عوارض لیزر موهای زائد کدامند؟

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

آیا عوارض لیزر موهای زائد تا حدی هستند که این روش اصلاح بسیار ساده و موثر را فراموش کنیم؟ چند سال پیش بود که برای خلاص شدن از شر موهای زائد باید به سراغ راه­‌های دردآوری مانند بند انداختن، وکس یا اپیلاسیون می‌­رفتیم و درد، کوچک­ترین مشکل این روش­‌ها بود. چند هفته بعد، موهای زائد دوباره رشد می­‌کردند و نیاز به اصلاح داشتند. با پیشرفت تکنولوژی، متخصصان بهداشت و سلامت به دنبال راهی برای درمان دائمی این مشکل بودند تا اینکه دستگاه لیزر عرضه شد.

دستگاه لیزر، معجزه‌ای بود که افراد را برای همیشه از رویش مجدد موهای زائد خلاص می­‌کرد اما می‌­دانیم که همه روش­‌های درمانی، عوارض یا واکنش‌هایی را در پی دارند.

خوشبختانه پیشرفت­‌های روزافزون، این عوارض را به حداقل رساند، تا جایی که امروزه عوارض لیزر موهای زائد واکنش‌­هایی طبیعی نسبت به ایجاد تغییر در پوست است که مراقبت و انتخاب درست، همین عوارض را به کمترین حد خود می­‌رساند. در این مقاله شایع­‌ترین عوارض لیزر موهای زائد را بررسی می­‌کنیم و در ادامه راه­‌های مراقبت از پوست بعد از لیزر کردن را به شما معرفی می‌­کنیم.

فرآیند لیزر موهای زائد

احتمالاً اکثر افراد تصور می­کنند که مکانیزم و عملکرد دستگاه­‌های لیزر ساختار پیشرفته و پیچیده‌­ای دارد اما شاید برایتان عجیب باشد که دستگاه لیزر، تنها تأثیرش با ایجاد نور اتفاق می‌­افتد. همان نوری که در طول شبانه­ روز توسط منابع مختلفی مانند خورشید، لامپ و آتش ایجاد می­‌شود و ما پرتو یا بازتابش را می‌بینیم. البته هر نوری با توجه به منبع آن، طول موج و اثر متفاوتی دارد.

جالب است بدانید افرادی که دارای پوست تیره هستند، به جهت جذب بیشتر طول موج، نتیجه بهتری از لیزر موهای زائد می­‌گیرند اما در عین حال بیشتر در معرض عوارض لیزر موهای زائد هستند. به زبان ساده­‌تر می‌­توان گفت دستگاه لیزر به وسیله نور، قبل از گرم شدن پوست، روی پیاز و ساقه مو تأثیر می­‌گذارد تا دیگر مویی از آن رشد نکند.

فرآیند لیزر موهای زائد

چرا لیزر عوارض دارد؟

درست است که لیزر با پرتوی نور عمل می­‌کند اما این نور، هم ویژگی­‌های فیزیکی خاصی دارد و هم بسیار پرانرژی است. طراحی لیزر به گونه­‌ای است که موج نور باعث داغ شدن پیاز مو و آسیب دیدن فولیکول­‌ها می‌­شود. برای آن که پرتوی لیزر به پیاز مو برسد باید از لایه­‌های سطحی پوست که اپیدرم نام دارد، عبور کند. طبیعتاً پرتوی لیزر برای آن که روی پیاز مو تأثیر بگذارد، کمی هم جذب اپیدرم می­‌شود. برای همین است که عوارضی مانند سوختگی، تغییر رنگ پوست، زخم و دیگر عوارض مشابه ایجاد می­‌شود.

از دست ندهید: امبدینگ شکم: قیمت و مزایا

عوارض لیزر موهای زائد کدامند؟

احتمالاً شنیده­‌اید که هیچ قرص یا دارویی بدون ضرر نیست. این جمله تقریباً درباره بیشتر روش­‌های درمانی یا بهداشتی صدق می‌­کند اما نکته مهم این است که عوارض به معنای آسیب یا ضرر نیست بلکه منظور از عوارض، واکنش طبیعی بدن نسبت به یک تغییر است که این واکنش­‌ها قابل پیش­بینی هستند و جای نگرانی ندارد. اما واکنش­‌های غیرطبیعی به عنوان عوارض حادی هستند که ناشی از خطای درمانی یا استفاده از دستگاه غیراستاندارد است. اکنون برخی از شایع­‌ترین عوارض لیزر موهای زائد را به شما معرفی می‌­کنیم:

  • قرمز شدن و التهاب پوست

از آنجایی که تأثیر لیزر به طور خاص بر روی فولیکول­‌ها و پیاز مو است، در نتیجه واکنش بدن را به همراه خواهد داشت. پرتوی لیزر باعث بروز قرمزی و التهاب در آن قسمت از پوست می­‌شود. گاهی ممکن است بعد از لیزر، کمی احساس زق زق زدن یا تورم پوست به وجود آید. البته که این علائم همیشگی نیست.

قرمزی و التهاب پوست در این حد، واکنشی کاملاً طبیعی است که موقت بوده و خیلی زود از بین می‌­رود. گاهی جهت کاهش این علائم، از بی­‌حسی موضعی استفاده می‌­شود. یکی دیگر از راه­‌های رایج برای درمان این عارضه، کمپرس و دوش آب سرد است.

  • سوختگی و تاول

از جمله عوارض لیزر موهای زائد، سوختگی و تاول است. این عارضه از جمله واکنش‌­های طبیعی بدن نیست، بلکه نتیجه خطای درمانی، تکنیک­‌های نامناسب اپراتور و یا استاندارد نبودن دستگاه است.

  • پوسته پوسته شدن

از دیگر عوارض لیزر موهای زائد، خشک شدن یا پوسته پوسته شدن قسمت لیزر شده است. این عارضه به ندرت رخ می‌­دهد و از پیامدهای خفیف به شمار می­‌آید که با استفاده از کرم­‌های مرطوب‌­کننده می‌­توانید آن را بهبود ببخشید.

  • تغییر رنگ پوست

کاهش رنگدانه­‌های پوست که باعث روشن­تر شدن پوست می­‌شود و در مقابل، افزایش رنگدانه­‌ها که باعث تیره­‌تر شدن پوست می‌­شود، نیز از جمله عوارض لیزر موهای زائد است. این عارضه معمولاً گذرا است ولی ممکن است تا چند هفته ماندگار شود. قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و همچنین استفاده از کرم‌­های ضدآفتاب می­‌تواند در کاهش احتمال بروز این عارضه، مؤثر باشد.

  • آسیب به چشم

اشعه لیزر اگر به صورت مستقیم با چشم برخورد کند، می­تواند آسیب‌­های جبران ­ناپذیری را ایجاد کند. بنابراین استفاده از عینک مخصوص در حین لیزر موهای زائد برای بیمار و اپراتور الزامی است. در صورتی که جهت لیزر موهای صورت به پزشک مراجعه کردید، می­بایست از عینک­‌های محافظ­دار استفاده کنید که اطراف چشم را نیز پوشش دهد.

آسیب به چشم

  • ایجاد زخم

همانطور که اشاره کردیم، قرمز شدن پوست از عوارض لیزر مو­های زائد است اما اگر متخصص لیزر، مرتکب اشتباهی شود و یا دستگاه، طول موج استانداردی نداشته باشد ممکن است بعد از لیزر، زخم­‌هایی سطحی ایجاد شود. در صورتی که بعد از گذشت 3 یا 4 روز، جای زخم بهتر نشد، می­‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

توصیه­‌های مراقبتی بعد از لیزر

  • بعد از لیزر تا حد امکان در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و زمانی که از خانه بیرون می‌­روید از کرم­‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
  • تا جلسه بعدی لیزر، آفتاب نگیرید، سولاریوم نروید و از کرم‌­های برنزه استفاده نکنید.
  • تا حد ممکن 24 ساعت بعد از لیزر موهای زائد صورت، از مصرف لوازم آرایش جلوگیری نمایید.
  • از حمام آب داغ، سونا و جکوزی آب گرم حداقل تا 2 روز بپرهیزید.

اگر پس از لیزر موهای زائد یا موارد دیگر دچار افتادگی و شل شدن پوست شدید اصلا نگران نباشید و قبل از هرگونه مصرف داروی شیمیایی این مطلب را مطالعه کنید: مزایای لیفت صورت با نخ

راه های پیشگیری از عوارض لیزر موهای زائد

اولین و مهم­ترین اقدام جهت مصون ماندن از عوارض لیزر موهای زائد، انتخاب و مراجعه به مرکز و کلینیکی است که خیال شما را از لیزری مطمئن راحت کند و همچنین کمترین عوارض را داشته باشد. کلینیک سوزنیران با بهره­‌گیری از اپراتورهایی باتجربه و زیر نظر پزشک متخصص، به شما این اطمینان را می­‌دهد که با به­ کارگیری به­‌روزترین دستگاه لیزر تجربه­‌ای لذت­بخش و رضایتمند را برایتان فراهم آورد. در این نوشته می‌توانید دستگاه مورد استفاده در روش لیزر موهای زائد در سوزنیران را بشناسید.

شایع ترین عوارض لیزر موهای زائد

در این مقاله تلاش کردیم با معرفی عملکرد دستگاه لیزر و عوارض لیزر موهای زائد، شما را مطمئن کنیم تا با خیالی آسوده موهای زائد بدنتان را لیزر کنید. سال­هاست که سازمان بهداشت جهانی این روش را تأیید کرده و اگر حتی یک مورد، عارضه خطرناک وجود داشت، قطعاً از طرف این سازمان ساخت و تبلیغ دستگاه‌­های لیزر ممنوع میشد.

بنابراین همانطور که در طول مقاله توضیح دادیم، تنها نکته مهم، قبل از انجام لیزر، یافتن کلینیکی است که با رعایت اصول بهداشتی و دستگاهی استاندارد، لیزر موهای زائد را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهد تا از ابتلا به عوارض احتمالی جلوگیری شود. اگر هنوز از انجام لیزر موهای زائد بدن مطمئن نیستید به شما پیشنهاد می‌دهیم مقاله مزایا و معایب لیزر موهای زائد را مطالعه کنید تا خیالتان راحت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا