سردرد میگرنی چیست؟ علائم سردرد میگرنی را بدانید!

4.4/5 - (5 امتیاز)

همه ما از دوران کودکی تا امروز، بیماری­‌های مختلفی را تجربه کرده­‌ایم. از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا مالیخولیا! در این میان، یکی از بیماری­‌هایی که به دلایل مختلف و زیادی مانند خستگی، ضعف، ضربه، گرسنگی و کم ­خوابی سروکله‌اش پیدا می­شود، سردرد است. سردرد از جمله بیماری­‌هایی است که همه ما حتی برای چند ساعت هم که شده، تجربه کرده‌­ایم. اما همین سردرد ساده که با کمی استراحت یا خوابیدن بهبود می­یابد، می­‌تواند کابوس افرادی باشد که به نوع شدید آن یعنی سردرد میگرنی، مبتلا هستند. در این مقاله، علاوه بر معرفی سردرد میگرنی و علائم آن به تأثیر طب سوزنی در درمان سردرد میگرنی خواهیم پرداخت.

میگرن چیست؟

میگرن یک بیماری شایع عصبی است که باعث درد شدید و ضربان­دار در یک طرف از سر می­شود. میزان و شدت درد میگرن به اندازه­‌ای است که هنگام حمله عصبی، فرد توان انجام فعالیت ­های روزمره‌­اش را ندارد. مدت زمان سردرد میگرنی ممکن است بین ۲ تا ۴۸ ساعت طول بکشد. علائم شایعی که هنگام حمله بروز می­کند، عبارت­اند از: تهوع، استفراغ، سرگیجه، سوزن‌سوزن شدن، حساسیت به نور، صدا و بو! البته سردرد ها می‌توانند انواع دیگری نیز داشته باشند که در مقالات درمان سردرد خوشه ای و درمان سردرد تنشی می‌توانید درباره آن ها اطلاعات بیش تری به دست آورید.

متأسفانه علت اصلی سردرد میگرنی ناشناخته است و همین موضوع باعث شده تا درمان قطعی برای آن وجود نداشته باشد. در این میان، طب سوزنی به عنوان راه حلی مورد تأیید و مطمئن، با تحریک نقاط اعصاب علاوه بر تسکین درد، هنگام بروز حمله می‌تواند موجب بهبود همیشگی این بیماری شود.

علت میگرن چیست؟

با وجود اینکه میگرن، سومین بیماری شایع جهان است، هنوز درک اندکی از علل و درمان آن وجود دارد. اختلال در رگ‌های خونی و عصبی، پرطرفدارترین فرضیه درباره علت بروز این بیماری است. به طور کلی، عوامل محیطی و ژنتیک دو فاکتور اصلی و تأثیرگذار در ابتلا و تشدید این بیماری هستند. در ادامه، هر یک از این عوامل را به اختصار توضیح می‌دهیم:

ژنتیک

دو سوم کسانی که با میگرن دست و پنجه نرم می‌کنند، این بیماری را از پدر یا مادرشان به ارث برده‌اند. جالب است بدانید، زنان بیش از ۲ برابر مردان به این اختلال مبتلا هستند. در مورد ژنتیک به عنوان مهم‌ترین عامل ابتلا، می‌توان به تحقیقاتی اشاره کرد که نتیجه آن می‌گوید از هر ۵ فرد مبتلا به میگرن، ۴ نفر سابقه خانوادگی آن را ذکر کرده‌اند. به طوری که اگر یکی از والدین میگرن داشته باشد، امکان ابتلای فرزند ۵۰ درصد و اگر هر دو مبتلا باشند، امکان ابتلای فرزندان ۷۵ درصد می‌شود.

عوامل محیطی

اما علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی نیز ممکن است باعث ایجاد میگرن شوند که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

علت سردرد میگرنی
چرا افراد دچار سردرد میگرنی می شوند؟

تغییرات هورمونی

نوسانات سطح استروژن به دلیل دوره‌های قاعدگی، بارداری و یائسگی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سردردهای میگرنی است.

تغذیه

نوشیدنی‌هایی که حاوی الکل و کافئین هستند، مانند شراب، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث ایجاد سردرد میگرنی شوند. همچنین غذاهای فرآوری شده‌ای که شور و تند هستند و حتی حذف یک وعده غذایی از رژیم روزانه از مؤثرترین عوامل ابتلا به سردرد میگرنی است. البته علاوه بر اینکه برخی مواد غذایی باعث ایجاد میگرن می‌شوند، جالب است بدانید که گرسنگی هم ممکن است باعث سردرد شوند. برای کسب اطلاعات بیش تر در این باره پیشنهاد می کنیم مقاله درمان سردرد ناشی از گرسنگی را مطالعه کنید.

استرس

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده میگرن، استرس است. البته که زندگی بدون استرس، خیلی بعید است اما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مدیتیشن و انجام فعالیت‌های ورزشی، میزان استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

مصرف برخی داروها

بعضی داروها می‌توانند تعداد یا میزان حملات میگرنی را شدت ببخشند. به عنوان مثال، داروهای ضد بارداری خوراکی باعث اختلال هورمونی می‌شود و در نتیجه موجب سردرد میگرنی خواهد شد.

عوامل جسمی

میزان تحرک و فعالیت و همچنین زیاد خوابیدن (بخوانید: درمان سردرد صبحگاهی) از عوامل تأثیرگذار در شروع حملات عصبی است. وضعیت جسمانی افراد ممکن است در ایجاد بیماری میگرن تاثیر گذار باشد.

محرک‌های حسی

محرک‌هایی مانند نور خورشید، صدای زیاد و بوی تند می‌تواند میگرن را تحریک کند.

درمان میگرن با طب سوزنی و امبدینگ

در هر سرزمین، با توجه به شرایط اقلیمی و سبک زندگی، روش‌هایی برای مداوا و درمان بیماری‌ها وجود داشته و دارد. با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بسیاری از این روش‌ها به فراموشی سپرده شد. به عنوان مثال ابوعلی سینا حدود ۱۰۰۰ سال پیش با توجه به شدت و نوع ضربان قلب افراد بیماری آن‌ها را تشخیص می‌داد و با استفاده از گیاهان دارویی شفابخش برایشان تجویز می‌کرد.

مطالب مرتبط: آیا صرع با طب سوزنی درمان میشود؟

در طب سنتی چین، یکی از راه‌های تسکین درد و درمان بیماری طب سوزنی است. در طب سنتی، اعتقاد بر این است که در بدن هر انسانی، نیرویی حیات‌بخش به نام «چی» وجود دارد که باعث تعادل و سلامتی اعضای بدن می‌شود. زمانی که مانعی سر راه این جریان انرژی شود، بیماری و درد اتفاق می‌افتد. اینجاست که طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های ظریف، در نقاط غنی از اعصاب باعث از بین رفتن درد و بیماری خواهد شد.

درمان میگرن با طب سوزنی
طب سوزنی می تواند در آرامش و بهبود میگرن موثر باشد.

طب سوزنی چگونه میگرن را درمان می‌کند؟

اگر کودکی از ما سؤال کند که «چرا سرم درد می‌کنه؟» یا «چرا درد وجود داره؟»، احتمالاً باید با یک سرگرمی حواسش را پرت کنیم! چرا که پاسخ دادن به این سؤال و توضیح مکانیسم درد، کار ساده‌ای نیست. ابتدایی‌ترین تعریف، این است که درد، احساسی ناخوشایند است که توسط اعصاب از بافت‌های بدن به مغز منتقل می‌شود. مکانیزم تأثیر طب سوزنی در درمان سردرد میگرنی این­گونه است که طب سوزنی، انتقال پیام‌های درد هنگام حمله به مغز را کاهش می‌دهد و در نتیجه فرد، احساس درد کمتری می‌کند. سوزن‌ها با تحریک اعصاب باعث ترشح مواد کاهش‌دهنده درد، یعنی اندورفین می‌شوند و آزاد شدن این ماده، موجب تسکین و آرامش فرد می‌شود. در نهایت، طب سوزنی با تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون در طول دوره درمان، باعث بهبودی کامل سردرد میگرنی خواهد شد. پیشنهاد می کنیم با خواندن مقاله درمان میگرن در این باره اطلاعات کامل تری به دست آورید.

با سردرد میگرنی خداحافظی کنید!

جالب است بدانید، حدود ۴۰۰۰ نقطه غنی از اعصاب در بدن انسان وجود دارد که با ورود سوزن می‌توان عصب‌ها را تحریک کرد و درد و بیماری را معالجه کرد. بر اساس آمار و آزمایشی که با موضوع تأثیر طب سوزنی در درمان سردرد میگرنی که روی مجموعه‌ای از افراد که به میگرن مبتلا بودند، انجام شد، سردردهای بیش از ۵۰ درصد از افراد، به طور کلی از بین رفت و در مورد بقیه بیماران، طب سوزنی باعث کم شدن شدت درد، طول مدت سردرد و همچنین فاصله بین دردها شده است.

عوارض طب سوزنی برای سردرد میگرنی

طب سوزنی اگر توسط پزشک متخصص و با تجهیزات باکیفیت انجام شود، عوارض بسیار کمی دارد. بعد از انجام طب سوزنی در اولین جلسه ممکن است کبودی، خستگی و درد رخ دهد. البته بهتر است بدانید این عوارض کاملاً طبیعی و زودگذر است و در جلسات بعدی کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در این مطلب، سردرد میگرنی، عوامل ابتلا و نشانه­های آن را به شما عزیزان معرفی کردیم. همچنین از تأثیر طب سوزنی در درمان میگرن صحبت کردیم. در ادامه، چگونگی درمان سردرد میگرنی با طب سوزنی را شرح دادیم. شما عزیزان، می‌توانید با مراجعه به سایت سوزنیران، جهت دریافت مشاوره، نوبت و همچنین اطلاع از دیگر خدمات این مرکز درمانی اقدام کنید. در صورتی که سردرد میگرنی را تجربه کرده‌اید و در این باره اگر سؤالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا