درمان آسم و بیماری های ریوی با طب سوزنی: مزایا و هزینه درمان آسم با طب سوزنی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

آیا طب سوزنی برای درمان آسم جواب‌گوست؟ آسم و طب سوزنی چه رابطه‌ای دارند؟ هزاران سال پیش که علم پزشکی مجهز به دستگاه­‌های پیشرفته و داروهای شیمیایی نبود، طبیبان و حکیمان زمان در هر منطقه‌­ای روش خاصی برای درمان بیماران داشتند که با فرهنگ آن منطقه مطابق بود.

در شرق آسیا و به ویژه چین علاوه بر گیاه­ درمانی که از روش­های مرسوم آنها محسوب می­‌شد، طب سوزنی نقش پررنگی را در درمان بیماری­‌ها ایفا می­کرد. از مهم‌ترین ویژگی­های طب سوزنی، درمان بیماری‌­هایی بود که برایشان بهبود قطعی وجود نداشت. به عنوان مثال طب سوزنی و درمان آسم یکی از پررنگ­‌ترین کاربردهای این علم به شمار می­رفت.

از این رو یکی از مهم­‌ترین نتایج طب سوزنی، تأثیر بر دستگاه تنفسی و درمان بیماری­‌های ریوی است. امروزه به جهت صنعتی شدن زندگی تقریباً در همه کشورها مشکلات آلودگی هوا، استشمام آلاینده­‌ها و تغییرات اقلیمی در حال افزایش است. این موارد باعث ایجاد مشکلات تنفسی، عدم اکسیژن­رسانی به خون و در نهایت ابتلا به بیماری آسم می­شود. از آنجایی که آسم درمان قطعی ندارد، طب سوزنی می­‌تواند درد و علائم این بیماری را کنترل کند و همینطور با درمان مستمر از بروز علائم پیشگیری کند.

ما در این مقاله تلاش خواهیم کرد اطلاعات مفیدی را درباره طب سوزنی و درمان آسم در اختیارتان قرار دهیم. قبل از ورود به بحث آسم و طب سوزنی، بهتر است توضیح کوتاهی درباره روش طب سوزنی و بیماری آسم ارائه دهیم.

آسم به زبان ساده

تنفس، فرآیندی است که بیشتر ما در طول شبانه‌­روز به آن فکر نمی­کنیم چرا که عملی خودکار است و برای جذب اکسیژن نیازی به مشغول کردن فکر خود نداریم. البته در مورد افرادی که دچار آسم هستند، اینگونه نیست و نفس کشیدن همیشه برایشان دغدغه و پراهمیت است.

آسم چیست

آسم یک بیماری مزمن و التهابی است که با درگیر کردن ریه‌­ها باعث تورم دیواره مجاری تنفسی می­شود. علائم حاد این بیماری شامل تنگی نفس، سرفه­‌های شدید، خس­خس و احساس درد در قفسه سینه است. متاسفانه بیش از 330 میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. بنابراین یافتن راهی برای درمان این عارضه، به منزله یاری رساندن به میلیون­ها انسان در سراسر جهان است.

انواع آسم

عامل بیماری آسم به 2 دسته تقسیم می‌­شود:

  • عامل ژنتیک
  • عوامل محیطی

در عامل ژنتیک ممکن است علائم آسم مانند تنگی نفس، کمبود اکسیژن و درد قفسه سینه بدون هیچ تحریک خارجی بروز کند. به بیان ساده‌­تر، بدون دخالت هیچ محرک و عامل خارجی ممکن است بیماری و علائمش عود کند. اما دسته دوم کسانی هستند که به جهت تأثیر عوامل محیطی مانند سرمای هوا، گرد و غبار و آلودگی هوا، افزایش گردافشانی گیاهان و تغییر فصل و نیز دلایل بسیاری، این بیماری در آن­ها شروع به بروز علائم می­کند.

تا به امروز نتیجه­ای که درباره هر دو گونه آلرژیک و غیر آلرژیک می­‌توان گفت، این است که درمان قطعی و همیشگی برای آن وجود ندارد. بلکه می­توان با شناخت عوامل محرک و نیز استفاده از راه­های مؤثر درمانی، آن را کنترل و به نوعی پیشگیری کرد.

تأثیر طب سوزنی بر آسم

از آنجا که آسم درمان قطعی ندارد، محققان و پزشکان همواره در تلاش برای کنترل حملات و پیشگیری کردن از بروز علائم بودند. در این میان طب سوزنی با پیشینه‌­ای مستحکم، روش ارزشمندی را برای حل این مشکل ارائه می­دهد. در طب سوزنی بدون استفاده از هیچ دارو و مواد شیمیایی با یافتن منطقه درد در بدن با تحریک کردن نقطه­ای که غنی از اعصاب است، گره و درد را از بین می­برند. درمان آسم توسط طب سوزنی به این شکل اتفاق می­افتد که پزشک با تحریک عصب­های دستگاه تنفسی درد را کاهش می­دهد و همینطور باعث بهبود اکسیژن­رسانی می­شود. بنابراین طب سوزنی در درمان آسم باعث ساده­تر شدن فرآیند نفس کشیدن بیمار می­شود.

تأثیر طب سوزنی بر آسم

خون­رسانی با سوزن

در افرادی که آسم شدید دارند و مدام دچار حملات تنفسی می­شوند، یکی از مهم­ترین مواردی که باعث شدت بیماری می­شود، نرسیدن خون به ریه و دستگاه تنفسی است. در این روش از طب سوزنی برای درمان آسم، فرآیندی با هدف گرم کردن دستگاه تنفسی و خون‌­رسانی بهتر به این اندام انجام می­گیرد. در این حالت با کمک سوزن­هایی که نقاط خاصی از بدن زده می­‌شود، خون­رسانی بهتری به بافت­‌ها و مجاری دستگاه تنفسی صورت می­گیرد. اینجا است که مشکل کمبود اکسیژن ریه‌­ها برطرف می­شود و فرد مبتلا به آسم، بدون درد و تنگی نفس به تعادل در تنفس می‌­رسد.

طب سوزنی چیست؟

هزاران سال پیش در طب سنتی چین اعتقاد بر این بود که در بدن هر فردی، نیرویی حیات‌­بخش به عنوان یک جریان انرژی وجود دارد. آن­ها معتقد بودند که تمام درد و بیماری­های انسان زمانی اتفاق می­افتد که مانع و سدی در مسیر این جریان انرژی قرار گیرد. این نیروی حیات بخش «چی» نام داشت.

بنابراین با وارد کردن سوزن­‌های نازک به سطح پوست با تحریک نقاط عصبی باعث از بین رفتن درد و در ادامه، بهبود بیماری خواهد شد. آن­ها معتقد بودند با ورود سوزن به بدن مانعی که در مسیر انرژی قرار گرفته بود، برداشته می­‌شود و بدن سلامتی خود را به دست خواهد آورد.

به زبان ساده، طب سوزنی روشی با قدمت چندهزار ساله است که با وارد کردن سوزن به قسمتی از بدن با تحریک عصب­های موجود، درد و بیماری را درمان می­کند.

چرا طب سوزنی؟

اکنون که بیماری آسم مانند حساسیت‌­های فصلی، درمان همیشگی ندارد و این امکان نیست که با استفاده از دارو و اسپری، آن را ریشه­کن کرد، بنابراین بهترین راه حل، روشی است که بیشترین تأثیر و کمترین عوارض را داشته باشد. در درمان اولیه، سوزن با تأثیر بر اعصاب محیطی به طور موقت، موجب آسودگی فرد مبتلا می­‌شود. این اقدام می­تواند در حملات حاد و شدید باعث خون­رسانی بیشتر و کاهش درد هنگام دم و بازدم و حتی از بین رفتن درد قفسه سینه شود.

طب سوزنی در درمان آسم

در ادامه مسیر درمان، طب سوزنی می‌­تواند با تحریک نقاط غنی از اعصاب و به ویژه دستگاه تنفسی باعث افزایش گردش خون و بهبود عملکرد اعضای بدن به ویژه ریه‌­ها و مجاری تنفسی گردد. مهم‌­ترین ویژگی طب سوزنی در درمان آسم و مشکلات تنفسی، نداشتن عارضه و ضرر است. طبیعی است فرد مبتلا برای کنترل بیماری و درد حاصل از آن مجبور است تا پایان عمر انواع داروهای شیمیایی را مصرف کند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات دیگری در بدن فرد به ویژه دستگاه گوارش خواهد شد. اینجاست که طب سوزنی در درمان آسم می­تواند جایگزینی مناسب و مفید باشد.

طب سوزنی، درمان بسیاری از بیماری­‌ها

طب سوزنی به عنوان روشی مطمئن، مؤثر و بدون هیچ ضرر و عارضه‌­ای سال­های بسیاری است که از شرق آسیا شروع و در سرتاسر جهان شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. طب سوزنی برای بسیاری از بیماری­ه‌ای سخت و دردهای طاقت‌­فرسا قابل استفاده و مؤثر است. برخی از رایج‌­ترین کاربردهای طب سوزنی عبارتند از:

  • آلرژی و حساسیت­‌های فصلی
  • مشکلات دستگاه تنفسی
  • فشار خون
  • کمردرد، دیسک کمر و آرتروز
  • دردهای قاعدگی
  • میگرن و سردردهای مزمن
  • اضطراب و افسردگی

برای دسترسی به لیست کامل این بیماری‌ها می‌توانید مراجعه کنید به مقاله طب سوزنی در درمان کدام بیماری‌ها موثر است؟

طب سوزنی، درمان بسیاری از بیماری­‌ها

جمع‌­بندی و نتیجه­‌گیری

اکنون که با مطالعه مقاله طب سوزنی و آسم با ویژگی­ها و فواید طب سوزنی آشنا شدید به شما پیشنهاد می­کنیم برای درمان دردها و ناراحتی­‌هایتان نگاهی به کلینیک سوزنیران بیاندازید تا با ویژگی‌­ها و خدمات این مرکز طب سوزنی آشنا شوید. این مرکز زیر نظر دکتر محقق به عنوان متخصص طب سوزنی، ارائه‌­دهنده تخصصی­ترین خدمات سوزن‌­درمانی و امبدینگ است. دکتر محقق علاوه بر تخصص در این زمینه، مدارک متعددی را از کشورهای مختلف به ویژه چین، آمریکا و کانادا اخذ کرده‌­اند. شما می­‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن وقت مشاوره، به «مرکز سوزنیران» مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا