نحوه استراحت برای دیسک کمر چگونه است؟

4.5/5 - (6 امتیاز)

نحوه استراحت برای دیسک کمر باید چگونه باشد؟ همگی ما در طول روز جنبش‌ها و حرکات زیادی را انجام می‌دهیم. در آناتومی بدن انسان کمر به عنوان یکی از مهره‌های اصلی، در تمامی حرکات و خم و راست شدن‌های شما ایفای نقش می‌کند. همه‌ی انسان‌ها در طول زندگی خود درد کمر را حس کرده‌اند؛ خصوصاً هنگام انجام کارهای سنگین و درست همین‌جاست که اهمیت این عضو حیاتی برای ما روشن می‌شود. به همین دلیل در این مطلب به بررسی نحوه نشسنن و استراحت برای دیسک کمر پرداخته ایم. این مطلب را از دست ندهید.

دیسک کمر چیست؟

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن درگیر هستند و در جوامع امروزی بیش از قبل به چشم می‌خورد، مسئله دیسک کمر است. دیسک کمر از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش خارجی آن که آنولوس فیبروزوس نامیده می‌شود از ۳۲ لایه تشکیل شده است و قسمت داخلی آن که نوکلئوس پولپوزوس نامیده می‌شود، هسته دیسک است که یک ساختمان ژلاتین مانندی دارد.

سن شایع ابتلا به این معضل بین دهه سوم و چهارم زندگی افراد است و بیشتر در میان افراد میانسال به چشم می‌خورد. علائم دیسک کمر در افراد مختلف متفاوت بوده و راه های درمان آن نیز متفاوت است. در ادامه با روش‌های درمان دیسک کمر و بررسی کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد همراه شما هستیم.

دیسک کمر چیست

بهترین روش درمان دیسک کمر

بیماری دیسک کمر طیف وسیعی را شامل می‌شود؛ نظیر ساییدگی دیسک، برآمدگی دیسک، فتق دیسک، نازک شدن دیسک و مواردی این‌چنین. روش درمان دیسک کمر برای هر شخص ممکن است متفاوت باشد اما رژیم غذایی برای دیسک کمر برای همه یکسان است. برخی از بهترین روش‌های درمان دیسک کمر عبارت‌اند از:

  • استفاده از داروهای ضد التهاب

داروهای ضد التهاب یا به تعبیر دیگر مسکن‌ها سبب می‌شوند ورم موجود در اطراف ریشه‌های عصبی دیسک کمر کاهش بیابد و این امر تا حد زیادی به کاهش درد و البته بهبود بیماری کمک می‌نماید.

  • فیزیوتراپی

این روش با استفاده از ورزش‌های مخصوص دیسک کمر و یا گرم کردن، به کاهش درد و بهبود بیماری فرد کمک می‌کند. البته باید نحوه استراحت برای دیسک کمر را هم بدانید و در کنار فیزیوتراپی از آن استفاده کنید تا فشار زیادی به مهره‌های کمر شما وارد نشود.

  • آب درمانی

در این روش منحصر به فرد، در اطراف ریشه‌های عصبی و یا در داخل ستون مهره‌ها آب را تزریق می‌کنند. این راه یکی از روش‌های مؤثر در درمان دیسک کمر است.

  • عمل جراحی

گرچه در برخورد با بیماری دیسک کمر همیشه سعی بر این است که با روش‌های ذکر شده بیماری را کنترل و درمان کنند؛ اما در صورت عدم بهبود بیماری و اینکه بدن بیمار به آن روش‌ها پاسخ مناسبی نشان ندهد، آخرین راه، انجام عمل جراحی است.

راه‌های متفاوتی برای انجام عمل شامل عمل جراحی لیزر، روش‌های عمل جراحی باز و یا آندوسکوپی وجود دارد که تشخیص اینکه کدام نوع جراحی مناسب‌تر است، بسته به نوع مشکل دیسک بیمار و طبق تصمیم دکتر انجام می‌گردد.

همانطور که میدانید عمل های جراحی گاها خطرات و عوارض جبران ناپذیری دارند. از این رو درمان کمر درد با طب سوزنی را به شما توصیه میکنیم. درصورتی که تمایل دارید درمورد این روش درمانی بیشتر بدانید میتوانید مقاله طب سوزنی چیست را مطالعه کرده و سوالات خود را بصورت آنلاین از متخصصین ما بپرسید.

آیا دیسک کمر خوب می‌شود؟

سؤالی که اکثر بیماران در اولین برخورد با این مشکل می‌پرسند این است که دیسک کمر خوب می‌شود یا خیر؟ در این راستا باید گفت تقریباً در هشتاد درصد موارد این بیماری با روش‌های غیر جراحی و حتی درمان‌های طبی رفع می‌شود و در بیست درصد دیگر هم زمانی که فرد با سایر درمان‌ها بهبودی مطلوبی پیدا نکند، سعی می‌شود با انواع جراحی این بیماری رفع شود.

مطالب مرتبط: آیا ضایعه نخاعی درمان می شود؟

 در طی جراحی هم معمولاً هشتاد درصد افراد خوب می‌شوند. آن بیست درصد دیگر عموماً بسته به نوع بیماری‌شان، میزان پیشرفته بودن بیماری و تعداد دیسک‌های پاره‌شان، و سایر بیماری‌های زمینه‌ای که دارند نظیر چاقی، دیابت و یا انواع بیماری‌های روماتیسم، گاهی به بهبودی کامل دست پیدا نمی‌کنند؛ گرچه روش‌های زیادی برای کاهش درد به آنها توصیه می‌گردد.

یکی دیگر از سوالاتی که مبتلایان دیسک کمر میپرسند این است که آیا میتوانیم پیاده روی کنیم؟ درصورتی که شما هم میخواهید بدانید آیا پیاده روی برای دیسک کمر مضر است یا خیر، این مقاله وبسایت سوزنیران را از دست ندهید!

چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد؟

اگر شما دچار بیماری دیسک کمر هستید، علاوه بر انجام روش‌های درمانی، بایستی از برخی از کارها بر حذر باشید تا بیماری شما عود نکند. این امور عبارت‌اند از:

بلند نکردن اجسام سنگین:

اگر دچار بیماری دیسک هستید، این کار درد شما را افزایش می‌دهد؛ و اگر دچار این بیماری نیستید، این کار فشار زیادی به کمر می‌آورد و انجام دادن مداوم آن سبب پارگی دیسک شما می‌شود.

انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی پر فشار:

گرچه یکی از روش‌های بهبود دردهای کمری، انجام ورزش است؛ اما باید توجه داشت نه هر ورزشی! برخی از ورزش‌ها فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کنند و بایستی صرفاً ورزش‌ها و نرمش‌های توصیه شده توسط دکتر خود را انجام دهید. این ورزش‌ها عبارت‌اند از:

  • بسکتبال
  • فوتبال
  • بیسبال
  • دراز نشست
  • بالا بردن وزنه
  • حرکات ایروبیک

مرتبط بخوانید: راه رفتن برای دیسک کمر خوب است یا بد؟!

محدودیت در برخی از فعالیت‌های بدنی:

همگی ما در طول روز حرکات متفاوت و زیادی را انجام می‌دهیم که کمر هم درگیر می‌شود. متوسط این حرکات برای انسان چیزی حدود هشت هزار بار است. اما اگر دچار بیماری دیسک هستید باید بدانید برخی حرکات درد شما را افزون می‌کند. این حرکات عبارت‌اند از:

  • بالا آوردن پا:

این عمل سبب فشار وارد شدن به کمر و گاهی باعث گرفتگی عضلات آن می‌شود؛ لذا به افراد دارای این بیماری توصیه می‌شود حتی‌الامکان این کار را انجام ندهند.

  • خم شدن به جلو:

این عمل نیز فشار زیادی را به قسمت نخاع و رباط‌های ناحیه کمری وارد می‌نماید و سبب می‌گردد پارگی دیسک کمر تشدید شود؛ لذا بایستی از انجام آن برحذر باشید.

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟

افراد درگیر این بیماری معمولاً هنگام کمی نشستن یا حتی دراز کشیدن، از افزایش درد خود شکایت دارند؛ لذا بهتر است به‌گونه‌ای بنشینند که دردشان افزون نشود. به توصیهٔ کارشناسان، بهتر است پس از اینکه نیم ساعت نشستید، به مدت ۲۰ ثانیه بلند شوید تا این نشستن مداوم دردتان را تشدید نکند.

 اگر کار این افراد به گونه‌ای است که بایستی پشت صندلی بنشینند، بهتر است ستون فقرات خود را محکم به صندلی تکیه دهند و حتماً صاف بنشینند. طی نشستن سعی نمایید خیلی دست و پا نزنید که رباط ستون فقرات دچار کشیدگی شود.

هم چنین بایستی زانوهای شما هم سطح با لگن باشد و اگر کمی بالاتر هم بود، مشکلی نیست. ولیکن نباید پایین‌تر باشد. اگر روی زمین می‌نشینید به یاد داشته باشید که قوس کمر در حالت طبیعی خود حفظ شود؛ کمرتان راست و شانه‌ها به سمت عقب باشند. بهتر است به گونه‌ای بنشینید که وزن بدن بر روی هر دو قسم باسن تقسیم شود و به‌صورت یک طرفه که صرفاً بر روی قسمتی فشار وارد شود، ننشینید. در مقاله ای دیگر به بررسی نحوه صحیح نشستن روی صندلی پرداخته ایم که میتوانید آن را بطور کامل مطالعه کنید.

نحوه نشستن افرادی که دیسک کمر دارند

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر:

اولین نکته‌ای که بایستی بدان توجه نمود، کم کردن میزان حرکات و تکان دادن ستون فقرات است. این افراد برای استراحت بهتر است به پهلو و یا به صورت طاق باز بخوابند که البته خوابیدن به پهلو و جمع نمودن پاها به سمت شکم، که به حالت جنینی معروف است، بهترین نحوه برای استراحت این نوع از بیماران است.

آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می‌شود؟

حداکثر استراحت لازم برای این نوع افراد ۴۸ ساعت است و باید دانست اگر طی دو الی هفت روز حلقه دیسکی جوش نخورد، با یک ماه استراحت هم جوش نخواهد خورد.

درست است که در بخش پیش نحوه استراحت برای دیسک کمر را برای شما توضیح دادیم. اما باید بدانید صرف استراحت، سبب رفع کامل پارگی دیسک کمر نمی‌شود و بایستی به‌صورت هم‌زمان از داروهای مربوطه و درمان‌های خاص آن هم استفاده نمایید. علاوه بر دارو، میتوانید از خاصیت میوه هایی که برای درمان کمر درد خوب هستند نیز استفاده کنید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله کوشیدیم برخی از اساسی‌ترین پرسش‌های حوزه بیماری دیسک کمر را پاسخ دهیم. شما نیز اگر سؤالی در این باره دارید، آن را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید. آیا شما نحوه نشستن خاصی برای بهبود علائم دیسک کمر خود دارید؟ خوشحال میشویم بدانیم نحوه استراحت برای دیسک کمر شما چگونه است؟ شما کدام روش استراحت برای دیسک کمر را ترجیح میدهید؟ همچنین اگر میخواهید برای همیشه از درد مزمن گردن رهایی یابید، پیشنهاد میکنیم مقاله مزایای طب سوزنی گردن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا