درمان قطعی گیلن باره: ۶ درمان برای سندروم گیلن باره

4.2/5 - (8 امتیاز)

سندروم گیلن باره از جمله بیماری‌‌های خود ایمنی است. بیماری خود ایمنی نوعی اختلال در عملکرد بدن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه منجر به آسیب به فرد می‌شود. سندروم گیلن را می‌توان از جمله نادرترین و جدی‌ترین نوع این نوع بیماری دانست چرا که این بیماری می‌تواند بر روی قسمت‌های مختلف سیستم عصبی در خارج از مغز و نخاع اثر بگذارد. در حقیقت سیستم ایمنی افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، به بخشی از سلول‌های سالم بدن فرد حمله کرده و منجر به نابودی آن‌ها می‌شود. در این مطلب به بررسی درمان قطعی سندروم گیلن باره می‌پردازیم.

سندروم گیلن باره چگونه ایجاد می‌شود؟

این بیماری ناشناخته اغلب به دلیل بیماری‌‌های عفونی همچون التهابات معده، روده یا ریه ایجاد می‌شود. در این بیماری، فرد احساس ضعف داشته و قسمت‌های مختلف بدن او شروع به سوزن شدن می‌کنند و در نهایت این اختلال می‌تواند منجر به فلج شدن وی شود. پس بهتر است پیش از اوج گرفتن نشانه‌ها، بیمار به فکر درمان سندروم گیلن باره باشد.

بدن انسان دارای غلاف‌های میلین است. این غلاف‌ها بر روی آکسون‌های اعصاب قرار گرفته اند و وظیفه کمک‌رسانی به انتقال پسوند‌های نازک و طولانی سلول‌های عصبی را دارند. در برخی از نمونه‌های این بیماری، سندروم گیلن مستقیماً به خود آکسون‌ها حمله می‌کند.

سندروم گلین باره چیست

در این شرایط اطلاعات خاص اعصاب همچون احساس لمس به نخاع و مغز نمی‌رسد و سبب بی حسی در بدن فرد می‌شود. از آن جایی که مغز و نخاع نیز نمی‌توانند سیگنال‌ها را به بدن ارسال کنند، عضلات بدن به شدت ضعیف می‌شود.

علائم سندروم گیلن باره

نشانه‌های اولیه سندروم گیلن باره در سوزن شدن پاها و سپس در ضعف آن‌ها است. این ضعف به صورت ناگهانی در فرد ایجاد می‌شود و به سایر قسمت‌های بدن همچون بازو‌ها انتقال می‌یابد.

به طور معمول پس از گذشت دو تا چهار هفته پس از شروع علائم اولیه، میزان ضعف در بدن افزایش پیدا کرده و با پیشرفت بیماری ممکن است فرد را تا مرز فلجی پیش ببرد. از جمله علائم و نشانه‌های کلی این سندروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گزگز کردن انگشتان دست و پا
  • ضعف در پاها و قسمت‌های فوقانی بدن
  • اختلال در تنفس آسان
  • افزایش میزان ضربان قلب
  • افزایش یا کاهش فشار خون
  • عدم تعادل در زمان راه رفتن
  • اختلال در حرکات چشم و صورت
  • اختلال در عملکرد مثانه و روده‌ها

همان‌طور که می‌بینیم این علائم می‌توانند ارگان‌های مختلف بدن را درگیر کنند و از این رو لازم است بیمار هرچه زود‌تر به فکر درمان سندروم گیلن باره باشد.

علائم سندروم گلین باره

۶ روش موثر درمان گیلن باره

درمان سندروم گیلن باره قطعی نیست. اما انواعی از روش‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش میزان بهبودی فرد و همچنین کاهش شدت بیماری او باشد. قبل از هر چیزی فراموش نکنید که بیماران در تمامی مراحل بهبودی و درمان نیازمند حمایت روحی از جانب اطرافیان خود هستند. طول درمان سندروم گیلن باره نیز با توجه به نوع و شدت بیماری آن‌ها متفاوت خواهد بود.

۶. درمان گیلن باره با طب سوزنی

طب سوزنی یک نوع روش درمان سندرم گیلن باره است. طب سوزنی را می‌توان از جمله کارآمد‌ترین ابزار‌ها در کنار فیزیوتراپی دانست. برخی از فیزیوتراپ‌ها از این تکنیک درمانی استفاده کرده و بیمارانی که مبتلا به این سندروم هستند می‌بایست در کنار دارو‌درمانی و سایر درمان‌های سندروم گیلن باره، از این روش استفاده نمایند. فیزیوتراپی نیز می‌تواند عملکرد عضلات را بهبود بخشیده و انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه‌های فرد را حفظ کند.

درمان سندرم گلین باره با طب سوزنی

۵. درمان قطعی گیلن باره در طب سنتی

طب سنتی نیز به عنوان یک روش درمان گیاهی سندروم گیلن باره شناخته می‌شود. نسخه‌های فراوانی در روش طب سنتی وجود دارد. این روش در بسیاری از بیماران که حالات فلجی در پاهای خود احساس می کنند می‌تواند موثر باشد. البته این روش مخصوص بیمارانی است که در سیستم اعصاب مرکزی آن‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

در این روش می‌بایست حدود 3 کیلو یونجه را جوشانده و در داخل وان با آب گرم قرار دهید. بیمار را در وان خوابانده و شروع به ماساژ پاهای او کنید. این کار را می توانید چندین بار انجام دهید. این روش از جمله روش هایی است که بسیار زود تاثیر آن را خواهید دید و معمولا حالت فلجی برای بیماران از بین می رود.

فیزیوتراپی برای درمان گلین باره

۴. درمان سندروم گیلن باره با دارو درمانی

درمان دارویی سندروم گیلن باره از جمله پرکاربرد‌ترین انواع روش‌های درمانی است. این دارو‌ها اغلب از جنس پروتئین بوده و می‌توانند به عنوان محافظی در مقابل حملات آنتی بادی‌ها به شمار آیند. داروی سندرم گیلن باره می‌تواند در مقابل حملات احتمالی آنتی بادی‌های مهاجم از سیستم ایمنی بدن دفاع کند. همچنین از لخته شدن خون نیز جلوگیری می‌کند.

۳. درمان سندروم گیلن باره با تعویض پلاسما

درمان پلاسمافرزیس نیز از جمله راه‌های درمان بیماری سندروم گیلن باره است. در این روش یک دستگاه به بدن فرد وصل می‌شود که با استفاده از آن می‌توان خون را دریافت کرده و آنتی بادی های مهاجم را از آن جدا نمود. این آنتی بادی‌ها در حقیقت پروتئین‌های موجود در خون بوده که سبب حمله به سیستم ایمنی بدن هستند. پس از جدا کردن پلاسما‌ها و سلول‌های خونی، پلاسما‌های تعویض شده را به بدن باز می‌گردانند.

با استفاده از این دستگاه می‌توان در زمان‌های مشخص مقدار کمی از خون را از بدن فرد جدا نمود. هر چه فرد زودتر اقدام به پلاسما درمانی کند، تاثیر بیشتری بر روی بهبودی روند درمان خود خواهد داشت. در این روش بیمار می‌بایست چند هفته ای را در بیمارستان سپری کند. مدت زمان بستری شدن بیماران با توجه به میزان شدت بیماری آن‌ها متفاوت است.

به طور کلی امروزه از این روش کمتر استفاده می‌شود و روش درمانی دارویی و ایمنوگلوبولین درمانی در میان بیماران کاربرد بیشتری دارد. چرا که روش درمان با ایمونوگلوبین تاثیر مشابهی با این روش داشته و با این وجود عوارض جانبی کمتری داشته و برای بیماران راحت‌ تر است.

۲. درمان سندروم گیلن باره با ایمنوگلوبولین درمانی

یکی از روش‌های درمان این سندروم، ایمنوگلوبولین درمانی است. ایمونوگلوبولین دارای آنتی بادی‌های سالم است که دوز بالای آن می‌تواند به انسداد آنتی بادی‌های ایجاد کننده این سندرم کمک کند. اثرگذاری این روش با روش پلاسمافرز یکسان است و بسته به نظر پزشک برای بیمار تجویز می‌شود.

۱. سندروم گیلن باره و طب سوزنی

سندرم گیلن باره به صورت مستقیم عصب‌های مختلف اندام را ضعیف می‌کند. طب سوزنی یکی از روش‌های موثری است که می‌تواند این عصب‌های ضعیف شده را تقویت کرده و از شدت آن‌ها بکاهد.

اغلب افرادی که دارای مشکلاتی در معده، سیستم گوارشی، کبد و کلیه خود هستند، قادر به خوردن دارو‌های مسکن نیستند. همچنین بیمارانی که قند خون بالایی دارند با محدودیت‌هایی چون تزریق داخل مفاصل مواجه هستند. بهره‌گیری از روش طب سوزنی می ‌تواند در این شرایط برای بیماران بسیار موثر باشد. البته باید بدانیم این روش درمانی برای طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها قابل استفاده است.

برای شناخت کاربرد طب سوزنی،‌ توصیه می‌کنیم مقاله ما در این راستا را مطالعه کنید: بیماری‌های قابل درمان با طب سوزنی

روش‌های-بهبود-گلین-باره

منابع بیشتر

در این بخش نیز می‌توانید با مقاله‌های آموزشی ما که می‌توانند به شما در زمینه شناخت انواع بیماری‌ها و روش‌های درمانی کمک کنند آشنا شوید.

مرکز طب سوزنی سوزنیران یکی از پیشرفته‌ترین مراکز درمانی و زیبایی در ایران است که تحت نظر دکتر محقق به درمان بیماری‌ها به کمک علم طب سوزنی و امبدینگ می‌پردازد. در این مرکز تمامی تلاش متخصص بر بهبود حال مراجعان و برآورده کردن نیاز آن‌هاست. هم‌چنین این مرکز دارای خدمات لیزر موهای زائد با بهترین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های روز دنیاست.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم سندروم گیلن باره یک بیماری نادر است و پس از مشخص شدن علائم آن باید هر چه سریع تر نسبت به طی کردن روند درمان اقدام کرد. از جمله روش‌های درمان سندروم گیلن باره، گذراندن دوره‌های طب سوزنی است. مرکز تخصصی طب سوزنی «سوزنیران» از جمله مراکز معتبری است که با حدود یک دهه سال سابقه در این حوزه می‌تواند بهترین و موثرترین خدمات را به بیمارن خود ارائه دهد.

سوالات متداول

در ادامه این مطلب به بررسی و پاسخ سوالات متداول و پر تکرار شما عزیزان خواهیم پرداخت.

  • درمان گیاهی بیماری گیلن باره چیست؟

تا کنون داروی گیاهی خاصی برای درمان سندروم گیلن باره پیدا نشده است اما بهترین راه برای شما این است که رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

  • درمان خانگی بیماری گیلن باره چیست؟

همانطور که میدانید داروهای گیاهی زیادی برای درمان بیماری گیلن باره وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. البته طب سوزنی نیز از نظر اینکه شیمیایی نیست و بطور طبیعی انجام میگیرد، میتواند به نوعی درمان خانگی بیماری گیلن باره باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان گیلن باره با طب سوزنی مقاله ما را از دست ندهید.

2 دیدگاه

  1. سلام وقتون بخیر من الان ۳ساله دگیر این بیما ری هستم. از لکن بوده با. پلسما اوایجی رسیده به ساق پاهام اما اونم خوب نمیشه باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون

    1. سلام و عرض ادب. برای درمان بیماری گیلن باره توسط طب سوزنی لازم هست شما تشریف بیارید یک بار توسط پزشک ویزیت بشید و پس از شرح حال گیری مشخص بشه که درمان با طب سوزنی برای شما موثر هست یا خیر. جهت دریافت نوبت ویزیت میتونید از طریق شماره 02122904799 یا واتسپ مرکز با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا