درمان روده تحریک پذیر با طب سوزنی | مزایا – عوارض و هزینه ها

4.9/5 - (7 امتیاز)

آیا تا به حال چیزی درمورد مغز دوم در بدن انسان‌ها شنیده‌اید؟ به گفته بیشتر پزشک‌ها، روده‌ها مغز دوم در بدن ما محسوب می‌شوند! درنتیجه روده‌ها دارای حسگرهای بسیار قوی هستند و با تغییر احساسات ما، واکنش‌های شدیدی از خودشان نشان می‌دهند. نتیجه‌ی این واکنش‌ها، ایجاد سندروم روده تحریک پذیر (IBS) خواهد بود. در این مقاله، علائم و دلایل ایجاد سندرم روده تحریک پذیر و در نهایت روش درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنی را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

سندروم روده تحریک پذیر (IBS) چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی بیماری گوارشی است که دارای انواع مختلفی است. این بیماری می‌تواند با علائمی مثل نفخ، دردهای شکمی، یبوست، اسهال یا یبوست و اسهال بصورت متناوب بروز کند. پزشکان هنوز روش معالجه خاصی را برای این بیماری پیدا نکرده‌اند و بیشتر درمان‌ها فقط کنترل کننده این بیماری هستند. نکته قابل توجه آن است که، سندروم روده تحریک پذیر تبدیل به بیماری بزرگتر یا سرطان نخواهد شد و قابل کنترل است.

انواع سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به 4 صورت زیر وجود دارد:

  1. سندروم روده تحریک پذیر IBS-D: در این نوع از بیماری، اسهال علامت غالب است.
  2. سندروم روده تحریک پذیر IBS-C: در این نوع از بیماری، یبوست علامت غالب است.
  3. سندروم روده تحریک پذیر IBS-A: در این نوع از بیماری، اسهال و یبوست بطور متناوب وجود دارند.
  4. سندروم روده تحریک پذیر IBS-PI: این نوع بیماری مربوط به زمانی است که بیمار پس از عفونت بوجود آمده است و از علائم آن می‌توان به تب، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

دلایل ایجاد سندروم روده تحریک پذیر (IBS) کدامند؟

پزشکان تاکنون علت اصلی بروز سندروم روده تحریک پذیر (IBS) را پیدا نکرده‌اند. اما همانطور که قبلا اشاره کردیم، این بیماری گاهی بدلیل تغییرات وضعیت احساسی در بدن یا استرس‌های شدید بوجود می‌آید. چون تغییر هورمون‌ها در بدن خانم‌ها بصورت ماهانه اتفاق می‌افتد، بانوان 2 تا 3 برابر بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند. البته التهابات یا عفونت شدید در روده‌ها نیز ممکن است منجر به بروز این بیماری شود.

علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) کدامند؟

علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) معمولا پس از اجابت مزاج تسکین می‌یابد. اما گاهی برخی از آن‌ها نیز حتی پس از بهبودی نیز بطور کامل از بین نمی‌روند. از جمله علائم این بیماری‌ می‌توان به وجود مخاط در مدفوع، اسهال یا یبوست (گاهی هر دو بطور متناوب)، گاز اضافی، درد شکم، اسپاسم یا نفخ اشاره کرد.

درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنی

همانطور که گفتیم درمان قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. اما بدلیل اینکه این سندروم به نوعی با وضعیت اعصاب بیمار در ارتباط است، طب سوزنی یکی از بهترین روش‌های مکمل برای درمان آن محسوب می‌شود. با انجام طب سوزنی روی نقاط حساس و مربوطه، اعصاب روده‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و هورمون‌های اندورفین در بدن ترشح می‌شود. ترشح این هورمون‌ها باعث کم شدن استرس، تسکین درد، برقراری تعادل و درنتیجه بهبود سندروم روده تحریک پذیر (IBS) بیمار می‌شود.

درمان سندروم روده تحریک پذیر با طب سوزنی
انجام طب سوزنی روی نواحی شکمی و نقاط مرتبط با روده ها جهت درمان سندروم روده تحریک پذیر

راه‌های پیشگیری و کنترل سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

برای جوابگیری بهتر و سریع‌تر درمان سندروم روده تحریک پذیر با طب سوزنی، بهتر است موارد زیر را نیز رعایت کنید:

فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی داشته باشید!

داشتن فعالیت‌های ورزشی عملیات گوارش و هضم غذا را بهبود بخشیده و استرس را کاهش می‌دهد.

گرما درمانی کنید!

رای تسکین درد و بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌توانید از گرما درمانی با پک‌های گرمایی، بطری‌های آب گرم یا پتوهای الکتریکی استفاده کنید.

تنش‌های عصبی و استرس خود را کم کنید!

همانطور که بارها ذکر کردیم، داشتن استرس و تنش‌ها عصبی باعث تشدید علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) می‌شود. برای کم کردن استرس و تنش‌های عصبی خود، از روش‌های مختلفی مانند یوگا و ریلکسیشن استفاده کنید.

مواد خوراکی که باعث نفخ می‌شوند را مصرف نکنید!

ادویه‌های قوی، انواع حبوبات، لبنیات و لاکتوز، غذاهایی با کربوهیدرات بالا، سبزیجات خام، کلم و … را به مدت 6 تا 8 هفته از رژیم غذایی خود حذف کنید.

سخن آخر

بدلیل تاثیر مستقیم تغییرات عصبی بر روی روده‌ها، ممکن است هر لحظه خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا شوید یا هم اکنون درحال دست و پنجه نرم کردن با آن باشید. به هرحال با طب سوزنی، هیچ جای نگرانی وجود ندارد! طب سوزنی یک درمان مکمل کاملا طبیعی و بدون عوارض است که برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله ‌سندروم روده تحریک پذیر کمک شما می‌آید.

تنها نکته قابل توجه قبل از انجام طب سوزنی، انتخاب بهترین پزشک طب سوزنی است. مفتخریم دکتر سید جعفر محقق با بیش از 9 سال سابقه در زمینه طب سوزنی و امبدینگ را به شما معرفی کنیم. برای گرفتن وقت مشاوره یا معاینه حضوری توسط تیم مجرب کلینیک تخصصی طب سوزنی سوزنیران، با شماره‌های مطب در تماس باشید.

سوالات متداول

  • آیا طب

    سوزنی می‌تواند در درمان روده تحریک‌پذیر موثر باشد؟

بله، طب سوزنی می‌تواند در درمان روده تحریک‌پذیر موثر باشد. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند به کاهش علائم روده تحریک‌پذیر مانند درد شکمی، اسهال و یبوست کمک کند.

  • چگونه طب سوزنی در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر استفاده می‌شود؟

در طب سوزنی، سوزن‌های بسیار نازک و طولانی در نقاط مختلفی از بدن قرار داده می‌شوند. در درمان روده تحریک‌پذیر، سوزن‌ها در نقاطی قرار می‌گیرند که باعث کاهش درد شکمی و تنش عضلانی در ناحیه شکمی می‌شوند. همچنین، طب سوزنی می‌تواند به بهبود عملکرد روده کمک کند.

  • آیا درمان سندروم روده تحریک پذیر با طب سوزنی دارای عوارض جانبی است؟

در عموم، طب سوزنی ایمن و بدون عوارض جانبی است. با این حال، برخی افراد ممکن است به سوزن‌های طب سوزنی حساسیت داشته باشند و واکنش‌هایی مانند درد، خونریزی، عفونت و آسیب به عصب‌ها را تجربه کنند. به همین دلیل، مهم است که درمان بیماری روده تحریک پذیر با طب سوزنی توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا