سردرد خوشه ای چیست؟ درمان سردرد خوشه ای با طب سوزنی

لطفا به این مطلب امتیاز دهید

شاید بتوان گفت، همه ما در طول زندگی حداقل یک‌بار سردرد را تجربه کردهایم. دردی که ممکن است تمام یا قسمتی از سر را درگیر سازد و فرد را از انجام فعالیت روزمره، ناتوان کند. سردرد، مانند بیماریهایی دیگر انواعی دارد و یکی از نادرترین و دردناکترین آنها، سردرد خوشه ای یا کلاستر است. اختلالی که با حمله‌های یک‌طرفه و بسیار دردناک همراه است. با اینکه مدت زمان و اوج سردرد خوشه ای، کوتاه است اما شدت این حملات، باعث بیقراری و ناتوانی فرد مبتلا میشود. متأسفانه به جهت ناشناخته بودن علت این بیماری، تاکنون پزشکان درمان قطعی برای آن نیافتهاند.

طب سنتی با پیشینه‌ای چندین هزارساله، میتواند به روش طب سوزنی این بیماری را کنترل و درمان کند. در این مقاله از سایت سوزنیران، سردرد خوشه ای و علائم این بیماری را معرفی خواهیم کرد و تأثیر طب سوزنی در درمان سردرد خوشه ای را بررسی میکنیم.

آشنایی با سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای با نام علمی کلاستر، اختلالی است که در یک سمت سر و بیشتر در اطراف، پشت و بالای چشم ایجاد درد میکند. حملههای دردآور این بیماری، بین نیم ساعت تا 3 ساعت طول میکشد اما اوج درد بین 15 تا 30 دقیقه ابتدایی است. در این نوع از سردرد، ممکن است فرد در طول روز چندین بار دچار حمله شود. در هر 1000 نفر، یک نفر به این بیماری مبتلا میشود. ازاین‌جهت بین سردردها، اختلالی نادر است. تاکنون علت اصلی سردرد خوشه ای شناخته نشده اما علائم، ویژگیها و عوامل احتمالی وجود دارد که در ادامه به هر یک از آنها میپردازیم.

از دست ندهید: درمان صرع با طب سوزنی و داروهای گیاهی

علائم سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای، معمولاً بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای شروع میشود. باتوجه‌ به اینکه درد در یک طرف از سر ایجاد میشود، بنابراین بیشتر علائم و آثار ناشی از درد نیز در یک طرف سر وصورت بروز میکند. شایعترین علائم سردرد خوشه ای عبارت‌اند از:

  • ایجاد درد یک طرفه
  • قرمزی چشم
  • اشک چشم
  • آبریزش بینی در سمت دردناک
  • تعریق پیشانی یا صورت
  • رنگ پریدگی
  • افتادگی پلک
  • تورم چشم
  • بیقراری

غیر از علائمی که گفتیم، ویژگی های مشترک این بیماری که در اکثر افراد بروز میکند عبارت‌اند از:

  • درد به همان شکل که ناگهانی بروز میکند، ناگهانی هم بهبود مییابد.
  • درد معمولاً در نواحی اطراف یا داخل چشم اتفاق میافتد.
  • بیشتر حملات، هنگام شب اتفاق میافتد.
  • هنگام حمله، فرد نمیتواند بیحرکت بماند و به شکل بیقرار خود را به عقب و جلو تکان میدهد.
  • بعد از پایان درد، فرد احساس خستگی میکند.
  • درد ممکن است ضرباندار یا همراه با سوزش باشد.
  • ممکن است درد به پیشانی، شقیقهها، بینی و گونهها سرایت کند.

در ادامه به بررسی علل سردرد های خوشه ای خواهیم پرداخت.

علت سردرد خوشه ای چیست؟

با اینکه سردرد خوشه ای، سابقه و قدمت طولانی دارد اما هنوز علت آن ناشناخته است؛ بنابراین برای سردردهای خوشه‌ ای هیچ درمان قطعی وجود ندارد. اصولاً اهداف درمانی در مورد این عارضه، شامل کاهش شدت درد، کوتاه کردن دوره سردردها و جلوگیری از وقوع حملات سردرد است. به دلیل آن که سردرد خوشه ‌ای به‌صورت ناگهانی شروع می‌شود و در عرض مدت کوتاهی فروکش می‌کند، بنابراین ارزیابی و درمان آن، کار خیلی سختی است. چرا که به داروهایی با اثربخشی خیلی سریع نیاز دارد. ازاین‌رو داروهای موجود، تنها میتواند هنگام حمله عصبی، مسکنی موقتی باشد.

البته عواملی وجود دارد که باعث افزایش و شدت‌گرفتن این بیماری میشوند. مهمترین عوامل تحریک کننده سردرد خوشه ای شامل موارد زیر است:

  • مصرف سیگار: تعداد زیادی از افرادی که به سردردهای خوشه‌ای دچار می‌شوند، سیگاری هستند.
  • مصرف الکل: در افرادی که در معرض خطر سردردهای خوشه ‌ای هستند، الکل می‌تواند عامل شروع حملات سردرد باشد.
  • سابقه خانوادگی: داشتن پدر، مادر، خواهر یا برادری که به سردرد خوشه ‌ای مبتلا باشد، احتمال بروز این عارضه در شما را نیز افزایش می‌دهد.
  • جنسیت: احتمال وقوع سردردهای خوشه ‌ای در مردان بیشتر از زنان است. طبق آمار، مردان تقریباً 2 برابر زنان به این بیماری مبتلا میشوند.
  • سن: اغلب افرادی که به سردردهای خوشه‌ ای دچار می‌شوند، بین 20 تا 50 سال سن دارند، هرچند که این عارضه می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

طب سوزنی و سردرد خوشه ای

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که در بدن هر فردی، نیرویی حیات‌بخش به نام “چی” وجود دارد و اگر مانعی در مسیر این جریان انرژی قرار بگیرد، درد و بیماری اتفاق میافتد؛ بنابراین با وارد کردن سوزنهای نازک به سطح پوست، با تحریک نقاط عصبی باعث از بین رفتن درد و در ادامه، درمان بیماری خواهد شد. یکی از مهمترین ویژگیهای طب سوزنی بهبود بیماریهایی است که درمان قطعی ندارد و از آن جایی که برای درمان سردرد خوشه ای راهی همیشگی وجود ندارد، طب سوزنی میتواند مسکنی برای درد و راهکاری جهت رهایی از این بیماری باشد.

درمان سردرد خوشه ای با طب سوزنی
درمان سردرد خوشه ای با طب سوزنی

از منظر طب سوزنی، تمامی دردها و ناراحتیهای انسان به جهت انرژیهای منفی است که در بدن به وجود میآید. درد و بیماری، همان مانعی است که جریان انرژی و تعادل بدن را به هم میریزد. در درمان سردرد خوشه ای، سوزنها را به نقاط خاصی از بدن که غنی از اعصاب است، فرو میکنند. سوزنها با تحریک عصب، باعث آزاد کردن اندورفین میشوند و درد سر تسکین مییابد. در ادامه، با تحریک سیستم ایمنی و گردش خون، باعث از بین رفتن بیماری و بهبود همیشگی سردرد میشوند.

طب سوزنی به عنوان روشی تأیید شده و بدون عوارض، میتواند با تحریک نقاط اعصاب علاوه بر تسکین درد، عامل درد را نیز از بین ببرد. طب سوزنی با متعادل کردن انرژی بدن، باعث بهبود بیماریهایی میشود که هنوز درمانی قطعی برای آنها یافت نشده است.

در این مقاله از سایت سوزنیران، سردرد خوشه ای و علائم این بیماری را معرفی کردیم و به تأثیر طب سوزنی در درمان سردرد خوشه ای پرداختیم. برای درمان سردرد خوشه‌ای با طب سوزنی می‌توانید به ما در مجموعه سوزنیران مراجعه کنید. در این مجموعه دکتر سید جعفر محقق با به‌روزترین مدرک‌های طب سوزنی در درمان شما تلاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا