نقاط طب سوزنی: بررسی نقاط طب سوزنی در دست برای نازایی، لاغری و…

4.7/5 - (53 امتیاز)

از هر پنج نفر در فرانسه، یک نفرشان طب سوزنی را امتحان کرده‌ است. اما این عدد در کشورهای دیگری که فرهنگشان هیچ شباهتی به چینی‌ها ندارد، بیشتر است. طب سوزنی در زادگاهش یعنی کشور چین، سابقه‌ای دیرینه دارد که شما میتوانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه، به صفحه تاریخچه طب سوزنی در ایران و جهان مراجعه کنید.

فرو کردن سوزن شاید به ظاهر منشأ درد به نظر برسد، اما چینی‌ها با شناسایی نقاط طب سوزنی، خاصیت التیام بخشی آن را کشف کرده‌اند. هر چند این تنها خاصیت به کارگیری طب سوزنی نیست و مزایای طب سوزنی بیش از اینهاست! واضح است که فلسفه عمیق و البته علمی پشت انتخاب نقاط طب سوزنی وجود دارد اما آیا فرو کردن سوزن‌های نازک در اندام‌های مختلف، می‌تواند از پس انواع بیماری‌ها بربیاید؟

نقشه نقاط طب سوزنی در بخش‌های مختلف بدن

در ادامه نقاط اصلی طب سوزنی در بخش‌های متفاوت بدن برای درمان بیماری یا عوارض مختلف  را به شما معرفی می‌کنیم:

نقاط طب سوزی برای لاغری

طب سوزنی با کمک به هضم راحت‌تر ودرمان اختلال‌های گوارشی مثل یبوست به لاغری کمک می‌کنند. براى مثال از نقاط گوش ميتوان براى هضم غذا و كاهش اشتها استفاده كرد.
به علاوه طب سوزنی در نقاط مربوط به روده دفع را بهبود می‌بخشند. قاط حساس طب سوزنی برای لاغری در سراسر بدن گسترده هستند.

نقاط طب سوزنی برای نازایی

نازایی یکی از مشکلات جدی در میان بانوان است. به همین خاطر می‌توان از نقاط طب سوزنی برای نازایی استفاده کرد. این نقاط عبارت‌اند از:

  • Ren 12: ٤ cun بالاى ناف روى خط وسط
  • Ren 6: ١,٥ cun زير ناف روى خط وسط
  • Ren 4: ٣ cun زير ناف روى خط وسط
نقاط طب سوزنی برای نازایی
نقاط طب سوزنی برای نازایی

نقاط طب سوزنی دست

انجام طب سوزنی در دست باعث از بین بردن درد دست‌ها و مچ می‌شود و می‌توان با طب سوزنی کف دست عملکرد دیگر بخش‌های بدن بهبود می‌یابد. پیدا کردن نقاط طب سوزنی دست بر اساس نیاز‌ها و مشکلات بدنی شما و توسط پزشک انجام می‌شود.

نقاط طب سوزنی پا

پا یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن برای انجام طب فشاری یا طب سوزنی است. در ادامه بخش‌های مختلف پا که انجام طب سوزنی در آن‌ها باعث از بین بردن درد می‌شود را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • بالای انگشتان پا: موثر در بهبود عملکرد مغز و درمان سردرد
  • وسط انگشتان پا: بهبود درد‌های سینوس‌ها
  • پایین انگشتان پا: بهبود عملرد دندان، لثه و فک
  • بخش بیرونی پا: بهبود کارایی بازو‌ها، آرنج‌ها، زانو‌ها و پاها

نقاط طب سوزنی برای معده

معده‌درد‌های عصبی یکی از رایج‌ترین معضلات گوارشی در جامعه امروزی هستند. برای کاهش درد‌های معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش این نقاط طب سوزنی موثر هستند:

  • LI-4: نقطه تقاطع انگشت شصت و اشاره دست
  • REN-12: نقطه‌ای در وسط عضلات شکم
  • ST-36: بخش خارجی پایین‌تر از زانو
  • SP-6: بخش خارجی بالای مچ پا

نقاط طب سوزنی در سر

برخی از افراد درباره خطرناک بودن طب سوزنی سر شک دارند.؛ اما از آن‌جایی که جمجمه از بافت مغز محافظت می‌کند و هیچ عضوی در پوست سر و جود ندارد که آسیب ببیند، طب سوزنی سر یکی از بی‌خطر‌ترین راه‌های درمان مشکلاتی مثل سردرد و میگرن است. نقاط طب سوزنی در سر عبارت‌اند از:

  • DU-20: این نقطه در امتداد دو گوش و دقیقا در مرکز جمجمه قرار دارد.
  • Yin tang: در نقطه میانی بین دو ابرو و در مرکز پیشانی قرار دارد.

نقاط طب سوزنی برای افسردگی

آزاد کردن دوپامین و هورمون‌های دیگر در فرایند طب سوزنی یکی از علت‌هایی است که از این درمان سنتی برای بهبود افسردگی و بالا بردن حلق استفاده می‌شود. نقاط طب سوزنی برای افسردگی شامل این موارد هستند:

  • Yin tang: این نقطه در مرکز پیشانی قرار دارد.
  • Du20: این نقطه بالای سر قرار دارد و مطابق نظر پزشکان انجام طب سوزنی در این ناحیه می‌تواند روحیه را بالا ببرد.
نقاط طب سوزنی برای افسردگی
نقاط طب سوزنی برای افسردگی

نقاط طب سوزنی برای افزایش قد

افزایش قد یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های طب سوزنی است. برای اثردهی از این نقاط طب سوزنی برای افزایش قد استفاده می‌شود:

  • Kid6: زير قوزك داخلى
  • Sp6: ٣ cun بالاى مچ داخلى
  • St36: ٣ cun زير زانو

آیا طب سوزنی واقعاً بیماری‌ها را درمان می‌کند؟

فرضیه‌های زیادی در این مورد وجود دارد که بیشتر آنها به نفع این روش رأی می‌دهند. بر طبق این فرضیات فرو کردن سوزن‌های نازک در نقاط مشخصی از بدن، گردش جریان خون را بهبود می‌بخشد. همچنین کسانی که از ۱۴ مردین بدن به عنوان مسیرهای انرژی نام می‌برند، معتقدند این تکنیک مسیر انرژی را در بدن باز می‌کند. به علاوه دانشمندان زیادی وجود دارند که تأثیر طب سوزنی را در تولید اندورفین و کاهش درد به اثبات رسانده‌اند.

شاید خیلی از افراد تصور کنند که طب سوزنی تنها به لحاظ باوری که بعضی افراد به آن دارند یا همان فرضیه تلقین تأثیرگذار است. به هر حال چیزی که نمی‌توان انکار کرد، ریلکس شدن و احساس افزایش انرژی در اندام‌های مختلف بدن بعد از انجام طب سوزنی است.

نقاط طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی مورد استفاده قرار میگیرند؟

به طور کلی و بر اساس آزمایشات دقیق علمی، بیش از 100 بیماری وجود دارد که از طریق طب سوزنی درمان شده یا تا حدود زیادی از عوارض آن کاسته می‌شود. البته تسکین انواع درد در هر ناحیه‌ای از بدن شناخته شده‌ترین کارکرد این تکنیک سنتی چینی است. اما بر طبق شواهد اثبات نشده، ترک سیگار، درمان خستگی و بی‌خوابی، افسردگی و آلرژی و حتی لاغری با طب سوزنی امکان پذیر است.

شناسایی نقاط طب سوزنی
شناسایی نقاط طب سوزنی

میگرن

هر کسی که این درد آزاردهنده را تجربه کرده باشد، حاضر است هر روشی را برای متوقف کردنش امتحان کند. در درمان سردردی که منشأ آن میگرن یا قرار گرفتن در شرایط تنش‌زا است، می‌توان از درمان میگرن با طب سوزنی به عنوان یکی از مؤثرترین و البته بی عارضه‌ترین درمان‌ها استفاده کند.

آرتروز

درمان آرتروز به خصوص در ناحیه زانو به‌وسیله تحریک نقاط طب سوزنی زانو توسط مؤسسات علمی معتبری به اثبات رسیده است. علاوه بر استفاده از طب سوزنی برای درمان و تسکین آرتروز، روش‌های دیگری مانند تزریق پی آر پی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش طبیعی درمان انواع آرتروز با تزریق پی آر پی، مقاله فوق را مطالعه کنید.

نقاط طب سوزنی در بدن
نقاط طب سوزنی در بدن

ناباروری

همان‌طور که گفتیم یکی از کارکردهای قطعی طب سوزنی، از بین بردن استرس و کاهش اثراتی است که تنش‌های روحی و روانی بر روی سلامت جسم می‌گذارد. از طرفی یکی از دلایل ناباروری در خانم‌ها همین استرس است. بنابراین استفاده از طب سوزنی می‌تواند با کاهش استرس در خانم‌ها، احتمال باروری را در آنها افزایش دهد. در مقاله درمان ناباروری با طب سوزنی به طور کامل این روش را مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

سندروم قاعدگی دردناک

این عارضه که برای بعضی از خانم‌ها هر ماه تکرار می‌شود، حداقل چند روز از زندگی روزمره این افراد را مختل می‌کند. تحقیقات ثابت کرده‌ است که طب سوزنی به خوبی از عهده کاستن این درد برمی‌آید. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که از دردهای دوران قاعدگی خسته شده اید، هرچه سریعتر برای تسکین و کاهش درد قاعدگی با طب سوزنی اقدام کنید.

دندان درد

دندان دردی که ناشی از کشیدن یا دیگر فرآیندهای پزشکی در این ناحیه است، با استفاده از طب سوزنی تا حدود زیادی تسکین پیدا می‌کند.

کمردرد مزمن

خیلی از کسانی که به این بیماری دچار هستند، بعد از امتحان کردن روش‌های درمانی مختلف بی‌نتیجه، به سراغ سوزن‌ها رفته‌اند! سوزن‌های نازکی که در طب سوزنی چینی به کار گرفته می‌شود، قویاً توسط دانشمندان برای درمان دردهای کمر توصیه شده‌است و علاوه بر آن، درمان کمردرد با طب سوزنی از راه‌های طبیعی و بدون عوارض است. درنتیجه هیچ جای نگرانی درخصوص این روش درمان وجود ندارد.

نقاط طب سوزنی کمر
نقاط طب سوزنی کمر

سندروم تونل کارپال

این بیماری عوارضی مانند دست درد حاد و احساس ناراحتی در ناحیه بازو را به همراه دارد. دانشمندان با استفاده از نقاط طب سوزنی در این اندام، و بررسی تأثیرگذاری این روش در گروه‌های مختلف بیماران، به نتایج امیدوارکننده‌ای دست پیدا کردند. التیام درد دست و بازو در این بیماران کمترین نتیجه‌ای بوده که طب سوزنی به دنبال داشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص این بیماری و روش درمانی آن، میتوانید مقاله درمان سندرم تونل کارپال با طب سوزنی را مطالعه کنید.

فیبرومیالژیا

این بیماری نیز از جمله مشکلاتی است که به وسیله طب سوزنی به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. درمان فیبرومیالژیا با طب سوزنی کاملاً طبیعی و بدون عوارض است.

بهبود حالت تهوع

حالت تهوع و استفراغ گاهی به عنوان عوارض بیماری یا حتی جراحی و درمان‌های مختلف در فرد بروز پیدا می‌کند. شناسایی نقاط طب سوزنی و اعمال سوزن‌ بر روی آنها، این حالت را بهبود می‌بخشد.

عوارض سرطان

انواع سرطان و درمان‌هایی که برای بیماران سرطانی به کار گرفته می‌شود، عوارض مختلفی دارد. جالب است بدانید که درمان سرطان با طب سوزنی هم در درمان عارضه‌های ناشی از بیماری و هم در درمان عوارض ناشی از فرآیندهای پزشکی مؤثر است.

آیا فروکردن سوزن در نقاط طب سوزنی عوارض دارد؟

چنانچه برای این کار به یک متخصص کاربلد مراجعه کنید، تقریباً هیچ عارضه‌ای برای شما به وجود نمی‌آید. اما چنانچه این فرد تخصص کافی نداشته باشد، می‌تواند با فرو کردن بیش از حد سوزن در بدن شما باعث پاره شدن رگ‌های خونی، کیسه صفرا و یا حتی ریه‌های شما شود. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله عوارض طب سوزنی چیست؟ را مطالعه کنید.

همچنین فرو کردن سوزنی که کاملاً استریل و ضد عفونی نشده باشد نیز، می‌تواند خطر عفونت را برای شما به دنبال داشته باشد. به طور کلی خانم‌های باردار بهتر است از این روش اجتناب کنند. همچنین کسانی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، افرادی که در قلب خود باتری و یا هر گونه دستگاه الکتریکی دیگری کار گذاشته‌اند و افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند، به هیچ عنوان نباید به سراغ طب سوزنی بروند.

سخن پایانی

در نهایت برای جلوگیری از این خطرات و بروز عوارض ذکر شده، پیشنهاد ما به شما انجام طب سوزنی برای تسکین و درمان بیماری ها در سوزنیران، مجهزترین مرکز طب سوزنی، توسط بهترین پزشک طب سوزنی تهران است. مرکز تخصصی سوزنیران تحت نظارت دکتر سید جعفر محقق با بیش از 12 سال سابقه کار، جهت انجام تمام خدمات طب سوزنی و امبدینگ در خدمت شماست. میتوانید برای دریافت وقت مشاوره یا معاینه حضوری با شماره های مطب در تماس باشید. امیدواریم مطلب فوق مورد توجه شما واقع شده باشد. درصورت تمایل، می‌توانید سوالات خود را برای ما کامنت کنید یا از طریق واتس‌اپ با پشتیبان آنلاین ما در ازتباط باشید.

سوالات متداول:

  • نقاط اصلی طب سوزنی کدامند؟

Li4 – Liv3 – sp6 – st36 – yintang – H7 – Lu7 از مهم‌ترین نقاط طب سوزنی محسوب می‌شوند.

  • چگونه نقاط طب سوزنی مناسب خود را تشخیص دهیم؟

بهترین روش برای پیدا کردن بهترین نقطه طب سوزنی مناسب شما، مراجعه به پزشک متخصص طب سوزنی است. پزشک با معاینه شما و در نظر گرفتن شرایط بدنی و بیماری نقاط طب سوزنی مناسب شما را پیدا خواهد کرد.

2 دیدگاه

    1. درود. باید بررسی بشه که بفهمیم نازایی بر اثر چی هست و بعد نقاط طب سوزنی برای نازایی رو پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا