دوربینی چیست؟ درمان دوربینی با طب سوزنی

4.5/5 - (6 امتیاز)

هایپر متروپی یا دور بینی، اختلال بینایی شایع است که منجر به اشکال در دیدن اجسام در فاصله نزدیک می‌شود. اصولاً این اختلال با استفاده از عینک یا عمل‌های لیزیک، کنترل یا درمان می‌شود. در ادامه علاوه بر آشنایی کامل با دور بینی، درمورد روش‌های درمان آن و همچنین تأثیر طب سوزنی بر کنترل اختلال صحبت می‌کنیم.

هایپر متروپی (دور بینی) چیست؟

قبل از هر چیز، باید دور بینی یا هایپر متروپی را به خوبی بشناسیم. برای این که بتوانیم خوب و واضح ببینیم، باید تصویر اجسام، درست روی شبکیه چشم تشکیل شود. در واقع دلیل اصلی این بیماری این است که تصویر اجسام در فاصله نزدیک، در پشت شبکیه تشکیل می‌شود. به همین دلیل، فرد مبتلا به دور بینی، بینایی مناسبی در میدان دید نزدیک به خودش ندارد.

در واقع دو مکانیسم می‌تواند در دوربین شدن چشم نقش داشته باشد؛ کوچکی کره چشم یا کاهش تحدب عدسی. هر دو اتفاق، در نهایت با هدایت پرتوهای بازتابی از اجسام به پشت شبکیه، باعث اشکال در دیدن اجسام نزدیک به چشم خواهند شد. پس برای کنترل یا درمان هایپر متروپی، باید به این دو مسئله و اینکه دقیقاً کدام‌یک منجر به اختلال بینایی شده‌اند، توجه کرد.

هایپر متروپی (دور بینی)

ژنتیک و داشتن سابقه فامیلی، یک فاکتور مهم در ابتلا به دور بینی محسوب می‌شود. در موارد نادری، دیابت، میکروفتالمی (سندروم چشمان کوچک)، سرطان‌های اطراف چشم و اختلالات عروقی در شبکیه هم منجر به دور بینی می‌شوند. موارد خفیف هایپر متروپی، در سنین جوانی با تطابق عضلات چشم کنترل می‌شوند ولی در سنین بالاتر (بالای ۴۰ سال) بروز بیشتری خواهند داشت.

همانطور که میدانید یکی از انواع بیماری های بینایی آستیگماتیسم است. درصورتی که تمایل دارید درمورد آستیگماتیسم و درمان آن با طب سوزنی بیشتر بدانید، مقالات وبسایت ما را از دست ندهید.

تشخیص دور بینی

روش تشخیص دور بینی، از طریق علائم و نشانه‌های آن است. البته، تشخیص قطعی این اختلال، توسط پزشک متخصص و با معاینات دقیق صورت می‌گیرد. اغلب این علامت‌های آزاردهنده، به دنبال تلاش چشم برای اصلاح اختلال پیش آمده، اتفاق می‌‌افتند. در زیر، به چند مورد از رایج‌ترین علامت‌های دور بینی اشاره می‌کنیم:

  • دیدن اشیا نزدیک، به‌صورت مات و ناواضح: این مورد، همان شکایت اصلی در بیماران مبتلا به دور بینی است. هرچند، همان‌طور که گفتیم در سنین جوانی به دلیل تطابق چشم، این مورد تا حدی کنترل می‌شود. در کودکان هم گاهی توانایی تشخیص این مشکل توسط خود بیمار وجود ندارد.
  • احساس درد و خستگی در چشم: این علامت، اصولاً پس از انجام فعالیت طولانی‌مدتی اتفاق می‌افتد که نیازمند دید نزدیک است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مطالعه، کار با کامپیوتر و مواردی ازاین‌قبیل اشاره کرد.
  • سردرد: سردرد مرتبط با دور بینی، پس از تلاش زیاد چشم برای تطابق اتفاق می‌افتد. زمانی که به مدت طولانی، چشم‌ها تحت‌فشار برای جبران اختلال قرار می‌گیرند تا دید را اصلاح کنند، بیمار دچار سردرد می‌شود.
  • قرمزی چشم‌ها: این علامت در افراد دور بین، در انتهای روز پدیدار می‌شود. قرمز شدن چشم‌ها، با آبریزش، سوزش و پلک زدن مدام (بیش از حد معمول) همراه است.
  • دوبینی یا انحراف چشم: این علامت زیاد رایج نیست ولی اهمیت زیادی دارد. در اثر تلاش برای تطابق و کنترل مشکل دور بینی، ممکن است چشم‌ها دچار اختلالاتی مثل دوبینی و انحراف شوند.

مطالب مرتبط وبسایت ما درمورد انواع بیماری های بینایی که پیشنهاد میکنیم از دست ندهید:

پیرچشمی چیست؟ درمان پیرچشمی با طب سوزنی

شب کوری و درمان آن با طب سوزنی

تشخیص دور بینی

درمان دور بینی

دو روش اصلی برای درمان اختلال هایپر متروپی وجود دارد. حل مشکل دور بینی از طریق جراحی با لیزر (عمل لیزیک) یک روش سریع است که اتفاقاً به حل سایر مشکلات بینایی هم کمک می‌کند. روش دیگر، استفاده از لنز است. این لنز یا عینک است که بیشتر در سنین کم توصیه می‌شود.

البته، طب سوزنی هم راه حل‌هایی برای کنترل و حتی تا حدی درمان دور بینی دارد. تمرکز اصلی این شیوه درمانی، حفظ قدرت چشم‌ها و پیشگیری از ایجاد علائم آزاردهنده است. در واقع، طب سوزنی از حیطه تخصصی خود استفاده می‌کند تا به نحوی شدت این اختلال بینایی را کاهش دهد. در این مورد به‌صورت جداگانه بحث می‌کنیم.

درمان هایپر متروپی (دور بینی) با طب سوزنی

قطعاً تا کنون درمورد طب سوزنی شنیده‌اید. در این روش، با استفاده از انواع سوزن طب سوزنی، نقاط خاصی از بدن تحریک می‌شوند تا انواع مختلف اختلالات، کنترل یا درمان شوند. برای آشنایی بهتر با این شیوه درمانی و درک بهتر توضیحات، توصیه می‌شود مقاله «طب سوزنی چیست؟ مزایا و معایب استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها» را مطالعه کنید.

درصورتی که از عارضه های بینایی مانند آب مروارید رنج میبرید دیگر جای نگرانی نیست! فقط کافیست مقاله زیر را مطالعه کنید:

طب سوزنی، درمورد دور بینی، خودش را با دو مشکل اصلی روبرو می‌داند: اختلال در چی (انرژی حیات که به‌صورت Qi نشان داده می‌شود) و مشکل خون‌رسانی. در واقع، متخصصان طب سوزنی تلاش می‌کنند تا از طریق مهارتشان در بهبود خون‌رسانی و جاری سازی انرژی حیات، دور بینی را کنترل کنند. اگر درمورد انتخاب متخصص مناسب و «هزینه و قیمت هر جلسه طب سوزنی» کنجکاو هستید، سایت سوزنیران به شما کمک خواهد کرد.

درمان هایپر متروپی (دور بینی) با طب سوزنی

پس تا اینجا متوجه شده‌اید که در زمینه درمان هایپر متروپی، طب سوزنی بر تقویت چشم‌ها تمرکز می‌کند. با تقویت چشم‌ها، عملکردشان در تطابق و کنترل شرایط، بسیار بهتر خواهد شد، چه‌بسا بتوان اغلب علائم را کاهش داد. پس توصیه می‌شود در کنار استفاده از درمان مناسب، برای کنترل علائم و کمک به چشم‌ها در مقابله با دور بینی، از طب سوزنی استفاده کنید.

کلام آخر

دور بینی یا هایپر متروپی که با عنوان هایپر اوپیا هم شناخته می‌شود، اختلال بینایی در زمینه دیدن اشیا نزدیک است. دور بینی نه تنها در کاهش قدرت بینایی دخیل است، بلکه علائم زیاد دیگری نیز به همراه دارد. به دلیل تلاش چشم‌ها برای کنترل اوضاع و تطابق با این مشکل، کم‌کم بیمار دچار سردرد، سوزش چشم، انحراف بینایی و موارد این‌چنینی خواهد شد.

طب سوزنی با تمرکز بر تقویت چشم‌ها، به آن‌ها کمک می‌کند تا در کنار کنترل اوضاع (بهبود نسبی میزان بینایی)، کمتر دچار اختلالات جانبی (سردرد، قرمزی چشم و مواردی از این دست) شوند. متخصص طب سوزنی، به بدن بیمار کمک می‌کند تا خون‌رسانی به چشم‌ها را بهبود ببخشد و انرژی حیات را به این عضو حیاتی بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا