاداب داشته باشد.

۲- عروق خونی جدید می‌سازند: زمانی که تعداد رگ‌های خونی شما بیشتر شود، خون نیز در آن بافت گردش بیشتری خواهد داشت و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به آن بافت خواهد رسید.

۳- به تقسیم سلولی سرعت می‌دهند: بافت‌های مرده و سلول‌های از دست رفته بعد از تزریق پی آر پی جای خود را به بافتی سالم و جدید می‌دهند.

کاربردهای پلاسما درمانی چیست؟

اکنون که با روش پلاسما درمانی (PRP) به طور کامل آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کاربرد پلاسما درمانی چیست و در چه زمینه‌هایی می‌توان از این روش درمانی استفاده کرد؟ در ادامه مهم‌ترین کاربرد‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

۱. پلاسما درمانی و پوست

P.R.P یا پلاسما درمانی روش درمانی جدیدی برای جوانسازی پوست است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش‌ چین و چروک‌های پیری
  • رفع خطوط خنده و اخم
  • کاهش کبودی و پف دور چشم
  • سرعت‌بخشی به ترمیم و بهبود شکستگی‌های پوست
  • ترمیم‌ زخم‌های دیابتی
  • از بین بردن جای زخم و سوختگی
  • و …..

 در این باره می‌توانید مقاله جوان سازی پوست با تزریق پی آر پی را در سایت ما بخوانید.

پی آر پی و جوانسازی پوست
پی آر پی و جوانسازی پوست

جالب است بدانید ترکیب روش پی آر پی و میکرونیدلینگ می‌تواند تاثیری چند برابر روی جوان سازی پوست شما داشته باشد. در این روش ترکیبی ابتدا میکرونیدلینگ و تحریک پوست انجام می‌شود و سپس ماده پی آر پی به نقاط آن اضافه می‌شود. برای آشنایی با میکرونیدلینگ این نوشته را بخوانید: میکرونیدلینگ چیست؟ مزایا و معایب

۲. پلاسما درمانی و مو:

تحقیقات انجام شده روی روش پلاسما درمانی نشان می‌دهند که این روش می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی بهبود طاسی، ریزش مو و کیفیت رشد موها در زنان و مردان داشته باشد. با تزریق پی آر پی به سر، تعداد سلول‌های آن افزایش یافته و گردش خون آن‌ها بالاتر می‌رود. در نتیجه پوست سر تحریک می‌شود تا موهای جدید رشد کرده و تقویت شوند.

در نظر داشته باشید که اگر کاشت مو انجام داده باشید و رشد موهایتان پس از کاشت به میزان کافی نبوده باشد می‌توانید با استفاده از روش پی آر پی سر، این رشد را افزایش دهید و زخم‌های ناحیه پوست سر خود را با سرعت بیشتری درمان کنید.

اگر روش‌های دیگر درمان ریزش مو برای شما موثر نبوده است، می‌توانید درباره این روش بیشتر بخوانید:درمان ریزش مو با تزریق پی آر پی

پی آر پی و ریزش مو
پی آر پی و ریزش مو

۳. پلاکت درمانی و بهبود عوارض جراحی:

شاید بعد از دیدن این تیتر از خود بپرسید ربط جراحی و پی آر پی چیست؟ در پی تحقیقات جدید، پزشکان پس از انجام عمل‌های جراحی از پی آر پی کمک می‌گیرند تا بافت‌های آسیب دیده‌ای که معمولاً سخت ترمیم می‌شوند را به کمک پی آر پی درمان کنند و بهبود آن‌ها را سرعت ببخشند. برای مثال زمانی که تاندون‌های یک فرد آسیب می‌بیند از پی آر پی برای ترمیم سریع آن بهره می‌گیرند.

از دیگر کاربرد‌های پی آر پی می‌توان به درمان ورم مفاصل، درمان رگ به رگ شدن عضلات و موارد این‌چنین اشاره کرد.

اگر مساله شما در این دسته و مربوط به درد شانه است حتماً این نوشته را از دست ندهید:درمان آرتروز شانه با تزریق پی آر پی

۴. پلاسما درمانی و زیبایی پوست دور چشم

پوست دور چشم یکی از حساس‌ترین نقاط صورت است و از این رو استفاده از پی آر پی برای بهبود تیرگی و پف آن بسیار به کار می‌آید. در این روش با توجه به میزان چروک‌، تیرگی و پف دور چشم از ۱.۵ میلی‌لیتر ماده پی آر پی استفاده می‌کنند تا حالت این بخش از صورت را طبیعی و زیباتر کنند. این روش یکی از بی‌خطر‌ترین روش‌های زیبایی پوست دور چشم است.

۵. پلاسما درمانی و لیفت بینی

با استفاده از روش پلاسما تراپی نوک بینی را با استفاده از دستگاهی که تصویر آن را مشاهده می‌کنید (در فواصل نزدیک به هم) سوزانده می‌شود. در این روش فرد مجبور به بیهوشی نیست و دوره نقاهت طولانی مدتی را طی نمی‌کند. در نتیجه می‌توانید بدوت ترس از جراحی‌های زمان‌بر و پرهزینه، از این روش برای فرم دادن به بینی خود استفاده کنید.

پلاسما تراپی و لیفت بینی
پلاسما تراپی و لیفت بینی

یکی دیگر از روش‌های زیبایی بینی استفاده از امبدینگ و کاشت نخ است. این روش نیز غیر تهاجمی بوده و مضرات جراحی‌های زیبایی را ندارد. برای آشنایی بیشتر این نوشته را ببینید: لیفت بینی با نخ

مزایا و معایب پی آر پی چیست؟

این روش درمانی نیز مانند تمام روش‌های دیگر مزایا و معایبی دارد که در ادامه برای شما آورده‌ایم:

مزایا پی ار پی

  • کم هزینه‌تر از سایر روش‌ها است.
  • آثار طولانی مدت دارد
  • بدون نیاز به بی‌هوشی است.
  • برای انواع پوست مناسب است و منع استفاده ندارد.

معایب پلاسما تراپی

  • ممکن است تزریق در ناحیه صورت برای برخی افراد دلهره‌آور باشد.
  • اگر از این روش برای رفع تاسی سر استفاده می‌کنید، باید صبر زیادی داشته باشید.
  • تورم، قرمزی و التهاب از عوارض کوتاه مدت پلاسما درمانی هستند.
مزایا و معایب پی آر پی چیست
مزایا و معایب پی آر پی چیست

عوامل موثر در ماندگاری پی آر پی چیست؟

درباره ماندگاری این روش صحبت‌های مختلفی شده است. آنچه مشخص است این است که به دلیل پرداخت هزینه کمتر و حداقل درد و خونریزی ماندگاری کمتری نسبت به روش‌های تهاجمی دارد.

منع استفاده از پلاسما درمانی

در ادامه لیستی از افرادی که نباید از این شیوه استفاده کنند، برای شما آورده‌ایم:

  • بانوان باردار
  • افراد مبتلا به بیماری‌های باکتریایی
  • افراد مبتلا به دیابت (مشروط)
  • بیماران صرعی
  • بیمارن مبتلا به امراض غددی
  • و ….

مراقبت‌های پس از تزریق پی آر پی چیست؟

معمولاً پس از انجام همه اقدامات بهداشتی-درمانی اقداماتی را باید انجام داد. همچنین فرد از انجام برخی‌ کارها منع می‌شود. توصیه‌هایی که باید پس از انجام پلاسما درمانی جدی گرفته شود را در ادامه بخوانید.

  • پس از انجام پی آر پی تا یک هفته از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • همچنین از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید بپرهیزید.
  • در صورتی که از این روش درمانی در ناحیه چشم خود استفاده کرده‌اید، توصیه می‌کنیم تا یک هفته رانندگی را به شخص دیگری بسپارید.
  • ناحیه مورد درمان را دستکاری نکنید.
  • در صورت نیاز به داروهای رقیق‌کننده حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

هزینه و جلسات لازم برای PRP

از جمله عوامل موثر در تعیین تعداد جلسات این روش می‌توان به سن بیمار، میزان تاثیرگذاری پس از جلسه اول و ناحیه تحت درمان اشاره کرد. گاهی با یک جلسه فرد پاسخ مطلوب را می‌گیرد و گاهی ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشیم.

طبعاً با افزایش تعداد جلسات درمان هزینه‌ها نیز افزایش میابد. علاوه بر این وسعت ناحیه تحت درمان نیز در تعیین قیمت موثر است.

جمع بندی

در این نوشته به سراغ یکی از سوالات مهم در زمینه زیبایی رفتیم و کوشیدیم به آن پاسخ دهیم و بگوییم روش تزریق پی آر پی چیست؟ از مزایا و معایب این روش صحبت کردیم و تلاش کردیم تا مهم‌ترین کاربرد‌های پی آر پی را برای شما شرح دهیم. آیا شما تا به حال تجربه استفاده از پی آر پی را داشته‌اید؟ به نظرتان مهم‌ترین فایده تزریق پی آر پی چیست؟ فراموش نکنید که بهترین روش‌های غیر تهاجمی زیبایی صورت مثل امبدینگ صورت و طب سوزنی را می‌توانید در مرکز سوزنیران و زیر نظر دکتر محقق انجام دهید.

سوالات متداول:

  • آیا انجام پی آر پی درد دارد؟

همان‌طور که دیدیم پی آر پی شامل فرایند گرفتن خون از بیمار و تزریق دوباره آن است و درد آن بسیار ناچیز است.

  • برای جوانسازی پوست به چند جلسه پی آر پی نیاز داریم؟

برای تشخیص تعداد جلسات لازم پی آر پی باید ابتدا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی ناحیه تحت درمان و نیاز شما، تعداد جلسات را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا