طب سوزنی شانه: درمان درد شانه با طب سوزنی

4.5/5 - (2 امتیاز)

اگر می‌خواهید بدانید که آیا درمان درد شانه با طب سوزنی ممکن است یا خیر، این مقاله را بخوانید. برای میلیون‌ها نفری که با درد زندگی می‌کنند، طب سوزنی دیگر یک درمان عجیب‌وغریب نیست. در حال حاضر طب سوزنی به طور گسترده‌ای در میان جامعه پزشکی پذیرفته شده و در بین بیماران نیز بسیار محبوب است.

در سال ۱۹۹۶، FDA اولین مهر تأیید خود را به طب سوزنی داد، زمانی که سوزن‌های طب سوزنی را به‌عنوان وسایل پزشکی طبقه‌بندی کرد. ۲۰ سال پس از آن، مطالعه پس از مطالعه نشان می‌دهد که بله، طب سوزنی می‌تواند مؤثر باشد. در ادامه مقاله به نقش طب سوزنی در درمان درد بیشتر می‌پردازیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی (شاخه‌ای از طب سنتی چینی یا TCM) ۳۵۰۰ سال قدیمی‌تر از طب سنتی غربی است و با واردکردن سوزن، گرما و فشار به نقاط خاصی از بدن عمل می‌کند. ( برای آشنایی بیشتر می‌توانید پادکست طب سوزنی چیست را گوش دهید.) فلسفه طب سوزنی این است که تقویت این نقاط، انرژی طبیعی بدن را آزاد یا هدایت می‌کند زیرا بیماری و درد ناشی از انسداد یا عدم تعادل این نیروی حیاتی است. درواقع، سوزن‌ها نقاط موجود در بدن را تحریک می‌کنند تا:

  • به یک بیماری یا علامت واکنش نشان دهید.
  • بدن را مجدداً متعادل کنید.
  • مواد شیمیایی طبیعی مانند اندورفین‌ها، مسکن‌های طبیعی بدن، انتقال‌دهنده‌های عصبی و مواد شیمیایی که تکانه‌های عصبی را کنترل می‌کنند را آزاد کنید.

در طول درمان طب سوزنی چه اتفاقی می‌افتد؟

در اولین قرار ملاقات، متخصص طب سوزنی در مورد وضعیت شما با شما صحبت خواهد کرد. سپس نقاط مختلف بدن شما را که به طب سوزنی واکنش نشان می‌دهند، بررسی می‌کند. متخصص طب سوزنی، سوزن‌ها را به نقاطی از پوست شما در سراسر بدن وارد می‌کند. سوزن‌ها استریل، یکبار مصرف و به نازکی موی انسان هستند. سوزن‌ها در اعماق مختلف وارد بدن می‌شوند و برای چند دقیقه داخل آن می‌مانند. با ادامه مقاله درمان درد شانه با طب سوزنی با ما همراه باشید. شما عزیزان می‌توانید فواید طب سوزنی را در مقاله مربوطه بخوانید.

درمان با طب سوزنی

درمان دردهای مزمن با کمک طب سوزنی

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی به‌ویژه در دردهای مزمن مانند کمردرد، گردن و شانه مؤثر است. طب سوزنی اغلب بروز و شدت سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد و می‌تواند از میگرن جلوگیری کند. بنابراین، به نظر می‌رسد که طب سوزنی گزینه معقولی برای افراد مبتلا به درد مزمن است که باید آن در نظر بگیرند. یک مقاله که در Practical Pain Management منتشر شد، نشان داد که تسکین درد با طب سوزنی ناشی از غیرفعال‌کردن منبع درد با تعدیل سطح اندورفین است. با 10 بیماری مزمنی که با طب سوزنی درمان می‌شوند آشنا شوید.

اغلب بیماران به طور منظم به پزشک طب سوزنی خود مراجعه می‌کنند تا احساس خوبی داشته باشند. علی‌رغم اینکه این روش با واردکردن سوزن‌های نازک به قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود؛ اما درمان غیرتهاجمی و ملایم تلقی می‌شود. به‌طورکلی، طب سوزنی از دیرباز به‌عنوان یک درمان مؤثر برای دردهای مزمن شناخته شده است. در سال ۲۰۱۲، یک مطالعه نشان داد که طب سوزنی برای درمان چهار نوع درد مزمن بسیار عالی عمل می‌کند:

  • درمان درد کمر و گردن
  • استئوآرتریت (پزشک شما ممکن است آن را «بیماری دژنراتیو مفصل» یا «آرتریت ساییدگی و پارگی» بنامد)
  • درمان سردرد میگرنی 
  • درد شانه

اکنون، پزشکان مشتاق هستند تا باتوجه‌به خطرات مواد افیونی (دسته داروهای ضد درد قوی که شامل کدئین، مورفین، اکسی کانتین، پرکوست و ویکودین است)، رویکردی بدون دارو برای درمان درد بیابند. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که به‌غیر از موارد حساس و بحرانی، برای درمان درد مزمن باید به درمان‌های دیگری از جمله طب سوزنی روی بیاورند. در واقع، اگر بسیاری از مردم ارزش طب سوزنی را درک کنند، قدم بزرگی در زمینه مصرف بی‌رویه مسکن‌ها برداشته می‌شود.

درمان درد شانه با طب سوزنی

درمان درد شانه با طب سوزنی

درمان درد شانه با طب سوزنی می‌تواند به مدیریت درد شما کمک کند. درد شانه دلیل شایعی است که بیماران به‌خاطر آن به پزشک مراجعه می‌کنند. طب سوزنی می‌تواند در مدیریت طبیعی آسیب حاد یا مزمن شانه بسیار مفید باشد و حتی ممکن است به رفع کامل درد کمک کند. طب سوزنی می‌تواند با کاهش التهاب، بهبود جریان خون در ناحیه و کمک به بهبود بافت‌های آسیب‌دیده یا پاره شده، درد را به طور طبیعی کاهش دهد. انواع درد شانه که طب سوزنی می‌تواند به رفع آن کمک کند، به شرح زیر است:

  • شانة یخ‌زده
  • آسیب روتاتور کاف
  • آسیب لابروم
  • بورسیت
  • آرتروز
  • تاندونیت
  • بهبودی پس از جراحی

چرا به درد شانه مبتلا می‌شویم؟

شانه یکی از متحرک‌ترین مفاصل بدن است که ساختارها و ماهیچه‌های متعددی در این ناحیه نقش دارند. به دلیل ساختارهای بسیار زیاد، درد شانه یک شکایت رایج است و می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره از جمله خواب، کار و رانندگی تأثیر بگذارد. درحالی‌که درد شانه می‌تواند به‌خودی‌خود رخ دهد، می‌تواند با گردن درد، کمردرد، سن یا آسیب و تروما نیز همراه باشد.

شانه یکی از مهم‌ترین مفاصل در بدن است که  به آن انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای می‌دهد و همچنین آن را در برابر انواع آسیب حفظ می‌کند. تاندون‌های گروهی به نام «روتاتور کاف» برای محکم کردن این مفصل کار می‌کنند. بااین‌حال، اگر یکی از پیوندهای این گروه شکسته شود، می‌تواند کل ماهیچه را از بین ببرد. این اغلب همان چیزی است که در بیماران با درد شانه وجود دارد؛ یک قطعه شکسته باعث درد گسترده و کاهش عملکرد می‌شود.

ابتلا به شانه درد

اهمیت تشخیص درد قبل از درمان درد شانه با طب سوزنی

درمان درد شانه با طب سوزنی، ابتدا به تشخیص نیاز دارد. متخصص سلامت شما زمانی را صرف جمع‌آوری تاریخچه مفصلی از درد شما می‌کند و مجموعه‌ای از آزمایش‌ها را انجام می‌دهد تا دقیقاً مشخص کند درد شما از کجا می‌آید. با ساختارهای بسیار زیادی که شانه را تشکیل می‌دهند، تشخیص شکایت از شانه ممکن است گاهی دشوار باشد، بنابراین پزشک شما برای بررسی سابقه شما و دیدن حرکاتی که باعث تشدید یا تسکین درد شما می‌شود، وقت صرف می‌کند.

همراه با ارزیابی دامنه حرکتی شما و سایر آزمایش‌های تحریک‌آمیز، هدف پزشک تعیین عامل دقیق ایجادکننده درد شما است تا بتواند یک برنامه درمانی خاص برای شما و دردتان ایجاد کند. در صورت لزوم برای تشخیص دقیق، پزشک ممکن است شما را به آزمایش‌های بیشتر، مانند اشعه ایکس یا MRI ارجاع دهد.

سایر دردهای مزمن که با کمک طب سوزنی درمان می‌شوند

  • درمان درد ناشی از سرطان: بسیاری از افرادی که برای سرطان درمان می‌شوند، علاوه بر درمان‌های استاندارد سرطان مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا جراحی، طب سوزنی نیز دریافت می‌کنند. طب سوزنی می‌تواند به افرادی که در طول درمان تهوع و استفراغ دارند کمک کند. به ‌خاطر داشته باشید، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. برای اطلاعات بیشتر به مقاله درمان سرطان و عوارض شیمی درمانی با طب سوزنی سر بزنید.
  • گرفتگی‌های قاعدگی: برخی از زنانی که پریودهای بسیار دردناکی دارند، در وضعیتی که به نام «دیسمنوره» شناخته می‌شود، طب سوزنی را امتحان می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به کاهش درد ناشی از دردهای قاعدگی کمک کند.

در این مقاله با نقش طب سوزنی در درمان دردهای مزمن، به‌ویژه درد شانه، آشنا شدید. در بسیاری از موارد، متخصصان، طب سوزنی را برای تسکین دردهای مزمن پیشنهاد کرده و به بیماران توصیه می‌کنند از مصرف مسکن‌های قوی خودداری کنند.  آیا شما تابه‌حال درمان درد شانه با طب سوزنی را تجربه کرده‌اید؟‌ اگر جواب شما مثبت است، لطفا تجربیات خود را در مورد این نوع از درمان، با ما به اشتراک بگذارید. چنانچه هنوز طب سوزنی را برای درمان دردهای مزمن خود تجربه نکرده‌اید، ما به شما مرکز «سوزنیران» را به‌عنوان معتبرترین مجموعه ارائه خدمات طب سوزنی،‌پیشنهاد می‌کنیم. این مرکز با مدیریت دکتر سید جعفر محقق، بهترین خدمات را به بیماران ارائه می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا