درمان قطعی سردردهای صبحگاهی + علائم

2/5 - (1 امتیاز)

آیا درباره سردردهای صبحگاهی و علل بروز آن چیزی می دانید؟ آیا تا به حال تجربه سردرد شدید هنگام بیدار شدن از خواب را داشته‌اید؟ دوست دارید علت بروز آن و نحوه درمان آن را بدانید؟ راه‌های پیشگیری از سردرد صبحگاهی کدام اند؟ اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، در جای درستی قرار دارید. با مطالعه این مطلب به راحتی پاسخ تمام سوال‌های خود در زمینه سردرد صبحگاهی را پیدا خواهید کرد. توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 سردرد صبحگاهی؛ بیدار می‌شوید اما دردناک

بر اساس آمار از هر ۱۳ نفر یک نفر سردرد صبحگاهی را به صورت متناوب تجربه می‌کند. سردرد صبحگاهی می‌تواند به دلایل مختلفی مانند میگرن، افسردگی و فشار عصبی، مصرف بیش از اندازه الکل و برخی داروها، کم آبی بدن و حتی خواب نامناسب و ناکافی به وجود آید. در ادامه همین مطلب این موارد را اختصار با هم بررسی خواهیم کرد.

در عموم مردمی که با این موضوع در دست و پنجه نرم می‌کنند بروز درد معمولاً بعد از ساعت ۴ صبح است. در برخی موارد نیز سردرد ها در هنگام بیدار شدن درد بروز می کند. سردردهای خوشه‌ای، سردردهای تنشی و میگرن رایج ترین انواع سردردهای صبحگاهی اند.

در ادامه مطلب به اختصار علل بروز سردرد در هنگام صبح را برای شما جمع آوری کرده‌ایم.

علل سردرد های صبحگاهی کدامند؟

همانطور که گفتیم سردردهای صبحگاهی می‌تواند علل مختلفی داشته باشند. برخی از افراد ممکن است به دلیل الگوی خواب نامناسب، کم خوابی و بی‌خوابی این درد را تجربه کنند. برای تشخیص علل بی‌خوابی و درمان آن می توانید با پزشک خود مشورت کنید. از طرف دیگر اختلالات خلقی، افسردگی و اضطراب نیز می‌تواند باعث بیخوابی و سردرد در صبح باشد. جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهد که  احتمال بروز افسردگی در افراد مبتلا به میگرن مزمن تا ۳ برابر بیشتر از افرادی است که با این بیماری درگیر نیستند.

یکی دیگر از علل بروز اختلال خواب و سردرد صبحگاهی آپنه خواب است. اما این یعنی چه؟ اگر خروپف‌های شدید دارید ممکن است قطع تنفس مقطعی در خواب را نیز تجربه کرده باشید و از این موضوع هم بی‌اطلاع باشید. این فرآیند در افراد مختلف می‌تواند تا بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد و نتیجه آن به شکل سردردهای مزمن صبحگاهی بروز کند. برای درمان این اختلال می‌توانید از تجهیزات خاصی مانند cpap استفاده کنید.

از دست ندهید: درمان صرع با طب سوزنی

از طرف دیگر گاهی ممکن است علت بروز سردرد را ندانید. برای مثال عموم افراد از دندان قروچه کردن خود در هنگام خواب بی‌اطلاع اند. اگرچه درباره این که آیا دندان قروچه واقعاً باعث سردرد می‌شود یا خیر نظریات مختلفی وجود دارد اما به صورت کلی لازم است این موارد را درباره دندان قروچه بدانید:

  • عموم متخصصان معتقدند که این فرایند در واقع ناشی از اختلال در مفصل گیجگاهی فکی است.
  • دردهای ناشی از دندان قروچه عموما کسل‌کننده است و در ناحیه شقیقه‌ها احساس می‌شود.
  •  دندان قروچه ممکن است با شرایط خواب شما نیز مرتبط باشد. در نتیجه ممکن است شما بتوانید با به کارگیری راهکارهای ساده و تغییر الگوی خواب خود این فرآیند را متوقف کنید.
علل سردرد های صبحگاهی
دندان قروچه یکی از عوامل سردرد صبحگاهی است.

یکی دیگر از عوامل بروز سردردهای صبح کشیدگی عضلات گردن است. انتخاب بالش مناسب و موقعیت مناسب برای خواب به‌گونه‌ای که گردن و ستون فقرات شما در بهترین حالت تنظیم شود می‌تواند از بروز سردرد جلوگیری کند.

بیماری‌های زمینه‌ای را  نیز فراموش نکنید. فشار خون بالا و بالا پایین شدن دائمی قند خون در اثر دیابت و همچنین درگیری با انواع میگرن‌ها می‌تواند باعث بروز سردردهای صبحگاهی مزمن و دائمی شود. به شما توصیه می‌کنیم اگر یک بیماری زمینه‌ای را عامل بروز سردرد خود می‌دانید به پزشک مراجعه کنید چراکه سردرد در این شرایط می‌تواند نشانه ای از بروز عامل و بیماری به شدت خطرناک‌تری باشد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در بالا فاکتور های دیگری مانند  تومور مغزی، مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی، تاثیرات داروهایی که مصرف می‌کنید و همچنین کمبود آب و خشکی بدن و گرسنگی را نیز می‌توان از عوامل بروز سردردهای صبحگاهی دانست.

عوارض سردرد در هنگام صبح

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید به احتمال زیاد عوارض سردردهای صبحگاهی را تجربه کرده‌اید و تجربه آن زندگی شما را تحت تاثیر قرار گرفته است. به احتمال زیاد صبح از خواب بیدار شده اید و از سردرد شدید مجبور شده اید کارهای خود را کنسل کنید. فعالیت های روزمره شما به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و این موضوع شما را آزرده و عصبی کرده است.

پس از مدتی احتمالاً به دلیل برهم خوردن برنامه‌هایتان به صورت دائمی علاوه بر عصبانیت احساس ناکامی و عدم موفقیت را نیز تجربه می‌کنید. با این حال لازم نیست نگران باشید. همه این شرایط با انجام تغییراتی در سبک و نحوه زندگی قابل حل است. 

برای اینکه با نحوه درمان و پیشگیری از سردردهای صبحگاهی آشنا شوید در ادامه مطلب با ما همراه باشید

پیشگیری از بروز سردرد صبحگاهی

فراموش نکنید که مختل شدن فعالیت‌های روزمره در اثر سردردهای مزمن آن هم از ابتدای صبح کم کم تمام زندگی شما را تحت تاثیرات منفی قرار می‌دهد. کنترل سردردهای مزمن همانند یک چالش بزرگ است و قطعا پیشگیری از یک چالش بهتر از دست و پنجه نرم کردن با آن است. 

در ادامه روش‌های مفید و موثری برای پیشگیری از سردردهای مزمن صبحگاهی خواهید خواند:

  • یک برنامه خواب دقیق و منظم داشته باشید. در دوره‌های زمانی مختلف ساعات خواب و بیداری خود را یادداشت کنید تا به مرور بتوانید آن را بهبود ببخشید.
تاثیر ساعت خواب منظم در رفع سردرد صبحگاهی
ساعت خواب بدن خود را تنظیم کنید.
  • یک محیط آرام را برای خواب انتخاب کنید. انتخاب بهترین و مناسب‌ترین بالش را فراموش نکنید.
  • ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید چرا که این کار می‌تواند دفعات و شدت حملات میگرنی را کنترل کند.
  • رژیم غذایی سالم و اهمیت خوردن آب کافی را فراموش نکنید. حتی اگر لازم شد در این زمینه از دکتر تغذیه مشاوره بگیرید.
  • قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا را کاهش دهید. شما میتوانید با طب سوزنی استرس خود را کاهش دهید یا با انجام مدیتیشن و یا هر حرکتی که به آرامش شما کمک می‌کند استرس‌های وارد شده را کنترل کنید.

در نگاه اول ممکن است این توصیه ها کاملا سطحی و ابتدایی به نظر برسد اما با به کار بستن آن‌ها در طول زمان تغییر را احساس خواهید کرد. با انجام این توصیه‌ها شما بذر آرامش و نظم را در زندگی خود می‌کارید. طبیعی است که اگر به بدن خود بی توجه باشید او نیز به شما توجه خواهد شد. فلذا با به کارگیری این توصیه‌ها به بهترین شکل سلامت بدن خود را بهبود ببخشید.

درمان سردردهای صبحگاهی

درباره درمان سردردهایی که در هنگام صبح بروز می کنند، تغییرات ساده در سبک زندگی را می‌توان مهم‌ترین درمان و همچنین مهم‌ترین راه برای پیشگیری دانست. با این حال در شرایط خاصی مراجعه به یک فرد متخصص و پزشک درمانگر بسیار مهم و حیاتی است. برای مثال اگر کودک شما با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند یا اگر فردی سابقه بیماری‌های جدی مثلا سرطان یا فشار خون داشته باشد. به صورت کلی در شرایطی مانند شرایط زیر مشورت فوری با پزشک را به شما توصیه می‌کنیم:

  • سردرد همراه با تهوع و استفراغ و تب باشد.
  • سردرد همراه با دوبینی ضبط و از دست دادن هوشیاری باشد.
  • الگو و شدت سردرد به صورت ناگهانی تغییر کند.
  • سردرد همراه با تشنج و تنگی نفس تجربه شود.

علاوه بر این شرایط اگر فردی که بیش از ۵۰ سال سن دارد و با اختلال سردرد صبحگاهی درگیر است، مراجعه به فرد متخصص مهم و حیاتی تلقی می‌شود.

درمان  انواع سردردها با طب سوزنی

مطابق نظر متخصصان استفاده از طب سوزنی برای بهبود سردرد در واقع فعال کردن نوعی خودمراقبتی در بدن است که با ورود سوزن‌ها در نقاط مشخصی انجام می‌شود. در این شیوه با تحریک اعصاب و در نتیجه ترشح هورمون‌ها و همچنین بهبود گردش خون تسکین و درمان سردرد اتفاق می‌افتد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله درمان قطعی انواع سردرد با طب سوزنی را در بلاگ سوزنیران مطالعه کنید.

در این میان انتخاب یک متخصص خوب و درمانگر مجرب طب سوزنی در فرایند بهبود، بسیار حائز اهمیت است. فردی که بتواند نقاط طب سوزنی را به بهترین شکل تشخیص دهد و از باکیفیت‌ترین سوزن‌ها برای درمان شما استفاده کنند. در مرکز طب سوزنی سوزنیران شما می توانید از تمامی این مزایا با نازل‌ترین قیمت بهره مند شوید.

در حالت کلی اگر بتوانید علت سردردهای صبحگاهی خود را تشخیص بدهید، درمان و حتی پیشگیری از آن نیز راحت‌تر خواهد شد. حتی با تعویض بالش خود و مدیریت بهتر ساعات خواب و در یک بیان کلی با تغییر سبک زندگی می‌توانید از سردردهای خود رهایی یابید.  با این حال اگر بیماری‌های زمینه‌ای خاصی دارید، مراجعه به پزشک را نیز به شدت به شما توصیه می‌کنیم.

شما می توانید با مراجعه به مرکز طب سوزنی سوزنیران برای بهبود سردرد خود از طب سوزنی و سنتی نیز کمک بگیرید. کادر درمانی مجرب این مرکز برای خدمات رسانی به شما آماده است. برای آگاهی و اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره های مرکز سوزنیران در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا